Varulv Dune: ökenplaneten - Runda 1

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Kom på en ev grej som kan förklara förrädarrationalitet, Hägerstrand har tydligt signalerat att han inte kan delta mycket första rundan i anmälningstråden. Det kan varit en faktor i förrädarens val av offer.
På tal om det så är det viktigt att folk fattar att rundan slutar kl 12 imorgon. Vi har alltså knappt någon tid kvar alls denna runda egentligen.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Jag tror fortfarande på att det vettigaste vi kan göra med den befintliga informationen är att fundera över vem som mest sannolikt blint har satt ett dagmord på Hägerstrand.
Mmm, fast det är som du säger, alla som har spelat med honom vet ju vad han går för, vilket är typ alla utom jag och @Khan ?

Ungefär ett dygn innan spel får Förrädaren en lista på ulvar, de som inte är på den är potentiella mål - att nacka en bybo är ju ett trevligt tröstpris i det här spelet precis som i ett vanligt. (Ulvarna kan ju rent tekniskt vinna på att bli flest och styra utröstningen, om Förrädaren och Kwisatz Haderach är ur spel.)
Förrädaren skickar nu in dagmordet i början på rundan, förmodligen redan innan rundan ens startat. Då vet vi att hen haft två tankar i huvudet:
  1. Det är ingen idé att fiska efter Familj, Fedaykin eller Ghola i tråden. Lika bra att skicka in dagmordet.
    1. Jag tänker mig att @Basenanji hade velat diskutera lite mer istället för att skjuta från höften, och vår relativt nya @Yem_86 kanske inte skjutit från höften så snabbt. Lite grönande för dem.
    2. Det känns också lite som en @RasmusL -grej att skjuta in ett dagmord helt oförberett. Kanske en @Impetigo -grej också. Rödande för dem.
  2. Hägerstrand är med på Förrädarens topplista på folk hen inte vill spela mot.
    1. Det finns ett gäng profilspelare - @Impetigo , @Vimes , @Waterhouse och @Brynolf . Nu fanns det förstås bara ett dagmord att skicka in, men det är rödande för ffa Vimes.
    2. Hade jag själv varit Förrädare (och utanför Familjen) så hade jag ju dagmördat Vimes.
Något sånt. Ni som spelat ihop senaste året kan nog göra bättre analyser.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Ja hur många ulvar kan det finnas? Byn har en väldans många förmågor, och det här att ulvlaget är uppdelade i två delar är väl en (liten) nackdel för dem. Att de måste döda specifika bybor är troligen svårare än att bara mörda på tills de är imajoritet. Förutom hunterkiller-grejen så är de mest nerfade vad jag kan utläsa.

Så jag tror de är rätt många i ulvlaget. Hur många? Knappast fler än fem iaf va? Ett startfält på sex mot åtta känns omöjligt för byn oavsett hur välbestyckade vi är. Men fem kan de väl gott vara? Eller räknar Anth med att häxorna ska välja den mörka sidan lite per default? I så fall kan antalet sardaukar hållas nere.

Väldigt svårt lir att balansera, det här.
Antal Ulvar (Sardaukar) förutom förrädaren är en viktig diskussion att reda ut. Och alla som inte verkar bry sig om denna viktiga pusselbit tar jag som scummisar (då de redan vet och vill att byn ska leva i ovisshet).

Det här med att den dagmördade själv kan ”ge igen” på den som denne helst vill ha ut är ju en intressant sak. Kanske den/de som skrivit nåt snällt om Hägern innan denne outade försöker sig på att smöra för att slippa riska tillbakakaka från Hägern…?

Iaf att byn kan få svårt med drevandet är en nerf för byn så jag tycker att alla som INTE är för att rösta är scummisar.

Tot 13 spelare
1 som kan välja sida.
Utan förmågor skulle jag tänka 4 Ulvar men nu så räknar jag med 3 + kappvändaren.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Jag skulle väldigt gärna vilja att @Impetigo som är smart, och @RasmusL som också är smart, skriver lite om vad de tänker om händelseutvecklingen. Vem verkar mest sannolik att ha tjongat iväg ett nattmord på Hägerstrand?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
(Sen tycker jag inte alls det är dumt förrädarspel att skjuta direkt vid rundans start: onödigt att ge byn mer betänketid än nödvändigt. Jag hade nog inte vågat skjuta direkt utan hade nog velat vänta in lite grejer som skulle kunna tolkas som roll-tells, men Tidig Tand tror jag är helt rimligt ulvspel.)
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Iaf att byn kan få svårt med drevandet är en nerf för byn så jag tycker att alla som INTE är för att rösta är scummisar.
Medhåll. Nu blir väl rösterna mindre värdfulla som analysobjekt eftersom de egentligen inte fyller någon funktion. Men NÅGOT måste vi ju göra. Visst, alla förmågor hit och dit kan nog ge en del smaskens kommande rundor. Men sånt kan ske helt utan att vi ens har en tråd att babbla i. För att maxa värdet av tråden måste vi försöka köra ett så vanligt jävla varulvsspel som möjligt, PARALLELLT med all hård info vi kommer få från förmågorna.

Om vi nu skulle börja dreva mot familjen så kan denna klick nog slingra sig ur det utan att avslöja sig, i synnerhet när vi har Häger som kan nudge:a oss lite.

Men, som sagt, ont om tid! Folk behöver rösta på sina huvudmisstänkta.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
797
Fan vad nice munkcon är ändå.

Men stopp ett tag, det låter på dig nu som våra röster (vem vi drevar) har en faktisk funktion. Det har de inte, Hägerstrand bestämmer helt ensam vem som åker ut. Hägerstrand är en garanterat grön spelare med extrainfo, att lyssna på vad han tycker är rimligt för oss att rikta in diskussionerna på verkar vettigt, för att hjälpa honom ta ett bra beslut denna runda, och hjälpa byn framöver.
Sen ska vi i byn inte sätta oss i en låda heller, men iaf jag kan inte låtsas att min röst spelar roll på något annat sätt än att ge Hägerstrand beslutsunderlag.
Att röstningen skulle fylla en funktion föreslog ju jag själv att vi skulle låsa oss vid i första posten, så att omröstningen överhuvudtaget skulle gå att analysera. Men du har helt rätt i att jag ju inte kommer rösta ut någon ur familjen enbart baserat på röstresultatet.

Att förrädaren sitter i familjen är en reell möjlighet, och det diskuteras men jag kan inte riktigt berätta något om det utan att outa information. Antingen blir det beslutat där att jag plockar en ur familjechatten, eller så kommer jag gå på röstresultatet. Om jag ska ta ut någon ur familjechatten och träffar fel så är det svindåligt för byn, så det vill jag helst inte göra.

Anledningen till att jag blev vald är antingen pga insiderinformation eller för att det är tacksamt att ge mig tanden (grönar tidigt en spelare som missar stora delar R1).

Eller för att jag har en dokumenterad tendens att bete mig helt debilt när jag är i en position där jag kan påverka utgången. Då är det ju väldigt smart att ge mig tanden.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Minns faktiskt inte att vi pratade om Hägerstrand i torsdags, men jag hade druckit en del vin vid det laget.

Jag hade absolut kunnat slumpmörda Häger om jag var förrädaren. Men jag hade nog haft Impetigo som mitt förstahandsval också (betyder det att Impetigo är ulv för övrigt?). Nå, hade jag varit förrädaren och mördat Häger hade jag nog inte varit så modig att jag hade tagit upp den här diskussionen och försökt klistra mordet på någon annan. Istället hade jag nog fört linjen "det är nästan omöjligt att veta hur ulvarna tänkt med nattmordet och vi borde spela Vanligt Varulvsspel istället". Jag är ganska yvig som bybo, men rätt försiktig som ulv.
Konstig post @Vimes
Du skriver att du kanske inte minns vad som sas i vinruset om Hägern. Är ju inte till din fördel då det alltså kan stämma det som WH påstår.

Vidare skriver du om att ta upp diskussionen om mordet på Hägern vilket får mig att kolla upp den posten. Återkommer efter lite dribblande mellan sidorna…
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Jag skulle väldigt gärna vilja att @Impetigo som är smart, och @RasmusL som också är smart, skriver lite om vad de tänker om händelseutvecklingen. Vem verkar mest sannolik att ha tjongat iväg ett nattmord på Hägerstrand?
Andra gången du trycker på den här punkten. Jag fattar inte hur det skulle vara väl investerad tid att gissa vem som kan tänkas vara dr Alban. Du vill slösa byns värdefulla tid, och så vill du inte rösta heller. Det är peak sadaukar så här långt.

Röst: @Vimes
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Men, som sagt, ont om tid! Folk behöver rösta på sina huvudmisstänkta.
Ja, ok. Jag tycker det finns ett potentiellt problem här (typ att spelare X får flest röster, men Häger väljer någon annan kan vara en tell på att X är familjemedlem), men visst:

Röst: @Waterhouse - det är extremt mycket indicier, men min första tanke när Hägern visade sin nya gadd var att WH var den skyldige tandläkaren.

Jag tror annars att ett inte helt orimligt drag för Hägerstrand är att ta med sig en inaktiv spelare i graven. Men, det är hans beslut!
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,364
Ja, jag tänker annorlunda. Familjen är ju en "informerad minoritet" precis som ulvarna (i och med att de som grupp sitter på spelavgörande information), med skillnaden på att de är i samma lag som oss i byn. Ska de börja agera på den informationen riskerar de hjälpa ulvarna att identifiera vilka som ingår i familjen (precis som vi tänker oss att ulvars agerande i tråden ger i från sig tells om att de tillhör den informerade minoriteten kan familjemedlemmarnas agerande göra det)
Precis, de är en informerad minoritet på byns sida som absolut inte får avslöja vilka som ingår i den. Just denna runda kan de, som tur i oturen, förmedla sig anonymt med byn via Hägerstrand.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Andra gången du trycker på den här punkten. Jag fattar inte hur det skulle vara väl investerad tid att gissa vem som kan tänkas vara dr Alban. Du vill slösa byns värdefulla tid, och så vill du inte rösta heller. Det är peak sadaukar så här långt.

Röst: @Vimes
Alltså, Hägerstrands tand är allt vi har att gå på just nu, samt att det inte är odelat bra för byn att rösta just nu.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Precis, de är en informerad minoritet på byns sida som absolut inte får avslöja vilka som ingår i den. Just denna runda kan de, som tur i oturen, förmedla sig anonymt med byn via Hägerstrand.
Vad är det de ska förmedla som inte har bäring på vilka de själva är då?

Det är ju den enda informationen de sitter på. Det enda som skiljer dem från resten av byn.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Det här är alltså ulvarnas vinstvillkor, det är inte att bara döda random bybor.

12. Konspiratörerna (ulvarna) vinner om alla i Husets familj dör (förutom eventuell Förrädare då).
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,027
Ja att inte rösta känna rött även om vi inte kan driva ut någon på det.

Röst: @Andersson

In i spel med dig. Tiden rinner ut i sanden!
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Det är alltså 2 alternativ:
1. Förrädaren tillhör Familjen och vi sitter antagligen väldigt brunt till.
2. Förrädaren chansade tidigt på en bybo och hade tur att träffa en familjemedlem.

Det verkar mest rationellt att agera på alternativ 2. Stämmer alternativ 1 finns det inte jättemycket vi kan göra åt det här i tråden.

Så om vi utgår från alternativ 2: förrädaren har alltså bestämt sig för att dagmörda blint innan spelstart. Och har valt dig. Alltså kan det vara vettigt att spekulera i vilka spelare vi, av metanledningar, tror skulle göra det valet.

Min spontana tanke är @Waterhouse som jag vet har stor respekt för dig som spelare, men egentligen vem som helst av de som spelat med dig de senaste spelen kan ju vara troliga mördare. Jag tror alltså att vi nog preliminärt kan avskriva t.ex. @Hellzon och @Khan, även om risken förstås finns att vi inte förstår ulvrationaliteten bakom mordet (eller för att det helt enkelt är slumpat).
Den här posten får mig att fundera lite över förrädarens snabba dagmord: Anthrox skriver 2 min efter spelstart att dagmordet utförts. Det betyder väl att dagmordet beordrats direkt första minuten.
Det betyder att det är en förrädare som är på hugget.
Vi har väl ingen Väktare i spel (har jag fattat rätt?) så behöver förrädaren inte oroa sig för att råka pricka rätt och därmed misslyckas med mordet.
Den andra anledningen är väl att mördaren redan bestämt sig och inte behöver kolla av tråden för att försöka lista ut vilka som tillhör Hustet Atreides.

Finns det nåt skäl jag inte tänkt på?

Jag tror förrädaren finns i familjens krets.

Jag tror INTE mördaren vill dra uppmärksamhet mot sig genom att tex ha bias-bakgrund till @Hägerstrand så det lutar väl då mer att det är en som INTE har haft så mycket med Hägern att göra innan spel.
Tvärtom mot vad Vimes i sin post vill peka på.

Tänker jag klokt?
 
Top