R.I.P D&D, 2014?

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,608
Location
Uppsala
Första april 2014 släpptes ett intressant avsnitt av Game Design Roundtable. Det är Ryan Dancey som pratar, som är personen som skrev eller åtminstone var upphov till OGL 14-15 år tidigare. En sak som berättas är att D&D 4E hade skitit i det blå skåpet enligt många fans och att det för första gången i D&D:s historia öppnade upp för ett annat rollspel - Pathfinder - att ta större marknadsandelar än urrollspelet självt. Det reflekteras också mycket kring 4E:s bakgrund och skälen bakom situationen.

Danceys förklaring är att 4E uppkom som ett sätt att bekämpa en upplevd konkurrens från MMORPG:er, som gjorde att D&D:s existerande kundbas lämnade rollspelandet för den datoriserade motsvarigheten. Det här är enligt honom välgrundat i deras egna marknadsanalyser.

Med facit i hand sisådär sju år senare är det här lite anakronistiskt, men också grymt intressant.

För det som slår mig är att det också innebär ett visst tunnelseende. Det som idag lett till den största boomen i D&D:s - och rollspelshobbyns - historia är att rollspel representeras av underhållare och nördar som är stolta över det. Parallellt med det så har nördkulturen blivit biofilm och TV-serier. Det går alltså att argumentera för att vägen ur "misären" var en utvidgad marknad som skapats genom föryngring och representation. Inte genom att få de gamla fansen att stanna. Inte genom att ge folk fler splatbooks eller mer av någonting.

Kort sagt: det som löste situationen var knappt alls D&D, utöver dess värde som mainstreamsynonym för "rollspel", utan hur det framställs och vilka som framställer det.

När jag började ha kurser för studenter 2012 så spelade ingen rollspel. Idag kan det vara två-tre D&D-grupper som spelar varje vecka, på samma antal studenter. Fundamentalt anekdotiskt givetvis, men det här är skithäftigt, och verkligen HELT out of the box om en lyssnar på Ryan Danceys argument från 2014.

På ytan känns det som att det som krävdes var mer attraktiv marknadsföring - inte en finare låda med enklare regler, som ofta verkar vara normen för vad vi själva tänker oss som "nybörjarspel".

Jag undrar om det här är något vi skulle kunna bli ännu bättre på, som rollspelsmakare?
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Danceys förklaring är att 4E uppkom som ett sätt att bekämpa en upplevd konkurrens från MMORPG:er, som gjorde att D&D:s existerande kundbas lämnade rollspelandet för den datoriserade motsvarigheten. Det här är enligt honom välgrundat i deras egna marknadsanalyser.
Jag är övertygad om att det var så. Rollspel hade under lång tid blivit mer avancerade och mer som dataspel. Och dataspelen blivit bättre, och mer som rollspel. Folk slutade spela rollspel och spelade WoW istället.

Jag tror att rollspelens återkomst är kopplad till att man lyfte fram det som på riktigt var annorlunda med ett rollspel än ett dataspel. Då är realistisk simulation inte så viktigt längre.

Kanske är frågan, hur blir vi bättre på att sälja aktiviteten snarare än spelen?
Jag tror det handlar om att korta startsträckan, och samtidigt skapa förutsättningar för längre spel med mindre arbete.

Jag menar, om man ska lägga 1000kr på spel och äventyr, plugga regler i 40h, läsa in äventyret i 40h, lägga 3h på varje spelare för att göra en gubbe, och sedan får man ut två kvällars spel... det är klart att det blir mer sälja och mindre aktivitet.

Samtidigt kan man såklart hitta på 1-blads-scenarier med regler och allt, som man kan spela med minimala förberedelser en kväll. Men då är man klar med det sedan, och man missar mycket av det som är roligt: karaktärsutveckling och världsbygge (och taktiskt/regelmässigt djup för den som gillar det).

Jag tror en "sjuka" är alltför hög ambitionsnivå. Det bästa är ofta det godas värsta fiende. Alla spelmöten och scenarier behöver inte vara de mest fantastiska någonsin.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,875
Location
Örebro
Häromveckan så såg jag episod 100 av Matthew Colvilles "running the game" serie på youtube, där han pratade om populariteten av sin kanal. Serien är, kort sagt, en massa videos där han ger tips på hur man gör när man spelleder D&D. Och han pratar om kanalens popularitet och hur han har kunnat starta företag tack vare kanalen och yada yada och hans förklaring till hur D&D kunnat bli så populärt på senare år är just youtube. Och då specifikt livestreams där folk spelar rollspel. De här streamsen ger alla unga människor därute som varit nyfikna på det här med rollspel men som inte vetat vad det är, inte vågat bara köpa ett rollspel och testa det och inte känt någon som kan introducera dem en lättillgängligt sätt att få veta mer. Det finns massor med fördomar om vad rollspel är och hur det går till och nu har det plötsligt kommet ett lätt sätt att visa upp hur det faktiskt går till på riktigt. Det är bara att länka till en rollspelsstream och få folk att investera 10 minuter i att titta på den.

Det här är marknadsföring. Men det är en typ av marknadsföring som lämpar sig väldigt bra för att sälja just rollspel. Det är också en typ av marknadsföring som kräver en viss teknologisk mognad/spridning av sagda teknologi och det var först 2014 som den utvecklingen började ta fart.

Übereil
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,608
Location
Uppsala
Det är bara att länka till en rollspelsstream och få folk att investera 10 minuter i att titta på den.
Jag tror en betydande del är diversifiering också, som följer av att du kan sitta och kika på eget initiativ och under omständigheter du kontrollerar. Fler kvinnor spelar rollspel. Att inte behöva känna sig underrepresenterad eller utsatt i traditionellt grabbiga miljöer utan både se andra kvinnor spela och kunna spela med andra kvinnor tror jag har haft gigantisk betydelse. Enligt WotC är ju så mycket som 43-47% av de som spelar 5E kvinnor.

Lite som att folk blev chockade av The Hunger Games och Frozens framgångar liksom. Tänka sig att det blir dubbelt så många kunder om ni dubblar kundunderlaget. :)

Lite därför jag tycker Dancey hade tunnelseende. Med inställningen att hålla fast i de gamla kunderna till vilket pris som helst hade de aldrig kunnat komma dit D&D är idag.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
773
Idag finns flera stora rollspel som mer eller mindre baseras helt på konst, såsom Ur Varselklotet, Nordiska Väsen och Mörk Borg.

Jag vet att jag låter hysteriskt cynisk, men man ska inte underskatta vikten av att ha spel med många och snygga illustrationer. Hela kickstarter-trenden som varit den ekonomiska motorn i den nya rollspelsvågen med Fria Ligan som flaggskepp, har enbart kunnat förverkligas genom att man lyckats fånga folks intresse med hjälp av snygga bilder. Bilderna är det som fångar folks intresse och leder till ett första köp. Det är också den aspekten som avgör om en produkt kan bli viral. Så instagramvänligheten ser jag som helt central för att man öppnat upp mediet för en bredare målgrupp.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,608
Location
Uppsala
Hela kickstarter-trenden som varit den ekonomiska motorn i den nya rollspelsvågen med Fria Ligan som flaggskepp, har enbart kunnat förverkligas genom att man lyckats fånga folks intresse med hjälp av snygga bilder.
Jag tror dock att köpa/samla och spela/spelleda har två helt olika booms på olika håll. Bara som anekdotisk observation. Köpandet och samlandet står såna som vi för. Spelandet och spelledandet sker via Discord eller på Twitch eller i andra former och är inspirerat av Matt Mercer och co och har mindre med köpandet att göra och mycket mer med underhållning att göra. Underhållning av sig själv och andra.

Det skulle ju även förklara varför stora mycket framgångsrika KS-drivna bolag ändå sitter fast under fotsulan på WotC - för Dungeons & Dragons är på många håll helt synonymt med hobbyn.

Spånar framförallt anekdotiskt, såklart.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
773
Jag tror dock att köpa/samla och spela/spelleda har två helt olika booms på olika håll. Bara som anekdotisk observation. Köpandet och samlandet står såna som vi för. Spelandet och spelledandet sker via Discord eller på Twitch eller i andra former och är inspirerat av Matt Mercer och co och har mindre med köpandet att göra och mycket mer med underhållning att göra. Underhållning av sig själv och andra.

Det skulle ju även förklara varför stora mycket framgångsrika KS-drivna bolag ändå sitter fast under fotsulan på WotC - för Dungeons & Dragons är på många håll helt synonymt med hobbyn.

Spånar framförallt anekdotiskt, såklart.
Det blir ju lite hönan eller ägget över det hela. En av föregångaren till Matt Mercer är ju webbserien Penny Arcade som började göra Acquisition incorporated. De jobbade ju mycket med virala bilder i kombination med inspelade actual plays.

Jag tror definitivt både twitch-trenden är en del av mediets framgångskoncept, men den första kroken i en konsument är oftast något visuellt.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,608
Location
Uppsala
Jag tror definitivt både twitch-trenden är en del av mediets framgångskoncept, men den första kroken i en konsument är oftast något visuellt.
Så är det säkerligen! Jag menar mest att hobbyns välmående inte nödvändigtvis är synonym med konsumerandet av spelböcker. :)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Underhållning av sig själv och andra.
Jag vet inte hur vanligt det är men i min bekantskapskrets blir det fler och fler personer som tittar/lyssnar på rollspel som underhållning utan att själva någonsin ens ha provat på, och inte heller riktigt tror sig vara bra nog för att kunna spela rollspel. Många streamar/poddar har en väldigt hög ambitionsnivå och jag förstår att lyssnare kan få intrycket att rollspel måste vara så. Välplanerade intriger. Skickligt gestaltande. Passande soundtrack. Snygg rekvisita. Stenkoll på reglerna. Jag hoppas därför att streamandet/poddandet ska gå mot mer "vanligt rollspelande" och därmed visa att tröskeln för att spela inte alls är hög.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
773
Jag vet inte hur vanligt det är men i min bekantskapskrets blir det fler och fler personer som tittar/lyssnar på rollspel som underhållning utan att själva någonsin ens ha provat på, och inte heller riktigt tror sig vara bra nog för att kunna spela rollspel. Många streamar/poddar har en väldigt hög ambitionsnivå och jag förstår att lyssnare kan få intrycket att rollspel måste vara så. Välplanerade intriger. Skickligt gestaltande. Passande soundtrack. Snygg rekvisita. Stenkoll på reglerna. Jag hoppas därför att streamandet/poddandet ska gå mot mer "vanligt rollspelande" och därmed visa att tröskeln för att spela inte alls är hög.
Det här är ju en intressant grej faktiskt. Man kan ju fråga sig om det är positivt eller negativt att mediet glider mer och mer mot att bli någon form av regisserat skådespel i stil med andra typer av större massmedia.
Man skulle kunna se en parallell i dokusåpa uppgång och fall, där det gick från att vara en väldigt "verklig" företeelse till att bli mer och mer regisserat.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,608
Location
Uppsala
Många streamar/poddar har en väldigt hög ambitionsnivå och jag förstår att lyssnare kan få intrycket att rollspel måste vara så. Välplanerade intriger. Skickligt gestaltande. Passande soundtrack. Snygg rekvisita. Stenkoll på reglerna.
"The Mercer effect describes the unrealistic expectations of new Dungeons & Dragons players who believe their games will be similar to Critical Role."
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
"The Mercer effect describes the unrealistic expectations of new Dungeons & Dragons players who believe their games will be similar to Critical Role."
Mm, jag har hört en del anekdoter om det, bland annat en grupp nybörjare på ett konvent som blev sura när spelledaren gjorde "fel", det vill säga inte gjorde som Matt Mercer. Om jag varit den spelledaren hade jag nog själv surnat till.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,608
Location
Uppsala
Mm, jag har hört en del anekdoter om det, bland annat en grupp nybörjare på ett konvent som blev sura när spelledaren gjorde "fel", det vill säga inte gjorde som Matt Mercer. Om jag varit den spelledaren hade jag nog själv surnat till.
Att vi uppfinner nya sätt att tycka andra gör fel känns helt rätt och riktigt kan jag tycka. ;)
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
773
Så är det säkerligen! Jag menar mest att hobbyns välmående inte nödvändigtvis är synonym med konsumerandet av spelböcker. :)
Nä, men jag tror hobbyn hade haft svårt att få den nytändning den fick, utan att det blev ekonomiskt genomförbart för nya aktörer att ta sig in på banan, och kickstarter är ju det som gjort det möjligt.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,608
Location
Uppsala
Nä, men jag tror hobbyn hade haft svårt att få den nytändning den fick, utan att det blev ekonomiskt genomförbart för nya aktörer att ta sig in på banan, och kickstarter är ju det som gjort det möjligt.
Nördnostalgiboomen. Vi som är 35+ och återupptäcker vår gamla hobby. Vi vill spela saker vi känner igen som balltuffa från förr och går igång på Gulliksonbilder och 70-80-talsvarumärken. Det är framförallt oss Kickstarter verkar klicka med.

Jag tror dock det är helt orelaterat till Dungeons & Dragons-boomen, även om säkert Actual Play lett många av oss tillbaka med. Men jag tror inte de små aktörernas försäljningsframgångar är vad som lett till boomen, utan att den snarare är en konsekvens av den.

Massor med folk spelar och engagerar sig med de som spelar. Några köper även rollspel. Typ. :)
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Mycket av att intresset väcktes på nytt för rollspel eller snarare DnD har tror jag med hur det kommersialiserats att göra samt hur det har lyfts in från kylan in i populärkulturen.

Big bang theory skapade en nörd renässans där det plötsligt blev coolt och chicé att vara nörd och där spelades det DnD

Det spelades DnD i Stranger things som var en mega hit även med folk utanför nördhobbyn


Det spelades rollspel i ungdomsserien riverdale dom hade en hel storyarc som byggde på rollspel.
 
Last edited:

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
773
Nördnostalgiboomen. Vi som är 35+ och återupptäcker vår gamla hobby. Vi vill spela saker vi känner igen som balltuffa från förr och går igång på Gulliksonbilder och 70-80-talsvarumärken. Det är framförallt oss Kickstarter verkar klicka med.

Jag tror dock det är helt orelaterat till Dungeons & Dragons-boomen, även om säkert Actual Play lett många av oss tillbaka med. Men jag tror inte de små aktörernas försäljningsframgångar är vad som lett till boomen, utan att den snarare är en konsekvens av den.

Massor med folk spelar och engagerar sig med de som spelar. Några köper även rollspel. Typ. :)
Nä om man vill få folk att titta/lyssna på rollspel, snarare än spela dem, så är det väl rimligt att man försöker skapa fler typer av mediaprodukter för det. Sen är det väl framförallt gamla stötar i 35+ gruppen som har tillräckligt med kunskap och kapital för att göra mer kvalificerade grejer, såsom Mercer & Co. I alla fall får man väl säga att de var de som drog i gång den trenden, och yngre aktörer har kommit in i efterhand.

Sen är väl det faktorer som är svåra att påverka som spelskapare, då det ofta hänger på omständigheter som man inte riktigt kan kontrollera, ex algoritm-optimeringar och andra former av viralt beteende.
 
Top