Varulv Dune: ökenplaneten - Runda 2

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Läst om nu men förstår inte. Varför måste dom bara gå för familjemedlemmar? Det är väl solklart att ulvarna blir tvingade att ta ut en siare som är på andra laget. Om den får gå loss runda efter runda är det ju som att dom ger upp. Håller du inte med?
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Vart nånstans denne genialitet skulle vara i något scenario ser jag inte riktigt.
En siare som har hittat en ulv outar i detta läget. Åtminstone om det ställer ulvarna inför valet att säkert ta ut siaren (bortsett från den lilla parentesen med en väktare i spel då) eller ha en chans att träffa familj eller Messias.

Man hänger en ulv och köper en extra runda åt Messias i värsta fall.

Vad är det du inte hänger med på i det resonemanget?

(och för övrigt: Vad spelar det ens för roll hur jag resonerade innan tanden outades?)
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Läst om nu men förstår inte. Varför måste dom bara gå för familjemedlemmar? Det är väl solklart att ulvarna blir tvingade att ta ut en siare som är på andra laget. Om den får gå loss runda efter runda är det ju som att dom ger upp. Håller du inte med?
Om det är solklart vet ju väktaren vad han ska göra. Men jag tror knappst ulvarna ödslar en runda på att knäppe en bonde.

Skit samma, det är en akademisk diskussion nu.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
2) Ulvarna KAN INTE DÖDA BRYNOLF nästa runda. De måste precis som tidigare satsa på att få ut familjen ochbi synnerhet Messias. De kan inte slösa en runda på att plocka en bonde.
Impetigo du svarar inte riktigt på mina funderingar kring denna mening. Jag håller inte alls med om att ulvarna måste satsa på en familjemedlem och samtidigt låta siaren härja fritt. Självklart kommer dom döda siaren vid första bästa tillfälle.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Jag tycker det som skaver mest är att du enbart verkar intresserad av vad folk tänker om dig. Hellzon nämnde dig i ett inlägg på lösa boliner med hänvisning till ngt Basse skrev? Och? Tidigt runda 1, inte några stora case direkt. Väldig aggro stil nu också.

Detta får du utvecka, menar du Octas kritik av att posta listor om vad vi tror om andra spelare? Det har jag diskuterat utförligt.
Jag tycker Vimes argumenterar bra och tydligt, men det tycker jag alltid oavsett hans färg.
Förvånad om att du tycker jag har en ”Aggro stil” nu?
Sorry om du tycker det, för det är inte alls meningen med en förklarande post för att svara upp när du hänger på Vimes omdöme om mig med att jag spelar snurrigt och du specifikt frågar om vad jag har för nåt om Hellzon.
Jag börjar med ordet Förklaring och tydligt punktar upp situationen.
Aggro?
Jag gör kanske en ulvHellzonhöna av en fjäderBassescummis och har fel MEN ville svara när du frågar.
I stället verkar du stressa upp dig och påstå att jag är Aggro?
Att jag fokuserar på mig själv är väl inget konstigt och alla brunsmetningar framför allt.
Du tar alltså Basses post och Hellzons grej som inget att bry sig om👍 Ok, fine för mig.
Detta grönar dig @Waterhouse i mina ögon.
Vad tycker ni @Basenanji och @Hellzon : ni verkar inte intresserade?
Sen så vill jag gärna att andra ger sin syn på saken så attdetta INTE brusar tråden i onödan👍

Att du hänger på Vimes med listbollandet och riskar A-familjen grönar dig dock inte alls.
Förklara din lilla dans med Vimes i R1🙏
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
I diskussionen om övergripande taktik som förts under dagen tycker jag för övrigt den moderata linjen är bäst: Rödlistor med några namn som man håller för rödast och gifttanden ser det som starkt rådgivande men inte tvingande (spelar ju ingen roll iom att tanden dör efter beslutet så d ett kan inte bestraffas om man inte gör som ”byn vill”).

Rödast på banan just nu:

@Vimes
Sen är det fortfarande väldigt svårt men @Waterhouse och @Octagonal eller @RasmusL skulle jag säga om jag var tvungen att välja nu. De två sistnämnda i så fall för att jag tycker de alibispelar. Octagonals utspel på slutet tycker jag inte rödar honom.

Just det: Jag förstod till slut hur du menade @Waterhouse med att familjen får lajva bybor. Jag hade önskat att du skrev ut det i stället för att förutsätta att det var det som var alternativet till mitt förslag att inte säga nåt alls om våra roller. Nu när jag fattar det är du klart mindre röd i min bok.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Sparar detta till vi fått min färg så att vi kommer ihåg att fundera över vilka Brynolfs ulvpolare är. Väljer ulvarna att göra ett sådant här stunt så finns det rimligtvis en plan för att skapa momentum bakom det.
Bara så att alla är klara med dribbel om att försöka undvika att checka av ett Siande!
Senast jag var Ulv så Siade WH mig röd och det lyckades snackas bort till den orimliga grad att det avgjorde spelet.
Vi MÅSTE kolla om Brynolfs Siande stämmer!
Den som får tanden ska förstås ta med sig Vimes i döden.

Är det nåt märkligt som inte jag fattar så vet vi då i alla fall att Brynolfs poster inte går att lita på.
Jag ser dock bara att Brynolf är grön vilket är strålande för byn👍
Det var säkert därför tandmördaren väntade: för att se vem som kanske skulle komma fram som Siare.
Bra att Brynolf inte avslöjade sig först.
Tandmördaren agerade och tog en annan.
Nu kan Väktaren skydda Brynolf till seger.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,364
Förvånad om att du tycker jag har en ”Aggro stil” nu?
Sorry om du tycker det, för det är inte alls meningen med en förklarande post för att svara upp när du hänger på Vimes omdöme om mig med att jag spelar snurrigt och du specifikt frågar om vad jag har för nåt om Hellzon.
Jag börjar med ordet Förklaring och tydligt punktar upp situationen.
Aggro?
Jag gör kanske en ulvHellzonhöna av en fjäderBassescummis och har fel MEN ville svara när du frågar.
I stället verkar du stressa upp dig och påstå att jag är Aggro?
Att jag fokuserar på mig själv är väl inget konstigt och alla brunsmetningar framför allt.
Du tar alltså Basses post och Hellzons grej som inget att bry sig om👍 Ok, fine för mig.
Detta grönar dig @Waterhouse i mina ögon.
Vad tycker ni @Basenanji och @Hellzon : ni verkar inte intresserade?
Sen så vill jag gärna att andra ger sin syn på saken så attdetta INTE brusar tråden i onödan👍

Att du hänger på Vimes med listbollandet och riskar A-familjen grönar dig dock inte alls.
Förklara din lilla dans med Vimes i R1🙏
Sidd. Just nu händer det stora saker i tråden. Brynolf har siat Vimes röd hävdar han och även fått en tand installerad. Du traumar om att någon kanske pälssmetat dig i förbigående i ett tidigt inlägg i R1, och när jag tycker det är märkligt aggro självförsvar mot en fjäder hänger du upp dig på ordet aggro och börjar recensera dig själv ännu mer.

Du är som ett barn på Zoo som sitter och detaljstuderar myrorna istället för att förundras över elefanterna och girafferna framför dig. Lyft blicken. Släpp det.
Förklara min dans med Vimes? Du får nog vara mer specifik där, för jag har skrivit väldigt mycket om det, både i dansen självt och i min lista mm. Är det något specifikt inlägg eller annat så kan jag givetvis försöka svara om det är något du tycker fortfarande är relevant efter Brynolfs tand och siande.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Vilken soppa! Men okej, det är inte helt värdelöst. Jag har skummat tråden så det kanske är en slutsats som redan dragits men iom tanden gick till Brynolf så lär förrädaren inte vara i familjen. Tungt att tappa siandet men vi har förhoppningsvis minst ett till coming up via Kwisatz Haderach och om vi tar med en ulv i fallet är det inte all bad.

Jag vet att du bad mig rejta Vimes @Brynolf och det blir ju svårt såhär i efterhand men handen på hjärtat så såg jag inte Vimes som särskilt röd och inte heller som förrädare (mycket utifrån mitt resonemang i förra rundan).

Occam säger att Brynolf är grön och att Vimes är röd, annars har vi ett helt vansinnigt sammanträffande. Det är ju sen lätt att se mönster i efterhand men Vimes spel den här rundan är klassiskt "skapa snack utan jättemycket substans" (gör listor och kommentera de andra etc) som jag själv förvisso gör som bybo men som också är väldigt tacksamt att pyssla med som ulv. Jag ser helt enkelt inget skäl öht att tvivla på Brynolf och att @Waterhouse driver på i den riktningen är skumt. Visst kan vi förklara en väldans massa saker här i världen om vi tror på alla möjliga lotteri-vinst-nivåer av sammanträffanden...

Rörande nattmordet så spelade Brynolf bra förra rundan men jag är osäker på om han var bäst på banan. Det här förrädar-rödar (förrödar?) Basse och Vimes som väl är de som spelat mycket med Brynolf tidigare (och ja, det går att ge sig på mig med samma argument! Jag grönar mig gärna så vill någon plocka upp den handsken och gå till angrepp så kör!). Frågan är då om Vimes till och med är förrädaren?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Sidd. Just nu händer det stora saker i tråden. Brynolf har siat Vimes röd hävdar han och även fått en tand installerad. Du traumar om att någon kanske pälssmetat dig i förbigående i ett tidigt inlägg i R1, och när jag tycker det är märkligt aggro självförsvar mot en fjäder hänger du upp dig på ordet aggro och börjar recensera dig själv ännu mer.

Du är som ett barn på Zoo som sitter och detaljstuderar myrorna istället för att förundras över elefanterna och girafferna framför dig. Lyft blicken. Släpp det.
Förklara min dans med Vimes? Du får nog vara mer specifik där, för jag har skrivit väldigt mycket om det, både i dansen självt och i min lista mm. Är det något specifikt inlägg eller annat så kan jag givetvis försöka svara om det är något du tycker fortfarande är relevant efter Brynolfs tand och siande.
👍Jag var fortfarande lite tidigare i tråden. Visst. Märkligt att jag inte får snacka om mig men du får skojsa till med Zoo å myror osv.
Släpp mig då tack🙏 Jag läste nu bla att Hellzon kommenterade det. Ok.
Å sluta påstå att jag traumar mig.
Jag gräver där jag står, prövar ideer, och söker svar på detaljer.
Det är bara att lugnt svara upp tack.

Jag har sett Brynolfs Siande och nu också skrivit om det.
Du fortsätter att argumentera som Vimes med möjliga Brynolf-ulva-moves.
Du och Vimes är ju bröder så ni tänker kanske på samma sätt utan att det för den skull skulle betyda att ni sitter i samma båt här nu.
Bra att vi kolla av alla möjliga scenarion👍

Vimes är körd!
Brynolf dagmördad.

Det intressanta nu är att försöka lista ut vilka som backat upp Vimes och försökt jobba åt samma håll innan Siandet.

Fridens
 

Yem_86

Läser snabbt, tänker långsamt.^^
Joined
14 Jun 2022
Messages
197
Bara så att alla är klara med dribbel om att försöka undvika att checka av ett Siande!
Senast jag var Ulv så Siade WH mig röd och det lyckades snackas bort till den orimliga grad att det avgjorde spelet.
Vi MÅSTE kolla om Brynolfs Siande stämmer!
Den som får tanden ska förstås ta med sig Vimes i döden.

Är det nåt märkligt som inte jag fattar så vet vi då i alla fall att Brynolfs poster inte går att lita på.
Jag ser dock bara att Brynolf är grön vilket är strålande för byn
Det var säkert därför tandmördaren väntade: för att se vem som kanske skulle komma fram som Siare.
Bra att Brynolf inte avslöjade sig först.
Tandmördaren agerade och tog en annan.
Nu kan Väktaren skydda Brynolf till seger.
Vad menar du tog en annan? Brynolf har väl tanden vilket gjorde att han gick ut eller har jag missat ngt?
Röst: @Vimes
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Nej jag tror inte det var Navigatorsgillet som skickade något meddelande här.
Ja jag skrattgråter här. Tänkte jag skulle komma in i spel och precis när jag postat så ser jag Anthrox inlägg. Klart man blir sur.

Har dessutom emojiat mig tidigare så vore jag tanfen så hade jag gjort det redan när rundan drog igång.
Tajmingen var ju irriterande! :(
Tandhälsan är god vad jag vet dock.
Mina topkandidater är
- Impetigo, silent but deadly
- Vimes, the sleeper must awake (okej börja domdera nu då, släpp lös din inre Baron Vladimir Harkonnen så vi så rätsida på skeppet, styr byn med järnhand)
@Waterhouse
Hur är känslan med att jag anklagar Vimes med skuggboxning med dig? Hur läser du Vimes spel?
Jag vet att @fjodorsenuba brukar vara en mer eftertänksam än yvig spelare men det här är både ängsligt och substanslöst uppåt väggarna. Och om vi prövar idén "ängslig ulv" på fjodor så är post 1238882 där Impetigo och Vimes pekas ut ett praktexempel. Det är aldrig lätt att som ulv sitta och peka ut bara gröna/gröna och jag tror att fjodor drog en 50/50. Snömos, 2:a i min ulvlista efter Vimes.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Just nu fattar jag ingenting. Är Vimes siad ulv alltså? Och Brynolf Nene Gesssrit OCH tandförgiftad?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Just nu fattar jag ingenting. Är Vimes siad ulv alltså? Och Brynolf Nene Gesssrit OCH tandförgiftad?
Vill du dra till med den ännu mer avancerade varianten à la @Waterhouse så:

Vimes siad ulv alltså? Och Brynolf Nene Gesssrit OCH tandförgiftad? OCH Brynolf har bytt till varulvslaget!
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,364
Jag ser helt enkelt inget skäl öht att tvivla på Brynolf och att @Waterhouse driver på i den riktningen är skumt. Visst kan vi förklara en väldans massa saker här i världen om vi tror på alla möjliga lotteri-vinst-nivåer av sammanträffanden...
Ursäkta? Vad har jag drivit på? Brynolf hävdar siare och tand. Ingen annan hävdar tand. Då känns det rätt säkert att Brynolf talar sanning, jag funderade högt om jag kunde komma på något scenario där Vimes är grön och Brynolf röd, kommer bara på ett väldigt långsökt scenario där så inte är fallet som jag delade med mig av.

Din kritik är att jag inte var tillräckligt osjälvständig innan jag flöt med strömmen eller? :D
 

Yem_86

Läser snabbt, tänker långsamt.^^
Joined
14 Jun 2022
Messages
197
Alltså ulvarna kan ju inte lämna en siare helt vind för våg men i det här fallet är ju opålitligheten inbyggd från början pga rollen vilket nerfar siaren lite. Så det blir väl en avvägning för ulvarna/förrädaren om hur besvärlig siaren är och hur många familjemedlemmar som redan är döda.

Brynolf siande är troligtvis äkta. Även som ond har han ju ingen aning om vilka som är ulvar eller inte så det känns som en väldigt riskfylld strategi att sätta en måltavla på en random sådär.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Vad menar du tog en annan? Brynolf har väl tanden vilket gjorde att han gick ut eller har jag missat ngt?
Röst: @Vimes
Jag menar att tandmördaren ville vänta för att se om Siaren skulle outa och då avslöja sig.
Siaren är ett superviktigt mål för mördaren.
Nu väntade Siaren (Brynolf) med att outa och då gick förrädaren till action ändå (kanske för att Vimes låg pyrt till i tråden)
Förrädaren tog en annan: siktade random.

Jag satt å skrev på den posten innan Brynolf också outat att det var just han som fått tanden.
Det visste jag inte då.
Fasiken vad jag ligger lite steget efter i tråden hela tiden. Sorry.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Ursäkta? Vad har jag drivit på? Brynolf hävdar siare och tand. Ingen annan hävdar tand. Då känns det rätt säkert att Brynolf talar sanning, jag funderade högt om jag kunde komma på något scenario där Vimes är grön och Brynolf röd, kommer bara på ett väldigt långsökt scenario där så inte är fallet som jag delade med mig av.

Din kritik är att jag inte var tillräckligt osjälvständig innan jag flöt med strömmen eller? :D
Hehe, my bad, du har rätt, jag syftade på det här:


Fast är det det? Ulvarnas mål är att få ut familjen, Brynolf outar sig som Bene Gesserit som inte är familjemedlemmar efter att tandfén varit framme. Tar ulvarna ut honom i R3 hinner han meddela ett siande till iaf, och tar ulvarna ut honom tar de inte ut en familjemedlem.

Jag tycker Brynolfs spel är Bene Gesserit rationellt
Jag var så inlåst i tanken på att BG kan byta lag att jag läste det som "det är rationellt för någon som tänker byta till ulv att agera som Brynolf", men det var ju inte riktigt vad du skrev nej :p Sorry, jag skummade för snabbt för att komma ikapp, ska gå tillbaka och läsa om några andra inlägg också tror jag!
 
Top