Dungeons & Dragons-filmen

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,998
Location
Ett häxkräl
På tio första dagarna gjorde den $124-miljoner. Varav från $443 268 i Sverige.

Tolkar det som att det går rätt bra för den. Den ska ju gå på bio ett bra tag till, och sedan tillkommer pengar från streaming.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,085
Nu rapporteras det att tappet varit rätt snabbt dock, så det ser sämre ut. Å andra sidan är den uppskattad av både tittare och kritiker, så kanske den kommer att funka OK mer långsiktigt (streaming etc.)?
 
Last edited:

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
På tio första dagarna gjorde den $124-miljoner. Varav från $443 268 i Sverige.

Tolkar det som att det går rätt bra för den. Den ska ju gå på bio ett bra tag till, och sedan tillkommer pengar från streaming.
Den låg tvåa på SFs lista när jag var inne häromdagen.

Übereil
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Här är en spoilerfri recension från imdb, från en icke-rollspelare, som jag håller med om (betyg 8/10).

Great fun! I'm not familiar with the game but you get great dragons both fierce human (and otherkin) eaters and down at heel alms seekers. Chris Pine is OK as an ex-Harper and present thieve, but a good hearted one. Michelle Rodriguez is much more convincing as Holga Kilgore, a barbarian warrior who would put Xena in a lesser league. My favourite member of Pine's posse is Sophia Lillis as Doric, a tiefling druid and shape-shifter who can turn into an owlbear as well as other critters. A richly imagined fantasy world with quests, battles and magic replacing science. Hugh Grant has a supporting role as a conman who always has a plan to make his schemes even more devious, ,he is hilarious; Daisy Head is Sofina, a wizard who enables his schemes..Armies of the undead and talking corpses are actually amusing. Don't know what true blue fans will make of it but I loved this heist/quest adventure which has great effects.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,998
Location
Ett häxkräl
Den 21 april hade filmen dragit in 162 miljoner daler. Så den har täckt produktionskostnaden och börjat täcka reklamkostnaderna om jag fattar hur detta funkar rätt. Ingen superhit, men helt okej, gissar jag, då den ännu går på bio och ju kommer att dra in mer pengar på streaming framöver.
 
Last edited:

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
249
Det måste vara riktigt bra utan att existerande film franchise i ryggen. De har rollspelsfolket men det räcker nog inte så långt.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Jag har just vart och sett filmen på Imax-biografen här i Sthlm. Roande popcornrulle som fångar känslan av D&D riktigt bra. Klichéer satt där de skulle: ond magiker, falsk skälm, skojfrisk bard, biffig krigare, och så vidare. Kira och Doric var de intressantaste rollfigurerna i mina ögon; dessutom kul att få se en ugglebjörn göra det den ska göra (mayhem). Betyg 4/5.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,085
Mest underhållande jag sett i år. Inte perfekt, men mycket bättre än någon D&D-film har någon rätt att vara. D&D är inherent tramsigt, så att göra det med filmen passar perfekt - och dessutom täcker det att det är så lätt för fantasy att se ostigt ut, eftersom det då inte blir ett problem. Vad mer kan man begära av en D&D-film än att det skulle ha varit kul att spela den med det utfallet?

Mycket saker är skickligt gjorda i manus, som att balansera ut Oooooh-ondskan med en annan, rolig, skurk (Hugh Grant stjäl showen).
 
Last edited:

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag har sett filmen streamad på nätet.
Fråga inte på vilken sajt.
Den finns att "hyra" på Amazon Prime, så det är väl därifrån den kommer.

Rolig film för DnD-spelare, antagligen kul för andra rollspelare och fantasy-nördar med.
För övriga duger den nog som matinéunderhållning.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,085
Såg just liknelsen med The Mummy (den med Brendan Frazier). Känns som en rimlig analogi om man vill förklara den för någon mugglare.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,085
Jo, och en sak som jag verkligen gillade är att den onda planen är rimlig och genomförbar från bägge parters perspektiv, och just för att den är det går den också att stoppa på ett genomtänkt vis. Logiska och sammanhängande onda planer är vi inte bortskämda med i film!
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Jo, och en sak som jag verkligen gillade är att den onda planen är rimlig och genomförbar från bägge parters perspektiv, och just för att den är det går den också att stoppa på ett genomtänkt vis. Logiska och sammanhängande onda planer är vi inte bortskämda med i film!
Jo, jag roades av hjältarnas kluriga metoder. Precis lika finurliga som mina spelare brukar vara.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,085
Jo, jag roades av hjältarnas kluriga metoder. Precis lika finurliga som mina spelare brukar vara.
Ger man rollpersonerna en Portal Gun på det viset kommer de att göra mycket skumma saker med den.

Jag tycker att många av de charmigaste magiska föremålen i D&D är de som gör en specific sak snarare än en spelteknisk effekt. Sovereign Glue, Immovable Rod, Portable Hole, Bag of Many Things...
 
Last edited:

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,039
Location
Stockholm
Till slut pallrade jag mig iväg och såg filmen, framförallt pga de små tiktok-klipp jag sett sedan tidigare och blivit nyfiken på.

Jag har väldigt mycket bra att säga, men kan nog sammanfatta det med att det var den bästa actionfilmen jag sett sedan John Vick!
 
Top