Nekromanti Dust World

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,066
Location
Ereb Altor
nyvinter;n82386 said:
Californias uttorkning och tillsammans med dammstormarna så får du vatten till en åtråvärd resurs både ute i ödemarken och i städerna.
Det här är en riktigt, riktigt bra idé! Jag har brottats lite med "men, vafan ska man ut i Dust Bowl och göra till att börja med!?" men iom att California torkar ut blir det plötsligt intressant med att borra efter vatten och sedan importera till städerna!


Kan det finnas ett giftigare kneg, än att dra runt med en sån här bland Dust Bowls alla djävulska existenser och komma helsinnade tillbaka till Los Angeles???
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
För att inte tala om de problem som kan uppstå inom gruppen. Vara ute i två veckor för att man inte vill återvända tomhänta och med ett konstant djävulskt väder omkring sig, förr eller senare kommer någon bryta ihop eller det blir storbråk. Och man vill ju inte bli kvarlämnad där ute av de andra.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,066
Location
Ereb Altor
nyvinter;n82445 said:
För att inte tala om de problem som kan uppstå inom gruppen. Vara ute i två veckor för att man inte vill återvända tomhänta och med ett konstant djävulskt väder omkring sig, förr eller senare kommer någon bryta ihop eller det blir storbråk. Och man vill ju inte bli kvarlämnad där ute av de andra.
Deadliest Catch! Fast i öknen! På 30-talet! WIN!!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,066
Location
Ereb Altor
Voldstagg13;n82456 said:
Synd. Det var Ry Cooder, iallafall.
Jo, hittade på YouTube. Men ska jag vara ärlig så svämmar min spelare närmast över av americana, folk, bluegrass, country och blues så jag tror att jag kan fylla typ 200 spellistor som passar settingen! :)
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Vilket är bra, att inte behöva återanvända samma musik - om man nu inte är inne på themes.
Annars, med vatterborrnings rushen, jag ser för mig 'vattenborrstorn' och inhängnade, vaktade inmutningar - kanske bara för lokalt bruk.
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
Måns;n82459 said:
Jo, hittade på YouTube. Men ska jag vara ärlig så svämmar min spelare närmast över av americana, folk, bluegrass, country och blues så jag tror att jag kan fylla typ 200 spellistor som passar settingen! :)
Jag håller på att läsa Hillfolk just nu så jag tänker väldigt mycket på att knyta ihop delar av det med andra system — speciellt då turordningarna, relationsskapandet och så sessions-teman — och det här med soudntrack slog mig: en ny introlåt till varje session som knyter an till temat.

Just soundtrack under spelandet tenderar att vara lite meningslöst eftersom det antingen är i vägen för vad folket säger eller så hörst det inte alls.

(Vilket i det här fallet innebär att varje låt från William Elliott Whitmores två första skivor riskerar att användas.)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,066
Location
Ereb Altor
Voldstagg13;n82462 said:
Annars, med vatterborrnings rushen, jag ser för mig 'vattenborrstorn' och inhängnade, vaktade inmutningar - kanske bara för lokalt bruk.
Och lämpligt nog ligger Ogalla Aquifer (vafan blir det på svenska??*) på nästan exakt samma ställe som Dust Bowls epicentrum! (alltså en underjordisk "bassäng" full av vatten!)

http://en.wikipedia.org/wiki/Ogallala_Aquifer

Så samtidigt som området är dött, laglöst och övergivit finns det, tack vara Ogallala aquifer, underjordiska resurser som är värda att döda för!

*akvifer, tydligen. Ett nytt ord för mig :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,066
Location
Ereb Altor
nyvinter;n82476 said:
Jag håller på att läsa Hillfolk just nu så jag tänker väldigt mycket på att knyta ihop delar av det med andra system — speciellt då turordningarna, relationsskapandet och så sessions-teman — och det här med soudntrack slog mig: en ny introlåt till varje session som knyter an till temat.

Just soundtrack under spelandet tenderar att vara lite meningslöst eftersom det antingen är i vägen för vad folket säger eller så hörst det inte alls.

(Vilket i det här fallet innebär att varje låt från William Elliott Whitmores två första skivor riskerar att användas.)
Whitmore är klockren! Är Hillfolk något som jag kan använda mig av här tror du? Lust att lite snabbt berätta vad som är coolt med det?
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
Hillfolk bygger på Robin Laws "Hamlet's Hit Point" så det är väldigt mycket storytelling och knappt något trad alls. Spelsystemet är till och med döpt till DramaSystem. Enklast beskrivs det som Fiasco med spelledare — öven om det är en väldigt förenkling av det hela som inte är riktigt rättvis.

Men den har saker man kan ta med sig till andra spel, som sättet rollpersonerna skapas.
Specifikt punkt ett till fjorton nedan.
  1. The Game Moderator briefly encapsulates the series setting and premise, defining the group from which the main player characters are drawn.
  2. GM determines precedence; see p. 3.
  3. First player in order proclaims his/her character’s name and role in the group.
  4. Second player proclaims his/her character’s name, role in the group, and relationship to first character. Players notate relationships on relationship maps.
  5. Third player proclaims his/her character’s name, role in the tribe, and relationship to all other proclaimed characters.
  6. According to precedence, remaining players repeat above step.
  7. In the established order of precedence, players proclaim their desires.
  8. In the same order, players define their characters’ dramatic poles.
  9. GM chooses a new precedence order.
  10. First player in new precedence defines what his/her character wants from any other player’s character.
  11. The player of the other character defines why they can’t get it.
  12. Both players adjust the statement as needed to reflect first character’s understanding of the situation.
  13. Repeat steps 10-12 for each remaining player in precedence.
  14. Repeat steps 9-12 until all characters are named as objects of at least two other characters’ wants. (Any unaddressed relationships are defined during play.)
  15. Each player ranks his character’s action types, sorting them into Strong, Middling, and Weak.
  16. Players apply “How I Do It” descriptors to their Strong action types.
  17. Based on what they now know about their characters, especially their dramatic poles, players complete the statement, “My story is of a man/woman who...”
  18. With a renewed order of precedence and an initial scene framing, play begins.
(från Hillfolk SRD)

Vilket ger väldigt dynamiskta förhållanden. Sedan har den lite meta-spelande för att bestämma scener och vilka som är med och sådant som är lite svårt att förklara kort. Men en grej är att varje speltillfälle ska ha ett tema till histrien som berättas, och spelarna själva är med och bestämmer dessa. Väldigt mycket samskapande. Men som sagt, just det för att skapa rollpersonerna känns som en sak jag borde använt till min nuvarande Burning Wheel-kampanj.

(Ny skiva med Whitmore kom jättenyss.)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,066
Location
Ereb Altor
Ok, jag tänker mig att The Dust Bowl (spelvärlden) utgår från staden Junction City i Kansas (Kansas City är begravd i sand och mer eller mindre övergiven). Junction City är lite som Dodge City en gång var och det är här som mycket av vattnet lastas ombord på tågen öster och västerut. Det blir en naturlig handelsplats i öknen.

Jag tänker mig att Europa är härjat av någon variant av WW2 och därför inte så intressant.

Mexiko härjas av invördeskrig, och är så där laglöst som bara Mexiko kan vara. Och de är inte förtjusta i exodusters från Dust Bowl!

Kanada har jag inte riktigt klurat ut än.
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
"När vi har tillräckligt med pnegar, då lämnar vi öknen och flyr till Kanada." Givetvis behöver det inte var den utopiska dröm som det verkar, men man kan lämna stället öppet för tolkningar och hoppfulla vanföreställningar — något som ökar eftersom det inte finns några konkreta besvis för hur det är där.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,066
Location
Ereb Altor
Rymdhamster;n82653 said:
Jag har alltid tyckt att Junction City är ett av de coolaste moderna stadsnamnen.
Ja, går ju inte annat än att använda det! :)

Rymdhamster;n82653 said:
Brilljant!
De som flydda undan Dust Bowl kallades faktiskt för exodusters, åtminstone i Kalifornien enligt en källa jag hittade. Låter ascoolt! :)

nyvinter;n82655 said:
"När vi har tillräckligt med pnegar, då lämnar vi öknen och flyr till Kanada." Givetvis behöver det inte var den utopiska dröm som det verkar, men man kan lämna stället öppet för tolkningar och hoppfulla vanföreställningar — något som ökar eftersom det inte finns några konkreta besvis för hur det är där.
Så är det naturligtvis! Bra, tack!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,066
Location
Ereb Altor
Ram;n82700 said:
Mycket intressant. Vad ser du driver folket i Dust world?
Ytterst, överlevnad. Det är en värld som karaktäriseras av brist på det mesta. Klassisk postapokalyps. Men eftersom det är drama jag är ute efter så är det så klart viktigt med individuella drivkrafter som profit, kärlek och whatnot.

Men det är inte den där totala hopplösheten. Jag vill ha lite av den amerikanska drömmen någonstans, med strävsamma farmare som aldrig ger upp och hela den biten. Inte naivt, mer att det finns en sådan drivkraft i bakgrunden.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,422
Location
Malmö
Jag tycker nästan allt i denna tråden är asfett, och vill inget hellre än att läsa/spela detta vad det nu än blir.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,066
Location
Ereb Altor
Liten sammanfattning och en fråga:

Iom den flera år långa torkan med regelbunda sandstormar har alltså större delen av USA blivit en öken. Bäst har östkusten klarat sig, och staterna som gränsar till Kanada (men de är å andra sidan i princip vildmark så det spelar kanske inte så stor roll) så främst är det staterna kring New York och Great Lakes som klarat sig undan. Men å andra sidan har miljoner flyktingar inneburit att de områdena är kraftigt överbefolkade och det råder både svält, fattigdom, arbetslöshet och hela biten. Efterfrågan på vatten är stor i hela landet. Kanske allra störst i California som också har en (för) stor befolkning tack vare tidiga flyktingströmmar, innan området torkade ut.

Så, folk beger sig in i Dust Bowl för ett bättre liv. Vattenborrare, skrotsamlare, legosoldater, rånmördare m.m. och runt stationära vattenborrtorn växer små samhällen fram. Och enligt gammal amerikansk logik innebär det barer, bordeller, spelhus, kyrkor och butiker. Det dröjer naturligtvis inte länge förrän sådan vattenkälla blir föremål för olika former av stridigheter (både fysiska och juridiska) men i slutänden är det i allmänhet den starkes rätt som gäller. En lagfart är inte värd mer än bläcket på den om inte egendom och mark kan skyddas med medel som alla förstår sig på.

Så, det finns naturligtvis små privata aktörer som borrar efter vatten men det mesta ligger i händerna på staten eller stora vattenbolag. Och de vet hur man skyddar sina intressen. Men, det innebär att vattnet inte hamnar där det gör mest nytta utan där det ger bäst avkastning.

I princip innebär det här en dystopisk och apokalyptisk setting som ger upphov till ganska mycket spel. Eller, det är en alternative western helt enkel.

Min fråga:

Tycker ni att en sån här setting svarar på frågan “men vad gör man då?” på ett tillräckligt bra sätt, givet att spelets roller krokar in i de konflikter som finns?
 
Top