Nekromanti Dungeonkartor

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,970
Location
Göteborg
Nu har jag börjat skissa på dungeonkartor. Jag gör dem i Illustrator för att hålla ner filstorlekarna - dessutom skall kartorna bli helt skalbara...



 

Attachments

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,970
Location
Göteborg
Nu har jag ritat symboler med dörrar och trappor. Härnäst skall jag lägga in lite fler golvvarianter och bygga upp ett symbolbibliotek med vektoriserade saker att placera ut (möbler, växter etc.).

 

Attachments

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,444
Location
Stockholm
Najs! Vad är din tanke sen? Kommer du att skapa en massa katrot och lägga upp?

/M
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,970
Location
Göteborg
Magnus Seter said:
Najs! Vad är din tanke sen? Kommer du att skapa en massa katrot och lägga upp?

/M
Sedan skall detta bli grund till dungeonkartor och borgkartor (jag älskar borgar och dess kartor) i StormRing. Dessutom har jag ett jätteprojekt på gång där gigantiska kartor spelar en stor roll :gremsmile:

Vid sidan av detta så hade jag tänkt mig att göra någon slags "dungeon-a-week" eller t.o.m. "dungeon-a-day". Kan bli hur skoj som helst...
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,970
Location
Göteborg
BMOC said:
vad gör du dina kartor med/i?
För det mesta gör jag dem i Photoshop - har gjort en del kartgrundjobb med Illustrator förut men nu skall jag som sagt göra mer jobb i Illustrator (iallafall dungeon-/borgkartor). Ovanstående kartor är gjorda från scratch i Illustrator.

Jag skulle säkert kunna rita mycket mer kartor för hand i Photoshop men jag tycker det är roligt att mecka med olika tekniska lösningar. Dessutom kräver den mängd kartor jag skall göra att jag jobbar mycket med lager och filter etc.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,970
Location
Göteborg
Vitulv said:
Mycket snyggt!
Tack! Jag är lite rädd för att det skall bli för "rent". Ofta görs ju kartor idag väldigt mörka, skitiga, och mer realistiska.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Trevligt!

Ja, å ena sidan så kanske det blir lite "rent" (inga trasiga plattor, spindelväv etc? :gremwink: ). Å andra sidan så tycker jag de har en bra känsla ändå och att de är lättare att överblicka än en del kartor kan ha. Vilket är bra. :gremsmile:
 

Spelknepe

Veteran
Joined
24 Jan 2007
Messages
86
Location
Helsingborg
Har också suttit och gjort en del föremål och "tiles" till gamla Dungeonforge. Visade sig att folk uppskattade det enkla och stilrena mest. Visst är det snyggt med Dundjinni och alla dessa detaljerade träd och stolar, men jag själv föredrar när det är i enklaste möjligaste stil så att man lämnar utrymme åt fantasin. :gremsmile:

Ritar man bord med dukar så lägger man ribban på en väldigt hög och jobbig nivå. Visserligen snyggt men väldigt jobbigt för dig i längden.

Sen kan man ju lägga på lite "skit-lager" som en finish. :gremsmile:
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,891
Caligo said:
Vitulv said:
Mycket snyggt!
Tack! Jag är lite rädd för att det skall bli för "rent". Ofta görs ju kartor idag väldigt mörka, skitiga, och mer realistiska.
Nu för tiden (eller ja, de senaste tjugo åren eller så) har vi levt i någon sorts uppfattning att mörkt=bra, vilket har gjort att både film, teve, serier och rollspel blivit mörkare och mörkare, även i de fall där det kanske inte går hand i hand med det ursprungliga konceptet. Jag gillar mörkt och skitigt, men det är ingen garant för att det ska vara bra. Lite långsökt kanske, men jag gillar att dina kartor är hela, rena och tydliga. Det är en snygg stil som får åtminstone mig att bli inspirerad och vilja spela med dem.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,970
Location
Göteborg
Vitulv said:
Caligo said:
Vitulv said:
Mycket snyggt!
Tack! Jag är lite rädd för att det skall bli för "rent". Ofta görs ju kartor idag väldigt mörka, skitiga, och mer realistiska.
Nu för tiden (eller ja, de senaste tjugo åren eller så) har vi levt i någon sorts uppfattning att mörkt=bra, vilket har gjort att både film, teve, serier och rollspel blivit mörkare och mörkare, även i de fall där det kanske inte går hand i hand med det ursprungliga konceptet. Jag gillar mörkt och skitigt, men det är ingen garant för att det ska vara bra. Lite långsökt kanske, men jag gillar att dina kartor är hela, rena och tydliga. Det är en snygg stil som får åtminstone mig att bli inspirerad och vilja spela med dem.
Säger prop-mastern så så kan det inte vara fel! Jag är mer än lite förtjust i alla gamla Harnkartor och det är väl någonstans där jag vill hamna.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,970
Location
Göteborg
Här kommer en liten update med lite fler möbler. Funderar på vad som saknas. Vad behövs mer?

 

Attachments

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,891
Eldstäder, altare, fontäner, pelare, statyer, sarkofager är det första jag kommer att tänka på.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Gillar att det är rent och tydligt. Mörkt och skitigt ger sämre användarvänlighet för SL.
 
Top