Nekromanti Dricka?

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
O'boy. Litervis. [NT]

Normalt sett orkar jag inte svara på såna här trådar, but I figured, what the hell.
 

Grog

Swordsman
Joined
7 Dec 2003
Messages
505
Location
Munchen
Dr Pepper

Att dricka Dr Pepper blev för en av mina spelgrupper en tradition. Första gàngen nàgon släpade med sig en Säpo-dricka, dvs halvliters cola, var det närmast myteristämning... Den dagen jag flyttade fràn spellokalen hade vi mer än tvà stora sopsäckar med burkar prydligt uppradade längs hyllan med rollspel att panta.

Pà senare tid har det blivit bàde mat och kaffepauser i spelet, vilka vävs in i spelet pà sà sätt att vi alla gàr ut i köket och lagar mat när det är dags för rollpersonerna att käka. Konversationen förblir IC.

Pà ett konvent hade vi en spelledare som skakade drickan, sprutade den in i munnen och gurglade. :gremsuck: Han är sedan dess en legend.
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Re: Dr Pepper

Att fortsätta spela när man ska äta, tycker jag verkar svårt. Men det är klart det bler ju stämnings fullt.

Pà ett konvent hade vi en spelledare som skakade drickan, sprutade den in i munnen och gurglade. :gremsuck: Han är sedan dess en legend.
Låter mycket O stämnings fullt
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Kaffeanekdoter

Full strid pågår, rollpersoner dör som flugor, stämningen är laddad till max. En av spelarna reser sig plötsligt tvärt upp.
SL: "Och vad gör du??"
Spelare: "... Jag hämtar en kopp kaffe."
Stämningen är plötsligt en helt annan.

Spelare sätter i halsen och hostar kaffe tvärs över spelbordet. Mitt rollformulär (RP: kvinnlig alv) blir nerstänkt.
Jag: "Va f-n, spruta inte på Larlana!"
Pinsam tystnad uppstår...
Annan spelare: "I alla fall inte förrän i kväll."

SL gör en kopp Nescafé samtidigt som han spelleder, tappar räkningen och skopar i åt h-e för mycket pulver. Märker inget utan rör om medan han fortsätter prata.
SL: "Välkomna mina vänner, slå er ner. Jag har som sagt ett problem som jag kan behöva er hjälp med. (slurp) ... Å FY FAAN!! SKIT!!"
Spelare: "Så så, lugn, vi ska hjälpa dig!"

--
Åke
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Nersläckt/stearinljus [OT]

Det där med stämningsbelysning är något som jag för några år sedan inte kunde vara utan, när jag spelade i ett helt ljust rum för första gången, på GothCon 2003 eller möjligtvis Snökon samma år så tyckte jag det var skitdåligt. Sedan dess har jag ändrat uppfattning helt, nu kör vi oftast med helt tända rum, möjligen kan vi dimma ner dem liiite. När vi nu på snökon spelade med stearinljus så upptäckte jag att jag är i det närmaste allergisk mot det nu förtiden, man blir ju skittrött när man spelar i ett rum med stearinljus som enda belysning. Måste jag säga att det inte ger så mycket stämning när man är trött?

Alltså, inga tända ljus för oss. Men dricka dricker vi fortfarande.

/Jonas
 

Hobert

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
280
Re: Nersläckt/stearinljus [OT]

Jag har sällan spelat utan justerad belysning, men det stämmer säkert som du säger att det är en vanesak. Är folk trötta blir det hela inte bättre av att det är halvmörkt i lokalen.

Dessutom snor ljus syre (som kan vara en bristvara om man spelar t ex i ett litet rum) och alstrar värme (oftast ingen bristvara när man har spelat ett tag). :gremgrin:
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Hm, jag får väl medge att även jag är slav under Coca Cola. Jobbar dock på att dra ner konsumtionen... när man börjar bli darrig för att man inte fått i sig rätt mängd så bör man nog tänka om.

I övrig nedslinker
Signum Lime
Rom och Coca Cola (nynnar plötsligt på en riktigt gammal god bit)
Martini Bianco
Sprite
Fanta
Te (i mängder)
Mjölk (starkvaran alltså)
Mjöd
Vin

hm... låter osunt mycket alkoholaktigt juh!
Men om sanningen ska fram så blir det inte mycket av sånt, det är ju så mycket dyrare än extrapriser på Coca cola och baljor med te.

Gränsen för alkohol går för vår del dessutom vid två faktorer... onödigt att fresta på vänskap och onödigt att fresta på hjärtat (Paraflex Comp + sprit kan ge så dödlig utgång)

.....
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Re: Nersläckt/stearinljus [OT]

Dessutom kan stearinljus vara oemotståndliga för lekfulla spelare. En gång hällde en spelare vatten på smält stearin som runnit ut på en tallrik. Det skapade en mini-fireball som nådde ända upp till taket. Som tur var satt vi och spelade i ett skyddsrum som gjorts om till hobbylokal. Ingen av spelarna började att brinna heller.

Gordeg
 

Lambi

Swordsman
Joined
5 May 2001
Messages
597
Location
Stockholm
Mera kaffe

Tackar hjärtligast för anekdoterna.

Hmm, vad kommer jag på på rak arm:

Off, men skriver inga namn pga denne spelledares utomordentliga motorik antagligen är världskänd
Spelare: Vad är klockan?
Spelledaren: *vänder på armen och kollar på klockan, samma hand som han nyss höll sin fulla kaffekopp i*

Samma personer, men den som ovan står som Spelledare kommer knatandes med en kanna kaffe.
Spelare: BU!
Spelledare: *skakar till så att kaffet landar i taket och skvätter över hela rummet, dock landar nästan hälften i kannan igen*

Synd bara att kaffe är just... ehm... kaffe, ty annars skulle man ju kunna försöka hålla det borta från spelbordet när man spelar lite skräck'igt eller är på annat sätt väldigt IN-insatt för tillfället. Vi (jag och Anders Åstrand bland andra) spelar ibland hos en polare som har en espressobryggare. Man är mitt inne i något viktigt och tänker inte på att en spelare gått iväg... och sen hör man 'rrrrrr-k-chucka-chucka-chucka-mrrr-mrr-mrrr-blörgg' följt av vätska som rinner. Dock väger fördelarna med kaffe upp nackdelarna.

Alla vet vi att kaffenedstänkta karaktärer blir ballare, bättre, mer hjältar, coolare, vitsigare, snyggare, starkare och står i ballare poser än sina oinvigda stackars satar till motsvarighet.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Mera kaffe

Synd bara att kaffe är just... ehm... kaffe, ty annars skulle man ju kunna försöka hålla det borta från spelbordet när man spelar lite skräck'igt eller är på annat sätt väldigt IN-insatt för tillfället.

Äh, finns inget som skapar sån uppjagad stämning vid flykt och strid som stora mängder mörkbrun dryck. (-:

Kom just ihåg en till, som inte inträffade under rollspel men väl hade kunnat göra det.
Killen satt bredvid mig med en nyfylld kopp framför sig och läste nåt, när en stor fet spyfluga började surra runt huvudet på honom. Han höll fram händerna i luften, väntade... och SMACK! Snabbt som en kobra och klockren träff; han tog flugan rakt mellan handflatorna. Jag var rätt imponerad i nån sekund...
...tills han särade på händerna, och den mosade spyflugan föll rakt ner i hans kaffekopp.

--
Åke
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,695
Location
Värnhem, Malmö
Re: Nersläckt/stearinljus [OT]

Det har även inträffat för oss. Överhuvudtaget anser jag att stearinljus bör kompletteras med annan belysning, speciellt av hänsyn till en spelledare som kanske behöver läsa mycket. Vår nuvarande modell, i en ladugård med en äggkläckningslampa som huvudsaklig ljuskälla (vadå skåning?), fungerar hyfsat, i och med att lampan ger ett hyfsat dunkelt sken men ändå inte lyser upp allt för klart. Vi kompletterar även med sådana där små kulörta glaslyktor med värmeljus i.
 

Grog

Swordsman
Joined
7 Dec 2003
Messages
505
Location
Munchen
ärrade rollformulär

Alla vet vi att kaffenedstänkta karaktärer blir ballare, bättre, mer hjältar, coolare, vitsigare, snyggare, starkare och står i ballare poser än sina oinvigda stackars satar till motsvarighet.
visst är det sà. de hàrdaste karaktärerna har inte bara kaffefläckar utan har även andra typer av ärr, precis som sina rollpersoner. det är lite kul när nya spelare i gruppen fràgar varför det är bitmärken i rollformuläret, och varför i all världens namn man blir sà förbannad pà en annan spelare att man ränner en penna genom dennes rollformulär etc etc. sà smàningom blir rollformulären oläsliga av all misshandel och det är med en smula vemod man överför sina stats till ett nytt fräscht papper.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,695
Location
Värnhem, Malmö
Re: ärrade rollformulär

Ett rollformulär är inte ett riktigt rollformulär förrän det utsatts för cola, kaffe, stearin, kattbett, förlupen apelsinjuice, hopknyckling, söndersuddning och i bästa fall också glödande kolbitar från vattenpipan som bränner sig genom det. Gärna ska rollpersonsporträttet också ha suddats ut och ritats om ett antal gånger då rollpersonen genomgått drastiska förändringar i fråga om utseende. Först då kan mna med gott samvete byta rollformulär, och då får man ändå se till att ha kvar det gamla som en trofé.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Re: ärrade rollformulär

Måste bara få berätta om vad som hände med rollforumläret tillhörande en person i min spelgrupp :gremlaugh: Det blev spillt på, min inte vad men troligen någon sorts läsk, och alla vet ju att det är klurigt att skriva på blött papper så spelaren avlägsnade sig och tog rollforumläret med sig. Kom tillbaka om en stund med ett torrt papper. Det var bara det att där det för en stund sedan varit blött var det nu ett hål med brända kanter. Han hade kört rollformuläret i mikron där det tagit eld :gremgrin:
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: ärrade rollformulär

Vad lär vi oss alla från detta? Jo: Mikra inte blöta rollformulär, ta fram strykjärnet och stryck dem istället, nackdelen då är ju att man får ett oskrynkligt rollformulär.

/Seinet Wintermute - Roade sig med att styka pappersservetter på syslöjden i högstadiet :gremtongue:
 

Hobert

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
280
Re: Nersläckt/stearinljus [OT]

Dessutom kan stearinljus vara oemotståndliga för lekfulla spelare.
Ja, i min grupp är det väl jag då :gremgrin: Kan inte hålla fingrarna borta från stearinet. Det har retat andra spelare ibland.

Kanske påminner den mig om lekleran man tillverkade i köket på dagis i den bekymmersfria barndomen... Kanske bär man bara runt på latenta anlag för pyromani.
 

AEGIS PRIME

Swordsman
Joined
1 Jan 2004
Messages
407
Location
Halmstad
Mountain Dew, Cherry 7UP och Kaffe

Som den SL jag är så ändrar jag min röst ofta och väldigt mycket och den tar stryk.. minst sagt. Har kommit på att kaffe är bra för vissa saker men definitvit inte för att reparera min röst. Då funkar Mountain Dew, helst iskall. Cherry SevenUp och Dr Pepper är bra också.
 
Top