Varulv Dune: ökenplaneten - Runda 2

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,398
Jag var fortfarande lite tidigare i tråden. Visst. Märkligt att jag inte får snacka om mig men du får skojsa till med Zoo å myror osv.
Släpp mig då tack🙏 Jag läste nu bla att Hellzon kommenterade det. Ok.
Å sluta påstå att jag traumar mig.
Jag gräver där jag står, prövar ideer, och söker svar på detaljer.
Det är bara att lugnt svara upp tack.
Sorry, inte meningen att vara (alltför) otrevlig.
Du får snacka precis hur du vill och gräva i vad du vill, och det får jag också.
Låt mig försöka formulera mig mer neutralt: Jag tror inte det finns något intressant i att Hellzon nämnde dig som ett exempel i en post som handlade om något annat i R1. Jag tycker det är mer intressant att du fokuserat så hårt på det att du missar mycket större saker.

Fridens!
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,398
Jag var så inlåst i tanken på att BG kan byta lag att jag läste det som "det är rationellt för någon som tänker byta till ulv att agera som Brynolf", men det var ju inte riktigt vad du skrev nej :p Sorry, jag skummade för snabbt för att komma ikapp, ska gå tillbaka och läsa om några andra inlägg också tror jag!
Nemas problemas! Det inlägget du citerar där handlar såklart om det är vettigt för en äkta Bene Gesserit att outa när Brynolf gjorde det.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,624
Location
Oktoberlandet
Brynolf är ju inte en del av husets familj förstår jag.
För mig betyder det alltså att förrädaren INTE borde vara i familje-bybo-gruppen.

Eller är det ett move för att de började så bra med 2 bybor ute varav 1 familjemedlem så nu tar Förrädaren med flit en UTANFÖR familjen för att sprida osäkerhet om den här frågan.

Jag hoppas i alla fall jag haft fel i R1 med att Förrädaren skulle vara inne i gruppen och tror nog de skulle plockat 1 till familjemedlem för att komma närmare slutvinsten om Förrädaren skulle ha chansen. Den visste inte om Brynolfs Siarstatus heller så det var ju bara oflax att just han fick tandmordet.

@Brynolf : har du smulat eller avslöjat nån stans om din Siarstatus som Förrädaren kan ha snappat upp?
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,398
Just nu fattar jag ingenting. Är Vimes siad ulv alltså? Och Brynolf Nene Gesssrit OCH tandförgiftad?
Ja precis. Brynolf fick en tand inopererad. Då valde han att gå ut med att han är Bene Gesserit och har siat Vimes röd.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,270
@Anthrox Kan en död Bene Gesserit välja sida?
Eventuella Bene Gesserits i spel har fram till rundans slut på sig att skicka in val av fraktionstillhörighet. Tekniskt sett sker valet under natten, samtidigt som morden, så valet görs under rundan och träder i kraft under natten. Blir spelaren mördad under natten har valet redan gjorts.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,624
Location
Oktoberlandet
Jag tycker det är mer intressant att du fokuserat så hårt på det att du missar mycket större saker.
Jag har INTE missat de större sakerna.
Innan Brynolf Outade sitt Siande skrev jag post där jag hänger på Octas spaning och rödmålar Vimes.
Jag blev strålande nöjd när det visar sig vara rätt.
Jag tänker då flera steg vidare: vilka är Vimes kompanjoner?

Vi kan väl hålla flera saker i gång va samtidigt👍
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,398
Alltså ulvarna kan ju inte lämna en siare helt vind för våg men i det här fallet är ju opålitligheten inbyggd från början pga rollen vilket nerfar siaren lite. Så det blir väl en avvägning för ulvarna/förrädaren om hur besvärlig siaren är och hur många familjemedlemmar som redan är döda.

Brynolf siande är troligtvis äkta. Även som ond har han ju ingen aning om vilka som är ulvar eller inte så det känns som en väldigt riskfylld strategi att sätta en måltavla på en random sådär.
Det som grönar Brynolf är inte att han hävdar siare, utan att han fått en tand inopererad (och ingen annan hävdar tandvärk). Brynolf är alltså bybo och har ingen anledning att ljuga om sitt siande. Iofs är det han som helt ensam bestämmer vem som åker så han hade inte behövt ge den infon heller.

Jag har sett flera som varit inne på att förrädaren träffar lite väl bra. Jag tror det är feltänk, det finns inte en vanilj-bybo så långt ögat når. Vem förrädaren än ger sig på så träffar den någon med powerroll/familjemedlem. Vi ska komma ihåg att förrädaren är ensam utan ulv-chatt stöd. Den vet vilka som är ulvar men inget mer.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,624
Location
Oktoberlandet
… om inte Brynolf bestämt sig för att ulva trots att han är döende 😰

Alltså en gitserai som planerar att välja ulvlaget och rödar en bybo därför.

Det vore ju sug de la sug.
Visst: den kan vi ju inte försvara oss mot.
Går ju inte att agera här nu och redig uppförsbacke med det scenariot.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,398
Brynolf är ju inte en del av husets familj förstår jag.
För mig betyder det alltså att förrädaren INTE borde vara i familje-bybo-gruppen.
Det framstår som att det fanns klart bättre spel att göra som förrädare och familjemedlem än att ge Brynolf en tand, ja. Jag fortsätter iaf att förutsätta att förrädaren inte är familjemedlem i mina resonemang.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,406
Fan Brynolf. Hur kommer det sig att du outar din roll (och ditt siande). Du kan ju bara tugga tanden och ta med mig, hade det inte varit bättre att baita mig att skriva mer saker om jag är ulv. Få mig att göra fler listor och sådär?
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,398
Fast det finns ju powerroll och så finns det fecking siaren. :gremgrin:
Sant, men familjen, super-bybon och siare är ändå ganska många personer, runt 4-6 stycken. Sen har vi förrädaren själv och 2-4 vanliga ulvar kanske? Så förrädaren skjuter mot mellan 9 och 11 mål och lyckats träffa en grupp på 4-6 personer två gånger, det är nog mindre än 50% men klart över 25% chans skulle jag säga.
Sen confirmation bias om vad som är bra och dåligt etc. Förrädaren har inte skjutit ner super-bybon på två försök och bara det är väl goda nyheter tänker jag.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,624
Location
Oktoberlandet
En bra grej med att just Bene Gesserit mordprickades är ju att vi slipper en spelare som skulle kunnat valt Ulvalaget.
Vi förlorar en Siare men Ulvarna tappade en möjlig kompanjon med detta.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,398
Vi ska komma ihåg att förrädaren är ensam utan ulv-chatt stöd. Den vet vilka som är ulvar men inget mer.
Nu fick jag en idé! Brynolf tror förrädaren gav honom en tand för att han drevat mot honom. Jag ger inte så mycket för det ärligt talat. Om Vimes är förrädaren hade han en hel grupp mot sig att välja mellan.
MEN! Tänk en osäker förrädare som ska välja mordoffer. Tror ni inte den scannar av tråden efter vad ulv-chatten tycker för vägledning? Jag tror man kan försöka leta efter det i början av R2. Hoppas på en lugn jobbnatt och ska försöka pyssla med det om tillfälle ges.

Over and out på några timmar!
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,624
Location
Oktoberlandet
Nu fick jag en idé! Brynolf tror förrädaren gav honom en tand för att han drevat mot honom. Jag ger inte så mycket för det ärligt talat. Om Vimes är förrädaren hade han en hel grupp mot sig att välja mellan.
MEN! Tänk en osäker förrädare som ska välja mordoffer. Tror ni inte den scannar av tråden efter vad ulv-chatten tycker för vägledning? Jag tror man kan försöka leta efter det i början av R2. Hoppas på en lugn jobbnatt och ska försöka pyssla med det om tillfälle ges.

Over and out på några timmar!
Mycket bra spaning.
Avskriver dig nu från rödlistan😇
Jag ska kolla om Brynolf var för övertydligt påstridig.
Gäller det Vimes-press så är väl Octa och Jag tydligare.
Vem har Brynolf jagat förutom Vimes?
@Brynolf
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,631
@Basenanji
Gokvällans, vad gör du nu för tiden?
Varför hör du aldrig av dig?
Jag är ganska förvirrad! I stora delar av R1 trodde jag att Vimes var skum, men sedan avförde jag honom från misstankelistan och nu seglar han upp igen som misstänkt! Eller, varför ska vi misstro Brynolf? Finns det nåt särskilt som gör hans case tveksamt? @Brynolf varför valde du att sia Vimes?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,631
Tja, alltså det är väl ganska safe att som ulv claima Bene-rollen? @Brynolf är du ulv som offrar dig? Eller är det här nån skum tell mellan förrädare och ulvlaget?
 
Top