1. Tidsåtgången.Varför skulle detta vara omöjligt för en bunt grottkrälare som inte gör annat?
2. Moderna mätinstrument.
3. Belysning.
4. Orker.
1. Tidsåtgången.Varför skulle detta vara omöjligt för en bunt grottkrälare som inte gör annat?
1. Tidsåtgången.
2. Moderna mätinstrument.
3. Belysning.
4. Orker.
Det finns gångsystem som är för svåra att kartera på rimlig tid medan man slåss med orker. De kännetecknas av att det fattas räta vinklar och plant golv. Där har rollpersonerna snart ingen aning om var de är. I ett läge där rollpersonerna inte har någon övergripande bild av hur gångsystemet ser ut, då behöver SL inte heller ha det.Vad är det du vill ha sagt, jag förstår helt ärligt inte?

Så det du ville säga med tråden var egentligen inte att kartor inte behövs i äventyr, utan att rollpersonerna inte bör kunna kartera när de utforskar en komplex dungeon?Det finns gångsystem som är för svåra att kartera på rimlig tid medan man slåss med orker. De kännetecknas av att det fattas räta vinklar och plant golv. Där har rollpersonerna snart ingen aning om var de är. I ett läge där rollpersonerna inte har någon övergripande bild av hur gångsystemet ser ut, då behöver SL inte heller ha det.
Se det som samhällsinformation, ett inslag i det gamla teveprogrammet Anslagstavlan, från en som jobbar ibland med uppmätning och kartering av gamla byggnader och grottor.
Jag tycker att du gjorde ett väldigt värdefullt bidrag till diskussionen med kartan över Hell Hole-grottan i Kalifornien. Den där kartan har tagit flera personmånader att rita! Och de som gjorde det behövde inte slåss med yxa under tiden eller hålla i en fackla.
View attachment 31153
Jag är uppriktigt häpen över att folk a) inte förstår mina korta, enkelt formulerade inlägg, b) blir upprörda över dem.Så det du ville säga med tråden var egentligen inte att kartor inte behövs i äventyr, utan att rollpersonerna inte bör kunna kartera när de utforskar en komplex dungeon?
Det finns gångsystem som är för svåra att kartera på rimlig tid medan man slåss med orker. De kännetecknas av att det fattas räta vinklar och plant golv. Där har rollpersonerna snart ingen aning om var de är. I ett läge där rollpersonerna inte har någon övergripande bild av hur gångsystemet ser ut, då behöver SL inte heller ha det.
Obs. Inte det minsta upprörd eller tror att du menar "Du får absolut inte ha grejen", "Du är ett pucko om du har grejen" eller "Jag föraktar hela din släkt och alla innevånare i din hemstad om det visar sig att du har grejen".Jag är uppriktigt häpen över att folk a) inte förstår mina korta, enkelt formulerade inlägg, b) blir upprörda över dem.
Låt mig citera mitt första inläggs första meningar: "Är gångsystemet så komplicerat att ingen som befinner sig i det kan få någon överblick över hur de olika rummen hänger ihop i XYZ-koordinater, eller i vilken riktning de olika gångarna går? Då behöver du som spelledare ingen karta över gångsystemet."
"Du behöver inte grejen" betyder: "Du klarar dig utan grejen", "Det går bra utan grejen", "Oroa dig inte om du saknar grejen".
Det betyder inte: "Du får absolut inte ha grejen", "Du är ett pucko om du har grejen" eller "Jag föraktar hela din släkt och alla innevånare i din hemstad om det visar sig att du har grejen".
En generell sanning eller visdom jag vill dela med mig av är att det finns gångsystem som är för svåra att kartera på rimlig tid medan man slåss med orker. Till exempel Hell Hole-grottan i Kalifornien.
En slutsats jag dragit av detta, vilket föranledde trådens start, är att i ett läge där rollpersonerna inte har någon övergripande bild av hur gångsystemet ser ut, då behöver SL inte heller ha det. Hon behöver bara ett enkelt flödesschema.
Om din trådstart renderar nio sidor inlägg där folk inte förstår dig så kanske de kanske inte var så enkelt formulerade som du själv trodde.Jag är uppriktigt häpen över att folk a) inte förstår mina korta, enkelt formulerade inlägg, b) blir upprörda över dem.
Låt mig citera mitt första inläggs första meningar: "Är gångsystemet så komplicerat att ingen som befinner sig i det kan få någon överblick över hur de olika rummen hänger ihop i XYZ-koordinater, eller i vilken riktning de olika gångarna går? Då behöver du som spelledare ingen karta över gångsystemet."
Exakt. Kvant-resen. Ni svängde höger så då vet inte jag heller vad som finns till vänster.om rollpersonerna inte förväntas förstå eller känna till något, då behöver inte heller spelledaren förstå eller känna till det?
Jag vet inte vad en kvant-rese är, men det låter då som att spelarna egentligen inte kan göra några val som påverkar äventyrets gång. Det är en rad rum/encounters som kommer ske i tur och ordning utan att spelarna kan påverka det övergripande händelseförloppet?Exakt. Kvant-resen. Ni svängde höger så då vet inte jag heller vad som finns till vänster.