Nekromanti Drakdräpare, slå er på pungen!

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Dagens spelmöte var väldigt... Intressant.

Rollpersonerna befann sig i hjärtat av Utmark, och ville ta sig ut för att dra till ett söndrat och krigshärjat Kraggbergen. I vägen är en drake. Draken Góhlbrandh.

Draken är ute och flyger dock, och sprutar eld mot himlen och har sig. Rollpersonerna och deras lilla gäng tar tillfället i akt och kutar. Bättre en häxmästare med hundra hormzer, Ni'hârmá, ett par tirakhorder, dussintals med troll och en allmän jävla massa av oknytt än detsamma med en drake.
Efter att ha kommit ut ur en stenformation, väntar en liten slätt innan en bergsvägg höjer sig som muren ut ur Utmark (och med Morógas torn och shit också). De springer. Snabbt. Då kommer draken. De springer tillbaka snabbt.
Draken landar på slätten, tänder förstrött eld på gräset framför, morrar intresserat och tittar lättjefullt på våra hjältar. Som är nervösa.
Draken avvaktar.
Rese Tveskägg, en kraggbarbar med stark hämndlystnad och hemlängtan, vill hem. Han är trött på allt, och till sist, efter mycket om och tvekanden, springer han. Efter honom springer de andra. Dö drake, dö!

Vad gör Hjalle, spelledaren? Jo, han väljer att låta Rese göra ett anfall först, mot draken, som med all sannolikhet inte kommer beröra denne nämnvärt - det är en drake, trots allt... Detta ska skrämma dem. Sen ska den bli mer bitsk.

Rese springer, blundar hårt, och kör en Kraggisk spetsning. Yarr!

Symboliskt rullar Hjalle tärningarna, inte för att det är nå¨gon idé...

Åh, coolt! 1, 1, 4... Perfekt!

Hm, skada blir... Ojojoj... Ob14T6+2! Inte illa! (Perfekt, kraftfullt, stridsrus, allmänna goda förutsättningar... Jaja, han har ändå inte en chans, höhö...)

Åh. Hälften blev sexor. Åh, FAN!

*rullrullrullrullrullrullrullrullrullrullrullrullrullrullrullrullrullrullrullrullrull*

Skada... Shit jävlar.

*svälj* Hundra...nittio. *gulp*

Tar i... Shit. Bröstkorgen. Känsligt ställe för Stick...

Skada... Lunga! Åh!

Häähää *svälj* Det här klarar Góhlbrandh... Fihihint...

169 Trauma. Dödslag på... Ob16T6. Mot 64. Nu ska vi si, bubbelibubbel.

*rullerirull*

Åh fan. 69. Draken... Dog. På ett stick. Men hallå, det här skulle bli en skrattretande lek katten-och-råttan, draken tar dem till fånga och för dem till Móroga... Och han... Draken... Dog.

Resten av spelmötet var också jävligt roligt. En hel del roliga karaktärer träffades. Men draken... Dog.


Hu.

-Hjalle, förtäljer.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Men...

Herregud. Kan det där hända? (Jag hade nog aldrig låtit det, jag är alldeles för dramaturgikåt för mitt eget bästa, men det är klart, den otroliga lyckträffen verkade ju inte förstöra spelmötet det minsta för dig som SL, tvärtom...var och en blir salig på sin medicin, förstås).

Men du verkar ha bortsett från en detalj. Gohlbrandh är mycket större än en genomsnittlig mortuach (21 meter mot kanske 15-16), och borde således ha ett precis tillräckligt högt chockvärde för att överleva ett resultat på 69. Och sedan skulle det tagit hus i helvete med supermagi. Oddsen är väldigt stora att han i första hand hade flytt i panik för att rädda livhanken, förstås - bara det torde kunna göra rollpersonerna till legendariska hjältar. Att dräpa en drake är en sak, men att skrämma en på flykten!?

- Ymir, borde väl berätta om Rekhems frånfälle...
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Men... Hallå!

Jag övervägde starkt att skita i resultatet. Liksom... Shit. Men sen så kom jag på att det kommer att bli stora rabalder sen, och rollpersonerna kommer på allvar bli indragna i allehanda konflikter. För det första blir Moróga fucking jävla bajsförbannad, även om han höll en otroligt lugn fasad för rollpersonerna. Dessutom kommer han bli rädd, och kommer på allvar söka hjälp hos... Nordens torn. Vilket leder till lite komplikationer däruppe i "fiendens" toppskick. Plus att drakalliansen kommer bli intresserade av rollpersonerna.
Ja, det blir helt enkelt... Stora rabalder.

Hade det varit episka slutstriden hade jag inte låtit det ske, utan draken hade gett rollpersonerna så mycket pisk att åtminstone de flesta strök med, och rollpersonerna hade fått smaka på übermagi, och striden hade blivit lite mer episkt långdragen. Men nu var det inte det. Och det bäddade till en fet massa... rabalder. Jaja. Nog om rabarberpaj.

Jo, den detaljen bortsåg jag ifrån. Men, jag tror iofs Góhlbrandh har lägre VIL än normalt, åtminstone min. Han är ruskigt stark, men inte jättetålig. Så... Jag vet inte, det är möjligt att han skulle överlevt enligt sin storlek, men det är historia nu.

Flydde? Anden menar du? Eller va?... Han dog på direkten, stackarn.

Kort sagt kan man säga att det var som i boken. En mortuachdrakes svaghet är nonchalans. Góhlbrandh tänkte, haha, jag låter den lilla springande saken peta på mig med sitt svärd, det blir kul, öh, aj, nejnejnejNEJ! Argh! Hoppsansa, den springande sakens långa svärd försvann. Öh, hoppsan.

-Hjalle, förklarar sig.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Men... Hallå!

Jag övervägde starkt att skita i resultatet. Liksom... Shit. Men sen så kom jag på att det kommer att bli stora rabalder sen, och rollpersonerna kommer på allvar bli indragna i allehanda konflikter. För det första blir Moróga fucking jävla bajsförbannad, även om han höll en otroligt lugn fasad för rollpersonerna. Dessutom kommer han bli rädd, och kommer på allvar söka hjälp hos... Nordens torn. Vilket leder till lite komplikationer däruppe i "fiendens" toppskick. Plus att drakalliansen kommer bli intresserade av rollpersonerna.
Ja, det blir helt enkelt... Stora rabalder.
Jag vilar min väska, helt klart - tänker en riktig spelledare. Situationen var lite annorlunda i min kampanj, där Gohlbrandh var ytterligt central för hela Morógas maktapparat - att dräpa eller befria draken från Morógas grepp var där en fråga om att synnerligen allvarligt stympa häxmästaren i Utmark. (När Gohlbrandh väl blev fri, tog det ungefär ett glas innan Moróga låg och smälte i hans magsäck). Och så var han ju redan allierad med Nordens torn.

Och nej, med 'flydde'...så menade jag att jag hade låtit Gohlbrandh klara sig med en hårsmån och flaxa iväg som en skrämd kråka. Eller nåt. :gremsmirk:

Och nonchalans, självfallet. Mortuach tenderar att lida av det :)

- Ymir, dramaturg-demiurg
 

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
Re: Men... Hallå! Vafan!

Till att börja med känndes det lite snopet när jag kom fram till draken för att hjälpa Rese Tveskägg att kötta han. Men men, blir roliga intriger senare :gremlaugh:

att dräpa eller befria draken från Morógas grepp var där en fråga om att synnerligen allvarligt stympa häxmästaren i Utmark.

Jag tänkte i dessa tankebanor först. Men det uppstod lite komplikationer då han ställde sig mitt i vägen där vi ville knata. Att vända tillbaka insåg vi skulle vara lönlöst för där skulle troligtvis ett enormt pack av tiraker, troll och annat sattyg stå och vänta.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Haha.. Vilken underbar historia.. :gremsmile: Jag vet inte hur jag skulle ha reagerat som spelledare (men jag kan tänka mig hur min före detta spelgrupp skulle ha reagerat :gremsmile:).. Du inspirerade mig till att slänga till ett genomsnitt på min tärningsgenerator och uppgradera den från 1.3 till 1.5.. Whopping 190!? Sheit.. :gremsmile:

När jag kollade i generatorn så landade jag runt 59-60 på dödslaget, så där var det inte så konstigt att draken dog men OB14T6 gav ett medelresultat på 54.. :gremsmile: Rätt fet avvikelse, alltså.. :gremsmile:

/Han som inte rekommenderar att slå OB14T6 999 gånger med tärningsgeneratorn

PS. Jag tror jag slog mitt rekord i antal graemlins per tecken i detta inlägg.. :gremsmile: DS.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Men... Hallå! Vafan!

"Till att börja med känndes det lite snopet när jag kom fram till draken för att hjälpa Rese Tveskägg att kötta han. Men men, blir roliga intriger senare"

Det lovar jag. :gremsmirk:


"Jag tänkte i dessa tankebanor först. Men det uppstod lite komplikationer då han ställde sig mitt i vägen där vi ville knata. Att vända tillbaka insåg vi skulle vara lönlöst för där skulle troligtvis ett enormt pack av tiraker, troll och annat sattyg stå och vänta."

Och det är värre än en drake menar du...? :gremwink:
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
en likndande sak hände för oss för en vecka sen:
den sista striden skulle komma, RP:na kom in i ett rum, där inne stod en Nekromantiker som var allmänt elak. han sa typ: moahahaha, ni skall bli mina vandöda. då drog ena rp:n upp sin båga och sköt; rakt i hjärtat på Nekromantiker som föll stendöd till marken... SLUT

//Kanturi
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Re: Men... Hallå! Vafan!

Tydligen.

En armé så måste du döda hundratals men med en drake så behöver du bara döda en. Simpel matematik. För att citera trollgänget i DoD:Chronopia : "De är fler än tio, han är inte det"

/Marcus som gillar att de alviska prostituerade i samma spel har färdigheten rida.
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Alltså, fy va ballt å va som kraggen! :gremlaugh: Men jag förstod inte hur han kunde göra ob14t6+2 i skada, vad för mysko förmågor har han då?
 

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
Re: Men... Hallå! Vafan!

Det var ungefär så, sen att Rese började rusa mot draken gjorde så att valmöjligheterna minskas. Att springa mot en drake och riskera allas liv eller springa mot en arme och lämna Rese ensam med draken. Känns nog lite bättre att hjälpa Rese, inte för att han behövde det men men.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Men... Hallå! Vafan!

/Marcus som gillar att de alviska prostituerade i samma spel har färdigheten rida.
I Eon (Eon 2 åtminstone, jag vill vagt minnas att det försvann i 3:an) kan färdigheten Rida speciliseras mot "specifik individ"...

/Joel - påpekar
 

Syeth-hd

Warrior
Joined
13 Mar 2004
Messages
310
man har ju hört historier om personer göra spektakulära saker för att dom hade tur helt enkelt.



'Syeth ska överösa sig med magiska tur artefakter.'
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Men... Hallå! (Mina spelare: Spååjjler)

Góhlbrandh var självklart en väldigt stark anledning till Morógas makt, men även utan honom var han rätt mäktig. Däremot hade han utan sin stav varit tämligen medelmåttig - denna användes för att binda en mortuachdrake, för att göra sig till herre över Utmark, för att skapa inflytande hos Nordens torn, ja, praktiskt taget för... Det mesta. Hans stav är i det närmaste lika mäktig som, tja, för att ta ett exempel - er kampanjs Udanars krona.

En sak han gjorde med staven var till exempel att knyta Kumbanigash till sig, också med hjälp av Góhlbrandh, men mest tack vare staven. När draken dog så försvagades bandet, men fortfarande var det rätt starkt. Kumbanigash lyckades dock bli befriad, tack vare en annan drakes rådiga ingripande (de fick upp ögonen för Utmark direkt när draken dog).
Tack vare detta kunde han klippa av de mentala bojorna, och lyckades övertala Moróga att rollpersonerna (som blivit tillfångatagna och av Kubbe själv nedsläpade till Kragenhortz' tortyrkammare) skulle överlämnas till Nordens torn. Istället för att göra detta befriade han drakdräparna och flydde med dem tillsammans med demonhingsten Mångbane, som han åkallade på väg ned.

I gengäld krävde han lite hjälp med vissa väsentligheter. Att rädda Mundana, till exempel.

-Hjalle, förklarar.
 

Silvervarg

Warrior
Joined
20 Jul 2003
Messages
346
Hehe. Trevlig historia och grattis till denne Rese :gremsmile: en dödad drake är nog ett bedrift som kommer omsjungas (om de skryter med det).
Jag tar det som ett bevis på att kragg är bäst ;D
Min första rp var en kragg och det enda han lyckades med var en skadeverkan på 65 vilket resulterade i en kluven snubben :gremsmile:


Silvervarg myser över sin "hemras" bedrifter :gremwink:
 

Syeth-hd

Warrior
Joined
13 Mar 2004
Messages
310
Re: Men...

Men du verkar ha bortsett från en detalj. Gohlbrandh är mycket större än en genomsnittlig mortuach (21 meter mot kanske 15-16), och borde således ha ett precis tillräckligt högt chockvärde för att överleva ett resultat på 69
den kunde ha avlidit 1 runda efteråt också.
Ob16T6 landar i genomsnitt på 60.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Långt efteråt - förklaring

Kraggisk spetsning - Hjalles version - STY+Aktuell förflyttning, i detta fall 20+30=50. Från 50 räknas en grundskada fram, Ob6T6. Plus detta svärdets grundskada Stick, Ob1T6, och det faktum att anfallet är Kraftfullt. Detta blir Ob8T6. Till detta läggs Perfekt - Ob10T6. Inte nog med det, stridsruset lade på +2 (mild grad av raserianfall), och utöver detta körde kraggbarbaren Hoppteknik vilket resulterade i en effekt på +Ob2T6, och utöver detta ett par tärningar som jag behåller hemligheten för - spelarna skall inget veta, men skadan blev hur det nu var Ob14T6+2 på stackars Góhlbrandh.

-Hjalle, förklarar.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Svincoolt!
Jag tycker det är helt rätt att drakar och SLP:er kan dö på det sättet. Det är ju Eon! Det är ju sådana oväntade saker man minns!
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Men... Hallå!

Pratar ni om någon speciell äventyr/kampanj?
Jag misstänker att det är fenixartikeln om Utmark som omnämns. Från 2006 är den. Kommer dock ej ihåg vilket nummer.
 
Top