Nekromanti Drakar tillbaka?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,959
Location
Ludvika
Eksem;n116980 said:
Baserat på Dantes försök med (jag tror det var Tvillingbergen?) från för några år sedan tror jag inte det är rimligt att kontakta alla inblandade (skribenter, illustratörer, formgivare, kartritare och vilka det nu mer kan vara) för den mängden produkter bara för att släppa dem fria; ens givet att folk säger "ja" utan jurister inblandat.
Har verkligen alla de där något att säga till om i frågan? Det hade fortfarande varit mjöligt att göra på andra sätt. Exempelvis lägga upp dem men också lägga upp en text om att de försökt ta kontakt med de som har intressen i verken, men att de som inte blivit kontaktade gärna får kontakta RM och begära att verken skall tas bort. Man hade inte behövt göra det som det gjordes.
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
Vad Rymdhamster sa. Vad jag har förstått så skulle de flesta gått med på att låta dem ges ut som gratis-pdf:er om de blivit tillfrågade. Men det blev de inte. Nya inscanningar hade varit tidskrävande än de fem minuter de la ner på det men absolut ingen omöjlighet.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Jag kan vara lite putt på att någon först säger nej till att entusiaster vill återskapa (med delvis återanvändning av texter motiv mm, men med eget arbete) Ereb Altor (på nätet, via erebaltor.se) och då hänvisar till upphovsrätt etc. (De som stod bakom projektet gjorde försök att kontakta de enskilda upphovsrättshavarna och lyckades med bla mig, men vågade ändå inte gå vidare pga hot om advokater från det hållet.) Och sedan bestämma sig för att släppa gammalt material i usla pdf:er.

Visst, realism är bra, men konsekvens är bättre. Det hade funnits mycket bättre DoD-EA material, via nätet, om de hade fattat sina beslut enkom för att gynna hobbyn, så att säga. Så cred för att släppa (åter-pirata?) piratkopierat material, är inget jag tänker ge dem.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Rymdhamster;n116981 said:
Har verkligen alla de där något att säga till om i frågan? .
Ja det har de.

Och att "ställa frågan" är mer än att bara maila nån, det måste ju vara juridiskt och avtalsmässigt. Jag säger inte att det inte går, men jag är helt säker på att Riot inte hade varit intresserade av att göra det. Jag säger inte heller att Riot har agerat schysst, men ni som tror att fräscha pdfer med godkännande från alla inblandade ens som köp-pdfer någonsin varit ett alternativ har uppenbarligen fel uppfattning om den här hobbyns storlek och ekonomiska kraft.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Rymdhamster;n116989 said:
Det måste väl ändå bero på vilka kontrakt som skrevs vid spelets skapande?
Möööjligen, men det underlättar egentligen inte för Riot, processen att reda ut enskilda avtal gällande enskilda produkter såhär 30 år senare kan nog vara snårigt nog. Är inte ens troligt att Riot skulle ha tillgång till sådana avtal till att börja med.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Rymdhamster;n116989 said:
Det måste väl ändå bero på vilka kontrakt som skrevs vid spelets skapande?

Njae, det gör det inte. Kontrakt som skrevs innan internet blev en så stor kommersiell arena att det kan anses otvetydigt att generella syftningar som "publicering i alla former" eller dylikt helt säkert i båda parters medvetande innebar "även internet", så är inte rättigheter automatiskt överförbara till digital publicering på nätet.

Eftersom Ereb Altor gavs ut 1989 så gäller hur generella kontraktsskrivningar som helst tex inte för att publicera det på nätet idag. Det hade kunnat tryckas om 811 gånger på 2 138 språk, men inget av det hade fått läggas ut på nätet utan ny överenskommelse (mot betalning eller ej).

(I princip. Under vissa omständigheter kan andra regler ta över, utan att överenskommelse med de enskilda författarna sluts. Men de reglerna är undantagsfall av olika karaktär som mest eg. handlar om bibliotek, forskningsverksamhet och en del andra sådana saker. Och hur dessa regler såg ut på 80-talet har jag dålig koll på, de har ändrats en del sedan dess vet jag dock.)

Däremot om det gäller mer modernt material - eller material skapat idag - så skulle internet definitivt anses ingå i båda parters förväntningar och kunna publiceras även om det inte nämns explicit i kontraktet, så länge det alltså finns andra skrivningar om generell publicering.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,959
Location
Ludvika
Eksem;n116992 said:
Är inte ens troligt att Riot skulle ha tillgång till sådana avtal till att börja med.
Det är ju i och för sig en bra fråga. Jag förutsatte ju att sådan följde med i och med att RM ju faktiskt köpte rättigheterna till DoD. Om så är fallet kan det väl knappast vara så bökigt? Bilder öch sådant är ju saker man köper in? Det var ju en del prat om att nån (var det Blixt) faktiskt ägde rättigheterna till de saker han själv skrivit, vilket vid tillfället framhölls som rätt ovanligt så som jag minns diskutionen. Jag hade uppfattat det hela som att det snarare rörde sig om en knapp handfull personer som borde ha kontaktats. Och som sagt så hade man kunnat göra det på ett lite smidigare och ödmjukare sätt än vad som gjordes.

Men det som den här diskussionen gör mig riktigt nyfiken på är hur många som anmält RM för illegal fildelning vid det här laget =D
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Rymdhamster;n116994 said:
Det är ju i och för sig en bra fråga. Jag förutsatte ju att sådan följde med i och med att RM ju faktiskt köpte rättigheterna till DoD. Om så är fallet kan det väl knappast vara så bökigt? Bilder öch sådant är ju saker man köper in? Det var ju en del prat om att nån (var det Blixt) faktiskt ägde rättigheterna till de saker han själv skrivit, vilket vid tillfället framhölls som rätt ovanligt så som jag minns diskutionen. Jag hade uppfattat det hela som att det snarare rörde sig om en knapp handfull personer som borde ha kontaktats. Och som sagt så hade man kunnat göra det på ett lite smidigare och ödmjukare sätt än vad som gjordes.
Det ovanliga i Anders förhållande, var att det såvitt jag förstår fanns en överenskommelse som explicit frångick det vanliga förfarandet för anställda - dvs. att arbetsgivaren innehar rättigheter till verk som tillkommit i reguljärt lönearbete. De flesta saker jag skrivit har följt det förhållandet. När jag skrev (merparten av texterna i) en bok åt min arbetsgivare 2007 så erhöll arbetsgivaren alla rättigheter till det, eftersom jag då var anställd. Arbetsgivaren hade alltså, när boken uppdaterades och gavs ut på nytt tidigare i år, kunnat använda alla mina texter utan att jag kunde påverka den saken och utan att jag fick betalt på nytt. Nu blev det en mix - jag reviderade en del av texterna (nu som frilansare, alltså med viss rätt till de nya versionerna) medan andra återanvändes.

Om de alltså vill ge ut boken på nytt eller revidera den igen, om 7-8 år, så har jag den här gången större inflytande över texterna, eftersom de är mina. (De kan däremot fram till boken ändras, utge den i x antal utgåvor. Det är en rätt de betalat mig för.) Ifall de låter någon annan revidera texterna, kan jag fortfarande vara berättigad till ersättning, om de använder mina texter som förlagor eller "råmaterial".

Förlagsavtal specificerar annars i regel att de gäller för en utgivning, men med rätt för förlaget att under viss tid ha exklusivitet till nya utgåvor och nytryckningar (som i regel också täcker andra framställningsformer, ljudböcker, digitala böcker etc). Det är för att förlaget ska ha den möjligheten utan att någon annan kan komma in och "sno" en framgångsrik titel efter att de producerat den första utgåvan, men samtidigt inte att de ska lova fler utgåvor (inte ens en pocketupplaga, om den inbundna säljer för dåligt).

Blir det fler utgåvor/nytryckningar så innebär det förstås mer ersättning till författaren. Och ibland så skrivs det avtal som redan från början specificerar flera olika former, framför allt med författare där förslaget räknar med höga försäljningssiffror och vill kunna planera för det redan från början.

Sådana avtal låter också rättigheterna gå tillbaka till författaren om förlaget inte utnyttjar dem inom en viss tid.

Under den tid avtalet löper, så får dock inte förlaget göra vad som helst. (Om det inte står med i avtalet.) Tex inte sälja filmrättigheter till boken. Löper ursprungsavtalet, måste båda författare och förlag i regel vara överens om det ska bli film och vem som ska göra den.

Sen kan det bli än mer komplicerat. I dagarna kommer en antologi jag varit redaktör för ut (i samband med bokmässan). I det fallet har jag som författare upphovsrätt till min text enligt ovan.

Jag har också översatt en del av de andra bidragen, så som översättare har jag en exklusiv rätt till den översättningen. Men den rätten kan jag inte utöva (med någon slags ekonomisk vinning) utan ursprungsförfattarens samtycke. Den betyder egentligen bara att om författaren vill låta någon annan publicera samma text på svenska, så får de antingen betala mig för den här översättningen eller betala någon annan för en annan översättning.

Och författaren behåller sina rättigheter, vilket innebär att varken jag eller förlaget (eftersom det inte innefattades i avtalet) kan säga något om de vill ge ut texterna i något annat sammanhang, på engelska eller något annat språk.


Köper - eller leasar - någon annan rättigheterna till ett redan utgivet verk (som med DoD) så övertas normalt existerande rättigheter som om de skulle utövas av ursprungsinnehavaren. (Alltså enligt ovan, mer eller mindre ber på innehåll i avtalen.) Om de avtalen specificerar en utgåva, så gäller det - då får alltså köparen bara rätten att under viss tid blockera andra att ta över. (Men också, så klart, en egen möjlighet att inom den tiden med exklusivitet förhandla om nya utgåvor...)

Så det är ungefär där det är med DoD. Rättigheterna borde by default helt ha återgått till oss författare, ingen har förhandlat (iaf med mig) om utgivning på nätet. Vi är å andra sidan ganska låsta från att använda det, eftersom det använder (och/eller bygger på) sådant som det fortfarande finns aktiva rättigheter till, tex varumärken mm. (Som ju ingick i det specifika fallet och följer delvis andra regler och principer, än litterära verk...)

Sen beror det på hur det individuella avtalet såg ut. Mina avtal med Äventyrsspel var alltid muntliga och jag var mest intresserad av att se mina egna skapelser i tryck, så jag hävdar ingen rätt att så här i efterhand motsätta mig omtryckningar eller dylikt - det kan jag inte med gott samvete hävda skulle följa av de muntliga avtal jag ingick, där ingen någonsin nämnde något om upplagor eller omtryckningar. (Eller möjligen om Anders, som den samvetsgranne person han är, gjorde det när vi talade om ett projekt som aldrig fullföljdes, "Partisan". Har svårt att minnas...)

Men jag skulle ha den rätten, om någon ville göra det. (Iaf så länge ingen kan dokumentera att jag vid något tillfälle skulle ha samtyckt till något annat...)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,959
Location
Ludvika
Aight, så Eksem verkar alltså vara inne på rätt spår: Det är lite rörigt =)

Det här är för övrigt sjukt intressant information för någon som nån gång hoppas på att ge sig in i rollspelsbranchen =)
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Zoth-Ya;n116999 said:
Sapient: vilka grejer ligger du bakom för drakar?

I Ereb Altor-boxen skrev jag vikingakulturen, Jorduashur.

Sen skrev jag något miniäventyr som innehöll beskrivningen av ett magiskt vapen (som kunde hittas i Your Friendly Neighborhood Gravkummel) varav vapnet iaf publicerades i Sinkadus, dessvärre ett nummer jag själv aldrig såg. (Och jag håller helt med om den recension det vapnet fick här.)

I Mutant 2 hade jag ett monster med och till Nya Mutant, Techno 2090 skrev jag om fordon. Och arbetade som sagt på det mytomspunna (dun-dun-DUN) "Partisan".
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Allt jag skrev till Target får de som har rättigheterna till respektive spel förfoga över som de vill. Jag hade inte skrivit dem om inte Target beställt dem.

Det betyder ju inte att andra tycker samma, förstås.

/Magnus
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Rymdhamster;n116874 said:
Eller om de trodde att de automatiskt ägde allt sånt eftersom de ägde "Drakar och Demoner". Dvs ren okunskap.
Äger Riotminds Drakar & Demoner helt och hållet? Jag hade fått för mig att Paradox fortfarande ägde dem, men Riotminds hade licens för att ge ut saker - det är väl så situationen ser ut för t ex Mutant?
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,314
Location
Göteborg, Lindome
Rymdhamster;n116874 said:
Eller om de trodde att de automatiskt ägde allt sånt eftersom de ägde "Drakar och Demoner". Dvs ren okunskap.
Som, till exempel, "Tvillingbergen" som gavs ut av Titan Games? Hur mycket okunskap krävs det för att tro att man har upphovsrätt till den?
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
505
Staffan;n117012 said:
Äger Riotminds Drakar & Demoner helt och hållet? Jag hade fått för mig att Paradox fortfarande ägde dem, men Riotminds hade licens för att ge ut saker - det är väl så situationen ser ut för t ex Mutant?
Riotminds köpte och sitter nu på hela DoDlicensen om inte jag fattat det helt fel.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
Staffan;n117012 said:
Äger Riotminds Drakar & Demoner helt och hållet? Jag hade fått för mig att Paradox fortfarande ägde dem, men Riotminds hade licens för att ge ut saker - det är väl så situationen ser ut för t ex Mutant?
Riotminds äger det nu, så vitt jag vet.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Där går vi isär. De är ett förlag, Det är deras jävla jobb att hålla koll på vad de får och inte får publicera och se till så att de som de publicerar får skälig ersättning enligt avtal. Oavsett om det är i en bok, en webbtjänst, eller en ren PR-kupp i form av uselt inscannade böcker från 20 år tillbaka. För hade det varit av kärlek till materialet så hade de skaffat bättre inscanningar.
Håller med. RM drivs av folk som inte är direkt fattiga, så de har råd. Och de är ett företag. De är skyldiga att följa lagar och bestämmelser om upphovsrätt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,959
Location
Ludvika
Oldtimer;n117015 said:
Som, till exempel, "Tvillingbergen" som gavs ut av Titan Games? Hur mycket okunskap krävs det för att tro att man har upphovsrätt till den?
Ganska mycket? Men det är ju trots allt RM.

ChrilleT;n117016 said:
Riotminds köpte och sitter nu på hela DoDlicensen om inte jag fattat det helt fel.
Gurgeh;n117017 said:
Riotminds äger det nu, så vitt jag vet.
Ja, enligt alla källor jag känner till så fick RM köpa loss alla rättigheter från Paradox för typ tio år sedan.
 
Top