Nekromanti Dungeonkartor

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,970
Location
Göteborg
Vitulv said:
Ser fortfarande bra ut, keep it up!
Skulle dessa passa i en kommersiell produkt? Behövs det bättre "finish"? Jag har extremt höga krav på dessa och vill gärna ha kritik. Inget att gnälla på? :gremsmile:
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,892
Caligo said:
Vitulv said:
Ser fortfarande bra ut, keep it up!
Skulle dessa passa i en kommersiell produkt? Behövs det bättre "finish"? Jag har extremt höga krav på dessa och vill gärna ha kritik. Inget att gnälla på? :gremsmile:
Om jag jämför med Paizos kartor, som är mest aktuella för min del, så håller dina kartor gott och väl "kommersiell kvalitet", på den övre delen av skalan. Sätt ihop en "färdig" karta med möbler, kompassros och kartsymboler så kan jag försöka komma med ett mer uttömande omdöme.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,970
Location
Göteborg
Vitulv said:
Caligo said:
Vitulv said:
Ser fortfarande bra ut, keep it up!
Skulle dessa passa i en kommersiell produkt? Behövs det bättre "finish"? Jag har extremt höga krav på dessa och vill gärna ha kritik. Inget att gnälla på? :gremsmile:
Om jag jämför med Paizos kartor, som är mest aktuella för min del, så håller dina kartor gott och väl "kommersiell kvalitet", på den övre delen av skalan. Sätt ihop en "färdig" karta med möbler, kompassros och kartsymboler så kan jag försöka komma med ett mer uttömande omdöme.
Tack. Jag vet nog att mina "andra" kartor håller måttet men man blir lite osäker när man testar helt nya grejor. Ruskigt svårt att bedöma sina egna alster.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,970
Location
Göteborg
Här kommer senaste versionen. Kom på lite fler saker man borde göra: Tunnor och lådor. Hur skall man lägga in falluckor? Fällor man man ju göra med en markering (se nedan). Eldstäder och pelare gör jag när jag gör väggarna.

 

Attachments

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Instämmer med de andra, detta är mycket snyggt och väldigt god finish.

(Bra val att jobba med illustrator. Mycket grundjobb, men så småningom tidsbesparande och klara fördelar som t.ex. skalbarheten.)

Om du vill ha tips på mer "innehåll" så:
- altare i olika varianter, med dukar, symboler, ljus et.c. Olika storlekar, från litet stenbord (typ den som är t.h. om falluckan) till större, avancerade saker.
- statyer av annat än humanoider (drakform kanske tydligast, typ en medelstor vingförsedd sak...)
- andra möbler, skrivbord, sekretär, pulpeter, alkemiska arbetsbänkar...
- diverse innehåll i en genomsnittlig tortyrkammare - streckbänk et.c.
- tunnor och fler storlekar på lådor och förvaring (kanske en mer "rough" hylla?)
- spridda vapen, annan lös utrustning
- kroppar från fallna äventyrare, monster et.c.

De två sista blir ju kanske mer specifika (mycket pill att göra) och mindre generellt användbara, men inte desto mindre säkert något som går att använda för de flesta SL om du gör biblioteket publikt.
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
Jag har gjort oändligt mycket props till Dundjinni och andra kartprogram, det mesta finns att ladda ner från forumet på Dundjinni forum.

Själv gillar jag när kartorna ger känsla, men det som avgör är ju hur den skall visas. En karta som visas på en VTT kan ha mycket "mörker", men en karta som skall skivas ut eller tryckas bör vara ljusare eftersom detaljerna försvinner när man har den på spelbordet (väldigt få har perfekt superbelysning när man spelar, lite halvmörkt ger ju bättre stämning).

Tycker det ser bra ut, men som kritik kan jag ju säga att dina props ser lite för "plastiga ut", lite för kliniskt perfekta, skulle gärna se lite mer grunge. Har du FilterForge? Jag har gjort en drös filter för att skapa t.ex tavern tables (med muggar på), stolar, trappor m.m. även massor av textures för grottgolv. Mina filter
Har en del props på 4eyes åxå, 4Eyes
/ Totte
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,970
Location
Göteborg
Sapient said:
Instämmer med de andra, detta är mycket snyggt och väldigt god finish.

(Bra val att jobba med illustrator. Mycket grundjobb, men så småningom tidsbesparande och klara fördelar som t.ex. skalbarheten.)

Om du vill ha tips på mer "innehåll" så:
- altare i olika varianter, med dukar, symboler, ljus et.c. Olika storlekar, från litet stenbord (typ den som är t.h. om falluckan) till större, avancerade saker.
- statyer av annat än humanoider (drakform kanske tydligast, typ en medelstor vingförsedd sak...)
- andra möbler, skrivbord, sekretär, pulpeter, alkemiska arbetsbänkar...
- diverse innehåll i en genomsnittlig tortyrkammare - streckbänk et.c.
- tunnor och fler storlekar på lådor och förvaring (kanske en mer "rough" hylla?)
- spridda vapen, annan lös utrustning
- kroppar från fallna äventyrare, monster et.c.

De två sista blir ju kanske mer specifika (mycket pill att göra) och mindre generellt användbara, men inte desto mindre säkert något som går att använda för de flesta SL om du gör biblioteket publikt.
Det går ju egentligen jättebra att lägga in bitmap-bilder ("pixel-bilder") i Illustrator också (som du antagligen vet) och att rita saker från scratch i Illustrator tar rätt lång tid.
Dessutom går det ju oftast lätt att konvertera bitmap-bilder till vektorgrafik och det finns ju massor av sånt.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,892
Totte said:
Tycker det ser bra ut, men som kritik kan jag ju säga att dina props ser lite för "plastiga ut", lite för kliniskt perfekta, skulle gärna se lite mer grunge.
För ordningens skull så måste jag då påpeka att jag gillar looken, och inte tycker att den är "plastig". Man ser ju att det inte är handritat, men det tycker jag inte är något negativt i det här fallet. För mig förmedlar looken fantasyrollspel av 3.x/4-stuket.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,970
Location
Göteborg
Totte said:
Jag har gjort oändligt mycket props till Dundjinni och andra kartprogram, det mesta finns att ladda ner från forumet på Dundjinni forum.

Själv gillar jag när kartorna ger känsla, men det som avgör är ju hur den skall visas. En karta som visas på en VTT kan ha mycket "mörker", men en karta som skall skivas ut eller tryckas bör vara ljusare eftersom detaljerna försvinner när man har den på spelbordet (väldigt få har perfekt superbelysning när man spelar, lite halvmörkt ger ju bättre stämning).

Tycker det ser bra ut, men som kritik kan jag ju säga att dina props ser lite för "plastiga ut", lite för kliniskt perfekta, skulle gärna se lite mer grunge. Har du FilterForge? Jag har gjort en drös filter för att skapa t.ex tavern tables (med muggar på), stolar, trappor m.m. även massor av textures för grottgolv. Mina filter
Har en del props på 4eyes åxå, 4Eyes
/ Totte
Då har jag säkert saker från dig liggande på datorn - jag har flera gb (7500 filer) med props och texturer från dundjinni-forumet - men mycket få vektoriserade.
Har du vektoriserade grejer är jag jätteintresserad.

Har du gjort nyare kartor? Jag hittade bara några gamla på cartographers guild. Det är roligt att se andras grejer.

Jag skall nog ta och göra en "färdig" karta snart när jag får lite inspiration och då tänkte jag klämma dit ett par lager med smuts.

Jag har aldrig spelat med VTT (virtual tabletop..). Är det några speciella krav på kartorna? Som jag fattat det så finns det speciella program man använder.

Här är en länk till mina kartor på Cartographers guild:
=36&contenttype=vBForum_Post]Mina färdiga kartor
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,970
Location
Göteborg
Fortsätter att spamma mitt lilla forum. Här kommer ett test på en variant på väggar i Illustrator där jag gjort en "custom brush". Tycker det blev en rätt sjysst handritad stil (som dock inte passar så bra ihop med golvet just nu).
Dock så måste jag göra en "kortare" pensel för den blir ihoptryckt ibland (som synes).

Skall bara klargöra att jag letar efter sätt att applicera lagerstilar på mina kartor så att det blir en snygg effekt - det mesta går naturligtvis att fixa enklare om man ritar dit sakerna för hand. Jag skall göra ett par tusen rum och därför kan jag inte ha ett arbetssätt som kräver en massa jobb på varje karta.


 

Attachments

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
Jag gör allt som bitmaps, finns inte många 3D program som kan rendera som vektorgrafik.

Vektorgrafik är ju enbart användbart ifall man skall skala extremt eller för utskrift. VTT vill ju ha 72DPI Bitmaps. Finns ju flera olika, jag kör mest mitt eget program GM Visual Aid. Dock använder jag enbart det för spel som kräver precision i striderna, typ alla D&D från AD&D och uppåt.

Jag har inte gjort så många kartor som jag släppt "lösa", de flesta finns i mina äventyr på 4EYes. Gör mest handouts nuförtiden eftersom de spela jag kör nu kräver färre kartor och fler handouts.

Finns många som gjort "tiles" som man kan bygga kartor från, finns flera trådar om det på Dundjinni-forum.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,970
Location
Göteborg
Totte said:
VTT vill ju ha 72DPI Bitmaps. Finns ju flera olika, jag kör mest mitt eget program GM Visual Aid. Dock använder jag enbart det för spel som kräver precision i striderna, typ alla D&D från AD&D och uppåt.
Skulle vara skoj att köra med VTT någon gång men nuförtiden spelar vi inte så mycket dungeons. Ditt program verkar ju bra - kanske något för Vitulv att recensera på sin blogg :gremsmile:

Här kommer iallafall en rejäl uppdatering (nej, jag kunde inte hålla mig från att fortsätta pilla).

 

Attachments

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Caligo said:
Det går ju egentligen jättebra att lägga in bitmap-bilder ("pixel-bilder") i Illustrator också (som du antagligen vet) och att rita saker från scratch i Illustrator tar rätt lång tid.
Dessutom går det ju oftast lätt att konvertera bitmap-bilder till vektorgrafik och det finns ju massor av sånt.
Jo, just vektoriseringen av bitmap-bilder är ju guld värd. Nu var det ett tag sedan jag använde Ill. senast, och funktionen var då inte helt perfekt, så man fick ibland göra en del justeringar för hand - vilket var mycket meckigt. (Iaf. för mig, men det kan bero på att jag är självlärd och gjorde fel helt enkelt...)

Men i slutänden sparade det ändå tid, jämfört med att göra saker från scratch.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,970
Location
Göteborg
Sapient said:
Men i slutänden sparade det ändå tid, jämfört med att göra saker från scratch.
Inställningarna är lite knepiga och bilden behöver förberedas innan och fixas efter. Illüstrator är ett av Creative suits meckigaste program med några konstiga designlösningar.
 
Top