DoD Drakkejsarens hemlighet - SL-tråd

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,877
Location
Marjura
Mitt gäng har krånglat sig vidare i kampanjen. De kom tillbaka till Utkante redan under förra sessionen men tog sig inte vidare. Utan istället fick vi en relativt lugn session med mest interagerande med SLP. Gruppens tjuv lyckades tjuvlyssna vad drakriddarna talade om och hörde dem prata om en förestående resa till Apelsborg. Att ta sig dit finns redan på RPs lista över eventuella saker att göra så vi får se vad det blir av det. De dealade även lite med Rabindranath om att han skulle hjälpa gruppens magiker till lite nya besvärjelser.

RP träffade Hårde som ville ha hjälp med att skjuta ner någon slags demonisk fladderrmus som hemsökte byn nattetid. De gjorde de och hittade det mystiska meddelandet som visade att Sathmog har en eller flera spioner i Utkante. De lyckades t o m spåra fladdermusen till värdshuset. Den stora frågan de nu funderar över är vem spionen kan vara. Inget är dock löst ännu.

Man beslöt sig att bli guider åt Canutus Boetii som ville till den förstörda byn Svartås. Så nästa deläventyr blir Gårdagens by. I och med det så gjorde de sig även till fiender till Kvasimund och hans gäng då de hade bespetsat sig på att de skulle vara de som guidade Canutus, något RP lyckaes avstyra genom att framstå som ett lite dyrare men betydligt mer pålitligt alternativ. Kvasimund svor att hämnas. (Intressant nog så blev det så att, pga anledningar jag inte riktigt kan förklara, så talar Kvasimund någon slags pilsnerfilmsstockholmska. Han låter lite som en ond Anderssonskans Kalle. Hans hot i stil med "Sila snacke surru, annas får ru en kniv mellan lysmaskarna!" bidrog till viss muntration)

Nästa omgång, den femte i ordningen, bestämde vi kommer att inledas med att RP och Canutus lämnar Utkante på väg norrut.
Lysande upplägg.
Har en lärd anka i spelgruppen som jag tänkte låta skina själv, dvs ta bort Canutus Boetii som SLP, men på något sätt plantera idén till lösningen av Gårdagens bys dilemma. Kanske hitta en bok som på något sätt får fram infon. Andra, mindre krystade, förslag?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Har en lärd anka i spelgruppen som jag tänkte låta skina själv, dvs ta bort Canutus Boetii som SLP, men på något sätt plantera idén till lösningen av Gårdagens bys dilemma. Kanske hitta en bok som på något sätt får fram infon. Andra, mindre krystade, förslag?
Knepigt. Du kan inte behålla Canutus men ändå låta din ank-RP skina lite? Canutus kanske behöver fråga hen om råd och de tillsammans kommer fram till lösningen. Eller så kör du utan Canutus och låter den lärde RPn komma på lösningen när hen ser incidenten med fåren och drakspillningen när gruppen kommit till byn.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,550
Så demonen i Gårdagens by är hiskeligt svår att besegra. 1 RP dog av demonens andra attack (den första var en skräckattack).
Skulle jag sl:a äventyret igen skulle jag nerfa till 2 handlingar på 4 spelare och kanske kapa några KP.
Jag klippte bort överfallet efter slutet då rollpersonerna var kraftigt medtagna
 

Falmurst

Veteran
Joined
30 Jun 2023
Messages
48
Mina spelare är nu klara med alla deläventyren och är på väg mot Dimön. De enda permanenta förlusterna de drabbats av är en död rollperson och en föråldring från Ung till Mogen (samma spelare råkade ut för bägge.) Med tanke på att de i de flesta fall har nyttjat våld hellre än diplomati och jag inte har justerat särskilt mycket i äventyren (annat än fyllt på med fler motståndare då spelarna retirerade från och återvände till Bothilds bryte) så känns det som de klarat sig ganska lindrigt undan.
Generellt så har jag oftare varit sugen på att öka på motståndets styrka och aldrig känt att något har behövts dämpas. Mina spelare är dock tämligen erfarna och tenderar att skapa karaktärer som är dugliga äventyrare så med oerfarna spelare och klena karaktärer kanske resultatet blir annorlunda (vet iofs inte varför någon medvetet skulle skapa en oduglig äventyrare till en klassisk äventyrskampanj men det kan kanske hända.)
Det har varit en tämligen varierande och i stort mycket underhållande kampanj. De flesta deläventyren har hållit bra kvalitet (Bothilds bryte och Apelsborg blev de roligaste för oss) även om några känts väldigt korta (Döda ögonen och Suckarnas torn gick väldigt fort att spela igenom och hade gärna fått vara lite längre). Det enda äventyr jag skulle stryka vore Gårdagens by (dels för att det i min smak inte passar med resten vad gäller stämning och stil men också för att det krackelerar ganska ordentligt om man försöker få ihop det logiskt - iofs kanske passande med paradoxer i ett tidshopparäventyr men det blir lite konstigt när spelarna försöker lösa gåtan och den inte riktigt hänger ihop.)
Nu hägrar dock Dimön och slutet på kampanjen så jag hoppas på en hejdundrande final. Är det någon som spellett Dimön som har några observationer eller tips gällande det?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Lysande upplägg.
Har en lärd anka i spelgruppen som jag tänkte låta skina själv, dvs ta bort Canutus Boetii som SLP, men på något sätt plantera idén till lösningen av Gårdagens bys dilemma. Kanske hitta en bok som på något sätt får fram infon. Andra, mindre krystade, förslag?
Det här är alldeles för sent antar jag men: Gör om Canutus till en galning som pysslar med avföring.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Sedan Gårdagens by har det bara blivit två spelpass för oss:
Resan tillbaka från Gårdagens till Utkante var lite dramatisk när det hittades hängda kultister i ett träd. Det började pratas med fåglarna i trädet och de fick ledtrådar om en blond riddare som var källan till hängningarna.

... och givetvis fanns det en SLP som var en blond riddare i Utkante, men helt fel SLP. Misstankarna haglar. Sen blev hela det spelmöte intrigerande, undersökande, shoppande, studerande och en kamp med Jore och vår Tjuvanka på ena sidan och ett Troll på andra sidan. Istället för Trolletinn bestämde sig rollpersonerna för att de skulle följa efter ett annat äventyrargäng mot Templet Purpurbrand eftersom en av de andra äventyrarna verkar vara en elementalist och gruppens magiker vill gärna använda sin nyfunna hjälteförmåga till att bredda sitt magiska utbud.

Så dit stack de nu senaste veckan. Speldagen var Lucia och en av spelarna hörde av sig dagen innan och sa "hoppas det finns något Lucia-relaterat med i morgondagens spelpass".
... Så jag skrev ett helt Lucia-äventyr. En dröm-pusseldunge baserad på svenska wikipediasidan om Lucia. Det blev betydligt brutalare och mörkare än vad de officiella äventyren kanske, men roligt hade vi ändå.

Så nu sitter de i den korrumperade skogen utanför Templet Purpurbrand och prisar sina gudar för att de fortfarande lever och har kvar sina ögon. Om de drar in i Templet eller vidare till Trolletinn vetefan längre. Får plugga på bägge till nästa pass.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,877
Location
Marjura
Det här är alldeles för sent antar jag men: Gör om Canutus till en galning som pysslar med avföring.
Nej då, svårt att få till spel bara.
Funderar på att låta spelarna få reda på att en lärd nyligen bott på värdshuset, men lejt Kvasimund & co som vakter för en expedition åt Svartås till (och sedan dess inte synts till). Antingen har Kvasimund kvar en (stulen) anteckningsbok och vill sälja (fixa en handout om drakbajset på lärt språk), eller så hittar de den på värdshuset.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,877
Location
Marjura
Suckarnas torn gick väldigt fort att spela igenom och hade gärna fått vara lite längre).
Känner samma och skall utveckla det vad gäller orchernas öde etc.
Nu hägrar dock Dimön och slutet på kampanjen så jag hoppas på en hejdundrande final. Är det någon som spellett Dimön som har några observationer eller tips gällande det?
Inte kommit dit, men kanske kör det mer ödesmättat? Dvs eldfärgad himmel, jordristningar, vilsna själar samlas nära etc. Dundra på med alla specialeffekter.

Se mina inlägg den 16 september i den här tråden.
 
Last edited:

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Efter sjukdomar och julhelger så blev det äntligen dags för spel igen. Eftersom Templet Purpurbrand låg lägligt till tog de sig in där, och har hunnit med en hel del av det. Som vanligt lägger spelgruppen mer tid på social interaktion och planering än utforskande och slagsmål, så jag tror att en effektivare trupp skulle kunna hinna med det på en 4h+session. Nu har vi nog ca 2h kvar.

Såhär 10 spelmöten in, och med 1-2 hjälteförmågor per rollperson, så kan jag konstatera att Initiativ blir mer och mer intressant. Rollpersonerna träffar ofta och några av dem träffar hårt. Strider mot SLPs (ej monster) med 12 KP är över på 1-2 rundor och en snabb eller kort vila senare är alla i stort sett fullt återställda. Mantikoran i templet var inte heller en stor match för dem, så länge de var smarta kring initiativ, använde och använde lite VP. Med lite otur kan det dock gå riktigt illa fortfarande.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Såhär 10 spelmöten in, och med 1-2 hjälteförmågor per rollperson, så kan jag konstatera att Initiativ blir mer och mer intressant. Rollpersonerna träffar ofta och några av dem träffar hårt. Strider mot SLPs (ej monster) med 12 KP är över på 1-2 rundor och en snabb eller kort vila senare är alla i stort sett fullt återställda. Mantikoran i templet var inte heller en stor match för dem, så länge de var smarta kring initiativ, använde och använde lite VP. Med lite otur kan det dock gå riktigt illa fortfarande.
Ja, det är ju detta med att monster ofta agerar flera gånger per runda. Hur trixiga RP än är med initiativen och ordnar så att de agerar först så får de sällan ner monstret på en spelrunda och då får de sig alltid ett par rejäla slängar i slutet. Och då de sannolikt redan då har bränt sin handling så är det bara för dem att ta emot vad för elakt än monstret kan tänkas göra mot dem.

Men jag håller med dig. Initiativkorten och sättet på vilket de hanteras har snabbt blivit ett av mina favoritgrejer med DoD23. Lite otippat med tanke på att jag var lite "Meh!" inför dem innan jag testade det.

Men friska upp mitt minne, visst byter man inte kort på samma sätt i Svärdets sång som man gör i DoD23?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Men friska upp mitt minne, visst byter man inte kort på samma sätt i Svärdets sång som man gör i DoD23?
Jag tror att det finns lite sådant, men inte samma grej med att byta, behålla, planera…
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
365
Location
Stockholm
Igår spelade vi det Sjunkande Tornet och placerade det i Dimmornas Dal (närmast bestämt i den nedre, odöpta vattensamlingen - som jag kallade Kummersjön). Passade in ganska bra där, med några mindre justeringar. Äventyret var ju avsett spela med 2h tidsgräns men luckrade upp detta ngt och körde utan timglas - så det kanske blev en dryg h extra i reell speltid.

Omgången innan hade gänget (som består av rolllspelsnybörjare) klarat av nedkämpa Gasten i RR och belönades med varsin hjälteförmåga (de fick antingen Tålig eller Fokuserad, som en belöning från SL), ingen har efter 4 äventyr (Trolletinn>Vägs Ände Värdshus>Mitt korta Råttfolksfrö>Ridders Rös) och 5-6 sessioner någon färdighet över 16.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Vägs ändes världshus
Barnet som är borta. Visst är det "borta" på riktigt?
Som jag förstår äventyret så återfinns det inte.

/C
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Vägs ändes världshus
Barnet som är borta. Visst är det "borta" på riktigt?
Som jag förstår äventyret så återfinns det inte.

/C
Nej, barnet återfinns inte. Jag tror inte ens det nämns vad som egentligen skett med det, annat än att Stirr är oskyldig.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
365
Location
Stockholm
Nästa plan för min grupp är Orakelgrottan - tänkte byta ut banditerna till Spindelkultister (de har målat lite extra ögon i ansiktet) och hänger utanför grottan - eftersom min dal är högst ociviliserad. De vill hemskt gärna bli upphöjda till Spindelfolk (inspirerat av Symbaroum) och kanske snor den biten rakt av med lite sköna hybrider längre in... .
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Nästa plan för min grupp är Orakelgrottan - tänkte byta ut banditerna till Spindelkultister (de har målat lite extra ögon i ansiktet) och hänger utanför grottan - eftersom min dal är högst ociviliserad. De vill hemskt gärna bli upphöjda till Spindelfolk (inspirerat av Symbaroum) och kanske snor den biten rakt av med lite sköna hybrider längre in... .
Hybrider som i Driders eller som Ettercaps? Rekommenderar Ettercaps eller varianter mer inspirerat av flugan i så fall.

"Sen inser ni att den här personens extra ögon inte är påmålade" är en bra första reveal :D
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
365
Location
Stockholm
Hybrider som i Driders eller som Ettercaps? Rekommenderar Ettercaps eller varianter mer inspirerat av flugan i så fall.

"Sen inser ni att den här personens extra ögon inte är påmålade" är en bra första reveal :D
Ja, helt klart mer åt Ettercaps än Driders. Inspirerades lite av Symbaroums spindel-lore, generellt. Blev i slutänden ändå mest ett par Levande Döda kultister som vandrat ner i mörkret för att söka sin härskarinna. Gick ju sådär för dem, som vi ser. Banditen i kokongen blev en kultist som ansåg sig vara älskad av Spindelmodern eftersom han överlämnat gåvan och själv satts i kokongen för att mogna inför upphöjningen...

I utbyte mot informationen om var nästa statybit fanns (Gårdagens by) och pojkens befrielse, blev de dels tvungna förvrida orcherna (skedde meddels diplomati, då jag dessutom har en orch i spelgruppen) samt svära på återbörda det "som långt i det förfluttna stulits" från henne och också ska återfinnas i byn. Ix har samlat på sig en hel del konstigheter tänker jag, därav ett är ett hennes ägg som ej kläckts på grund av tidsbubblan. Vad det sedan innehåller är ngt för framtiden...
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
270
I Apelsborg finns guldäpplen, hur mycket kan de vara värda?
Det är väll inte äpplen av guld utan gyllenfärgade äpplen, dvs mat? De fungerar som en fältranson fast utan vikt om jag kommer ihåg rätt, jag skulle isf sätta pris på 5-10 gång kostnaden för en vanlig fältranson.
 
Top