Nekromanti Dungeonkartor

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
2,178
Location
Göteborg
Nu har jag börjat skissa på dungeonkartor. Jag gör dem i Illustrator för att hålla ner filstorlekarna - dessutom skall kartorna bli helt skalbara...

dungeon001.jpg


dungeon002.jpg
 

Attachments

  • 2576.jpg
    2576.jpg
    136.1 KB · Views: 486
  • 2577.jpg
    2577.jpg
    185 KB · Views: 476
Nu har jag ritat symboler med dörrar och trappor. Härnäst skall jag lägga in lite fler golvvarianter och bygga upp ett symbolbibliotek med vektoriserade saker att placera ut (möbler, växter etc.).

dungeon003.jpg
 

Attachments

  • 2578.jpg
    2578.jpg
    310.5 KB · Views: 302
Magnus Seter said:
Najs! Vad är din tanke sen? Kommer du att skapa en massa katrot och lägga upp?

/M

Sedan skall detta bli grund till dungeonkartor och borgkartor (jag älskar borgar och dess kartor) i StormRing. Dessutom har jag ett jätteprojekt på gång där gigantiska kartor spelar en stor roll :gremsmile:

Vid sidan av detta så hade jag tänkt mig att göra någon slags "dungeon-a-week" eller t.o.m. "dungeon-a-day". Kan bli hur skoj som helst...
 
BMOC said:
vad gör du dina kartor med/i?

För det mesta gör jag dem i Photoshop - har gjort en del kartgrundjobb med Illustrator förut men nu skall jag som sagt göra mer jobb i Illustrator (iallafall dungeon-/borgkartor). Ovanstående kartor är gjorda från scratch i Illustrator.

Jag skulle säkert kunna rita mycket mer kartor för hand i Photoshop men jag tycker det är roligt att mecka med olika tekniska lösningar. Dessutom kräver den mängd kartor jag skall göra att jag jobbar mycket med lager och filter etc.
 
Här kommer lite möbler som jag ritade idag i Illustrator.

furniture_vector.jpg


furniture_vector_02.jpg
 

Attachments

  • 2583.jpg
    2583.jpg
    84 KB · Views: 245
  • 2584.jpg
    2584.jpg
    36.8 KB · Views: 244
Vitulv said:
Mycket snyggt!

Tack! Jag är lite rädd för att det skall bli för "rent". Ofta görs ju kartor idag väldigt mörka, skitiga, och mer realistiska.
 
Trevligt!

Ja, å ena sidan så kanske det blir lite "rent" (inga trasiga plattor, spindelväv etc? :gremwink: ). Å andra sidan så tycker jag de har en bra känsla ändå och att de är lättare att överblicka än en del kartor kan ha. Vilket är bra. :gremsmile:
 
Har också suttit och gjort en del föremål och "tiles" till gamla Dungeonforge. Visade sig att folk uppskattade det enkla och stilrena mest. Visst är det snyggt med Dundjinni och alla dessa detaljerade träd och stolar, men jag själv föredrar när det är i enklaste möjligaste stil så att man lämnar utrymme åt fantasin. :gremsmile:

Ritar man bord med dukar så lägger man ribban på en väldigt hög och jobbig nivå. Visserligen snyggt men väldigt jobbigt för dig i längden.

Sen kan man ju lägga på lite "skit-lager" som en finish. :gremsmile:
 
Caligo said:
Vitulv said:
Mycket snyggt!

Tack! Jag är lite rädd för att det skall bli för "rent". Ofta görs ju kartor idag väldigt mörka, skitiga, och mer realistiska.

Nu för tiden (eller ja, de senaste tjugo åren eller så) har vi levt i någon sorts uppfattning att mörkt=bra, vilket har gjort att både film, teve, serier och rollspel blivit mörkare och mörkare, även i de fall där det kanske inte går hand i hand med det ursprungliga konceptet. Jag gillar mörkt och skitigt, men det är ingen garant för att det ska vara bra. Lite långsökt kanske, men jag gillar att dina kartor är hela, rena och tydliga. Det är en snygg stil som får åtminstone mig att bli inspirerad och vilja spela med dem.
 
Vitulv said:
Caligo said:
Vitulv said:
Mycket snyggt!

Tack! Jag är lite rädd för att det skall bli för "rent". Ofta görs ju kartor idag väldigt mörka, skitiga, och mer realistiska.

Nu för tiden (eller ja, de senaste tjugo åren eller så) har vi levt i någon sorts uppfattning att mörkt=bra, vilket har gjort att både film, teve, serier och rollspel blivit mörkare och mörkare, även i de fall där det kanske inte går hand i hand med det ursprungliga konceptet. Jag gillar mörkt och skitigt, men det är ingen garant för att det ska vara bra. Lite långsökt kanske, men jag gillar att dina kartor är hela, rena och tydliga. Det är en snygg stil som får åtminstone mig att bli inspirerad och vilja spela med dem.

Säger prop-mastern så så kan det inte vara fel! Jag är mer än lite förtjust i alla gamla Harnkartor och det är väl någonstans där jag vill hamna.
 
Här kommer en liten update med lite fler möbler. Funderar på vad som saknas. Vad behövs mer?

furniture_vector_03.jpg
 

Attachments

  • 2585.jpg
    2585.jpg
    86.4 KB · Views: 191
Eldstäder, altare, fontäner, pelare, statyer, sarkofager är det första jag kommer att tänka på.
 
Gillar att det är rent och tydligt. Mörkt och skitigt ger sämre användarvänlighet för SL.
 
Back
Top