Nekromanti EMU, bra eller dåligt för rollspelsbranchen?

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Efter att ha läst en artikel där man konstaterar att ett EMU-medlemskap skulle i stort sett ta död på flipperkulturen i Sverige så började jag fundera.

Hur skulle ett EMU-medlemskap påverka rollspelsbranchen?

Hur skulle det påverka konsumenterna?

Kommer utbudet att påverkas? Priserna? Kommer företagen att gynnas eller missgynnas?

Kommer svenska rollspelsföretag att gynnas eller missgynnas gentemot andra?

Vad tror ni som känner rollspelsbranchen inifrån?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,909
Location
Barcelona
Heh...

Vad tror du själv?

Ärligt talat kan jag inte se varför införandet av euron skulle påverka den svenska rollspelskulturen nämnvärt. Jag menar, jösses, vi svenskar köper ju ändå inte några rollspel från resten av europa. Vi importerar dem från USA. Eller gör dem själva, förstås. Och de svenska rollspelsföretagen exporterar inte något till resten av Europa.

Ärligt talat så har jag inte ägnat saken en tanke.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,923
Location
Port Kad, The Rim
Ett införande av euron i Sverige skulle inte påverkas rollspelsbranschen alls. Det handlar just där bara om att byta prislappar, vilket medför triviala extrakostnader.

Svenska gamers spelar svenska, amerikanska eller brittiska spel. Svenskspråkiga spel exporteras endast till Finland, Danmark och Norge och detta i väldigt liten omfattning.
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
...ett EMU-medlemskap skulle i stort sett ta död på flipperkulturen i Sverige...
Vad baseras detta på, och existerar det faktiskt någonting sådant som en flipperkultur?? :gremsmile:

Hur skulle ett EMU-medlemskap påverka rollspelsbranchen?

Hur skulle det påverka konsumenterna?

Kommer utbudet att påverkas? Priserna? Kommer företagen att gynnas eller missgynnas?
Som Finländare har jag levt med EMU i snart två år och jag har personligen inte märkt några större förändringar i utbud eller efterfrågan på rollspel. Ok, jag är inte så insatt som många andra här på forumet, och Finland är kanske inte det bästa landet att bege sig till om man är ute på rollspelsshopping, men jag tror sannerligen inte att valutan påverkar utbudet. Detta låter återigen som tom skrämselpropaganda från de konservativa nej-sägarna.

Kommer svenska rollspelsföretag att gynnas eller missgynnas gentemot andra?
Det bor ju faktiskt svenskspråkiga också utanför sverige, men tröskeln för att leverera svenska rollspel utomlands gissar jag är för hög i dagens läge. Jag hyser förhoppningar att det med den fria marknaden inom EMU skulle kunna följa en export av bl.a. dessa produkter t.ex. hit till Finland. Många städer såsom Vasa, Helsingfors och Åbo har en hög procent svenskspråkiga invånare och är tillräckligt stora för att specialaffärer ska kunna verka i dem bara importkostnader m.m. sänks. Detta är förstås ingen enorm marknad, utan snarare en marginell, men för mig personligen skulle den betyda paradis.nu! :gremgrin:

Huruvida utländska rollspelsprodukter skulle få det alldeles för lätt att konkurrera i Sverige är lite knepigare att svara på, men är det inte ändå så att man som svenskspråkig i första hand väljer svenskspråkiga produkter om dessa finns att få? Dessutom kommer de flesta rollspel (antar jag) från USA och då vore det snarare positivt för den egna industrin om EU står starkt och enat som en motpol till deras influens. På så sätt stärks hela den europeiska marknaden gentemot den amerikanska.

På det hela taget för nog EMU med sig klart fler positiva förändringar än negativa. Ni anar inte hur skönt det var att under fjällvandring i somras kunna betala med Euro långt in på svenska sidan, och inte behöva bekymra sig om växelkurser och -avgifter. Nåja, det får vara allt från hobbyekonomen för idag. :gremwink: Rösta rätt, rösta ja.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Re: Heh...

Vad tror du själv?
Jag tror inte att vi drabbas lika hårt som flipperkulturen, av flera anledningar. Flipperkulturens problem ligger i udda växelkurser som kommer att kosta utställarna uppemot 20% av deras intäkter, samt kostnader för att konvertera privat ägda flipper för euro. Sådant drabbar inte rollspelsbranchen. Det är dessutom betydligt svårare att göra ett eget flipper än ett eget rollspel.

Däremot kan jag tänka mig att prisläget kan ändras. Vi riskerar också att bli oskyldigt indragna i strafftullsdueller. Skulle priset höjas så skulle det antingen minska vinstmarginalerna för säljarna eller minska fösäljningen, vilket i slutänden leder till någonkombination av färre butiker, sämre utbud, färre rollspelare och mindre försäljning.

Å andra sidan så kan man lätt beställa inom EU, men det kan man ju redan så jag ser ingen ändring där.

Kommer vi att se mer rollspel från andra europeiska länder? Knappast, men inte mindre heller.

Kommer produktionskostnaderna att ändras? Antagligen, men det är svårt att sia om vart de kommer att hamna. Min gissning är att de kommer att öka 5-10%.

Jag har själv hört personer som har flera nationaliteter som avser att lämna EU (i det här fallet för Norge resp Ungern) om det blir ett ja. Dessa personer spelar inte rollspel, men man kan nog kallt räkna med ett visst bortfall även bland rollspelare.

Ser man det i ett längre perspektiv med ett mer långtgående samarbete inom EU så ser jag andra problem. Risken finns att branchen drabbas av moralpanik liknande den vi ser i USA. Ett minskat flöde av utomeuropeiska invandrare skulle urlaka variationen bland spelarna. En politik som gynnar stora företag kommer att öka kostnaderna för småföretagen (se hur det gick för Horst Schröder...). Olika planerade ändringar i lagstiftningen kring intellectual property är också oroande.

Sedan kan det ju hända att valet säger nej, men politikerna ändå trycker genom EMU. I så fall är det inte omöjligt att jag förolyckas under gerillaverksamhet i ett försök att återta nationell kontroll till nationell nivå från de Quislingar som sålde ut Svea rike till att bli Svea lydrike för en kortsiktig ekonomisk vinning för egen del. Om det är bra eller inte för rollspelssverige får ni själv avgöra.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Vad baseras detta på, och existerar det faktiskt någonting sådant som en flipperkultur??
Att det inte finns något femkronorsmynt i euro. Man har halveuron som är värd lite över 4 kronor och euron som är för dyr.

För en flipperutställare är ekvationen enkel: (spelade spel * pris per spel) - kostnader = vinst.

Om man måste sänka priset per spel blir det mindre intäkter, och därmed mindre vinstmarginaler (som redan är ganska små). Kostnaderna blir också högre eftersom spelet måste servas mer innan det tjänat in sitt inköpspris.

Spelen måste dessutom förses med en ny myntsil, vilket kostar uppemot en tusenlapp plus arbete. Denna kostnad drabbar också oss stackare som har ett eget flipper som måste uppdateras.

Branchens bedömning är att man kan inte leva under dessa förändrade villkor.

Ni anar inte hur skönt det var att under fjällvandring i somras kunna betala med Euro långt in på svenska sidan, och inte behöva bekymra sig om växelkurser och -avgifter.
Skaffa kort. Jag tar ut kontanter i lokal valuta var som helst i hela världen direkt i automat med mitt Visa. Har funkat fint i Jordanien, England, Tyskland, Frankrike, Grekland, Österike, Tunisien, Holland, Portugal, Italien, Lettland med mera. Aldrig några problem, det bara funkar.

Rösta rätt, rösta ja.
Jag tror vi lämnar diskussionen om hur man ska rösta utanför och håller oss till effekterna på spelbranchen, annars kommer tråden att låsas fortare än kvickt.
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Spelen måste dessutom förses med en ny myntsil, vilket kostar uppemot en tusenlapp plus arbete. Denna kostnad drabbar också oss stackare som har ett eget flipper som måste uppdateras.

Branchens bedömning är att man kan inte leva under dessa förändrade villkor.
Detsamma sades här i landet även om komdomautomaterna på hotell och bensinmackar. Liktförbannat är de fortfarande kvar, och tar euro.

Skaffa kort. Jag tar ut kontanter i lokal valuta var som helst i hela världen direkt i automat med mitt Visa. Har funkat fint i Jordanien, England, Tyskland, Frankrike, Grekland, Österike, Tunisien, Holland, Portugal, Italien, Lettland med mera. Aldrig några problem, det bara funkar.
Jag är för "ung" för Visa. Måste skrapa ihop 80 studieveckor förrän banken kan gå med på det, eller hoppa av studierna och få fast inkomst.

Visa Elektron har jag, men det är inte lika accepterat, och ska man ta ut kontanter med det kortet är taxan skyhög. Inte bra, alltså.

Jag tror vi lämnar diskussionen om hur man ska rösta utanför och håller oss till effekterna på spelbranchen, annars kommer tråden att låsas fortare än kvickt.
Jo, det ska vi nog. Jag funderade på att utelämna det redan i förra inlägget, men då kanske någon hade missat min poäng. :gremwink: Men du har helt rätt, detta är inte ett forum för politik.

Som det är nu så måste jag, för att få tag på svenska rollspel, beställa t.ex. från Legend, vilket jag också gjort. Detta är invecklat och kostar multum, åtminstone via min bank. Jag håller på och utreder alternativa tillvägagångssätt, men en sak är jag fast övertygad om; om ni också hade Euron skulle det gå mycket smidigare.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,909
Location
Barcelona
Denna kostnad drabbar också oss stackare som har ett eget flipper som måste uppdateras.

Kan du inte, vid ett "ja", helt enkelt spara en enda femma som du använder i det exciplita syftet att spela flipper med? Eftersom det är din egen flippermaskin kan du väl ändå plocka ut pengen efter varje spelomgång.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Kan du inte, vid ett "ja", helt enkelt spara en enda femma som du använder i det exciplita syftet att spela flipper med? Eftersom det är din egen flippermaskin kan du väl ändå plocka ut pengen efter varje spelomgång.
Jag har ställt den i Free Play, så jag behöver bara trycka Start. Det ändrar inte det faktum att maskinen bör vara komplett och fungerande i så stor grad som bara är möjligt. På samma sätt så bör man byta lampor som är trasiga, även om de inte är direkt nödvändiga för spelet, osv.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Detsamma sades här i landet även om komdomautomaterna på hotell och bensinmackar. Liktförbannat är de fortfarande kvar, och tar euro.
Flipper är priskänsligt. Kondomer är inte. När man verkligen behöver en så är man beredd att betala ganska mycket.

Jag är för "ung" för Visa. Måste skrapa ihop 80 studieveckor förrän banken kan gå med på det, eller hoppa av studierna och få fast inkomst.
Förlåt på förhand, men jag kan inte hålla mig:

Väx upp, klipp dig och skaffa ett jobb! :gremgrin:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Seriöst alltså, jag tror inte det spelar någon roll. Prislappen byter antal siffror bara. Vill vi ha strafftullar kan vi ha det redan nu och jag tror inte någon tänker "Nu ska vi klämma åt jänkarna, nu tar vi ut 25% strafftull på deras... ROLLSPEL!". Inte riktigt så mycket cash i det.
Vi köper redan spel från halva världen bara vi kan språken och rollspelare är inte den mest priskänsliga gruppen om vi säger som så, vi köper glatt näst bok oavsett priset känns det som.


Storuggla, letar efter filten i Madrid
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,923
Location
Port Kad, The Rim
Re: Heh...

Snabb genomgång av dina farhågor.

Strafftullar läggs på specifika produkter vid transatlantiska handelsdispyter och har nog hittills aldrig drabbat böcker eller spel. Stål och livsmedel är vanligare måltavlor. En osannolik fara.

Ökade produktionskostnader. Det finns ingen anledning att förmoda att tryckerierna kommer att höja sina priser pga svensk euro-övergång. Andra produktionskostander är kopplade till individer (skribenter, tecknare, etc) och deras arvoden förändras inte av euron. En osannolik fara.

Antalet svenskar med flera pass som lämnar Sverige om euron införs blir nog få. Det får sålunda trivial inverkan på hobbyn.

Moralpanik mot rollspel i USA är ett specifikt amerikanskt fenomen som hör samman med vissa kulturella yttringar. Så är det inte i Europa och lär inte så bli. Snarare borde vi bli mindre amerikaniserade på sikt.

Utomeuropeiska invandrare som spelar rollspel. Hur vanligt är det? (Jag känner bara en -- min hustru.)

IP-lagstiftning är löskopplad från euron. Jag har dessutom svårt att se att den kan drabba svenska rollspelsskribenters kreativitet. (Hur?)

Sedan kan det ju hända att valet säger nej, men politikerna ändå trycker genom EMU. I så fall är det inte omöjligt att jag förolyckas under gerillaverksamhet i ett försök att återta nationell kontroll till nationell nivå från de Quislingar som sålde ut Svea rike till att bli Svea lydrike för en kortsiktig ekonomisk vinning för egen del.
Tja, chansen är väl rätt stor att du istället hamnar i fängelse under lång tid och där lär du väl ha jättemycket tid att spela rollspel med dina vapenbröder. :gremsmile: Jag rekommenderar Twilight 2000.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
jag tror inte någon tänker "Nu ska vi klämma åt jänkarna, nu tar vi ut 25% strafftull på deras... ROLLSPEL!"
Nej, men kanske på deras media, vilket inkluderar film, tidningar, musik och böcker (dvs rollspel).

Vi köper redan spel från halva världen bara vi kan språken och rollspelare är inte den mest priskänsliga gruppen om vi säger som så, vi köper glatt näst bok oavsett priset känns det som.
Det kan jag däremot hålla med om.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Re: Heh...

Strafftullar läggs på specifika produkter vid transatlantiska handelsdispyter och har nog hittills aldrig drabbat böcker eller spel. Stål och livsmedel är vanligare måltavlor. En osannolik fara.
Tja, EU besvarade Bushs strafftullar på stål med blandade punktinsatser som blev samma belopp, med sådana udda produkter som solglasögon, apelsinjuice, tuggummi och så vidare, speciellt riktade mot de delstater där Bush vunnit med liten marginal.

Ökade produktionskostnader. Det finns ingen anledning att förmoda att tryckerierna kommer att höja sina priser pga svensk euro-övergång. Andra produktionskostander är kopplade till individer (skribenter, tecknare, etc) och deras arvoden förändras inte av euron. En osannolik fara.
Jag såg snarare till den utbredda miljöfascismen som finns inom EU. Högre energipris, större miljöavgifter, dyrare olja och så vidare kan spela roll.

Antalet svenskar med flera pass som lämnar Sverige om euron införs blir nog få. Det får sålunda trivial inverkan på hobbyn.
Kanske, men hur mycket skadas vi om några viktiga nyckelpersoner försvinner?

Moralpanik mot rollspel i USA är ett specifikt amerikanskt fenomen som hör samman med vissa kulturella yttringar. Så är det inte i Europa och lär inte så bli. Snarare borde vi bli mindre amerikaniserade på sikt.
Jag är inte så säker på det. Redan idag stoppas spel i England som släpps här, alternativt görs i pastell-snälla versioner.

Utomeuropeiska invandrare som spelar rollspel. Hur vanligt är det? (Jag känner bara en -- min hustru.)
Tyvärr är det ganska få, men jag tror att det är en generationsfråga. De ska hinna växa upp med fenomenet.

IP-lagstiftning är löskopplad från euron. Jag har dessutom svårt att se att den kan drabba svenska rollspelsskribenters kreativitet. (Hur?)
Jag nämnde inte detta i samband med EMU utan som en del av ett mer långsiktigt och mer långtgående samordnande. Som det verkar nu kommer man exempelvis att anamma den amerikanska patentlagstiftningen (som är riktigt, riktigt konstig), sådant som open source och liknande kommer att bli svårare. På det hela taget är det ändringar som i första hand gynnar stora aktörer.

Tja, chansen är väl rätt stor att du istället hamnar i fängelse under lång tid och där lär du väl ha jättemycket tid att spela rollspel med dina vapenbröder.
Med andra ord så är det positivt för rollspelandet menar du?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Nej, men kanske på deras media, vilket inkluderar film, tidningar, musik och böcker (dvs rollspel)."

Jaha, du menar de blatanska krigshetsarna Steve Jackson Games? Ja det ja... nä seriöst, jag tror inte det blir en tull på media. Däremot, kanske, om det nu skulle vara någon form av media-kontrollering skulle det nog vara i stil med det som fransmännen har i dag (mellan klockan si och klockan så skall så och så många procent av det som spelas i radio vara franskt typ).


Storuggla, betvingare av lönespecar
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Heh...

"Jag såg snarare till den utbredda miljöfascismen som finns inom EU. Högre energipris, större miljöavgifter, dyrare olja och så vidare kan spela roll."

Då är jag oroligare för miljöfascismen i svenska riksdagen ärligt talat. Näverstövlar och skäggriskor i bänkraderna!

"Med andra ord så är det positivt för rollspelandet menar du?"

Hur skulle en Troberg bakom galler vara något annat än positivt? :gremwink:


Storuggla, elak hund! Ingen kaka!
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
"det nu skulle vara någon form av media-kontrollering skulle det nog vara i stil med det som fransmännen har i dag "


Mellan klockan 16-20 skall 4 av 5 spelade rollspel på konventet vara skrivna och publicerade i ett EU-land?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag tycker att EMU är en riktig kvasifråga, både för rollspelare och för landet i stort. Jag har sett hur priset på arkadspel har ökat med tiden sedan jag var barn och de har klarat nya guldtior hur bra som helst, så att byta till euros tror jag inte gör så mycket, ens för flippren.

När det gäller rollspel är det nog ännu enklare, den största skillnaden är nog att det kommer bli enklare att spela nutidsspel från andra delar av världen. Då räcker det om de jämnför sina priser med euron för att man ska få en intuitiv förståelse för, säg, hur mycket en uzi kostar på svarta marknaden i Moskva, osv.

/Rising
som tycker "ja" (främst av solidaritet med våra grannländer i öst) men som inte vill rösta, bara för att få ge budskapet "nej" till hela den här idiotiska folkomröstningen som bara lett till att mitt politiker- och mediaförakt ökat lavinartat. Argument som "ja för fredens skull" är så pinsamt korkade att de äcklar mig, och när man säger att "man måste hoppa på tåget för att det kommer straffa sig att stå utanför", då blir jag snarast rädd. Då har man ju gjort EU till en ren mobbare. Om inte ja-sidans företrädare förstår hur farligt det är att ha en sådan distanslös inställning till det europeiska samarbetet, då är vi inte mogna för EMU.

Ja till EMU, Nej till ja-sidan.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,923
Location
Port Kad, The Rim
Re: Svenskt elände

Eländet är nog mest av inhemskt ursprung.

Tja, EU besvarade Bushs strafftullar på stål med blandade punktinsatser som blev samma belopp, med sådana udda produkter som solglasögon, apelsinjuice, tuggummi och så vidare, speciellt riktade mot de delstater där Bush vunnit med liten marginal.
Då borde Steve Jackson Games i Texas inte behöva oroa sig. :gremlaugh:

Jag såg snarare till den utbredda miljöfascismen som finns inom EU. Högre energipris, större miljöavgifter, dyrare olja och så vidare kan spela roll.
Då behöver du inte se längre än till den svenska riksdagen, där tillväxtfientliga ledamöter vill genomdriva allt detta trots att de avskyr EU. (Miljöavgifterna sätts i Stockholm, inte i Bryssel.)

Kanske, men hur mycket skadas vi om några viktiga nyckelpersoner försvinner?
Vilka dubbelpassbärare skulle nu detta vara? :gremconfused: I vilket fall som helst, ingen är oersättlig och några nyckelpersoner skulle falla ifrån kommer snart nya i deras ställe.

Jag är inte så säker på det. Redan idag stoppas spel i England som släpps här, alternativt görs i pastell-snälla versioner.
Återigen behöver du inte gå utomlands för att hitta skäl att bekymra dig. Den svenska vänstern (s + v + mp) har en lång tradition av att ta lätt på yttrandefriheten och av att drabbas av moralpanik. :gremmad: S-riksdagsledamöter har lagt fram rollspelsfientliga motioner. S-pampen Maj-Britt Theorin ville kring 1980 förbjuda parabolantenner, eftersom det "vore skadligt" för svenskarna att titta på reklamteve. På 1960-talet, när jag var barn, hetsade de mot tecknade serier. Min far, som var ung på 1930-talet, kan berätta om det så kallade dansbaneeländet. Storasysterfasoner av detta slag oroar i alla fall mig.

När det gäller IP-lagstiftning vore väl ett starkt EU som opponerar mot USA:s ambitioner rätt bra för dig, eller hur?

Med andra ord så är det positivt för rollspelandet menar du?
Jag vet inte, ety jag inte vet hur du spelar. Du kanske spelar på ett hobbyfientligt sätt. :gremcool:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Jag har sett hur priset på arkadspel har ökat med tiden sedan jag var barn och de har klarat nya guldtior hur bra som helst, så att byta till euros tror jag inte gör så mycket, ens för flippren.
Och hur många arkadspel ser du idag jämfört med för tio år sedan?

Problemet här är att det inte är en marginell höjning. Det är antingen en höjning som är för stor för konsumenten eller en sänkning som är för stor för producenten. Det finns inget mellansteg.
 
Top