Nekromanti Dust World

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,045
Location
Ereb Altor
Fick precis en svårartad längtan att spela Apocalypse World i en slags postapokalyptisk variant av depressionens Mellanvästern där Dust Bowl-krisen aldrig upphörde. Och allt det här för att jag lyssnade på Dust Bowl Children:


We’re all Dust Bowl Children
Singin’ the dust bowl song
Well, the crops won’t grow,
And the dust just blows
When the green fields are gone.
When the green grass growing fields are gone.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,000
Location
Ett häxkräl
Fräck idé. Bilderna fick mig att tänka på Yellowstone, som inte bara är en vacker nationalpark utan också en supervulkan. Förra gången den smällde täckte den (om jag minns rätt) halva USA med en meter aska. Och den har haft utbrott för (typ) 2,1 miljoner år sedan, 1,4 milj miljoner år sedan och 0,7 miljoner år sedan. Do the math!

Bra backståry för lite post-apocalyps?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,045
Location
Ereb Altor
Vilka typer skulle befolka The Dustbowl?

Tänker mig febriga predikanter och KKK, lite klassiska ödemarksrövare, envisa farmare, jägare, någon form av skrotsamlare, moonshiners, givetvis fräcka tåg som går över sanddynorna, sheriffer, mer organiserade gangsterfamiljer, nomader, slavjägare...

Annat?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Brevbäraren som fortfarande gör sin plikt!
Agent Orange från FBI med sliten kostym.
Översten från kavalleriet.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,045
Location
Ereb Altor
Yessssss!

Indianska kaninjägare (hjordar av kaniner sprang fram i öknen under Dust Bowl).
Handelsmannen med sin pick-up full av skit.
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
Måns;n81173 said:
Inte riktigt spot on, men...

Men det förutsätter att dammet lägger sig. Hade det fortgått hade man fått skaffa riktiga andningsfilter för att hålla nere dödligheten — avsett hur fattiga man var.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,045
Location
Ereb Altor


Typisk ökenbandit (i själv verket butiksrånaren Forest Ray Colson som härjade i Oklahoma i början av 50-talet)
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,000
Location
Ett häxkräl
Måns;n81130 said:
Indianska kaninjägare (hjordar av kaniner sprang fram i öknen under Dust Bowl).
Jag tycker det ska finnas en millenaristisk rörelse bland indianerna, som säger att Dammet är andarnas straff mot de vita och ett tecken på att det är dags att ta tillbaka det som en gång stals från dem (dvs allt). Istället för havrekusar och pilbågar har de technicals och surplusvapen från kriget. Och de är många. Och fyllda av rättmätig vrede.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,045
Location
Ereb Altor
Skarpskytten;n81505 said:
Jag tycker det ska finnas en millenaristisk rörelse bland indianerna, som säger att Dammet är andarnas straff mot de vita och ett tecken på att det är dags att ta tillbaka det som en gång stals från dem (dvs allt). Istället för havrekusar och pilbågar har de technichals och surplusvapen från kriget. Och de är många. Och fyllda av rättmätig vrede.
Självklart! Var tvungen att goggla: http://en.wikipedia.org/wiki/Ghost_Dance
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,045
Location
Ereb Altor
Jag undrar om inte The Dust Bowl hade gjort sig väldigt väl som spelvärld till Revolver. Tänk så väl de här arketyperna passar in:
  • Mördaren
  • Väktaren
  • Ynglingen
  • Martyren
  • Främlingen
  • Frestaren
  • Sökaren
  • Följeslagaren
  • Ledaren
  • Bedragaren
  • Åldringen
  • Profitören
  • Ängeln
  • Dåren
  • Profeten
Det första stegen när man skapar karaktär i Revolver är att välja en av de här, och jag kan verkligen se hur väl de här gifter sig med en slags 30-tals apokalyps.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,045
Location
Ereb Altor


En kringresande cirkus är ett givet inslag i The Dust Bowl. (Hade helt glömt av den här pärlan, Carnivale. Tror inte att jag såg klart den, men får nog bli ett försök till)
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Carnivale är en jättebra serie! Tyvärr blev den aldrig färdig och slutet lämnar en del saker olösta. Men fram till dess riktigt bra! Och passar nog bra in i det här temat. Finns ju till och med ett avsnitt i serien där karaktärerna hamnar mitt i en stor och smått surrealistisk sandstorm :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,045
Location
Ereb Altor
Slog mig precis att Last Man Standing (från 96 med Bruce Willis) ligger ganska nära det jag vill åt. Kanske inte sånt fokus på action men en 30-tals miljö som mer påminner om Old West. Och så lite apokalyps på det, för jag tänker nog att det aldrig blev någon riktig undergång utan mer ett rejält bakslag som ännu inte upphört. Det finns alltså överbefolkade städer med rudimentära funktioner och ekonomier som polis, styre, fabriker m.m.

Börjar få en bild av det här i huvudet. Måste nog börja skriva ner lite...
 
Top