Varulv Dune: ökenplaneten - Runda 2

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Jag vet att @fjodorsenuba brukar vara en mer eftertänksam än yvig spelare men det här är både ängsligt och substanslöst uppåt väggarna. Och om vi prövar idén "ängslig ulv" på fjodor så är post 1238882 där Impetigo och Vimes pekas ut ett praktexempel. Det är aldrig lätt att som ulv sitta och peka ut bara gröna/gröna och jag tror att fjodor drog en 50/50. Snömos, 2:a i min ulvlista efter Vimes.
Röst: @fjodorsenuba

Kommentar på ovan?
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Okej, jag har en googledoc med åsikter från R1 innan läggdags. Vi sa de tre mest misstänkta?

Vimes - siad röd
Betänk att om Vimes är Sardaukar så har Sardaukarerna honom som coach.

Vimes är först med att lägga fram frågan om dagmordet på Hägerstrand och lägger fram kategori 1 - Förrädare i byn - och kategori 2 - Förrädare med bonntur. Tror inte att Förrädaren hör till familjen och hur som helst måste vi utgå från det för alternativet är för hemskt.
Vimes säger att Impe vore hans första val för dagmord och att det är rödande för Impe.
Anklagar Waterhouse för “direkt fiske av vilka Häger inte vill dreva”, håller med Basse om att tidigt inskickat dagmord kan vara från Sidd som är upptagen första dagen i spelet med MunkCon. Mycket spridande är det.
Mot att Hägerstrand ska försöka styra skutan.
“Röstar” på Khan med motiveringen att det var ett tomt standardinlägg att han och WH var aggressiva.

Jag sitter och oroar mig för ett dream team med Sardaukarerna Vimes och Basse, där Basse är coachad av Vimes.

Basenanji
Mycket fladdrande, konstiga frågor, hänger inte med i spelupplägget. Med all respekt så har jag sett honom spela mycket bättre som ulv, det här är inte den ulv-Basse jag sett. Men det verkar nästan spelat, och eventuellt har han coachning av Vimes.
Vet vad en hunter-seeker heter men inte vad den gör.
Skriver röd-grönlista söndag morgon i R1.

Impetigo
Tycker också Tidig Tand är rimligt.
Det blev väldigt lite på Impetigo. Håller han sig lugn för att han är ulv? Men han var ju helvild och hittade på historier om Batman i Varulvar på en båt. Lite smårödande är det ändå.

Waterhouse
Alltså den här grejen med nåt telefonsamtal “i torsdags”, vad fan är det med den? Vimes var inte supermisstänkt när Waterhouse började, i ljuset av att Vimes faktiskt är ulv är den nog grönande för Waterhouse, trots att det är dumt.
Waterhouse prickar också att Basse låtsas inte veta vad en hunter-seeker är fast han vet vad den heter.
Är för att Hägerstrand ska försöka styra skutan.
Skriver beskuren röd-grönlista söndag morgon i R1.

Med tanke på avslöjandet av Vimes som ulv, och mina misstankar mot Basse, så måste jag se Waterhouse som någorlunda grön.

Sen har vi ju lågflygarskvadronen: Andersson, Octagonal, RasmusL (förvånansvärt), Yem_86 (med rimlig förklaring kl 11 på söndag). Tyvärr finner vi nog en eller flera ulvar här.

Kvar i livet blir fjodorsenuba, Sidd, jag (grön) och Brynolf (grön, dagmördad i R2). Fjodde och Sidd kan inte med den ondaste vilja kallas lågflygare, men jag får inte grepp på dem.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,364
Jag tolkar situationen:
Förrädaren ser detta hända och behöver nu sätta stopp på jakten på Vimes.
Vem av Octa, Sidd, Brynolf ska ges tanden då?
Jag tror Förrädaren tänker att Octa och Sidd har ett case de klurat fram genom bollande med Vimes medans det verkar tydligare på Brynolf att denne verkar ha mer/annan info som gör Brynolf så het på Vimes där då.
Octa och framför allt Sidd kan de snacka ner medans det kommer bli svårare med Brynolf.
Denne hade säkert kunnat valt nån av oss 2 andra utan problem men: -> Förrädaren klipper Brynolf!
Nu har jag läst igenom R2 igen och det här är ungefär vad jag tror hände också. Jag tror inte Vimes är förrädaren men det kan han såklart vara. Jag tror förrädaren gick in för att skydda honom, precis som du skriver. Det grönar dig och Octa lite. Jag tror förrädaren var tyst och lyssnade in tråden, dvs inga eller väldigt få inlägg innan REMEMBER THE TOOTH.

Ulv-Vimes har försökt bygga upp Rasmus spel som grönare och bättre än vad det är, så Rasmus håller jag som rödare än tidigare.

Tycker även Ulv-Vimes bygger upp Andersson en del, framför allt efter
Andersson skriver alltså "Beredd att tro på detta Siande"
Vimes kommer med en: Sparar detta till vi fått min färg så att vi kommer ihåg att fundera över vilka Brynolfs ulvpolare är. Väljer ulvarna att göra ett sådant här stunt så finns det rimligtvis en plan för att skapa momentum bakom det.

En läsning av detta är denna: Här vet Vimes om att det är kört, han kommer ryka. Som en bra spelare försöker han gröna ulv-Andersson lite iaf genom att få oss att notera att Andersson hängde på Brynolf tidigt.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
RasmusL (förvånansvärt)
Jag vill förtydliga här, RasmusL är ju verkligen inte den som har kunnat anklagas för lågflygeri i tidigare spel, men i R1 i det här spelet har jag en mening på honom i min googledoc (Tjofräsgate). Verkar som han har kommit in i matchen i R2 men jag har helt enkelt inte kommit ikapp.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,364
Alltså den här grejen med nåt telefonsamtal “i torsdags”, vad fan är det med den? Vimes var inte supermisstänkt när Waterhouse började, i ljuset av att Vimes faktiskt är ulv är den nog grönande för Waterhouse, trots att det är dumt.
Intressant lista med iaktagelser, även om det inte var ngt revolutionerande där direkt. T
ror inte telefonsamtalet är speciellt spännande men här kommer ett svar om det igen, i spoilertagg för att brusa så lite som möjligt:
Vi pratade i telefon i torsdags (eller jag pratade, Vimes spelade starcraft och hummade med lite medan jag höll låda om allt möjligt medan jag promenderade med min hund. Bl a varulvsspel där jag pratade om Hägern som jag prisade). När sedan Hägern får en tand installerad känner jag mig misstänkt, för det är ngt jag definitivt hade kunnat göra som förrädare. Sen tar Vimes upp att han spontant tycker det är ett WH-move. Hägerns tandvärk fick oss båda att naturligt misstänka den andre. Sen när Vimes gör en märklig fiske-kommentar tycker jag det är en möjlig läsning att han försöker pälssmeta mig.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Godmorgon på er! Kommer inte kunna vara så aktiv under dagen men återkommer mot eftermiddagen/kvällen.
Denna runda känns i mångt och mycket klar i och med siandet. Nästa runda bör det hur som finnas både ett och annat analysera efter det här.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Tja hörni det här är snurrigt värre för mig! Det är efterlängtat med lite hård data från en siare, men hur var det nu @Hellzon var Bene Gessarit-rollen en bra roll att claima som ulv? Jag tycker att Brynolfs claimande lämnar en del frågetecken efter sig, även om det förstås är mycket bra att han hittat en sardakaur!

Eller förrädare? Kanske hellre det och jag blev genast misstänksam mot Vimes som så snabbt avfärdade att det kunde vara så att förrädaren var en del av familjen.

Men jag vet inte. Att i alla partier jaga Vimes känns lite fattigt, så jag försöker tänka lite bredare än så.

Var är @Impetigo? Vad gör Impetigo? Dvs vad har du för roll i spelet? Nej, outa inget men jag fantiserar att han måste ha en riktigt bra anledning att inte analysera sönder partiet. Hursomhelst saknar jag honom och tycker mig minnas en ulv-Impe i det här försiktiga spelet.

@Octagonal skriver lite då och då, men som senast: väldigt försiktigt och ytligt.

@fjodorsenuba har deltagit och tycker jag: på ett bra sätt. Samtidigt spelar också han annorlunda ”än han brukar”. Det kan ju vara lite läskigt.

@RasmusL är bra tycker jag. Hss av n är vettig och lagom drivande. Han skulle lätt kunna finta upp mig på läktaren dock.

@Hellzon och @Yem_86 är gröna för mig. Sunda och delaktiga, även om de gärna kunde få vara med mer.

@sidds lite fladdriga spel tycker jag tyder på en bybo. Som ulv är han mer kall och försiktig. Men han kan förvisso ha utvecklat nya kompetenser, visst. Sidd, att jag läser dig som möjligt röd är inte brunsmetning: det är varulvsspel!

Vem har jag missat? Känns ändå skumt att Hägern, familjemedlem kolar vippen; därefter Brynolf?! Jag tror att vår förrädare varit med i ett av de nyligen spelade partierna och där lärt känna både Hägern och Brynolf. De har inte varit med i så många partier förrän senaste året.

Ah! Nu ser jag, jag har missat @Waterhouse ! Typiskt!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Och a propos att glömma:,@Andersson är ju förnuftets röst! Jag vet inte riktigt hur du ser på partiet: varför väljer förrädaren att installera tand i Brynolf? Andersson är som fin fransk mat: alltid jättegott, alltid för lite.

Summa summarum, jag ser ett case där Vimes är förrädare och kanske med i Huset? Men då borde väl ulvarna redan vunnit? Så, nä, kasst case. Vimes är väl kort och gott ulv.

Om det inte vore för att Brynolf fått tanden?! Och är siare. Och har siat Vimes röd. Och som klokare personer konstaterat: Benediarrollen är ganska skön att gömma sig i. Det ska finnas 0-2 Benesiare och Anthrox skriver ”OM det finns en siare i spel” när Yem frågar. Så, det är otillfredsställande men ett faktum, jag tycker att det här partiet är svårt att läsa och jag hänger med halvbra.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,364
Som Octa säger känns rundan rätt klar, vi väntar på Brynolf heroiska död och hans hämnd på ulvuslingen Vimes. Blir spännande att se om Vimes var förrädare eller vanlig ulv.

Jag tänkte sova nu, ses i R3!
Min rödlista, rödast till röd-ish:
1. Impetigo
2. Vimes
3. RasmusL
4. Andersson
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Jag tror att jag missar något uppenbart här. Om vi ska prata Ulvrationalitet @Waterhouse så undrar jag om vi inte borde avgränsa oss till de spelare som i närtid spelat mot Hägerstrand och Brynolf. Om jag ska applicera KRATT på deltagarna och försöka vaska fram vem som är troligaste mördaren av Hägerstrand och Brynolf blir det:

Andersson 3/5 krattor
Sidd 3/5 krattor
Rasmus 2/5 krattor
Vimes 2/5 krattor (men kan ju vara scum ändå)
Waterhouse 4/5 krattor
Yem 4/5 krattor
Fjodor 4/5 krattor
Impetigo 3/5 krattor
Octagonal 4/5 krattor
Hellzon 2/5 krattor

Så mina prime suspects utifrån KRATT blir:

Waterhouse, Yem, Fjodor, Octagonal.

(Och Vimes är alltså siad saudakar, inte förrädare!)

Vet ni, jag tror att vi har en smyg-ulv ibland oss! @Octagonal hur ser du på sakernas utveckling? Nej just det, du kunde inte vara med nu… Typiskt!

Röst: @Octagonal
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Vet ni, jag tror att vi har en smyg-ulv ibland oss! @Octagonal hur ser du på sakernas utveckling? Nej just det, du kunde inte vara med nu… Typiskt!
Passande att du slänger in denna formulering nu och inte igår när jag tillsammans med Waterhouse skrev mest poster. Bland annat ett gräv på Vimes.
Bättre än så här tror jag att du kan☺
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Passande att du slänger in denna formulering nu och inte igår när jag tillsammans med Waterhouse skrev mest poster. Bland annat ett gräv på Vimes.
Bättre än så här tror jag att du kan☺
Äh, du har rätt! Du HAR skrivit och jag HAR läst slappt! 😩 2/5 krattor blir mitt betyg åt dig. Jag får barausel 1/5-kratta…

Då är det Fjodor, Yem och Waterhouse som är mina troligaste förrädarkandidater.

Vad säger ni andra om idén att vi hittar en förrädare bland de som deltagit i spelen det närmsta året?
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,027
@fjodorsenuba har deltagit och tycker jag: på ett bra sätt. Samtidigt spelar också han annorlunda ”än han brukar”. Det kan ju vara lite läskigt.
Ulv if you do, ulv if you don't. Börjar känna att det är en fjäder i hatten att alla blir oroliga genom min blotta närvaro/frånvaro.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Ulv if you do, ulv if you don't. Börjar känna att det är en fjäder i hatten att alla blir oroliga genom min blotta närvaro/frånvaro.
Det är så vi rullar Fjodor! Men lite mer allvar: är det troligt att Yem eller Waterhouse tar ut Hägerstrand och Brynolf?

Jag tycker att Yems fråga till Anthrox huruvida Bene Gessarit kan byta lag efter sin död grönar henne. Vad tänker du Fjodor?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Vad är mellanmjölk för dig Vimes?
Så, det här är väl en rent akademisk diskussion eftersom du ändå tror att jag är ulv, men det är ju kul att rodda lite i begreppen. Nedan har jag fetstilat allt som inte är mellanmjölk (d.v.s. om det inte hade funnits hade det varit ren mellanmjölk):
Andersson - Sedvanligt sval och slick. Fåordig men ger ett genomtänkt intryck. Som han alltid gör. Omöjligt att säga något om fraktion i nuläget tycker jag. Skulle kunna tas ihjäl på rena lågflygargrunder (likt Khan i föregående runda).

fjodorsenuba - Har varit mer aktiv än vanligt, tycker jag. Inte helt säker på att det är grönande dock. Han gjorde en ganska snål och defensiv läsning av mig i slutet av föregående runda som han dock backade ifrån. Jag tycker Fjodors profil lirar med Tidig Hägertand utifrån rena metaanledningar.

Octagonal - Jag brukar ha ganska bra känsla för när Octa är bybo. Enligt mig är hans bybospel intensivt, engagerat och kreativt. Kanske inte alltid genomtänkt eller rättänkt (lite som en Anthrox light). Som ulv är han smyg-ulvarnas smyg-ulv som får byn att glömma bort att han är i spel. Hans lir hitintills i spelet har stämt mycket mer med hans ulvprofil. Det kanske finns helt rimliga anledningar till låg aktivitet och lågt engagemang i R1, men han har inte på något sätt signalerat grönhet till mig. Misstänkt.

Hägerstrand Död, tack för gott spel!

Khan Död, tack för gott spel!

Vimes - Jag, grön.

Basenanji - Fladdrigt och vad jag läser som missförstånd av spelmekaniken och dess implikationer för spelet. Helt vanligt Basse-spel alltså. Jag väntar mig bättre i senare rundor när spelmekaniken landat mer hos honom.

Sidd - Notoriskt svårläst tycker jag. En del missförstånd och påståenden om spelupplägget som (jag tycker) är orimliga. Det finns dock en sak som jag vill sätta på grönkontot. När Sidd kom tillbaka efter Korvfestivalen/MunCon gick han in i tråden och började läsa, och drog iväg ett inlägg och en röst (på mig) utifrån där han var i läsningen. Teorin är ju att ulvar framför allt är rädda att göra misstag, medan bybor inte behöver oroa sig. Att komma in sent, börja läsa, reagera och agera på något innan man läst klart tycks mig mer vara i linje med bybobeteende än ulvbeteende när man kommer sent till en spelstart.

RasmusL - Har skrivit en del bra saker och sett vettig ut. (Inte minst "Tjofräs!"-grävet på Brynolf var starkt! :D) Samtidigt är känslan att det finns lite sparkapital där. Rasmus brukar vara bra på att analysera spelupplägg och presentera idéer för hur byn bäst bör använda spelupplägget, men den typen av resonemang har lyst med sin frånvaro.

Hellzon - Har verkat vettig och inte gett mig någon anledning att tro att han är ond. Hellzon har dock alltid en vettig, mild och klok stil som nog är mer förankrad i hans personlighet än i den fraktion han tillhör.

Waterhouse - Har blandat och gett. En del bra inlägg med vettiga resonemang och en del inlägg som inte lirar med hur jag tänker att spelet ska spelas (och tänker att WH borde tänka att spelet ska spelas). Känns som en rimlig kandidat som Hägermördare. Telefonsamtalet om Häger minns jag som sagt inte alls, och att WH gör någon form av tillbakakaka när jag lyfter kopplingen WH-Häger för att få det till att jag är förrädaren som försöker frejma honom tycker jag luktar lite surt. Misstänkt.

Yem_86 - Flugit lågt! Men, Yem skriver ett längre självreflexivt inlägg i slutet av R1. Ett typiskt byboinlägg skulle jag säga. Samtidigt en typ av byboinlägg som går att fejka som ulv, men jag tror inte jag sett Yem göra något dylikt som ulv tidigare. Grönpoäng alltså.

Brynolf - Har inte alls kommit in i det tycker jag. Har svårt att ens dra mig till minnes något han skrivit. Brynolf brukar ju spela tillbakalutat och coolt, men med en hel del analysskärpa i botten. Men det tycker jag mig inte sett så mycket av alls än så länge.

Impetigo - Har i likhet med Rasmus skrivit vettiga inlägg (kanske ännu vettigare), men har i likhet med Rasmus en del sparkapital. Ett spelmekaniskt komplext öppet spel som detta borde väl passa Impetigo utmärkt?

---

Så, om jag skulle ta ut någon i detta nu skulle jag i första hand ta ut Octagonal. I andra hand Waterhouse, Brynolf eller Fjodor. Andersson är bubblare av lågflygerianledningar.

Det är ju oundviktligt att en del av innehållet i en sådan här lista (där jag mest "tänker högt" och försöker ge min bild av spelet) är mellanmjölk. Men att kalla alltihop för mellanmjölk är bara slappt. Dels tar jag tydligt ställning till vilka jag misstänker mest och helst vill ha ut, och dels grönar jag dig och Yem_86 med nya observationer.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Jag tror att jag missar något uppenbart här. Om vi ska prata Ulvrationalitet @Waterhouse så undrar jag om vi inte borde avgränsa oss till de spelare som i närtid spelat mot Hägerstrand och Brynolf. Om jag ska applicera KRATT på deltagarna och försöka vaska fram vem som är troligaste mördaren av Hägerstrand och Brynolf blir det:

Andersson 3/5 krattor
Sidd 3/5 krattor
Rasmus 2/5 krattor
Vimes 2/5 krattor (men kan ju vara scum ändå)
Waterhouse 4/5 krattor
Yem 4/5 krattor
Fjodor 4/5 krattor
Impetigo 3/5 krattor
Octagonal 4/5 krattor
Hellzon 2/5 krattor

Så mina prime suspects utifrån KRATT blir:

Waterhouse, Yem, Fjodor, Octagonal.

(Och Vimes är alltså siad saudakar, inte förrädare!)

Vet ni, jag tror att vi har en smyg-ulv ibland oss! @Octagonal hur ser du på sakernas utveckling? Nej just det, du kunde inte vara med nu… Typiskt!

Röst: @Octagonal
KRATT?
krattor?
@Basenanji
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Fan Brynolf. Hur kommer det sig att du outar din roll (och ditt siande). Du kan ju bara tugga tanden och ta med mig, hade det inte varit bättre att baita mig att skriva mer saker om jag är ulv. Få mig att göra fler listor och sådär?
Jag är inte Brynolf men du hade redan lagt en lista på alla i spel, frågan är hur full med bullshit den är. Nu kan vi snacka allvar istället för att jaga spöken större delen av rundan.

Jag tror förresten Vimes är Sardaukar, han har betett sig som att han kan spekulera "på riktigt" om varför folk fått tanden. Men det visar sig i eftermiddag.

Måste för övrigt ta tillbaka min gissning att Rasmus hade spelat upp sig i R2. Var är han ens?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Så hörrni. Om vi låtsas att Brynolf är bybo, hur tänkte han när han outar sitt siande av mig tror ni? Om vi leker med i att han har siat mig röd, och fått en tand, hade det inte varit ungefär 100 gånger vettigare att dreva mig utan att avslöja att han hade siat mig? Som det är nu kommer ju ingen (inte ens mina ulvkompisar) våga försöka försvara mig. Brynolf styr ju över vem han tar med sig i graven, och eftersom han "siat mig röd" tar han med sig mig, varför i hela friden behöver han berätta för byn att han siat mig?

Jag förstår inte riktigt vad ulv-Brynolf håller på med (just nu verkar den rimligaste förklaringen vara att han är en BG som bytt sida), men ni verkar tro att by-Brynolf är lite dum i huvudet.
 
Top