Embracer köper Middle-Earth Enterprises

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Är Embracer något man borde hört talas om?
De hänger ihop med Asmodee.

Embracers operativa koncern Asmodee Group är redan en av världen mest framgångsrika licenstagare av Sagan om Ringer och Hobbit genom brädspel och samlarkort, och har skapat över ett dussin spel med över 100 expansioner sedan lanseringen av Sagan om Ringen brädspelet för över 20 år sen, inklusive klassiker som The Lord of the Rings: The Card Game och The Lord of the Rings: Journeys in Middle-earth, ett kooperativt brädspel men app-stöd som utspelar sig i J.R.R. Tolkiens ikoniska land Midgård. Asmodee

Viktiga kommande produkter som utspelar sig i Midgård, där Middle-earth Enterprises har finansiella intressen, inkluderar den efterlängtade Amazon-serien The Lord of the Rings: Rings of Power som kommer ha premiär den 2 september 2022 och utspelar sig tusentals år innan Hobbit och Sagan om Ringen, den animerade filmen The Lord of the Rings: The War of the Rohirrim (producerad av Warner Bros), som väntas ha premiär år 2024, och mobilspelet The Lord of the Rings: Heroes of Middle-earth (producerad av Electronic Arts).

Andra möjligheter inkluderar att utvärdera ytterligare filmer som är baserade på ikoniska karaktärer som Gandalf, Aragorn, Gollum, Galadriel, Eowyn och andra karaktärer från J.R.R. Tolkiens litterära verk, och fortsätta ge fans möjligheter att utforska denna fiktiva värld genom merchandising och andra upplevelser.

Förvärvet av Middle-earth Enterprises ligger i linje med Embracers varumärkesdrivna transmediastrategi. Sagan om Ringen och Hobbit är några av världens mest populära underhållningsvarumärken och skapade fantasy-genren.

Middle-earth Enterprises kommer vara en del av den nyligen grundade operativa koncernen Embracer Freemode. Bolaget kommer fortsätta att verka som ett oberoende bolag tillsammans med den existerande ledningen för Middle-earth Enterprises, och kommer arbeta nära Embracer Freemodes ledning och andra operativa koncerner i Embracer Group för att skapa möjligheter, tillväxt och synergier inom koncernen för att bygga vidare på fantastiska varumärken.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Och om någon vill ha bolagsinformation om Embracer (som sitter i Karlstad tydligen).

 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Vänta. Har svenskar fortfarande kontroll över Conan o White Wolf? Innebär det här att vi håller på att skapa ett nörd-IP svart håll här i norr?
Conan såldes till Funcom (Norge) som ägs av Tencent (Kina).

Vad jag vet äger Paradox fortfarande White Wolf-rättigheterna.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Vad tror ni att detta innebär för varumärket? Kan vi vänta oss några förändringar?
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Vad tror ni att detta innebär för varumärket? Kan vi vänta oss några förändringar?
Vi har nog redan sett början av de förändringarna - frikostigare licensieringar med lösare krav på att hålla sig till böckerna.
Inte som en följd av den här försäljningen, tvärtom så är nog försäljningen en följd av förändringarna.
Orsaken till sådana förändringar är främst den uppenbara - fler möjligheter att tjäna pengar, i kombination med att Christopher Tolkien inte längre finns för att hålla tillbaka avarter.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Vi har nog redan sett början av de förändringarna - frikostigare licensieringar med lösare krav på att hålla sig till böckerna.
Inte som en följd av den här försäljningen, tvärtom så är nog försäljningen en följd av förändringarna.
Orsaken till sådana förändringar är främst den uppenbara - fler möjligheter att tjäna pengar, i kombination med att Christopher Tolkien inte längre finns för att hålla tillbaka avarter.
Fram till nu har man väl inte fått nämna det som står i Simarillion när man använder sig av licensen. Undrar om detta kommer ändras?
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Fram till nu har man väl inte fått nämna det som står i Simarillion när man använder sig av licensen. Undrar om detta kommer ändras?
Kanske. Värt att komma ihåg är att de rättigheter Middle-Earth Enterprises äger och licensierar ut är endast och enbart till The Hobbit och Lord of the Rings. Övriga böcker har de inga rättigheter alls till, utan där är det Tolkien Estate som kontrollerar rättigheterna.
Så en försäljning av Middle-Earth Enterprises kommer inte att direkt påverka på den punkten, men det är ju fullt möjligt (nu när Christopher Tolkien inte är med i bilden längre) att Tolkien Estate licensierar ut (eller säljer) rättigheter till övriga böcker.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Så en försäljning av Middle-Earth Enterprises kommer inte att direkt påverka på den punkten, men det är ju fullt möjligt (nu när Christopher Tolkien inte är med i bilden längre) att Tolkien Estate licensierar ut (eller säljer) rättigheter till övriga böcker.
Precis så. Middle-Earth Enterprises är om jag fattat det rätt fortfarande grunden för alla spel och filmer, undantaget Amazons Rings of Power (som kan sägas utnyttjade ett kryphål i rättigheterna som MEE har).
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
Fram till nu har man väl inte fått nämna det som står i Simarillion när man använder sig av licensen. Undrar om detta kommer ändras?
Inte än, i alla fall. Den har aldrig sålts.
 

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
465
Location
Stockholm
Precis så. Middle-Earth Enterprises är om jag fattat det rätt fortfarande grunden för alla spel och filmer, undantaget Amazons Rings of Power (som kan sägas utnyttjade ett kryphål i rättigheterna som MEE har).
Vilket kryphål? Jag tolkade det som att det unika med Rings of Power är att Amazon faktiskt tillskansade sig rättigheter även från Tolkiens dödsbo, men jag kanske fattat fel?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Vilket kryphål?
Kryphål och kryphål. Bifur kanske syftar på att det står en del om Andra åldern i appendixen till LotR, och att den infon är tillåten att använda om man har licensen för LotR?
Amazon tycks i vilket fall förhålla sig väldigt fritt till den tidslinjen, och hitta på mycket helt ur eget huvud.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
Kryphål och kryphål. Bifur kanske syftar på att det står en del om Andra åldern i appendixen till LotR, och att den infon är tillåten att använda om man har licensen för LotR?
Amazon tycks i vilket fall förhålla sig väldigt fritt till den tidslinjen, och hitta på mycket helt ur eget huvud.
Min förståelse är att man använder en del saker som kanske inte strikt ingår i licensen, men att det inte är ett problem eftersom man för en stående dialog med The Estate om det, och allt man får tillstånd för är ju OK.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Vilket kryphål? Jag tolkade det som att det unika med Rings of Power är att Amazon faktiskt tillskansade sig rättigheter även från Tolkiens dödsbo, men jag kanske fattat fel?
Det jag efter viss möda lyckats läsa mig till (hinner inte leta upp källan nu) är att den rättighet som Middle Earth Enterprises/Zaentz hade inte täckte in en TV-serie (hur det nu definieras i dagens medievärld) som var längre än 8 avsnitt (alternativt längre än X timmar, lite oklart) på Hobbiten och trilogin med appendix. Det framstår idag som för mig (obs - mina juridiska spekulationer) som ett slags "kryphål" givet att det ursprungliga avtalet är från 1960-talet och därmed utgick från en annan medievärld där en sådan serie sannolikt sågs som fullständigt orealistiskt och därför inte behövde täckas in av avtalet. Amazon kunde därigenom runda Middle Earth Enterprises och Tolkien Estate i någon mening sälja samma rättigheter igen. Men vad vi vet har det inte blivit någon rättsprocess så det håller säkert. Men man kan ju gissa att Zaentz val att sälja rättigheterna hänger ihop med det, de är säkert mindre värda nu.

Det är av denna anledning serieskaparna är tydliga med att det bara kan använda appendixen, allt annat behöver de fylla ut själva. Sedan tycks dock Amazon fått rätten att visa upp enskildheter från andra verk, som Unfinished Tales och Silmarillion, men sannolikt (min gissning) bygger det på separata avtal som bara täcker den/de enskilda scenerna och karaktärerna i det specifika sammanhanget, fanns det vidare rättigheter hade nog det framkommit.

I praktiken tolkar jag ovanstående som att Amazon till exempel kunde gjort LotR igen, bara den var längre än den stipulerade gränsen eller den "Young Aragorn"-serie som det tidigt ryktades om.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Det jag efter viss möda lyckats läsa mig till (hinner inte leta upp källan nu) är att den rättighet som Middle Earth Enterprises/Zaentz hade inte täckte in en TV-serie (hur det nu definieras i dagens medievärld) som var längre än 8 avsnitt (alternativt längre än X timmar, lite oklart) på Hobbiten och trilogin med appendix.
Det vill säga den som vill göra en biofilm på trilogin behöver fortfarande komma överens med Embracer.
 
Top