Du behöver ingen dungeonkarta

Precis. Ett pointcrawl med abstrakt karta kan fortfarande ge motsvarande agens. Och andra lösningar kan ge annan agens.

Som sagts tidigare: Kartan är en av flera olika metoder som kan ge flera olika spelupplevelser.
Nu är jag inte helt bevandrad i terminologin, men är inte ett point crawl typ en karta? Det beskriver väl hur platser (points) befinner sig i förhållande till varandra?

Nu är jag inte helt bevandrad i terminologin, men är inte ett point crawl typ en karta? Det beskriver väl hur platser (points) befinner sig i förhållande till varandra?
Jo, det blir ju en slags karta. Men vägarna och förhållandena mellan platserna kan ju vara mer eller mindre abstraherade. Det gör ju att man fortfarande kan få agensen att välja vilken dörr man vill ta/vilket rum man vill gå till, men man slipper det tråkiga i/man missar den göttiga i att gå genom "tomma" rum och korridorer.
1781204336300.png

Jo, det blir ju en slags karta. Men vägarna och förhållandena mellan platserna kan ju vara mer eller mindre abstraherade. Det gör ju att man fortfarande kan få agensen att välja vilken dörr man vill ta/vilket rum man vill gå till, men man slipper det tråkiga i/man missar den göttiga i att gå genom "tomma" rum och korridorer.
View attachment 31162
Framgår det på något sätt hur långt det är mellan de olika punkterna? Jag tänker att det ju faktiskt spelar roll om det är tio minuters promenad eller en månads segling som sammanbinder två punkter.

Framgår det på något sätt hur långt det är mellan de olika punkterna? Jag tänker att det ju faktiskt spelar roll om det är tio minuters promenad eller en månads segling som sammanbinder två punkter.
Jag är inte heller någon expert alls på det här. Men spontant skulle jag säga att det nog hyfsat ofta finns ett ungefärligt avstånd, typ "Det tar en kvart/timme/vecka att resa mellan två platser".

Gradient Descent har ju nämnts och där finns ett par sätt att ändå kodifiera de olika rummen och korridorerna (fetlagda rumskanter anger att det är ett stort rum, osv).

Det kan det göra. I Rotsystem använder jag såna kartor för utforskning av världen utanför arkologin, och på de kartorna antas varje streck ta ett visst antal timmar och sen kan man markera längre/kortare med olika symboler. Om jag minns rätt är det framför allt halvering eller multiplikation som gäller.

Men alla såna system har ju sina egna egenheter. Ibland beskriver kartan kanske bara närliggande platser på ungefär lika avstånd. Ibland kanske man får rita ut en extra ruta där det bara står "five hours later" =)

Det finns inget äventyr. Eller platsen är äventyret. Kartan är av yttersta vikt för SL. En inredd dungeon. Kan fler än två gå i bredd? Marching Order. Stora vita fält mellan två rum; är det ett secret room där? Vem är mapper? Väsnas någon? Kan dörren alls brytas upp? Valen som tas är viktiga och vad som dyker upp baseras på val.

Spelas gammeldags D&D så är kartan alltså oumbärlig.

I andra typer av spel, kanske inte så.

Vad man gillar att spela och vad som spelas avgör kartans betydelse.

Back