Nekromanti EMU, bra eller dåligt för rollspelsbranchen?

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Och den här strafftullen skulle inte kunna gå att ta ut redan nu? Jag menar att det går lika lätt utan gemensam valuta.
Visst skulle det gå, men ett mer samordnat europa kommer att bli en naturligare motpol till USA, och därmed tror jag att det kommer att bollas mer med sådana åtgärder.

Tycker Trobergs försök att skrämma rollspelare till att säga NEJ är lite patetisk.
Jag försöker inte skrämma någon. Jag såg hur det skulle påverka flipperbranchen, och var nyfiken på om liknande svagheter finns i rollspelsbranchen.

Som för övrigt tycker att politik inte skall diskuteras på ett RPG forum
Jag vill överhuvudtaget inte att det diskuteras vad man bör rösta, jag vill diskutera eventuella effekter på vår hobby. Sedan får alla dra sina egna slutsatser (även de som kommer fram till fel slutsats).
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Re: Du är för tidigt ute! [OT]

Du är för tidigt ute, din uschling - du skulle ju inte börja ta till vapen förrän efter ett "nej" i folkomröstningen som regeringen sket i.
Näpp, det var inte jag, även om jag ogillar att hon gett storföretagen frikort för att utlokalisera i händelse av ett nej. Än så länge har hon dock bara uttryckt en åsikt, vilket är hennes okränkbara rättighet, även om den är skadlig.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Mot bakgrund av vad som hänt...

...så vill jag påpeka att även om jag är mot EMU så tycker jag att knivanfallet mot Anna Lindh var opåkallat.

Även om jag inte delade hennes åsikter i EMU-frågan så respekterade jag dem, och jag uppskattade hennes stöd åt Palestina gentemot israel. Jag tycker dock att det är för tidigt att kommentera dådet, eftersom man ännu inte vet vem som gjorde det och om dådet var motiverat av EMU, israel, personliga skäl eller om det bara var ett slumpmässigt våldsdåd.

Jag tror valkampanjen kommer att bli lidande, den kommer att fokusera på fel frågor och resultatet kommer att bli ett utslag av förvirringen efter dådet och därmed knappast representativt.

Jag vill alltså poängtera att det inte är den här sortens aktioner jag förespråkar och inte i det här läget. Bara för att undvika missförstånd.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Nämen, vad skådar mitt norra öga?

Det här förefaller vara ett förtäckt försök att diskutera politik på rollspelsforumet. Ärligt talat så tror jag inte att en så pass politiskt insatt person som troberg verkligen tror att ett eventuellt ja eller nej till Emu kommer att påverka rollspelandet särskilt mycket. Jag har inget emot att diskutera politik bara det inte sker här.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Re: Nämen, vad skådar mitt norra öga?

Det här förefaller vara ett förtäckt försök att diskutera politik på rollspelsforumet.
Nej detär det inte, vilket jag flera gånger i tråden sagt och dessutom avrått folk från att göra.

Ärligt talat så tror jag inte att en så pass politiskt insatt person som troberg verkligen tror att ett eventuellt ja eller nej till Emu kommer att påverka rollspelandet särskilt mycket.
Jag blev skraj när jag såg effekterna för flipperkulturen, och började fundera om det fanns liknande dolda minor inom rollspelshobbyn.

Det enda jag vill diskutera härär effekterna för rollspelshobby, inte värderingar av EMU som helhet eller hur man bör rösta.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Nämen, vad skådar mitt norra öga?

"Nej detär det inte, vilket jag flera gånger i tråden sagt och dessutom avrått folk från att göra."

Jag anser i alla fall att du mer eller mindre medvetet valt att balansera på en mycket tunn lina. Risken att tråden kommer att spåra ur till politik är överhängande. Vare sig du vill det eller inte.

"Jag blev skraj när jag såg effekterna för flipperkulturen, och började fundera om det fanns liknande dolda minor inom rollspelshobbyn."

Jag vet ingenting om flipperkulturen och hade inte saknat den om den försvann. Men jag undrar ändå om den har några likheter med rollspelbranschen förutom att båda är relativt små.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Re: Nämen, vad skådar mitt norra öga?

Jag anser i alla fall att du mer eller mindre medvetet valt att balansera på en mycket tunn lina. Risken att tråden kommer att spåra ur till politik är överhängande. Vare sig du vill det eller inte.
Risken finns, men om det händer så är det bara att låsa.

Hittils har den mest spårat ur åt flipperhållet.

Jag vet ingenting om flipperkulturen och hade inte saknat den om den försvann.
Det gör jag och jag skulle saknat den. Flipperspelen är en ikon för min generation, ungefär som jukeboxarna var för föregående generation eller som spelkonsollerna är idag.

Men jag undrar ändå om den har några likheter med rollspelbranschen förutom att båda är relativt små.
Tror inte det, misstänker dessutom att flipper omsätter mer pengar. Det som oroade mig var att en till synes harmlös detalj (vilka myntvalörer man valt) kunde slå så hårt. Vilka harmlösa detaljer finns inom rollspelsbranchen?
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,209
Location
Stockholm
Re: Heh...

Vi riskerar också att bli oskyldigt indragna i strafftullsdueller.
Det förändras inte med EMU, EUs gemnsamma handelspolitik har inget med EMU att göra, handelsbiten är vi med i sen vi gick med i EU.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Re: Heh...

Det förändras inte med EMU, EUs gemnsamma handelspolitik har inget med EMU att göra, handelsbiten är vi med i sen vi gick med i EU.
Du måste se helhetsbilden. Varje steg längre in, mer ökat samarbete ger också ändrade förutsättningar totalt. Du kan inte betrakta varje ändring för sig i ett vacuum.
 

Lord Renisis

Warrior
Joined
26 Jul 2003
Messages
376
Location
Linköping
JAAAAA, YES, YIPEEE; WEEEEEE!!!!!!!!!

Jag det här kan dom som hänger på IRC. Jag bara älskar snacka politik med forumiter...
Tyvärr har de tråkmånsarna redan tröttnatt på mitt tjat...
Jag tror att EMU kommer påverka just rollspelsföretagen positivt men de vanliga lirarna negativt.
Företagen höjer priserna och det blir dyrare att köpa rollspel. Annars tror jag inte att det kommer påverkas så värst mycket.
Mer änn att om det blir ett JA idag så kommer jag bli svinarg och skriva mer OT en annars....

"Röda är fanorna o rött vårt blod"


[color:\\"red\\"] Ett NEJ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!SKA DET VARA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! [/color]


/Hugo, som vill ha ett nej......
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,945
Re: JAAAAA, YES, YIPEEE; WEEEEEE!!!!!!!!!

Mer änn att om det blir ett JA idag så kommer jag bli svinarg och skriva mer OT en annars....
Det ger du f#n i.

Och ja, folk har tröttnat.

/Vulf
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Största baksalaget för flippren...

...måste väl ändå vara det att man måste byta ut varenda jefla automat?

Å andra sidan skulle man tjäna storkovan om folk ville hålla flipperkuluren levande, och man började göra €-anpassade slantar...

Men angående din fråga;

Det beror väl helt enkelt vem som får rätt.

Personligen tycker jag bägge sidorna är svackor i sina argument, men oavsett så beror det hela ju på om sverige hamnar i hög-, respektive lågkonjuktur. Om nejsidan får rätt i vad jag anser är deras starkaste argument så kommer en lågkonjuktur innebära en väldigt låg sådan, och då har, såvitt jag förstått mår inte så redan ömtåliga saker som rollspelföretag bra av lågkonjukturer.

Om jasidan får rätt öever vi alla lyckliga i alla våra dagar. :gremwink:

Sedan kan man fråga sej vad effekten annars skulle bli? Skulle en valutaunion på sikt leda till att rollspelsländer även avskaffade sina myntsystem, för att det skulle vara för krånligt? :gremsmile: Skulle unga rollspelare kanske spela kampanjer mer revolutioner och tjofloppsan? :gremgrin:

/Mask - fick inte säga något den här gången heller :gremmad:
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,573
Location
Fallen Umber
Re: JAAAAA, YES, YIPEEE; WEEEEEE!!!!!!!!!

Tyvärr har de tråkmånsarna redan tröttnatt på mitt tjat...
Ja, det stämmer ju faktiskt, jag håller helt med Vitulv här. Ta det som en hint i allmänhet, kanske?

Och mer OT känns mindre bra...


/Dimfrost
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Re: Största baksalaget för flippren...

...måste väl ändå vara det att man måste byta ut varenda jefla automat?
Bara myntsilen, vilken kostar 1000-1500kr, inklusive arbete.
 
Top