Skapade Tolkien fantasygenren?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Sen är det ju en varningsflagga när de skriver så här:

Sagan om Ringen och Hobbit är några av världens mest populära underhållningsvarumärken och skapade fantasy-genren.
Å andra sidan är väl det kanske en vanlig missuppfattning även bland nördar, så att PR-personer inte har koll är kanske inte förvånande.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,954
Å andra sidan är väl det kanske en vanlig missuppfattning även bland nördar, så att PR-personer inte har koll är kanske inte förvånande.
Kanske OT, men varför är detta missvisande tycker du?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,954
För att fantasygenren redan fanns. Exempelvis Conan är tidigare än Sagan om Ringen.
Ah, det är den gamla goda diskussionen 🙂 Vi diskuterade livligt detta på Tolkiens Ardas forum för ca. tjugo år sedan. Grävde fram ett inlägg av en användare från den tiden som jag tycker sammanfattar det hela rätt bra (ha i åtanke att inläggets ålder gör att referenserna är rätt gamla):

“Tolkien skapade inte fantasylitteraturen. Men han ‘skapade’ fantasygenren. Vad som tidigare var enstaka författare som flöt omkring, och som förvisso skrev liknande berättelser, fick i Tolkien en fokus. Under andra hälften av 60-talet fick förlagen, på grund av LotR:s framgångar, idén om att hitta fler författare, nya som gamla, som skrev litteratur som påminde om JRRT:s. ‘Om du tycker om Sagan om Ringen tycker du antagligen också om…’

[...]

Tolkien var inte den första fantasyförfattaren, fen han var den som gav upphov till fantasygenren -- en viktig distinktion, ity han nu är den som definierar genren (med "hjälp" av bl a Terry Brooks, David Eddings och Robert Jordan, som alla erkänt sin skuld till JRRT). Nya författare tillkommer dock och deltar i utvidgningen av en alltså ganska ung genre. Både Neil Gaiman och J K Rowling gissar jag kommer att bli lika viktiga för genren som herrarna nämnda ovan (och många herrar och damer här onämnda), och kan visa sig bli portalgestalter i nästa fantasygeneration. Jag väntar med spänning på att se vad som händer.”
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
"Vad som tidigare var enstaka författare som flöt omkring, och som förvisso skrev liknande berättelser, fick i Tolkien en fokus."
Det finns väl en del att invända mot det resonemanget, bland annat att författare inte bara flöt omkring och skrev fantasy hipp som happ utan publicerades i tidningar som Weird Tales, till exempel. Jag tycker att det är rimligare att säga att Tolkien populariserade fantasygenren än att han "skapade" den.

Men å andra sidan har jag ingen större koll på genrens utveckling än vad jag läser på Wikipedia.

EDIT: Och att göra skillnad på "fantasylitteraturen" och "fantasygenren" ter sig för mig som ett knepigt resonemang och mer ett sätt att etablera Tolkien som "skaparen" (postaren sätter ju det till och med inom citattecken själv) av fantasygenren. Vad är skillnaden på "fantasylitteraturen" och "fantasygenren"?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,940
Location
Ludvika
“Tolkien skapade inte fantasylitteraturen. Men han ‘skapade’ fantasygenren.
Låter mer som fanboys som inte tolererar något som skulle kunna få "mästaren" att skina med något mindre styrka =)

Det fanns ju dedikerade tidsskrifter för sånt här redan. Att genren var obskyr betyder inte att den inte fanns.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,954
Det finns väl en del att invända mot det resonemanget, bland annat att författare inte bara flöt omkring och skrev fantasy hipp som happ utan publicerades i tidningar som Weird Tales, till exempel. Jag tycker att det är rimligare att säga att Tolkien populariserade fantasygenren än att han "skapade" den.

Men å andra sidan har jag ingen större koll på genrens utveckling än vad jag läser på Wikipedia.
Inte jag heller, att Tolkien skulle skapat fantasygenren är inte en kille som jag är beredd att dö på, det låter likafullt rimligt att han skulle populariserat den 🙂 Det beror ju på vad man lägger in i begreppen 🙂
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,954
Låter mer som fanboys som inte tolererar något som skulle kunna få "mästaren" att skina med något mindre styrka =)

Det fanns ju dedikerade tidsskrifter för sånt här redan. Att genren var obskyr betyder inte att den inte fanns.
Tror inte alls att det behöver röra sig om fanboys utan tolerans utan mer nördar som tycker att ämnet är intressant 🙂 Men som sagt, att Tolkien skulle vara fantasygenrens skapare är ingen kulle jag är beredd att dö på, tror det mest handlar om hur man tolkar begreppen.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Inte jag heller, att Tolkien skulle skapat fantasygenren är inte en kille som jag är beredd att dö på, det låter likafullt rimligt att han skulle populariserat den 🙂 Det beror ju på vad man lägger in i begreppen 🙂
Det är väl när Tolkien blir populär i USA på 60-talet som "vuxenfantasy" börjar bli populär och känd i lite bredare kretsar.
Fantasy som sådant hade ju varit extremt populärt redan tidigare, men då nästan enbart fantasy riktad mot barn och ungdomar. Till exempel så var ju "Trollkarlen från Oz" med efterföljare väldigt populära i början av 1900-talet.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,954
Det är väl när Tolkien blir populär i USA på 60-talet som "vuxenfantasy" börjar bli populär och känd i lite bredare kretsar.
Fantasy som sådant hade ju varit extremt populärt redan tidigare, men då nästan enbart fantasy riktad mot barn och ungdomar. Till exempel så var ju "Trollkarlen från Oz" med efterföljare väldigt populära i början av 1900-talet.
Frågan är ju dock om det kunde räknas som en genre på samma sätt som efter Tolkien? Räknade folk Trollkarlen från Oz i samma genre som exempelvis berättelserna om Conan?
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Frågan är ju dock om det kunde räknas som en genre på samma sätt som efter Tolkien? Räknade folk Trollkarlen från Oz i samma genre som exempelvis berättelserna om Conan?
Antagligen inte. Den ena räknades nog som barnböcker, och den andra som weird fiction.
Fantasy som marknadsföringskategori skapes nog av bokförlagen i slutet av 1960-talet när Ringtrilogin blev populär och de letade efter mer av samma sort.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Å andra sidan är väl det kanske en vanlig missuppfattning även bland nördar, så att PR-personer inte har koll är kanske inte förvånande.
Min erfarenhet är att nördar är mer pålästa än vanliga medelsvensson.
Det är snarare så att ickenördiga PR-personer publicerat, utan att nördar har korrläst. :)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,954
Antagligen inte. Den ena räknades nog som barnböcker, och den andra som weird fiction.
Fantasy som marknadsföringskategori skapes nog av bokförlagen i slutet av 1960-talet när Ringtrilogin blev populär och de letade efter mer av samma sort.
Precis, det är lite så jag också tänker. Man talade väl inte om ”fantasy” på det sätt man gör idag innan Tolkien, och frågan är om man gjort det utan Tolkien.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,940
Location
Ludvika
Precis, det är lite så jag också tänker. Man talade väl inte om ”fantasy” på det sätt man gör idag innan Tolkien, och frågan är om man gjort det utan Tolkien.
Frågan är om man gjort det om Tolkien var _den enda_ som fans.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Det vore ju fysiskt omöjligt men jag förstår inte relevansen?
Om Tolkien och hans ringtrilogi fanns, men ingen annan fantasylitteratur, hade vi pratat om "fantasy" på samma sätt idag? Knappast.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Precis, det är lite så jag också tänker. Man talade väl inte om ”fantasy” på det sätt man gör idag innan Tolkien, och frågan är om man gjort det utan Tolkien.
Det blir ju knepigt att försöka gissa när "fantasy" var ett begrepp som det är idag.

1949 startades The Magazine of Fantasy & Science Fiction och jag antar att de inte valt att ha med ordet "fantasy" i titeln om inte det redan var ett etablerat begrepp. Sen publicerades ju Tolkiens The Hobbit 1937, så visst kan det vara så att den boken kanske etablerade ordet till den grad att tidningen valde det, men jag har för mig att Tolkiens stora avtryck skedde under 60-talet och 70-talet.

1932 beskrev "Weird Tales" sin Conan-berättelse Queen of the Black Coast som "a tale of mystery, fantasy, intrigue".

"Mystery" är väl en genre, "Intrigue" vete fan men kanske, så då kanske "fantasy" var en genre redan då? Eller mer troligt ett ord som beskrev vad som kan förväntas i en berättelse. Vilket å sin sida rimmar väl med vad en genredefinition är. :D

Weird_Tales_May_1934.jpg
 
Top