Nekromanti Drakdräpande

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Den här artikeln sätter drakdräpande, och allt annat dräpande av stora saker, i nytt perspektiv.

Att slå ihjäl valen skulle ta många timmar. Under valjakt brukar granatharpuner användas, där granaterna exploderar när de når valen.

– Jag skulle föreslå dynamit om det tog två minuter att avliva den, men det gör det inte. Det skulle bara få den att lida mer, kommenterar Hanne Strager.

Hon hänvisar till ett försök i Norge att avliva en kaskelottval, när valen besökts med 172 gevärskulor i två timmar utan att dö.

Det enda alternativet skulle vara att orsaka en explosion i valens hjärna eller hjärta, som båda ligger flera meter in i valen. Annars är en avlivning omöjligt, enligt marinbiologerna.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Hehe faktiskt en intressant liknelse men jag tycker lite synd om valen.


Men å andra sidan , stora saker vet väl dom flesta är ganska svårdödade. Om man inte är den här snubben.


/poseur gillar
 

Mäster

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
76
Ja verkligen! För övrigt är det alldeles för sällsynt i min mening med drakar. De används aldrig riktigt misstänker jag i kampanjer och äventyr. De är uppsatta på en monsterbokens pedistal. Den främsta av alla monster och får därför endast användas i nödfall. Om jag tänker "kill your darlings" så borde de nyttjas mer.

Med tanke på artikeln skulle man kunna tänka sig återkommande försök att döda draken. De låter också att det sättet som finns att ta livet av draken är att fälla den på hög höjd och låta tyngdlagen ha sin verkan. Var det inte så bågskytten från Dal dödade draken i Bilbo?

Men egentligen väckte väl artikeln mer inspiration åt valjakt än något annat. Jag kommer anteckna det på lista över äventyrsuppslag. Jag tänker stormiga hav utanför Islands kust ensamma roddarlag i dygnsjakt efter den värdefulla valen. Vem blir den första att fälla valen och fejden om vem som vann valen när den väl är bärgad. Fantastiskt! Så slänger vi in Sune Magns för sakens skull!

Mäster Johan
boningen.org - It's alive!
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Telephalsion said:
Hoppas de äter upp valen sen, det vore slöseri annars.
Val smakar tydligen illa, till och med enligt folk från nationer som nästan reflexmässigt försvarar sin valjakt såsom Japan.

Postade inte någon en video om någon som sköt ihjäl en elefant med en pilbåge? Iofs har valen rätt mycket späck så det kanske tar längre tid innan den blöder ihjäl.

Ett svärd eller typ lie borde funka OK mot valar. Såg på en film från ett valfångstfartyg som dragit upp en val på däck och folk med långa typ naginatas börjar skära loss späcket. Riktigt snabbt! Så slica den längs med så borde den blöda ut lite fortare iallafall!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Denna artikel sätter saker & ting i ett lite annorlunda perspektiv ja.. =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,582
Location
Rissne
Oerhört fascinerande. Får mig, för första gången kanske någonsin, att vilja sätta ihop en drakdödarkampanj, eller bara äventyr... utan magiska svärd och där draken faktiskt är så svårdödad som ett djur av den storleken borde vara. Rollpersonerna får hitta andra sätt än raka anfall...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,582
Location
Rissne
Wilmer said:
Val smakar tydligen illa, till och med enligt folk från nationer som nästan reflexmässigt försvarar sin valjakt såsom Japan.
Fast ibland kanske man inte har något val...

Sorry.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,488
Location
Stockholm
Får mig att minnas Hamblys bok "Morkeleb den svarte" där huvudpersonen en gång dödat en drake. Med bakhåll, nät, harpuner och yxor.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,385
OT: Valätande

Wilmer said:
Val smakar tydligen illa, till och med enligt folk från nationer som nästan reflexmässigt försvarar sin valjakt såsom Japan.
Vad är det för källor du ligger inne på? Val är gott. Som kalv med en lätt smak av havet.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Re: OT: Valätande

Man behöver kanske inte ta en av de högre drakarna. En Hydra eller lindorm är väl ungefär lika svårdödad, rent fysiskt.

Vad ger Späck i ABS?
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Re: OT: Valätande

Vimes said:
Wilmer said:
Val smakar tydligen illa, till och med enligt folk från nationer som nästan reflexmässigt försvarar sin valjakt såsom Japan.
Vad är det för källor du ligger inne på? Val är gott. Som kalv med en lätt smak av havet.
Gick marinbiologprogrammet i gymnasiet, vi hade en kurs om marina däggdjur och fick se en massa filmer om valfångst så det är möjligt att det är propaganda. Tror japanerna främst jagar vikvalar (vitvalar?).
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,385
Re: OT: Valätande

Wilmer said:
Vimes said:
Vad är det för källor du ligger inne på? Val är gott. Som kalv med en lätt smak av havet.
Gick marinbiologprogrammet i gymnasiet, vi hade en kurs om marina däggdjur och fick se en massa filmer om valfångst så det är möjligt att det är propaganda. Tror japanerna främst jagar vikvalar (vitvalar?).
Ok. Mina upplevelser från Island är å ena sidan att jag själv tyckte att val var gott och å andra sidan att islänningarna i min närhet också gillade köttet. Men, men anekdotisk bevisföring.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,911
krank said:
Oerhört fascinerande. Får mig, för första gången kanske någonsin, att vilja sätta ihop en drakdödarkampanj, eller bara äventyr... utan magiska svärd och där draken faktiskt är så svårdödad som ett djur av den storleken borde vara. Rollpersonerna får hitta andra sätt än raka anfall...
En av de få sakerna jag gillade med Dragonheart var just hur drakdödarna jagade drakar. Kanske inte så trovärdigt, men åtminstone lite fascinerande och tankeväckande.
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Re: OT: Valätande

Ok. Mina upplevelser från Island är å ena sidan att jag själv tyckte att val var gott och å andra sidan att islänningarna i min närhet också gillade köttet. Men, men anekdotisk bevisföring.
Mer anekdotisk bevisföring, jag har prövat valkött engång och tyckte att det smakade riktigt bra. Det jagas ju såpass lite val att det efterfrågan borde vara större än tillgången. Även om en majoritet inte skulle gilla köttet.
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Fast premissen med den här artikeln är att valen ska dödas skonsamt, för en drakdräpare lär det vara skit samma. Sätt några harpuner eller ett hundratal armborstlod i draken och låt den förblöda, problemet löst.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,697
Location
Värnhem, Malmö
Re: OT: Valätande

Wilmer said:
Gick marinbiologprogrammet i gymnasiet, vi hade en kurs om marina däggdjur och fick se en massa filmer om valfångst så det är möjligt att det är propaganda. Tror japanerna främst jagar vikvalar (vitvalar?).
Även jag minns val som rätt gott när jag åt det.
 
Top