RQ Eloso lägger svenska Runequest på hyllan

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,056
Vet att "The Unholy Trio" var ett sorgebarn för översättningen. :)
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,146
Location
Lund
Funkar tyvärr inte, eftersom trio är inte samma sak som treenighet.
Kreativ frihet vid översättning?!?! ;)

Annars kan man ju köra på De Fördömda Tre eller De Tre Fördömda.

Treenigheten var mer en anspelning på helighet och religion iom. 'Unholy'. Också påkommer bokstavligen på kanske 15-30 sekunder :cool:

Cog.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
563
Location
Uppsala
God-Talker: Gode
Min god vän och språkvårdare som spelade HeroWars med mig gillade inte min svengelska och uppfann "gudastämma" vilket jag gillade starkt. Gode har ju lite historik, och kanske egentligen är bättre. Men, jag gillade hans förslag.

När det gäller Glorantha tycker jag nog Crimson Bat är lurigaste. Fladdermus låter helt enkelt inte demoniskt nog.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,056
Fladdermus låter helt enkelt inte demoniskt nog.
Det är därför vi fick "Läderlappen" i serierna. :)

Men även ledet "Crimson" är bråkigt. "Purpur" är kul men är fel färg. "Karmosin" tycker jag inte går. Det får antagligen bli "röd" fast det är tråkigt.

En annan sak vi fick tricksa med var mer lokalisering än översättning: panflöjt. Man vill inte referera "Pan" i en annan värld.

(Även: skotskrutigt.)
 
Last edited:

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Port Kad, The Rim
Det är därför vi fick "Läderlappen" i serierna. :)

Men även ledet "Crimson" är bråkigt. "Purpur" är kul men är fel färg. "Karmosin" tycker jag inte går. Det får antagligen bli "röd" fast det är tråkigt.

En annan sak vi fick tricksa med var mer lokalisering än översättning: panflöjt. Man vill inte referera "Pan" i en annan värld.
Jepp, vi hade mycket att grunna på. Kul och huvudvärk samtidigt.
 

SaaJeflaLess

Veteran
Joined
1 Jun 2022
Messages
87
Location
Karlskrona, typ.
Min god vän och språkvårdare som spelade HeroWars med mig gillade inte min svengelska och uppfann "gudastämma" vilket jag gillade starkt. Gode har ju lite historik, och kanske egentligen är bättre. Men, jag gillade hans förslag.

När det gäller Glorantha tycker jag nog Crimson Bat är lurigaste. Fladdermus låter helt enkelt inte demoniskt nog.
Blodvinge?
 
Top