Varulv Dune: ökenplaneten - Runda 2

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,579
Location
Oktoberlandet
Så, det här är väl en rent akademisk diskussion eftersom du ändå tror att jag är ulv, men det är ju kul att rodda lite i begreppen. Nedan har jag fetstilat allt som inte är mellanmjölk (d.v.s. om det inte hade funnits hade det varit ren mellanmjölk):
Andersson - Sedvanligt sval och slick. Fåordig men ger ett genomtänkt intryck. Som han alltid gör. Omöjligt att säga något om fraktion i nuläget tycker jag. Skulle kunna tas ihjäl på rena lågflygargrunder (likt Khan i föregående runda).

fjodorsenuba - Har varit mer aktiv än vanligt, tycker jag. Inte helt säker på att det är grönande dock. Han gjorde en ganska snål och defensiv läsning av mig i slutet av föregående runda som han dock backade ifrån. Jag tycker Fjodors profil lirar med Tidig Hägertand utifrån rena metaanledningar.

Octagonal - Jag brukar ha ganska bra känsla för när Octa är bybo. Enligt mig är hans bybospel intensivt, engagerat och kreativt. Kanske inte alltid genomtänkt eller rättänkt (lite som en Anthrox light). Som ulv är han smyg-ulvarnas smyg-ulv som får byn att glömma bort att han är i spel. Hans lir hitintills i spelet har stämt mycket mer med hans ulvprofil. Det kanske finns helt rimliga anledningar till låg aktivitet och lågt engagemang i R1, men han har inte på något sätt signalerat grönhet till mig. Misstänkt.

Hägerstrand Död, tack för gott spel!

Khan Död, tack för gott spel!

Vimes - Jag, grön.

Basenanji - Fladdrigt och vad jag läser som missförstånd av spelmekaniken och dess implikationer för spelet. Helt vanligt Basse-spel alltså. Jag väntar mig bättre i senare rundor när spelmekaniken landat mer hos honom.

Sidd - Notoriskt svårläst tycker jag. En del missförstånd och påståenden om spelupplägget som (jag tycker) är orimliga. Det finns dock en sak som jag vill sätta på grönkontot. När Sidd kom tillbaka efter Korvfestivalen/MunCon gick han in i tråden och började läsa, och drog iväg ett inlägg och en röst (på mig) utifrån där han var i läsningen. Teorin är ju att ulvar framför allt är rädda att göra misstag, medan bybor inte behöver oroa sig. Att komma in sent, börja läsa, reagera och agera på något innan man läst klart tycks mig mer vara i linje med bybobeteende än ulvbeteende när man kommer sent till en spelstart.

RasmusL - Har skrivit en del bra saker och sett vettig ut. (Inte minst "Tjofräs!"-grävet på Brynolf var starkt! :D) Samtidigt är känslan att det finns lite sparkapital där. Rasmus brukar vara bra på att analysera spelupplägg och presentera idéer för hur byn bäst bör använda spelupplägget, men den typen av resonemang har lyst med sin frånvaro.

Hellzon - Har verkat vettig och inte gett mig någon anledning att tro att han är ond. Hellzon har dock alltid en vettig, mild och klok stil som nog är mer förankrad i hans personlighet än i den fraktion han tillhör.

Waterhouse - Har blandat och gett. En del bra inlägg med vettiga resonemang och en del inlägg som inte lirar med hur jag tänker att spelet ska spelas (och tänker att WH borde tänka att spelet ska spelas). Känns som en rimlig kandidat som Hägermördare. Telefonsamtalet om Häger minns jag som sagt inte alls, och att WH gör någon form av tillbakakaka när jag lyfter kopplingen WH-Häger för att få det till att jag är förrädaren som försöker frejma honom tycker jag luktar lite surt. Misstänkt.

Yem_86 - Flugit lågt! Men, Yem skriver ett längre självreflexivt inlägg i slutet av R1. Ett typiskt byboinlägg skulle jag säga. Samtidigt en typ av byboinlägg som går att fejka som ulv, men jag tror inte jag sett Yem göra något dylikt som ulv tidigare. Grönpoäng alltså.

Brynolf - Har inte alls kommit in i det tycker jag. Har svårt att ens dra mig till minnes något han skrivit. Brynolf brukar ju spela tillbakalutat och coolt, men med en hel del analysskärpa i botten. Men det tycker jag mig inte sett så mycket av alls än så länge.

Impetigo - Har i likhet med Rasmus skrivit vettiga inlägg (kanske ännu vettigare), men har i likhet med Rasmus en del sparkapital. Ett spelmekaniskt komplext öppet spel som detta borde väl passa Impetigo utmärkt?

---

Så, om jag skulle ta ut någon i detta nu skulle jag i första hand ta ut Octagonal. I andra hand Waterhouse, Brynolf eller Fjodor. Andersson är bubblare av lågflygerianledningar.

Det är ju oundviktligt att en del av innehållet i en sådan här lista (där jag mest "tänker högt" och försöker ge min bild av spelet) är mellanmjölk. Men att kalla alltihop för mellanmjölk är bara slappt. Dels tar jag tydligt ställning till vilka jag misstänker mest och helst vill ha ut, och dels grönar jag dig och Yem_86 med nya observationer.
Det här försvaret grävde ju bara ner dig ännu djupare: Du försöker plocka fetstilade grejjer som ska vara icke-tvetydigt.

Ngr exempel:
Jag läser det fetstilade på Yem: ”…typiskt byboinlägg…som går att fejka som ulv… osv
Brynolf: ”…du minns inget…”
Hellzon: fetstilat ”…Har verkat vettig och inte gett mig någon anledning att tro att han är ond” sen i meningen efter ickefetstilat skriver du att så är Hellzon alltid så vi vet inte fraktion…
Waterhouse: fetstilat ”…bra inlägg…rimlig kandidat till mördare…” osv

Alla och allt kan vara bra, snälla OCH misstänkta på nåt sett.

Till ditt försvar så är R1 inte lätt att göra bra vettiga analyser av oss allihopa så en eloge till det jobb du gjort.
Jag tyckte själv när jag först läste posten att det såg bra ut (jag gillade ju det du skrev om mig).
Sen när Octa gick till motvärn och lyfte problemet med att överhuvudtaget göra listor kan riska A-husets familjemedlemmar så tog jag en mer kritisk titt på det här.

Det fortsätter bara med tvetydigheterna överallt.

Fridens
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,027
Det är så vi rullar Fjodor! Men lite mer allvar: är det troligt att Yem eller Waterhouse tar ut Hägerstrand och Brynolf?

Jag tycker att Yems fråga till Anthrox huruvida Bene Gessarit kan byta lag efter sin död grönar henne. Vad tänker du Fjodor?
Läser jag hennes fråga med onding ögon så vill hon bara vinna genom den frågan ;) Men för att bara balansera mellan Yem och WH så säger jag nog att Yem är troligare, detta för att WH fortsätter att hålla igång byn utan att gräva i familj eller avslöja alla grupperingar, det grönar för mig.

Jag är inte Brynolf men du hade redan lagt en lista på alla i spel, frågan är hur full med bullshit den är. Nu kan vi snacka allvar istället för att jaga spöken större delen av rundan.

Jag tror förresten Vimes är Sardaukar, han har betett sig som att han kan spekulera "på riktigt" om varför folk fått tanden. Men det visar sig i eftermiddag.

Måste för övrigt ta tillbaka min gissning att Rasmus hade spelat upp sig i R2. Var är han ens?
Han lägger all tid och energi på att jaga mig @Hellzon. Osäker på om han är genuint rädd att jag är Sadde eller om han och hans kumpan Vimes bara försöker styra bort mig från dem.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,027
Jag är också orolig att vi i byn gräver ner oss i sanden (höhö) genom att fortsätta låta lågflygarna vara.
Det är nog rätt skönt att se oss fajtas internt som Sadde eller förrädare just nu.

@Basenanji med din erfarenhet vad ska vi ta ställning till utan att avslöja powerroller/familj men ändå tvinga folk att ta ställningar?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,579
Location
Oktoberlandet
Så hörrni. Om vi låtsas att Brynolf är bybo, hur tänkte han när han outar sitt siande av mig tror ni? Om vi leker med i att han har siat mig röd, och fått en tand, hade det inte varit ungefär 100 gånger vettigare att dreva mig utan att avslöja att han hade siat mig? Som det är nu kommer ju ingen (inte ens mina ulvkompisar) våga försöka försvara mig. Brynolf styr ju över vem han tar med sig i graven, och eftersom han "siat mig röd" tar han med sig mig, varför i hela friden behöver han berätta för byn att han siat mig?

Jag förstår inte riktigt vad ulv-Brynolf håller på med (just nu verkar den rimligaste förklaringen vara att han är en BG som bytt sida), men ni verkar tro att by-Brynolf är lite dum i huvudet.
Kanske Brynolf gjorde det för att hjälpa byn att slippa famla i blindo mer än onödigt.
Jag tex hade ju väntat olidligt länge och fått mota välbehövlig skit för det sen när jag väl skulle kläckt ut mig den viktiga infon.
Sån är jag för jag skulle också velat försöka få ut lite info om vad vi andra tycker om varandra innan riktig hårdfakta kommer ut.

Nu slapp vi mer dribbel den eftermiddagen/kvällen och kunde fokusera på den här infon.

Det är bra att bybor kliver fram med fakta och Brynolf var dödsdömd så varför inte kliva in och styra upp rundan.

Tack @Brynolf för bra spel.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,027
@Anthrox Jag tror också du för tusan utmanar rollspel.du med oklara roller, att inte säga sanningar och hålla hemligheter för bybor och att folk fått underliga roller så de spelar konstigt.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,579
Location
Oktoberlandet
Va fasiken händer med arg-emoisen?

Röst: @Vimes

Märkligt med 2 spelares röster tycker jag som vill stödja en Siad röd.

Vi måste väl ha minst en ulv bland de 2 kanske.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,386
Alla och allt kan vara bra, snälla OCH misstänkta på nåt sett.
Jisses. Jag skriver ju uttryckligen att jag vill ha ut Octa i första hand och WH, Brynolf och Fjodor i andra. Jag grönar dig och Yem. Och vissa har jag inte bestämt mig om. Hur mycket skarpare tror du att en sådan här lista kan vara efter en runda? Det är ju helt glasklart att du inte läser min lista för vad den är utan utifrån perspektivet att du tror att jag är röd (p.g.a. Brynolfs "siande").

Fördelen är väl att du rätt tydligt visat att du är grön eftersom en ulv vet att jag är grön och antagligen inte drivit den här linjen som du gör.

Därmed behöver vi inte diskutera detta mer. Du är grön, jag är grön, du tror att jag är röd men har fel. Gott så.

---

Brynolf är ulv. Antingen är han BG som bytt sida eller så har tanden hamnat i hans käft p.g.a. en Spionmäster.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,027
Va fasiken händer med arg-emoisen?

Röst: @Vimes

Märkligt med 2 spelares röster tycker jag som vill stödja en Siad röd.

Vi måste väl ha minst en ulv bland de 2 kanske.
Tycker det kan vara bra med sekundärdrev. Brynolf kommer förhoppningsvis som han annonserat att krama om Vimes i sin dödsrossling. Men vi kan ju inte sluta leta förrädare eller fler Saddar för det.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,600
@Basenanji med din erfarenhet vad ska vi ta ställning till utan att avslöja powerroller/familj men ändå tvinga folk att ta ställningar?
Gulligt att du försöker få mig att framstå som den vuxne i rummet! Men tack! Jag tar vad jag får! 🤩

Jag tänker så här:

”Vad vill Team Ulv?”
”Vad vet Team Ulv?”

…och sp försöker jag tänka baklänges.

Vi måste ju förstås skydda Huset/familjen, och det luriga är väl att om vi alltför tydligt pekar ut ondingar, tja då framstår de goda som måltavlor.

Men ändå: det vi kan vara helt säkra på är att ulvarna inte kommer rösta ut/nattmörda varandra. Det vi är ju självklart, så ursäkta för den insparkade öppna dörren, men jag tror ändå att det är i sådana enkla logiska truismer vi hittar vägen fram.

Jag vill att vi alla säger så mycket vi kan om spelet och dess deltagare! Det blir en osäker zon för ulvarna och de kommer ha svårt att hantera det hur de än gör: ska de ljuga om sådant de vet intecärxssnt eller ska de mörka? Ska de ”låtsas glömma” viktig info? Ska de distrahera? Osv. Något måste de ju göra?! Om de bara syns det ock

Sedan gillar jag RasmusL:s fråga: ”Om du fick ta ut tre spelare, vilka vill du se åka då?” Den frågan kunde vi alla få svara på, till att börja med!

Mina tre blir:

Fjodorsenuba, Octagonal, Vimes.

Fjodor för att han absolut skulle kunna vara förrädaren (om inte han är det då tror jag på Yem_86 eller Waterhouse). Octagonal för att (även om du skrivit i R2) är så läskig ulv och slutligen Vimes för att han är Saudakar.

Vilka skulle du ta ut @fjodorsenuba ?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,600
Sedan får faktumet att Impetigo är vid liv det att bullra i min mage. Förra spelet åkte dessutom Waterhouse tidigt. Vimes borde också ha blivit tandmördad.

Det känns som att förrädaren trollar oss med oväntade dagmord?! Säkert bra att ta ut Hägerstrand och Brynolf, men ändå: skumt! Och om Vimes är ulv så fattar jag ännu mindre? Vimes hade väl gått efter andra att dagmörda?

Håll i er: är det Yem_86 och Vimes på lag? Eller nåt? Jag kan tänka mig att Yem gärna tar ut Hägerstrand och Brynolf och att Vimes sitter lugnt i baksätet som en erfaren Yoda?!

Eller (nu är jag paranojjig deluxe) är det så att Waterhouse och Vimes trollar oss?! De är så säkra på sin sak att de till och med vågar skojbråka om något telefonsamtal?! 😱😬

Äh, jag kommer liksom ingen vart i det här partiet. Tycker det är svårt! Just nu behöver jag få rätsida på hur förrädaren tänkte i ditt val av dagmordsoffer!
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Brynolf är ulv. Antingen är han BG som bytt sida eller så har tanden hamnat i hans käft p.g.a. en Spionmäster.
Han kan ju inte vara ulv när han fått tanden.

Jag skulle gärna se att @Brynolf svarar på Vimes fråga om varför han valde att hå ut med sitt siande i stället för att helt enkelt mörda Vimes (vi hadw ju fått se att brynolf var bene nota och att Vimes var ulv i startinlägget i r3).

Men samma sak gäller väl ännu mer för en bene som valt ulvlaget Vimes? Det hade väl varit klokare att bara hålla inne med siandet och sen mörda den han behagar? Byn har ju väktare så det blir ju verkligen inte lättare av att annonsera sitt nattmord.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
@Vimes

jag läste vad du faktiskt skrivit nu. Ja, nota bene gone rogie eller spionmäster är möjliga som du skriver.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,386
Såhär tror jag det är nu: Förrädaren tandade en Spionmäster som hade valt ulv-Brynolf som måltavla. Ulvarna blev förstås lite ledsna i ögat när det var Brynolf som fick tanden och fattade ett snabbt beslut om att sabba rundan. Att claima siare som ulv är kortsiktigt, men har två tydliga vinster: 1) övriga siare kan avslöja sig i reaktionen på claimet, och 2) rundan kommer enbart handla om detta "siande" och på så sätt dödas en runda där byn annars skulle kunna vara konstruktiv. Jag skulle nog säga att mål 2 i varje fall är uppnått med tanke på hur det sett ut. Brynolf kommer rimligtvis ta med sig mig i fallet eftersom jag kommer grönas när hans färg avslöjas, men ni måste fan vara skärpta nästa runda och börja förbereda er mentalt redan nu på att analysera händelseutvecklingen här med de här glasögonen.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,027
Vi måste ju förstås skydda Huset/familjen, och det luriga är väl att om vi alltför tydligt pekar ut ondingar, tja då framstår de goda som måltavlor.
Samtidigt är ju alla bybor kända för Saddar + förrädare. De vet ju vilka de andra är. De har ett informationsövertag här.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,579
Location
Oktoberlandet
Såhär tror jag det är nu: Förrädaren tandade en Spionmäster som hade valt ulv-Brynolf som måltavla. Ulvarna blev förstås lite ledsna i ögat när det var Brynolf som fick tanden och fattade ett snabbt beslut om att sabba rundan. Att claima siare som ulv är kortsiktigt, men har två tydliga vinster: 1) övriga siare kan avslöja sig i reaktionen på claimet, och 2) rundan kommer enbart handla om detta "siande" och på så sätt dödas en runda där byn annars skulle kunna vara konstruktiv. Jag skulle nog säga att mål 2 i varje fall är uppnått med tanke på hur det sett ut. Brynolf kommer rimligtvis ta med sig mig i fallet eftersom jag kommer grönas när hans färg avslöjas, men ni måste fan vara skärpta nästa runda och börja förbereda er mentalt redan nu på att analysera händelseutvecklingen här med de här glasögonen.
Visst så kan det vara.
Dock inget vi kan göra nåt åt då Brynolf sitter på makten.
Det betyder också att en möjlig Spionmäster nu sitter och vet att Brynolf drar den här historien.
Denne ska förstås INTE outa då vi ändå kommer få veta vid nästa rundas start.

Och i så fall lägger jag ännu ett misslyckat gräv på Vimes på min Varulvsspels-meritlista.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,386
Såhär tror jag det är nu: Förrädaren tandade en Spionmäster som hade valt ulv-Brynolf som måltavla. Ulvarna blev förstås lite ledsna i ögat när det var Brynolf som fick tanden och fattade ett snabbt beslut om att sabba rundan. Att claima siare som ulv är kortsiktigt, men har två tydliga vinster: 1) övriga siare kan avslöja sig i reaktionen på claimet, och 2) rundan kommer enbart handla om detta "siande" och på så sätt dödas en runda där byn annars skulle kunna vara konstruktiv. Jag skulle nog säga att mål 2 i varje fall är uppnått med tanke på hur det sett ut. Brynolf kommer rimligtvis ta med sig mig i fallet eftersom jag kommer grönas när hans färg avslöjas, men ni måste fan vara skärpta nästa runda och börja förbereda er mentalt redan nu på att analysera händelseutvecklingen här med de här glasögonen.
Brynolf är aktiv i början av rundan där han hakar på Octas drev mot mig (jag tycker kanske inte riktigt att det är ett drev utan mer så att jag och Octa diskuterar hur spelet bör spelas). Det sista inlägget han skriver innan tanden skrivs 14:50. Anthrox skriver REMEMBER THE TOOTH i inlägget efter, 14:53. Därefter är Brynolf tyst i en timme. 15:50 skriver han ett till inlägg till mig i samma diskussion vi hade innan. Sedan är han tyst till 16:17 då han claimar siare och säger sig ha siat mig röd.

Detta lirar bra med scenariot ovan.

Som sagt: när ni fått färg på Brynolf nästa runda behöver ni kolla på händelseutvecklingen och försöka göra något vettigt av den. Innan tanden kommer är Brynolf en vanlig ulv som spelar vanligt ulvspel tillsammans med sina polare, när tanden hamnar i hans käft växlar han spår. Hur agerar hans lagkamrater runt detta? Målet med claimet är antagligen att döda rundan och eventuellt skaka fram mer information om rollerna.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,386
Kan lägga till det här också:
1710233132041.png

Brynolf hävdar att han har en siarroll, men har misslyckats med att förstå att den roll han har är den enda siarrollen som finns i spel. Verkar det sannolikt tycker ni?

Jag fattar att ni just nu är likt slöa kastrerade innekatter som ligger och spinner lätt överviktiga på en nedpissad och uppklöst soffa och inte riktigt orkar ta i de här grejerna. Det är ju så skönt att Brynolf har siat och allt sånt där. Jag fattar. Men pretty please, börja fundera på vad som har hänt redan nu. Risk att nästa runda blir en 24 h-runda, och har ni inte gjort något mentalt arbete innan kommer ni ha ont om tid att göra det i R3.
 
Top