En ankas karaktärsutveckling i Konfluxsviten

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,031
Bilder och video!

@krank är i full gång att layouta inlagan! Ni kan följa honom i den här spellistan: https://www.youtube.com/playlist?list=PLDulD7humCjf3oZ1Sn6fgl1An72BcCKYe

Samtidigt pillar jag lite med titel och omslag. Jag tar gärna emot synpunkter på förslagen nedan. De typsnitt jag använt kommer från Askhem. De är ganska fina men vissa har begränsningar i att de bara har antingen gemener eller versaler och vissa har inte några siffror. Ett sätt att komma runt siffer-problematiken är att ändra undertiteln till "40 år av kreativitet", "en 40-årsantologi..." eller liknande. Kommentarer från alla håll mottages tacksamt, även sådana som helt bryter mot hur omslaget ser ut i nuläget. Det enda som är bestämt är egentligen bilden (som @pellejones bidragit med).

omslag1.PNGomslag2.PNGomslag3.PNGomslag4.PNGomslag5.PNG
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Så här va, jag har nu två gånger fått för mig att det så att säga bara var en bild med alla förslagen, snarare än separata bilder för varje förslag.

Båda gångerna när jag klickat för att öppna den har det varit på bild nummer två jag klickat. Så uppenbarligen är det den jag dras till XD

Och även efter mer eftertänksamt övervägande tror jag att jag står fast vid det: bild nummer två är min favorit!
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,031
Skönt att ni är så överens! Då kan även jag bli mer övertygad om att den är bäst. Kom, som jag skrev, gärna med förslag som skulle kunna förbättra den. Är textstorleken bra? Placeringen? Borde vi klämma in siffror på något sätt?
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,081
Location
Göteborg
Jag är väldigt förtjust i ordet "festskrift", men det gör sig bäst i frasen "festskrift till X" så om titeln är Lemur skulle det väl behöva vara "festskrift till Jon Aspeheim" Kanske "festskrift till Jon Aspeheim av/från forumiter på rollspel.nu"? Eller "Festskrift till en Lemur" som titel; du kan få in "festskrift till en" i liten stil ovanför "emur" i det typsnittet i bild 2 :p

Min personliga åsikt är att siffran 40 inte behöver stå med. Det skulle vara om Lemur själv tycker det är väldigt roligt att det är just 40 han fyller, om han har ett hejdundrande 40-års-kalas kanske. Men det kommer ju framgå tydligt att det är en present ändå.

Textens placering tycker jag oavsett är rätt bra, den ska ju vara så stor, centrerad och inte skymma några detaljer på Lemuren (både för att man vill se dem och för att det blir för busy). Om något så kanske undertiteln är lite nära fingrarna, så kanske pröva en aning högre upp. Men där över benen är bra tror jag.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Ja, jag föredrar nog också om inte just åldern står med.

Vet inte om det är min egen åldersnåja som slår till där kanske, men jag tycker att en bra jubileumspresent står på egna ben så att säga =)
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,031
Jag är väldigt förtjust i ordet "festskrift", men det gör sig bäst i frasen "festskrift till X" så om titeln är Lemur skulle det väl behöva vara "festskrift till Jon Aspeheim" Kanske "festskrift till Jon Aspeheim av/från forumiter på rollspel.nu"? Eller "Festskrift till en Lemur" som titel; du kan få in "festskrift till en" i liten stil ovanför "emur" i det typsnittet i bild 2 :p

Min personliga åsikt är att siffran 40 inte behöver stå med. Det skulle vara om Lemur själv tycker det är väldigt roligt att det är just 40 han fyller, om han har ett hejdundrande 40-års-kalas kanske. Men det kommer ju framgå tydligt att det är en present ändå.

Textens placering tycker jag oavsett är rätt bra, den ska ju vara så stor, centrerad och inte skymma några detaljer på Lemuren (både för att man vill se dem och för att det blir för busy). Om något så kanske undertiteln är lite nära fingrarna, så kanske pröva en aning högre upp. Men där över benen är bra tror jag.
Ja, det kan bli ganska snyggt att text ovanför som du föreslår, men det blir lite kaka på kaka om boken både är en festskrift och en antologi. Jag gillar det lite högtravande i antologi, men om du får ett gäng andra forumiter att tala för din sak viker jag mig nog.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,317
Ja, det kan bli ganska snyggt att text ovanför som du föreslår, men det blir lite kaka på kaka om boken både är en festskrift och en antologi. Jag gillar det lite högtravande i antologi, men om du får ett gäng andra forumiter att tala för din sak viker jag mig nog.
Jag gillar också det högtravande i antologi!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Min största invändning mot festskrift är att jag varje gång tror att det står fetskrift.

Nu är det förvisso en fet skrift, på alla de bästa sätten, men det låter ju inte lika högtravande som Antalogi (eller festskrift, om man bara läser ordentligt).
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,031
Jag är kluven. Förutom att festskrift har en väldigt passande definition (skönt att vi äntligen hamnar där i den här tråden), ger det också den här ganska eleganta formuleringen:

En festskrift till
lemur (med stor text)
av forumiter på rollspel.nu

Jag tar fram en sån bild senare.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Jag föredrar helt klart _placeringen_ på texten på den ursprungliga bild 2.

Sen tycker jag den faktiska texten på senaste bilden är åtminstånde lika bra.
 
Top