DoD Drakkejsarens hemlighet - SL-tråd

Fråga angående basilisken i de Döda Ögonens Grotta. Alla spelare är beväpnade med varsin höna, vilket tar ner basiliskens handlingar till 1. Så långt är jag med. Men sen står det också att basilisken är för skraj för att attackera en äventyrare med en höna, dvs den kan inte attackera någon av mina spelare.
Så vad kommer basiliskens göra i striden?
Jag har mina egna idéer men skulle välkomna andras!
Nu har jag inte Basiliskens stats framför mig men den har väl avståndsattacker? För att jag tolkar detta med att den inte vågar attackera hönsbärare som att den inte vågar attackera en sådan i närstrid.

Nu har jag inte Basiliskens stats framför mig men den har väl avståndsattacker? För att jag tolkar detta med att den inte vågar attackera hönsbärare som att den inte vågar attackera en sådan i närstrid.
Ah, jo, det var en detalj jag missade. Spelarna har naturligtvis ögonbindlar, vilket blockar basiliskens enda riktiga avståndsattack Förstenande blick!
Min tanke är att spelarna får känna sig duktiga en runda eller två medans basiliskens förgäves försöker stirra ihjäl dem och tveka vem den ska hoppa på pga hönsrädslan. Men den är ganska tålig och det lär inte bli så kul i en hel strid.

Både attack 3 och 5 är ju rätt läskiga grejer som fungerar då det drabbar hela gruppen, utan att ngn väljs som mål. Särskilt 5 är ju väldigt farlig och kan leda till TPK med otur med motståndsslag.

Ah, jo, det var en detalj jag missade. Spelarna har naturligtvis ögonbindlar, vilket blockar basiliskens enda riktiga avståndsattack Förstenande blick!
Min tanke är att spelarna får känna sig duktiga en runda eller två medans basiliskens förgäves försöker stirra ihjäl dem och tveka vem den ska hoppa på pga hönsrädslan. Men den är ganska tålig och det lär inte bli så kul i en hel strid.
Jag skulle också få dem känna sig duktiga en stund, men sen skulle den få panik och antingen fly eller attackera vem den än kommer åt.
Eller så förstenar den hönorna.

En runda skulle jag nog låta dem känna sig duktiga. Min spelgrupp avslutade nästan alla monster på 1-3 rundor så två rundor utan svårigheter skulle göra striden helt onödig att spela.

Sida 16: "Utkante har inget byaråd.." (varför inte?), "men världshusvärdinnan Vagnhild fungerar som bosättningens informella ledare" (varför det?). "Det är hos henne som byborna samlas för överläggningar.." (låter som ett byaråd) "och det är Vagnhild som samordnar vakthållningen längs pallisaden" (äntligen en mening jag kan köpa!).

Är det inte fascinerande ändå? Hur mycket man kan slå knut på sig själv i bara två meningar? Jag måste erkänna att jag upphör aldrig att förvånas över vilken oerhört låga kvalitet som många textstycken har i svenska rollspel. Det här är ju egentligen inte svårt alls. Man måste nästan vara någon slags anti-Shakespear för att misslyckas förmedla såpass enkel information.

1) Utkante har ett byaråd. Det är ingen "formell" folkvald församling utan när det hänt något som måste diskuteras så samlas byborna på Tre Hjortar för att försöka komma fram till vad som behöver göras. Detta sker spontant och allas röst är lika mycket värd (för det är så grejer gjordes i bondesamhället, på den gamla goda tiden. Detta är allmänt känt, i alla fall bland utbildade människor). Men det här sista inom parentes behöver naturligtvis inte stå med i texten, eftersom att det är ett äventyr och inte en lärobok.

2) Vagnhild är byns informelle ledare, på grund av sin karisma och ledarskapsegenskaper, och allmänt ansedda visdom. Det innebär inte att hon bestämmer själv vad som ska göras, utan att de flesta lyssnar när hon talar och ser till henne när det gäller att komma upp med rättvisa sätt att utföra det som beslutas (typ, vem som ska göra vad). Hon är alltså en informell ledare. Fine! Inget fel med det! Men det blir konstigt när det står i meningen innan att Utkante inte har något byaråd, för då undrar man ju lite om hur beslut fattas, och det visar ju sig att de faktiskt visst har det, även om det inte är något formellt sådant (vilket det aldrig var). Eller så tolkar i alla fall jag texten, att Vagnhild inte bestämmer allt, även om det är svårtolkat :)

Så, då var det utrett. Hojta till mig nästa gång innan ni släpper något, så kan jag göra era texter 500% bättre på en handvändning. Nej, men på riktigt. Jag tycker att det här är en bra kampanj och jag har stor respekt för det kreativa arbetet, men tyvärr, tyvärr så är det alldeles för många såna här ankare som drar ner helhetsbetyget. Helt i onödan också, eftersom det här egentligen inte behövs alls.

Last edited:
Back