DoD Drakar och Demoner och inkludering

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Frågan blir i stället varför alla de mänskliga hudfärgerna är där, jämnrepresenterade men samtidigt distinkta, på en lokal begränsad plats, som en United Colors of Utkante. Det är en situation som bara kan uppstå under vissa specifika historiska omständigheter.
Precis, jag förstår hur du menar. Jag personligen skulle inte behöva en förklaring till detta i ett spel som DoD, finns det talande ankor kan jag köpa det mesta 😊 Men fattar att andra säkert vill ha det mer förklarat. Om man vill ha en förklaring så skulle man ju kunna tänka sig att en stor folkvandring ägt rum för några generationer sedan? Tänker på den beskrivning av Ereb Altor som @Mekanurg gav i Sinkadus för evigheter sedan, där kontinenten just återhämtat sig efter en istid. Det kan ju ha skapat stora förflyttningar
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
Exempelvis är esoteriker allmänt fruktade, och vindsjälar ses på med misstanke.
Jag tycker att det kan vara jättekul med helt nya påhittade men ändå begripliga fördomar. En av mina favoriter här är funktionalism i Transformers, föreställningen att alla Transformers-robotar måste jobba med något som motsvarar deras alternativform, oberoende om de vill det eller ej.

Eller så tar man det totalt åt andra hållet - Blacksad har antropomorfa djur i stället för människor, men fördomarna är trots det inte mellan djurarter, utan mellan vita, bruna och svarta djur, vilket gör det hela ännu mer absurt.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Jag funderar över och skulle gärna vilja ha er input på om Drakar och Demoner är ett spel där det passar att synen mångfald, HBTQ o.s.v. spelar progressivt, det vill säga att folk i världen generellt inte tycker det är konstigt eller fel att personer är homo, bi eller trans, samt att ett samhälle kan ha folk med olika etniciteter utan att det är konstigt.

Skulle gärna vilja höra er input kring om ni tycker att Drakar och Demoner fungerar som ett fantasyspel som kan vara inkluderande?
Ja! Kör på så det ryker! Det är en grym plan, fler settings och system behöver spelas djupt queert! Och om ingen människa nu helt kan frigöra sig från sitt ursprung, tankearv e.d. så är det ändå helt rätt att hissa regnbågsflagg och köra på som fan!
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
270
- om ”Drakar och Demoner är ett spel där det passar att synen mångfald, HBTQ o.s.v. spelar progressivt, det vill säga att folk i världen generellt inte tycker det är konstigt eller fel att personer är homo, bi eller trans, samt att ett samhälle kan ha folk med olika etniciteter utan att det är konstigt.”
Men är det något i DoD som som motsätter detta i nuläget? Min känsla är att det inte är den typen av spel där det spelar så stor roll vilket kön eller läggning olika personer har då fokuset ligger mer på äventyret än rollpersonerna. Sedan kan man alltid göra det mer inkluderande men man kan nog inte få det att vara en framträdande roll utan att ändra spelets fokus.
Som jag ser det så den rasism mm som eventuellt dyker upp i spel kommer inifrån spelarna själva och inte från själva spelet.
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
175
Men är det något i DoD som som motsätter detta i nuläget? Min känsla är att det inte är den typen av spel där det spelar så stor roll vilket kön eller läggning olika personer har då fokuset ligger mer på äventyret än rollpersonerna. Sedan kan man alltid göra det mer inkluderande men man kan nog inte få det att vara en framträdande roll utan att ändra spelets fokus.
Som jag ser det så den rasism mm som eventuellt dyker upp i spel kommer inifrån spelarna själva och inte från själva spelet.
Skulle precis skriva något liknande.
Vad i DoD är det som hindrar enligt orginalfrågan?
Spontant känns det som om det letas spöken där det inte finns några.
Är det inte bara att ta reglerna och hit the ground running?
Nu hade jag inte just de glasögonen på mig när jag läste reglerna, men jag kan ju inte komma på ett enda hinder sådär på rak arm.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Jag tycker inte att något i DoD hindrar originalfrågan, tvärtom 🙂 Ville mest höra er input 🙂
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
249
I en så pass dödlig värld så finns det så klart massor av problem oberoende hur de uppstår. En sak som jag tänker att adoption är vanligt eftersom döden finns runt hörnet. Olika raser kan inte få barn i hop men kärlek är vanligt så en familj med en vuxen anka och människa som kommer med en vargfolks barn i släptåg är inget som folk reagerar på.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
Jag tycker inte att något i DoD hindrar originalfrågan, tvärtom 🙂 Ville mest höra er input 🙂
Tvärtom, skulle jag säga. Vill man ha socialt och psykologiskt trovärdiga världsbyggen, eller spel som kan ge en känsla av historicitet, så blir det trassel med att alla är perfekt upplysta och progressiva fast det i övrigt är medeltidskänsla. Men när settingen bara är löst målad en kuliss för det som spelar någon roll - äventyrandet! striderna! skattletandet! - uppstår inte sådana problem. Då kan man handwava allt sådant och fokusera på att knacka svartalfer.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Men när settingen bara är löst målad en kuliss för det som spelar någon roll - äventyrandet! striderna! skattletandet! - uppstår inte sådana problem. Då kan man handwava allt sådant och fokusera på att knacka svartalfer.
Så bra sammanfattat!!! Håller helt med till 110% 😊👍
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Så bra sammanfattat!!! Håller helt med till 110% 😊👍
Någon form av exkludering, statusmarkörer, minoriteter och maktutövning på andras bekostnad kommer du ju att ha men att bygga ett trovärdigt samhälle där dessa inte bygger på etnicitet eller sexuell läggning känns knappast orimligt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Någon form av exkludering, statusmarkörer, minoriteter och maktutövning på andras bekostnad kommer du ju att ha men att bygga ett trovärdigt samhälle där dessa inte bygger på etnicitet eller sexuell läggning känns knappast orimligt.
Precis, som det pratats om innan kan det ju exempelvis förekomma fördomar utefter olika folkslag.
 

verec

Veteran
Joined
12 Jun 2021
Messages
104
Location
Göteborg
Som utomstående är det intressant att läsa. Vet inte om utmaningen är kopplat realism, men i en fantasy, hade man exempelvis inte kunnat tänka sig något som nedan, eller har jag missförstått diskussionen?
  • Fantasyarvsmassan har en parameter som slumpmässigt bestämmer om man tex blir en anka eller en människa, samt eventuell hudfärg.
  • Oavsett kön (om det ens behöver finnas?) kan man få och bära barn genom ömsesidigt sexuellt umgänge.
Utan att i detalj gå in i själva anatomi etc då som jag kan tyckta ej behövs.

Vill man även ha biologiska variationer i befolkningen kunde möjligen det förklaras utifrån variationer i landskapen, tex mer ankor vid vatten och människor i öknar.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Jag tycker nog att det är mer förolämpande mot dessa minoriteter att säga att ifall vi talar om en “klassisk” fantasysetting så kommer ni aldrig att kunna gestaltas där på lika villkor som oss, för det vore alldeles för elakt mot er. De personer som jag känner som tillhör dessa minoriteter hade med all rätt blivit skitsura på ett sådant resonemang.
Det var inte vad jag menade så jag måste uttryckt mig väldigt klumpigt.

Jag menade inte att världen ska gestalta eller ens säga att folk som hör till minoriteten inte kan representeras som likvärdiga andra i spelvärlden. Det jag talade om var att om det inte nämns explicit genom spelvärlden kan risken bli att du tar med dig dina föreställningar in i världen, reproducerar normerna runt spelbordet och fortfarande återskapar en exkluderande spelvärld. Visst går det att lägga det ansvaret på spelgruppen - Att det är spelgruppens ansvar att inte reproducera - Men reproduktionen av sunkiga normer och exkludering kan ske omedvetet varpå spelvärlden om den ska vara inkluderande bär ett ansvar för att presenteras med inslag av representation.

Jag har ingen aning om var du fick in att jag förespråkade att minoriteter ska ses som mindre värda eller behandlas olika i spelvärlden, mitt resonemang var att det är där du omedvetet kan hamna om spelvärlden inte explicit säger något om hur spelvärlden förhåller sig till normer som bryter mot vår egen värld. Det handlade med andra ord om vilka normer vi reproducerar runt spelbordet som kan verka exkluderande då rollspelsvärlden inte är explicit i sin inkludering.

Det var till exempel därför jag tyckte det var bra att det verkar som de tänkt till vid val av illustrationer som @Gabrielle de Bourg nämnde.

Edit: Exempel på rollspel som explicit arbetar med detta skulle jag säga är Blue Rose, för mig tillhörande en av sagda minoriteter var det en lättnad att läsa ett spel som på något sätt ändå grundar sin värld i en större mångfald än klassisk fantasy. Som explicit lyfter det genom spelvärlden så jag slipper bli den som allena ska bära in det och skapa det i spelvärlden för att jag är normbrytare.
 
Last edited:

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
”Drakar och Demoner är ett spel där det passar att synen mångfald, HBTQ o.s.v. spelar progressivt, det vill säga att folk i världen generellt inte tycker det är konstigt eller fel att personer är homo, bi eller trans, samt att ett samhälle kan ha folk med olika etniciteter utan att det är konstigt.”
Utifrån denna fråga så säger jag; Nej det finns inget som hindrar det men det kräver att spelgruppen aktivt väljer det ställningstagande. Bara för att spelvärlden inte nämner något om det, betyder det inte att normer som är exkluderande inte reproduceras. Det är därför det är så viktigt att synliggöra olikheter och visa att dessa olikheter är norm i spelvärlden. Det räcker inte med att endast säga att världen saknar sexism, rasism, homofobi, transfobi och så vidare. Det krävs även en ansats att visa genom spelvärldens gestaltning att världen är inkluderande om det verkligen ska bli en spelvärld som undviker att reproducera gamla normer vid spelbordet.

Representation är en viktig del här. Jag tror att en progressiv grupp förmodligen kommer hamna här utan svårigheter medan en grupp som inte är kritisk mot normer kommer reproducera normer som är exkluderande. Med tanke på vårt samhälle just nu, hur det ser ut i världen och vilka normer som just nu kryper fram så finns det med andra ord en risk att Drakar och Demoner som spelvärld snarare reproducerar normer, snarare än att öppna för en mångfald då ansvaret för spelvärldens innehåll faller på spelgruppen, då spelet inte har en tydlig värld. Spelvärlden blir med andra ord vad spelgruppen tar med sig in, då spelvärlden är ett blankt blad.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Jag har ingen aning om var du fick in att jag förespråkade att minoriteter ska ses som mindre värda eller behandlas olika i spelvärlden, mitt resonemang var att det är där du omedvetet kan hamna om spelvärlden inte explicit säger något om hur spelvärlden förhåller sig till normer som bryter mot vår egen värld. Det handlade med andra ord om vilka normer vi reproducerar runt spelbordet som kan verka exkluderande då rollspelsvärlden inte är explicit i sin inkludering.
Absolut, det finns jätteviktiga poänger med att diskutera vilka normer vi representerar runt spelbordet. Det ämnet förtjänar dock en egen tråd
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Utifrån denna fråga så säger jag; Nej det finns inget som hindrar det men det kräver att spelgruppen aktivt väljer det ställningstagande. Bara för att spelvärlden inte nämner något om det, betyder det inte att normer som är exkluderande inte reproduceras. Det är därför det är så viktigt att synliggöra olikheter och visa att dessa olikheter är norm i spelvärlden. Det räcker inte med att endast säga att världen saknar sexism, rasism, homofobi, transfobi och så vidare. Det krävs även en ansats att visa genom spelvärldens gestaltning att världen är inkluderande om det verkligen ska bli en spelvärld som undviker att reproducera gamla normer vid spelbordet.

Representation är en viktig del här. Jag tror att en progressiv grupp förmodligen kommer hamna här utan svårigheter medan en grupp som inte är kritisk mot normer kommer reproducera normer som är exkluderande. Med tanke på vårt samhälle just nu, hur det ser ut i världen och vilka normer som just nu kryper fram så finns det med andra ord en risk att Drakar och Demoner som spelvärld snarare reproducerar normer, snarare än att öppna för en mångfald då ansvaret för spelvärldens innehåll faller på spelgruppen, då spelet inte har en tydlig värld. Spelvärlden blir med andra ord vad spelgruppen tar med sig in, då spelvärlden är ett blankt blad.
Rent praktiskt kommer jag att visa på en bred mångfald i äventyret jag skriver, främst vad gäller SLP’er och att de inte behandlas annorlunda för att de exempelvis har en annan sexualitet. Som exempel kan sägas att områdets legendariske hjälte var homosexuell när hon levde, alla i samhället vet det och ingen reagerar på det. För att ta ett exempel bara.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Som exempel kan sägas att områdets legendariske hjälte var homosexuell när hon levde, alla i samhället vet det och ingen reagerar på det. För att ta ett exempel bara.
Sånt kan också skötas ganska snyggt – nämn hennes fru i en bisats eller så, på samma premisser som man nämnt hennes make.

I och för sig finns det säkert grupper som då tolkar in en massa reaktioner från samhället etc, om inte annat för att det är ett lätt sätt att skapa lättskildrad konflikt. Men den grejen är svår att komma ifrån – antingen blir man liksom "KOLLA HÄR, DET ÄR EN LESNBISK KARAKTÄR HÄR HÖRNI" eller så får man stå ut med att en del grupper där man reflekterat mindre över sådant använder materialet på ett sätt som inte är så konstruktivt. Jag vet inte riktigt vilket som blir sämst om jag ska vara ärlig.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Sånt kan också skötas ganska snyggt – nämn hennes fru i en bisats eller så, på samma premisser som man nämnt hennes make.
Precis, så hade jag tänkt göra. Har gjort misstaget du beskriver för länge sen och lärde mig en läxa då 🙂
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Precis, så hade jag tänkt göra. Har gjort misstaget du beskriver för länge sen och lärde mig en läxa då 🙂
Ja, det är väl som så mycket annat, att det gäller att känna in bordet. De flesta spelar förmodligen rollspel för att uppleva någon form av äventyr, inte för att HBTQ-certifiera sig (även om det kan ingå "rollspel" i den certifieringen). :)
 
Top