Jag tänker att kartan i trådstarten inte bara behöver användas till navigation, utan kan fungera som stöd så spelledaren kan beskriva platser som en dialog istället för att bara läsa innantill.
Jag använder massor av kartor när jag spelleder. Av varierande detaljgrad. Jag älskar att använda kartor just för det syfte du beskriver.
Jag älskar det så mycket att jag såg till att vi släppte ett block med kartor som är tänkta att kunna modifieras direkt vid bordet till CY_BORG. Just för att om jag behöver improvisera (eller ännu värre: tvingas läsa flera sidor text för att lista ut) hur en bar ser ut så kommer de antagligen se ganska lika varandra ut. Har jag istället en karta över en bar jag snabbt kan modifiera med var dörrar, fönster, trappor, väggar sitter så kommer jag kunna presentera det för spelarna på ett sätt som inte raseras efter en två rundor när någon ställer en fråga jag inte tänkt på.
Jag älskar kartor så mycket att till min pågående VtM-kampanj har jag gett spelarna en handout som är en guidebok över staden det utspelar sig i, med anteckningar om olika domains, havens, etc skriver på kartorna i boken. Sen köpte jag dem en större turistkarta som de nu själva sitter och antecknar på. Det är skithäftigt att se vampyrversionen av staden växa fram. De tittar på kartan, hittar lösningar på problem och ibland nya problem.
Jag älskar kartor och när jag spelledde en old-school dungeon som specifikt begränsade möjligheterna till att rita karta så använde jag jengablock för att visa korsningar och svängar, men bara just så mycket de kunde se där och då. De försökte desperat pussla ihop hur olika delar och korsningar hängde ihop där nere i labyrinten och det gick... sådär. (Kartan i äventyret var 100% nödvändig för att kunna spelleda äventyret, men en spelarkarta var inte nödvändig för att överleva det.)
Jag älskar kartor så mycket att jag har flera hängandes på väggen. Jag älskar dem så mycket att min klass i grundskolan tröttnade på att jag alltid sa "En karta" som exempel på ett substantiv. På tre olika språk.
Kartor är fucking amazing.
De behövs inte alltid, men de är ofta en bra sak. De är nästan alltid en rolig sak. De gångerna spelet blir sämre och tråkigare att inte ha en karta är få.