Edition wars D&D

cogitare

Swashbuckler
Var det verkligen så mycket "krig"? Jag vill minnas att folk generellt inte gillade DnD4, Pathfinder dök upp, och sedan var det historia?

Jag tycker Rickard har helt rätt i posten ovan - problemet är inte speliga spel generellt, vill man spela på det viset så är det så klart helt ok - problemet är att speliga spel ofta är så uselt designade...

Lyfter ut detta från en annan tråd för att inte skräpa ner den.

Jag uppfattade det som ett ganska långt och bittert krig mellan utgåvorna där D&D3.X och Pathfinder stod på ena sidan och D&D4 på andra. Bara att googla så kan man hitta en massa trådar och sidor om detta.

Ett tag där kändes det som att "alla" internationella rpg-forum var fulla av trådar som jämförde olika detaljer kring utgåvor i D&D och hur den ena var sämre än den andra och varför.

Cog.

Som jag minns det var "edition warring" enormt vanligt när DnD4 släpptes. EN World, som är det största D&D-forumet, var tvungna att ta till åtgärder för att stoppa eller i alla fall minska elden. Det var ett jäkla hallå kring just Pathfinder och DnD4, där Paizo fick mycket goodwill för att de fortsatte med 3.x och WotC fick mycket negativa reaktioner dels för hur DnD var utformat, men också för hur ett antal tidigare fans tyckte att de hanterade kommunikationen kring uppdateringen.

Det höll i sig rätt länge, men dog ner när DnD5 släpptes, och när Pathfinder 2 dök upp. Intressant där är att DnD5 där gick tillbaka till "gamla" idéer kring D&D och Pathfinder istället gick mot mer "DnD4" i hur det lades upp.

Var inte alls rollspelig under den där perioden, men minns väldigt väl hur stort 3E blev när det kom och hela d20-svängen. Så kan ju någonstans förstå att hela "mer av samma"-crowden blev svårt kränkt av 4E.

Skotten i Sarajevo för det kriget var nog när WotC började marknadsföra sin kommande version (4E) med att version 3.5 är typ jättekass. Fyra år efter att den släpptes och folk fortfarande spelade den och hade kul med den. Enormt osmart drag.

Sedan körde man vidare på den inslagna vägen genom att göra sig ovänner med alla tredjepartare med sin GSL som förbjöd användningen av OGL. Även för sådant som redan var producerat.

Sedan hade man varken vänner eller goodwill kvar. Vilket tråkigt för oss som faktiskt gillade 4E.

Det var väl en grej både innan och efter också.
Jag tror att 3vs4 blev större för att det skedde i en tid då i stort sett 100% av målgruppen var internetuppkopplad, och att 4e verkligen försökte göra nya saker i D&D-sfären.

Än idag är det folk som skämtsamt eller allvarligt pekar på 4e och ställer frågan "är det verkligen rollspel?" och det är ju en kvarleva från just de bråken.

Det roliga med att ha varit en del av någon slags OSR-community är att edition warring alltid kan dyka upp igen då det är fullt legitimt att i sådana cirklar bråka om vilken av Basic/OD&D/AD&D1-versionerna av Magic Missile som är Bäst, Rätt, Finast, oavsett om det i kalendern står 2010, 2015, 2020 eller 2026. Och AD&D2 är inte med i den listan eftersom "alla" anser att det var där D&D spårade ur och blev något annat och sämre.

Skotten i Sarajevo för det kriget var nog när WotC började marknadsföra sin kommande version (4E) med att version 3.5 är typ jättekass. Fyra år efter att den släpptes och folk fortfarande spelade den och hade kul med den. Enormt osmart drag.

Sedan körde man vidare på den inslagna vägen genom att göra sig ovänner med alla tredjepartare med sin GSL som förbjöd användningen av OGL. Även för sådant som redan var producerat.

Sedan hade man varken vänner eller goodwill kvar. Vilket tråkigt för oss som faktiskt gillade 4E.

Vill påpeka att jag föredrar D&D4 över D&D3.X personligen men bryr mig absolut inte så mycket att jag gav mig ut i kommentarsfälten och krigade :)

Jag har D&D4 hemma, men köpte det mest för att de gav ut Dark Sun till den utgåvan och INTE till 3.X :D

Cog.

Finns det exempel på det här någonstans?
Det började på GenCon 2007 och jag minns speciellt en marknadsföringsvideo där de gjorde sig jätteroliga över hur komplicerat Grappling är i 3.5. Men jag har ingen aning om var man hittar detta nu. Tror inte att jag har sparat något.

Edit: Här är en bloggpost från några år senare (2011) som resonerar lite över varför det gick som det gick.

Last edited:
Jag kan lika gärna lyfta ut detta också:

DnD4 är speciellt för så som jag ser det kom det som ett svar på MMORPG:er när det kom ut. Spel som WoW "tog alla" spelare, också från bordsrollspel så man ville tävla med det segmentet. Min tolkning iaf, och vet att inte alla håller med. Så det är mycket crunchigt och det avdelas en del sidor till hur man bör sätta samman gruppen med olika (namngivna) roller i gruppen. Kommer inte ihåg detaljerna med det var väldigt likt hur man resonerade kring olika datorspel med dps/striker, tank, controller, support osv. osv. och hur dessa roller skulle representeras i en "optimal" grupp (man använde säkert inte ordet optimal men ungefär så).
Jag tror faktiskt inte att dom tänkte så. D&D hade strikers och controllers redan innan, bara att det inte var uttalat. För mig var D&D4 en mer ärlig version om vad spelet gick ut på; det fanns mängder med jättebra mekaniska lösningar och designfilosofier i D&D4. Men D&D användes till så mycket annat också (allt annat) av spelgrupperna; en linje som D&D4-makarna inte tog hänsyn till. Men det är olika tolkningar, som du skriver. :)

Sen kan vi ju också se "edition wars" innan DnD4, som @chrull säger. T.ex. på Dragonsfoot.org, en sajt och ett forum för att prata om TSR:s D&D så var det ett långt tag helt förbjudet att nämna 3.x. Nada WotC. Verboten. Numera tillåter de det under "Other games", men som sagt ett bra tag var det ett bra sätt att dels bli utskälld av användarna och dels bli kickad från sajten om du nämnde något om 3.x eller senare DnD4 ... ja, om inte det var en elak kommentar i förbifarten, det brukade passera.

Jag tror detta är en så pass viktig komponent av det att oavsett vad man tycker om reglerna i DnD4 vs DnD3/3.5/PF sett helt i isolation så var mängden tabbar från WotC så pass många, upprivande och kom under en så kort tidsperiod att själva spelet fick bli symbolen för allt som var fel med storföretagskontroll inom rollspelsvärlden. Att det dessutom lanserade ett omarbetat regelsystem var ju nog mest glasyr på kakan, vreden var liksom uppjobbad innan det, att spelet "var dåligt" blev liksom en principfråga för många.

Hela rollspelsvärlden (med såklart ett gäng undantag) gick ju nedåt mot slutet av 90-talet, TSR var ju nerkört och blev ju uppköpta 1997 (två år senare gick ju Target Games omkull också), så när WotC nylanserade DnD iom 3e år 2000 med hela d20-prylen och OGL blev ju det på många sätt en nytändning för hela rollspelshobbyn. Hasbro och Magic-pengarna gjorde ju att förutsättningarna för DnD var på en helt annan nivå än någonsin tidigare, så i början av 2000-talet fanns det verkligen hur många utgivare som helst som hade satsat hela sin verksamhet på d20-tåget.

När då WotC skrotade OGL i samband med DnD4 så drog man undan mattan på nästan hela branschen, massor av varor fick skickas till destruktion, mängder med butiker fick plocka ner typ hela sin rollspelssektion från hyllan och slänga det för det fick inte säljas. Mängder med spel, butiker, utgivare mm fick helt lägga ner verksamheten på grund av beslut som fattades av några kostymer på Hasbro.

Att DnD och WotC blev fienden och Paizo/PF hjältarna i den situationen har liksom inte jättemycket att göra med eventuella designbrister i DnD4.

Edit:
Min personliga åsikt är att all vrede mot WotC då och all vrede mot dem nu och under den senaste OGL-skandalen är och var fullt legitim.
Det enda problemet är att folk ofta har svårt att skilja saker åt, fokuset då (precis som det ofta är nu) är för mycket på det symboliska, logiken är "WotC är ett dåligt företag, därför är DnD ett dåligt spel, därför fokuserar jag på att kritisera DnD som spel". Att använda sig av spelsnobbism när det man vill göra är att kritisera företagspraktiker är i princip alltid kontraproduktivt.

Last edited:
Jag kan lika gärna lyfta ut detta också:

Jag tror faktiskt inte att dom tänkte så. D&D hade strikers och controllers redan innan, bara att det inte var uttalat. För mig var D&D4 en mer ärlig version om vad spelet gick ut på; det fanns mängder med jättebra mekaniska lösningar och designfilosofier i D&D4. Men D&D användes till så mycket annat också (allt annat) av spelgrupperna; en linje som D&D4-makarna inte tog hänsyn till. Men det är olika tolkningar, som du skriver. :)

Ja, ok. Men i 4:an var det uttalat och nomenklaturen låg farligt nära MMO:er. Och grejen med att ex. Rogue skulle vara en glaskanon kom någon gång i 3.X. Innan dess var de främst skill-monkeys och var tämligen värdelösa i strid i jämförelse med Warrior och ffa Wizard (särskilt på högre levlar).

Så ja, D&D4 var ärligare i sitt upplägg men också mer uttalat i syfte där alla olika klasser skulle vara gångbara och kunna bidra i strid. Så var det inte nödvändigtvis i tidigare utgåvor. Rogue-klasserna var länge andra klassens medborgare när det kom till strid där krigare (på låga levlar) och magiker (på högre levlar) var de som sken allra mest. Lite beroende på gudar och sånt så kunde Druid och Cleric vara både bra och dåliga eller rena heal-bots :)

Cog.

Min personliga åsikt är att all vrede mot WotC då och all vrede mot dem nu och under den senaste OGL-skandalen är och var fullt legitim.

Lite annan diskussion. Vreden under 3.x/Pathfinder vs. 4 riktades (som jag minns det) främst INTE mot WotC utan var främst mellan fans som grävde ner sig i skyttegravar och försvarade just sin favorit-utgåva och kunde komma på 1000 och 1 olika skäl till varför just den är bättre än den andra.

Det riktades kanske kritik mot WotC också för att de kom med en ny utgåva för tidigt. Men jag kan inte minnas att det var så stort, inte lika stort som efter att 4:an kommit ut och de olika fanbaserna kunde börja bråka om de båda utgåvorna.

Cog.

Lite annan diskussion. Vreden under 3.x/Pathfinder vs. 4 riktades (som jag minns det) främst INTE mot WotC utan var främst mellan fans som grävde ner sig i skyttegravar och försvarade just sin favorit-utgåva och kunde komma på 1000 och 1 olika skäl till varför just den är bättre än den andra.

Det riktades kanske kritik mot WotC också för att de kom med en ny utgåva för tidigt. Men jag kan inte minnas att det var så stort, inte lika stort som efter att 4:an kommit ut och de olika fanbaserna kunde börja bråka om de båda utgåvorna.

Cog.

Ja, och min poäng i inlägget är att ilskan mot WotC fanns där redan innan, och grundade sig i en mängd saker som inte hade med spelet att göra, men eftersom den ilskan i mångt och mycket tog sig i uttryck som "spelet är dåligt!" så var det kring det som diskussionerna handlade om. För väldigt många människor var det väldigt känslomässigt viktigt att DnD4 var ett "dåligt spel" eftersom WotC hade gjort massa sviniga saker precis samtidigt.

Intressant. Jag har nog en väldigt förutfattad bild av detta inser jag. Har alltid haft bilden att DnD4 blev helt utskrattat.

Back