Nekromanti EMU, bra eller dåligt för rollspelsbranchen?

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,594
Re: Svenskt elände

Den svenska vänstern (s + v + mp) har en lång tradition av att ta lätt på yttrandefriheten och av att drabbas av moralpanik.
Det följer inte blockgränser. Det finns starka krafter i högern som vill begränsa det fria informationsflödet, det finns moralpanik i högerpartierna (framför allt i KD).

Det är bara att inse, idioterna sprider sig överallt.

När det gäller IP-lagstiftning vore väl ett starkt EU som opponerar mot USA:s ambitioner rätt bra för dig, eller hur?
Europa håller på att anamma USA's lagstiftning. Vi opponerar oss inte.

Snart kommer man att kunna patentera algoritmer, man kommer att kunna ta patent på ideer utan att prestera en prototyp eller ens en ritning. Det har har dödat många bra ideer i USA. Man kan ta patent på "en maskin som rastar hunden". Man behöver inte tala om hur den är tänkt att funka eller ha en prototyp, man behöver bara konceptet. När någon sedan bygger en sådan maskin stämmer man dem och blir rik utan att göra något. Sådant är hämmande.

Jag vet inte, ety jag inte vet hur du spelar. Du kanske spelar på ett hobbyfientligt sätt.
Det tror jag inte, däremot köper jag ganska lite färdigproducerade spel. Jag har mitt GURPS och en packe supplement och min fantasi, det räcker för mig.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Svenskt elände

"Det tror jag inte, däremot köper jag ganska lite färdigproducerade spel."

Definitivt hobbyfientligt. Köper man inga färdigproducerade spel så säljs färre färdigproducerade spel. Säljs färre färdigproducerade spel så produceras färre färdigproducerade spel. Produceras det färre färdigproducerade spel så finns det färre spel att locka in nybörjare med. Och färre spel att locka in nybörjare med innebär färre nybörjare - och det är hobbyfientligt!

Ämlans quisling! :gremwink:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
"Och hur många arkadspel ser du idag jämfört med för tio år sedan?"

Extremt få, men det beror nog (i min åsikt) snarare på att konsol- och datorspelsbranschen har vuxit sig så stark att inte arkadspelen riktigt kan hänga med längre.

"Det är antingen en höjning som är för stor för konsumenten eller en sänkning som är för stor för producenten. Det finns inget mellansteg."

Jag tror du underskattar marknadskrafternas påhittighet. Eftersom EMU-området blir så stort så kommer det finnas ett stort intresse av att nå ut med flipperspelen. Antingen görs det lyxigare flipperspel som kostar lite extra (precis vad som hänt med bilspelen i arkadhallarna), eller så kanske du får betala lite mindre för ett spel som kommer vara avsevärt svårare. Eller nå't. Man kan säga mycket elaka saker om profithungriga företag, men man ska aldrig underskatta deras vilja att tjäna pengar.

Så det löser sig nog, ska du se.

/Rising
kommer ihåg när ett spel i Double Dragon kostade 3 kronor, och man fick två för en femma. Nu för tiden kostar det typ en tia att bara stå bredvid och titta.

Det senaste arkadspelet jag brände mer än femtio kronor på, det var förresten Tekken. Så det var läääänge sedan jag lirade arkadspel.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Definitivt

Den stora frågan för huruvida euron är bra för rollspel är nog mest huruvida euron är bra för hushållen. Är det bra för hushållen så blir det mer pengar över vilket innebär att mer spel köps, och det är bra för rollspelsbranschen. Och eftersom folk inte ens kan enas om det så är det omöjligt att sia.

Resten är bjäfs. Det stora hindret för svenska rollspel är språket, inte kronan eller euron.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,594
Extremt få, men det beror nog (i min åsikt) snarare på att konsol- och datorspelsbranschen har vuxit sig så stark att inte arkadspelen riktigt kan hänga med längre.
Inte sant, det är till och med så att de stora arkadspelen idag (då menar jag vanliga spel, inte de som är mer åkattraktion än spel) ofta antingen är baserade på en spelkonsol eller finns som spelkonsoll också (NeoGeo). Det finns några som fortfarande har egen hårdvara, men de är överlag mer avancerade än konsollerna.

Jag tror du underskattar marknadskrafternas påhittighet. Eftersom EMU-området blir så stort så kommer det finnas ett stort intresse av att nå ut med flipperspelen. Antingen görs det lyxigare flipperspel som kostar lite extra (precis vad som hänt med bilspelen i arkadhallarna), eller så kanske du får betala lite mindre för ett spel som kommer vara avsevärt svårare. Eller nå't. Man kan säga mycket elaka saker om profithungriga företag, men man ska aldrig underskatta deras vilja att tjäna pengar.
Idag finns det en enda tillverkare av flipper i världen (vilket är en merän för ett år sedan) och de har en uttalad policy att göra spelen enklare att spela, med mindre komplexa regler. Passar inte riktigt in i beskrivningen på det du nämner. Dessutom är det här ett rent svenskt problem. Andra länder har andra mynt och där kan skillnaden vara mindre.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,594
Re: Svenskt elände

Definitivt hobbyfientligt. Köper man inga färdigproducerade spel så säljs färre färdigproducerade spel. Säljs färre färdigproducerade spel så produceras färre färdigproducerade spel. Produceras det färre färdigproducerade spel så finns det färre spel att locka in nybörjare med. Och färre spel att locka in nybörjare med innebär färre nybörjare - och det är hobbyfientligt!
Det kunde varit värre. Jag kunde stulit dem...

Ämlans quisling!
Eftersom jag inte aktivt arbetar mot hobbyn så tycker jag det är opåkallat. Ämlans Al Bundy hade jag dock kunnat ta.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Svenskt elände

"Eftersom jag inte aktivt arbetar mot hobbyn så tycker jag det är opåkallat."

Att aktivt inte köpa rollspelsprodukter är att aktivt motarbeta hobbyn. :gremwink:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,594
Re: Svenskt elände

Att aktivt inte köpa rollspelsprodukter är att aktivt motarbeta hobbyn.
Ursäkta, men kan du förklara för mig hur man aktivt inte gör något?

Om inte annat skulle det vara ett bra argument mot alla som klagar på att jag borde vara aktivare...
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Här gäller rollspel, inte flipperspel

Som du själv påpekat ligger den här diskussionen farligt nära en rent politisk diskussion. Så länge det behandlar rollspel (vilket tråden i stor grad också gjort) så är det okej, men flipperspel eller andra arkadspel har ingen koppling till rollspel och jag ser helst att dessa inte diskuteras här. Fortsätt dockgärna med debatten kring EMU:s påverkan på rollspelsbranschen.

/RipperDoc - modererar
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Svenskt elände

"Ursäkta, men kan du förklara för mig hur man aktivt inte gör något?"

Jag ser inte problemet. Dubya Bush har ju lyckats få att aktivt inte stödja USA är detsamma som att motarbeta USA. :gremwink:

Och i rättvisans namn måste jag även säga att jag har hört diverse vänsterfolk att säga samma sak: antingen är man aktivt KPML(r)are, eller så är man aktivt högersvin. Men nu tycker jag att vi lämnar ämnet.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,594
Sorry

Gled iväg lite där därför att det var det som fick mig att reflektera hur sårbara vissa brancher är mot till synes små och triviala ändringar. Flipper branchen är kanske ett extremfall, men finns det en risk att rollspelsbranchen har liknande akilleshälar?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,594
Re: Svenskt elände

Dubya Bush har ju lyckats få att aktivt inte stödja USA är detsamma som att motarbeta USA.
Om det är det bästa argument du kan komma med så är det nog bäst för dig att vi lämnar ämnet...

Och i rättvisans namn måste jag även säga att jag har hört diverse vänsterfolk att säga samma sak: antingen är man aktivt KPML(r)are, eller så är man aktivt högersvin.
Utan att vilja diskutera det vidare så vill jag bara påpeka att KPML(r) är lika representativa för vänstern som nazisterna är för högern. Extremister är extremister, de tänker så.

Nu droppar jag det här.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,479
Location
Stockholm
Håller med, plus tillägg

Eftersom det inte finns några pengar i rollspelsbranschen, spelar det ingen roll om det är Euro, Dollar eller Kronor.

Det spelar liksom ingen roll för någon tror jag.

M.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
[Varning! Innehåller dåligt skämt!]

Men först den seriösa delen: som sporadisk rollspelskonsument i ett emu-anslutet land (Finland också i detta fall) har jag inte märkt någon verklig skillnad. Om jag kände mig tillräckligt motiverad (och inte var förkyld) skulle jag kunna fråga den lokala spelbutiken om de märkt någon skillnad, men det orkar jag inte.

(den läsare som mot all förmodan plötsligt inser sig vara inkapabel att överleva utan att få veta hur EMU påverkat de finska rollspelarnas konsumtionsvanor kan säkert hitta någon lämplig adress här. Jag kan ju inte garantera att någon faktiskt svarar, förstås...)

Däremot bär jag omkring på ungefär dubbelt så mycket mynt i fickorna numera. Det påverkar ju inte mitt rolspelande i någon högre grad, men det kan ju vara värt att notera.

---

Och nu: ett dåligt skämt! Ni har varnats!

Det här visste ni inte om EMU, del 22

Ett av EMUns största fritidsnöjen är faktiskt rollspel. Till att börja med var rollspelen populära främst bland unga EMUer, men med tiden har spelandet spritt ut sig över samtliga åldersgrupper. EMUn föredrar klassiska fantasyspel, men man har också iakttagit EMUer som spelat dystopiska framtidsskräckspel. På den här bilden kan vi se en EMU visa sina barn hur man använder en tjugosidig tärning.

<center>
</center>


JPS – förkyld, men det är ingen ursäkt
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Status Qou

Med det lilla som jag vet om Emu & sådant så tror jag nog att det kommer att bli på ett ungefär som vanligt. Varken bu eller bä..
Men man kan ju kanske hoppas på att det blir ett litet uppsving..
 

keno

Veteran
Joined
13 Nov 2001
Messages
118
Location
Stockholm
Troberg + Flipper?

jag tycker mig ha förstått att du är ägare av ett flipperspel. Får man som flipperintresserad drista sig till att fråga vad för spel det rör sig om?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Du är för tidigt ute! [OT]

"Sedan kan det ju hända att valet säger nej, men politikerna ändå trycker genom EMU. I så fall är det inte omöjligt att jag förolyckas under gerillaverksamhet i ett försök att återta nationell kontroll till nationell nivå från de Quislingar som sålde ut Svea rike till att bli Svea lydrike för en kortsiktig ekonomisk vinning för egen del. Om det är bra eller inte för rollspelssverige får ni själv avgöra."

Det ska böjas i tid!

Du är för tidigt ute, din uschling - du skulle ju inte börja ta till vapen förrän efter ett "nej" i folkomröstningen som regeringen sket i.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Nej. Jo. Kankse.

Det får du såklart, men inte här. den här typen av frågor hör hemma på allmäna spelforumet, eller varför inte terrorisera troberg med ett pm?

chrull
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,334
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Nej, men kanske på deras media, vilket inkluderar film, tidningar, musik och böcker (dvs rollspel).
Och den här strafftullen skulle inte kunna gå att ta ut redan nu? Jag menar att det går lika lätt utan gemensam valuta. Tycker Trobergs försök att skrämma rollspelare till att säga NEJ är lite patetisk.


Tzimisce (Som för övrigt tycker att politik inte skall diskuteras på ett RPG forum)
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,334
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Re: Heh...

Jag har själv hört personer som har flera nationaliteter som avser att lämna EU (i det här fallet för Norge resp Ungern) om det blir ett ja. Dessa personer spelar inte rollspel, men man kan nog kallt räkna med ett visst bortfall även bland rollspelare.
Jag har hört liknande hot gällande ett NEJ. Många av mina bekanta avser att flytta till Finland eller Tyskland vid ett NEJ. Dock så tror jag inte på någon större folkvandring oavsett resultat.

Tzimisce som tycker att den här tråden borde låsas då den är politisk
 
Top