Varulv Dune: ökenplaneten - Runda 2

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,238
Era harvare nere vid sköldmuren kärvar. Något strular och en storm är på väg. Hus Atreides är på väg att sätta sig i sina ornithoptrar för att bege sig för att lösa situationen, när hertigen konstaterar att en familjemedlem saknas.
En kort genomsökning av palatset finner @Hägerstrand liggandes död i sina kammare. Bredvid honom ligger även @Khan, båda till synes förgiftade.
Först nu blir det påtagligt för er vilken fara ni lever i, att ni är infiltrerade ända in i er innersta krets. Och ingen är längre att lita på.

Hägerstrand dagmördas. Han var Atreides/bybo och del av Husets familj.
Khan hämndmördas. Han var Atreides/bybo och Spionmäster.
Recitera litany against fear i dödsögonblicket, ingen annan post accepteras.


Nu startar runda 2!

Husets familj (1-4) – Vet vilka mer som ingår i familjen och har en gemensam PM-grupp med övriga medlemmar (inklusive Kwisatz Haderach).
Kwisatz Haderach (1) – Får för varje runda hen är vid liv en ny förmåga (kumulativt). Är en del av familjen och kan inte vara förrädaren.
R1: får rollsiarförmåga
R2: får väktarförmåga (kan inte väkta sig själv två rundor i rad, men andra spelare kan väktas flera rundor i rad)
R3: får siarförmåga
R4: får nattmordsförmåga
R5: får en till rollsiar & siarförmåga
R6+: får en till nattmordsförmåga
Bene Gesserit (0-2) – Siare, måste välja sida (bybo eller ulv) innan R3 och kan sen inte ändra sig igen. Kan inte vara förrädaren.
Rymdgillets representant (0-2) – Kan förmedla ett meddelande till SL som postas i startinlägget för nästa runda. Inlägget är anonymt och kan innehålla vad som helst.
Suk-doktor (0-2) – Får reda på en förmåga som använts, mot vem, och av vem, under natten.
Svärdmästare (0-2) – Kan nattmörda en annan spelare (endast en gång). Spionmästare (0-2) – I början av spelet får hen välja en annan spelare. Om spionmästaren blir mål för något (oavsett vad) så blir den valda spelaren målet istället.
Mentat (0-1) – Får varje runda ställa en ja/nej-fråga som inte innehåller en spelares namn eller frågar efter fraktioner, till SL som besvarar frågan sanningsenligt under natten.
Smugglare (0-2) – Kan skicka ett meddelande till en annan spelare under natten (via SL men spelaren får vet vem meddelandet kommer från).
Fremen (0-2) – Kan skicka sin fraktionstillhörighet till en annan spelare under natten (via SL men spelaren får vet vem meddelandet kommer från).
Ghola (0-1) – Om hen inte läser eller på något sätt tar del av nästa runda efter att ha dött kommer hen återfödas rundan efter det.
Fedaykin (0-2) – Är immun mot allt som sker under natten förutom utröstning, både från byn och från ulvarna. Hen kan fortfarande få en tand installerad (eftersom det sker dagtid).
Sardaukar (1-*) – Kan prata med varandra (men inte med Förrädaren), vet vem Förrädaren är, har nattmord om Förrädaren försvinner. Har en Hunter-seeker som de kan använda för att få ett extra nattmord som kan användas även när Förrädaren lever. Kan nattmörda i övrigt först efter att Förrädaren försvunnit.
Förrädare (1) – Dagmördar, tillhör ulvlaget (vet vilka de är men får INTE vara med i samma PM-grupp), har en roll utöver Förrädare från ovanstående lista. * - Beroende på antal anmälda spelare.

Röstverktyget: https://werewolf.florin.nu/83003
 
Last edited:

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
799
I must not fear.
Fear is the mind-killer.
Fear is the little-death that brings total obliteration.
I will face my fear.
I will permit it to pass over me and through me.
And when it has gone past, I will turn the inner eye to see its path.
Where the fear has gone there will be nothing.
Only I will remain.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,593
Röst: @Octagonal

Octa har smygulvat av klassiskt snitt i R1. Han är också listig. Vilken väg föreslår du nu att vi tar Octa? Det där självklara om att inte outa osv känns ganska förutsägbart. Vad mer kan din skarpa hjärna ge oss?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,593
Och @Waterhouse vad tycker du om Octagonals spel hittills? Du och jag har väl bäst koll på Octagonal eftersom vi ulvat framgångsrikt ihop?
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,367
Och @Waterhouse vad tycker du om Octagonals spel hittills? Du och jag har väl bäst koll på Octagonal eftersom vi ulvat framgångsrikt ihop?
Hallå, tråkig start, tack för spel @Hägerstrand -i-lådan och @Khan

Khan spionmäster, innebär det att han inte använt sin förmåga eller har jag missförstått rollen? Kanske iofs nobelt då det hade kunnat träffa en familjemedlem.

Jag har ingen direkt uppfattning om Octagonal Basse, spontant gulgrön med låg säkerhet på bedömningen.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Trist! Tack för spel, Hägerstrand och Khan.

För kännedom tyckte jag det var rimligt att hämndförgifta Khan, det var som har sagts mest scumtell i Khans enstaka inlägg. Men borde inte Spionmäster bollat vidare giftgasen till någon annan? Well, det är ju fullt rimligt av en bybo-spionmäster att helt enkelt låta bli att utse en sköld - kan vara större risk att tagga en Familj än en Ulv.
Eller så glömde han, Khan hade ju inte riktigt tid att spela.

Humoralternativet är förstås att Khan var snabb på avtryckaren och hade utsett Hägerstrand som sköld. Nå, vi kommer inte att få veta.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,238
En regelfråga till @Anthrox. Ska detta förstås som att Khan verkligen var Spionmäster men att han inte hade utsett någon som nattmordet studsade vidare till?
Om frågan är hur Spionmästers förmåga fungerar så dödar hämndmordet spionmästers mål istället för Spionmäster själv, och de mördade redovisas efter deras egna fraktionstillhörighet och roll. Spionmäster kan bara dö av att antingen inte valt en sköld, eller redan fått skölden mördad.
 

Yem_86

Läser snabbt, tänker långsamt.^^
Joined
14 Jun 2022
Messages
197
Om frågan är hur Spionmästers förmåga fungerar så dödar hämndmordet spionmästers mål istället för Spionmäster själv, och de mördade redovisas efter deras egna fraktionstillhörighet och roll. Spionmäster kan bara dö av att antingen inte valt en sköld, eller redan fått skölden mördad.
Vilket betyder att han inte valde någon sköld.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Ännu mer humoralternativ: Förrädarens egentliga mål i R1 var Khan.
Nämen var går vi nu? Jag ska skumma R1 i vetskap om att även Khan är grön, men han hade väl ca fyra inlägg. Känns som vi är kvar på ruta ett.

Inget Förrädarmord från höften i R2 iallafall. Kanske bådar gott - tyder på en förrädare som inte sitter i Familjen och betar av i ordning.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Röst: @Octagonal

Octa har smygulvat av klassiskt snitt i R1. Han är också listig. Vilken väg föreslår du nu att vi tar Octa? Det där självklara om att inte outa osv känns ganska förutsägbart. Vad mer kan din skarpa hjärna ge oss?
Har inte läst ikapp än sorry, ska göra det nu. Sedan får vi se vad jag kommer med.

Deb uppenbart vinnande strategin är att vänta på att våran gud blir tillräckligt kraftfull och ror hem det här.
Allt för att skydda denne blir därmed prio!! Att eventuellt outa någon roll eller råka avslöja för mycket i sina poster kan rent spelmässigt vara dåligt.
Förutom det tror jag spelet i mångt och mycket står och väger på vad siarna gör för val.

En annan tanke jag kom på nu är om vi har bäst chans att vinna med nuvarande upplägg. Dvs den med tanden väljer vem som ”röstas ut” eller om VJV är bättre, alltså när förädaren är ute.
Det blir ju självklart mycket enklare att driva case och tvinga ulvarna till att gruppera sig i omröstningar med VJV men detsamma gäller ju tyvärr oss goda med familjemedlemmarna.
Det finns en risk att familjen i mångt och mycket röstar på samma vilket kan ge farligt mycket info till ulvarna.

Tack också @Hägerstrand och @Khan !!
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Inget Förrädarmord från höften i R2 iallafall. Kanske bådar gott - tyder på en förrädare som inte sitter i Familjen och betar av i ordning.
Eller så är det vad förädaren vill att vi ska tro, vinbägare etc… men vi måste nog utgå ifrån att så inte är fallet. Så länge inte en till familjemedlem får tanden förstås.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Jag har lite svaga indicier om förrädaren också men spara detta lite till…
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,570
Location
Oktoberlandet
Tackar @Hägerstrand och @Khan för spel.
Blev ju inte så mycket då Hägern inte kunde delta först å sen åkte på nitlott att bli dagmördad direkt.
Förstår problemet som uppstår med att inte avslöja för mycket samtidigt som du skulle försöka hitta förrädaren.
Khan gav tyvärr inte så gröna vibbar så tänkte det var ett ok val men där var vi alltså fel ute tyvärr.
Tur att vi får roll på utslagen spelare då det underlättar för byn med mindre tjafs om fejk-outning osv.

Att inte Svärdmäster-förmågan nu använts direkt var väl bra då det är större risk att pricka bybo.

Generellt så är jag dock rätt förvånad över båda valen som gjordes.
Varför lever Impetigo, Vimes, Waterhouse fortfarande?

Dessa 3 vill jag inte ha på möjligt ulvalag!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,593
Spionmäster kan bara dö av att antingen inte valt en sköld, eller redan fått skölden mördad.
Som @Hellzon och @Yem_86 har varit inne på, så undrar jag om Khan glömde bort att använda sin förmåga eller om han valde Hägerstrand för att inte döda en oskyldig? Anthrox ordval ”redan fått skölden mördad” tyder på det senare.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,377
Såhär tycker jag alla borde kunna göra nu. Ta deltagarlistan från förra rundans statinlägg, kopiera den och skriv kommentarer med era tankar. Avsluta med ett ställningstagande om vem eller vilka ni helst vill ha ut, givet informationen vi sitter på just nu. Jag kan börja.

Andersson - Sedvanligt sval och slick. Fåordig men ger ett genomtänkt intryck. Som han alltid gör. Omöjligt att säga något om fraktion i nuläget tycker jag. Skulle kunna tas ihjäl på rena lågflygargrunder (likt Khan i föregående runda).

fjodorsenuba - Har varit mer aktiv än vanligt, tycker jag. Inte helt säker på att det är grönande dock. Han gjorde en ganska snål och defensiv läsning av mig i slutet av föregående runda som han dock backade ifrån. Jag tycker Fjodors profil lirar med Tidig Hägertand utifrån rena metaanledningar.

Octagonal - Jag brukar ha ganska bra känsla för när Octa är bybo. Enligt mig är hans bybospel intensivt, engagerat och kreativt. Kanske inte alltid genomtänkt eller rättänkt (lite som en Anthrox light). Som ulv är han smyg-ulvarnas smyg-ulv som får byn att glömma bort att han är i spel. Hans lir hitintills i spelet har stämt mycket mer med hans ulvprofil. Det kanske finns helt rimliga anledningar till låg aktivitet och lågt engagemang i R1, men han har inte på något sätt signalerat grönhet till mig. Misstänkt.

Hägerstrand Död, tack för gott spel!

Khan Död, tack för gott spel!

Vimes - Jag, grön.

Basenanji - Fladdrigt och vad jag läser som missförstånd av spelmekaniken och dess implikationer för spelet. Helt vanligt Basse-spel alltså. Jag väntar mig bättre i senare rundor när spelmekaniken landat mer hos honom.

Sidd - Notoriskt svårläst tycker jag. En del missförstånd och påståenden om spelupplägget som (jag tycker) är orimliga. Det finns dock en sak som jag vill sätta på grönkontot. När Sidd kom tillbaka efter Korvfestivalen/MunCon gick han in i tråden och började läsa, och drog iväg ett inlägg och en röst (på mig) utifrån där han var i läsningen. Teorin är ju att ulvar framför allt är rädda att göra misstag, medan bybor inte behöver oroa sig. Att komma in sent, börja läsa, reagera och agera på något innan man läst klart tycks mig mer vara i linje med bybobeteende än ulvbeteende när man kommer sent till en spelstart.

RasmusL - Har skrivit en del bra saker och sett vettig ut. (Inte minst "Tjofräs!"-grävet på Brynolf var starkt! :D) Samtidigt är känslan att det finns lite sparkapital där. Rasmus brukar vara bra på att analysera spelupplägg och presentera idéer för hur byn bäst bör använda spelupplägget, men den typen av resonemang har lyst med sin frånvaro.

Hellzon - Har verkat vettig och inte gett mig någon anledning att tro att han är ond. Hellzon har dock alltid en vettig, mild och klok stil som nog är mer förankrad i hans personlighet än i den fraktion han tillhör.

Waterhouse - Har blandat och gett. En del bra inlägg med vettiga resonemang och en del inlägg som inte lirar med hur jag tänker att spelet ska spelas (och tänker att WH borde tänka att spelet ska spelas). Känns som en rimlig kandidat som Hägermördare. Telefonsamtalet om Häger minns jag som sagt inte alls, och att WH gör någon form av tillbakakaka när jag lyfter kopplingen WH-Häger för att få det till att jag är förrädaren som försöker frejma honom tycker jag luktar lite surt. Misstänkt.

Yem_86 - Flugit lågt! Men, Yem skriver ett längre självreflexivt inlägg i slutet av R1. Ett typiskt byboinlägg skulle jag säga. Samtidigt en typ av byboinlägg som går att fejka som ulv, men jag tror inte jag sett Yem göra något dylikt som ulv tidigare. Grönpoäng alltså.

Brynolf - Har inte alls kommit in i det tycker jag. Har svårt att ens dra mig till minnes något han skrivit. Brynolf brukar ju spela tillbakalutat och coolt, men med en hel del analysskärpa i botten. Men det tycker jag mig inte sett så mycket av alls än så länge.

Impetigo - Har i likhet med Rasmus skrivit vettiga inlägg (kanske ännu vettigare), men har i likhet med Rasmus en del sparkapital. Ett spelmekaniskt komplext öppet spel som detta borde väl passa Impetigo utmärkt?

---

Så, om jag skulle ta ut någon i detta nu skulle jag i första hand ta ut Octagonal. I andra hand Waterhouse, Brynolf eller Fjodor. Andersson är bubblare av lågflygerianledningar.
 
Top