DoD Drakar och Demoner och inkludering

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,922
Jag har funderat på om jag ska våga starta en diskussion om detta, men jag tänker att det är såpass bra stämning här på forumet nuförtiden att man förhoppningsvis kan prata om detta utan att det blir bråk och utan att det börjar diskuteras politik i allmänhet.

Jag funderar över och skulle gärna vilja ha er input på om Drakar och Demoner är ett spel där det passar att synen mångfald, HBTQ o.s.v. spelar progressivt, det vill säga att folk i världen generellt inte tycker det är konstigt eller fel att personer är homo, bi eller trans, samt att ett samhälle kan ha folk med olika etniciteter utan att det är konstigt.

Det är ju på intet sätt fel att gestalta spelvärldar som är sexistiska, homofoba, transfoba, rasistiska etc. men för min del funkar det bara om det finns en tanke med det. Det vill säga, att det går att gestalta en sexistisk, rasistisk etc. värld utan att spelet är sexistiskt/rasistiskt. Det är dock väldigt svårt tycker jag, kräver mycket fingertoppskänsla. Och blir (för mig) nästan alltid fel när man inte har någon annan tanke än att det "hör till". Menar inte att enskilda karaktärer i världen inte kan vara sexistiska, rasistiska etc. men att det är en annan sak att skildra exempelvis sexistiska eller rasistiska strukturer.

Drakar och Demoner är inte ett spel i vilket jag vill djupdyka i frågor om sociala orättvisor. Klart att sådant kan finnas med på ett hörn på något sätt men främst vill jag döda monster, hämta skatter och vandra genom skogar och dungeons. För mig passar spelet därför väldigt bra som ett spel där karaktärerna i världen inte höjer på ögonbrynen ẗ någon som är exempelvis homo, bi, trans eller har en annan etnicitet och jag kommer låta olika former av minoriteter förekomma äventyret jag skriver utan att de är förtryckta.

Skulle gärna vilja höra er input kring om ni tycker att Drakar och Demoner fungerar som ett fantasyspel som kan vara inkluderande?

Vill poängtera två saker angående frågeställningen:

Detta är inte en diskussion om inkludering i kultur i allmänhet, så inga kulturkrigsdiskussioner tack!

Om du inte vill att Drakar och Demoner ska vara inkluderande för att du helt enkelt inte gillar att fantasyspel är det så får du såklart tycka det, men den ståndpunkten kan kanske inte tillföra så mycket till samtalet. Du tycker inte om inkludering i spel och därmed inte inkludering i DoD, och så var det med det. Denna diskussion handlar om just Drakar och Demoner.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Eftersom det inte har någon egentligen setting så tycker jag att det är ett perfekt spel för att vara inkluderande. Som jag ser det är det just settingen i spel som tenderar att vara exluderande, väldigt sällan reglerna.

Så ett gyllene tillfälle, kör ba' kör!
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
DoD har ju ingen bestämd värld och fördelen med det är ju att den inte heller har ”värderingar” kring just sexism, homo- och transfobi t ex. Det mesta är väl att det finns fördomar om vissa släkter (typ ”ankor är vresiga”) men överlag är det en rätt fobibefriad värld. När jag skrev till det och spelat det har jag t ex kört det rakt av inkluderande, t ex är de nämnda SLP:erna i mitt äventyr alla kvinnor och det görs ingen deal över det.

Den här typen av ”onämnd inkludering” är ju något som jag vet också funnits i åtanke när spelet gjorts. Saker som hyfsat bred könsfördelning (inte minst på färdiga RP och E.P. Uggla tänkte på det till romanen) och Johan Egerkrans har ju pratat om att försöka tänka lite på sådant i illustrationerna; inte minst ville han att karaktären på omslaget skulle vara androgyn för att undvika den gamla ”macho-estetik” med Wheelan-framsidorna (även om vi älskar dem) och just för att så många ska kunna se sig själva i spelet. Ledordet har just varit mycket ”alla ska kunna se sig själva och ha roligt” när det gäller inkludering.

Så att då köra det helinkluderande känns väldigt in-line med hur spelet är uppbyggt. När jag spelade det med två 13-åriga tjejer var det t ex väldigt skönt att ha det så fritt.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
363
Location
Stockholm
Jag är väldigt förtjust i att orcherna i Dimmornas dal inte utmålas som absoluta onda motståndare utan inbjuder till fredliga lösningar (samt blir spelbara iom släppet av Monsterboken). Sedan också spännande att man får intrycket av att det kan finnas en matriarkal samhällskultur utifrån de orchiska SLP som beskrivs. I övrigt tycker jag dock varken spelet säger bu eller bä.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,840
Location
Off grid
De spel som jag upplever fått kritik tidigare verkar ha fått det antingen för sexistiska/rasistiska omslag och illustrationer, eller för tveksamma regler (att folk får lägre grundegenskaper eller begränsade val t.ex.). Har dock inte hört att nån skulle ha kritiserat DoD23 för det.

//EvilSpook
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
417
Location
Linköping, Sverige
I nuläget skulle jag säga att DoD23 i sig inte har några som helst hinder för inkludering. Sådana hinder sitter i så fall i spelarna huvuden, antagligen mest på en omedvetet plan. Man funderar inte på att ska en bisexuell karaktär helt enkelt, för att vi som sitter runt bordet inte tänker på alternativet. Man kan även hävda att som spelet i sig inte heller aktivt uppmuntrar till inkludering.

Nu ska sägas att jag inte läst alla officiella äventyr än, så jag vet inte hur mycket som förekommer där. Annars är det väl mest i dessa man har möjlighet att inkludera. Är det redan så, och jag inte sett det, så är det bara att rätta mig. Dessutom ska det även påpekas att jag, såsom varandes cis-het mycket väl kan missa en del inkludering (det händer hela tiden i andra media).
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Skulle gärna vilja höra er input kring om ni tycker att Drakar och Demoner fungerar som ett fantasyspel som kan vara inkluderande?
Jag ser inga hinder för det. Sen tycker jag det är kul att det verkat funnits en tanke att vara inkluderande i urval av bilder och dylikt om jag förstår @Gabrielle de Bourg korrekt. Huruvida spelet* sedan blir mer inkluderande eller inte faller nog lite på gruppen att avgöra. Jag vet med mig att jag tänker mer på sådant vid spelbordet än mina medspelare till exempel då jag hör till gruppen, medan mina medspelare inte behöver tänka på det eller hur det kan upplevas att se dessa grupper representeras på olika sätt då de inte hör till den specifika gruppen.

*Med spelet menar jag drakar och demoner i det här sammanhanget.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,922
De borde vara fler bilder på Cohen the Barbarian-uesqa typer i rollspel!

Håller med 100%
Eller lite visa vapenmästare som mr Miyagi
Det här fick mig faktiskt att tänka på att jag har ruskigt få gamla karaktärer i äventyret jag skriver. De enda karaktärer som är gamla är en anka, en alv och en luftelementar. Det kanske blir till att slänga in en gammal barbar ändå 🙂
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
En grej jag tänkte på som fanns i äldre versioner av DoD var ju hur vanligt förekommande olika varelser var, på en skala från "Unik" till "Vanlig". Det kan man ju använda som en form av instant minoriteter!

Jag tycker det är roligt när man bryter mot förväntningar, t.ex. genom att ha en kvinnlig halvling som blodtörstig bärsärk, eller en ur vargfolket som androgyn bard (kanske vid namn Ylva Lundell)! Det är som sagt fantasy, då kan man ta ut svängarna!

Förresten, lite OT, men hur säger man vargfolk i femininum singularis? Vargman, visst, men vargkvinna? Varginna?
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,316
Jag tycker att DnD 5e har varit ganska duktiga på inkludering på sistone och ser ingen anledning varför inte DoD23 skulle kunna vara minst lika bra.
 

pellejones

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
359
Location
Sverige, Uppsala
Jag är moderator på Year Zero Discord och där dök en person upp och antog att jag var en av utvecklarna av Drakar och Demoner (jag har inte den blekaste varifrån han fick den idén) men jag förklarade att så är det ej utan det är @TomasFriaLigan som skrivit det. Han började ändå skriva och förklara att han var riktigt förbannad över att spelet inte var inkluderande och jag försökte förstå problemet är. Han ville kontakta Fria Ligan och rakt av kritisera att drakar framstår som onda och jag sa att hans största chans att få svar är väl enklast att skriva på fria ligans forum (@Magnus Seter svarade på detta på FL-forumet). Men här har vi då en person som väldigt tydligt vill spela en karaktär som ska ha uppfostrats av en drake, specifikt Copper Dragon för er som kan er Dungeons & Dragons (jag har ingen koll) och som känner sig helt exkluderad från spelet.

Han anser att så som grundreglerna är skrivna kan han omöjligt få uppleva detta scenario, då drakar är "inherent vicious" typ, trots att det inte finns en officiell värld. Nu vet jag att personen har NPF och svårt att släppa detta och att skapa en egen värld är inte möjligt, då hans spelledare inte vill ha det så (men jag är osäker på om personen är spelledaren... eller spelare.. det har inte framgått). Oavsett, det är väldigt intressant hur ett spel som jag personligen ser som väldigt inkluderande kan exkludera någon. Det råkar vara en VÄLDIGT nischad grej, men det är ändå spännande.
 
Last edited:

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
363
Location
Stockholm
Jag är moderator på Year Zero Discord och där dök en person upp och antog att jag var en av utvecklarna av Drakar och Demoner (jag har inte den blekaste varifrån han fick den idén) men jag förklarade att så är det ej utan det är @TomasFriaLigan som skrivit det. Han började ändå skriva och förklara att han var riktigt förbannad över att spelet inte var inkluderande och jag försökte förstå problemet här. Han ville kontakta Fria Ligan och rakt av kritisera att drakar framstår som onda och jag sa att hans största chans att få svar är väl enklast att skriva på fria ligans forum (@Magnus Seter svarade på detta på FL-forumet). Men här har vi då en person som väldigt tydligt vill spela en karaktär som antingen uppfostrats av en drake, specifikt Copper Dragon för er som kan er Dungeons & Dragons (jag har ingen koll) och som känner sig helt exkluderad från spelet.

Han anser att så som grundreglerna är skriva kan han omöjligt få uppleva detta scenario, då drakar är "inherent vicious" typ, trots att det inte finns en officiell värld. Nu vet jag att personen har NPF och svårt att släppa detta och att skapa en egen värld är inte möjligt, då hans spelledare inte vill ha det så (men jag är osäker på om personen är spelledaren... eller spelare.. det har inte framgått). Oavsett, det är väldigt intressant hur ett spel som jag personligen ser som väldigt inkluderande kan exkludera någon. Det råkar vara en VÄLDIGT nischad grej, men det är ändå spännande.
Vi hade honom hos oss på DoD-discorden innan han hamnade hos er på YZW. Vi försökte förklara det här med att det var något som gick utmärkt komma överens om vid bordet, att spelet var mycket tillåtande rörande spelvärd (eftersom det egentligen inte finns någon officiell) - och att då det inte fanns några drakbaserade släkten spela, så var det fritt fram skapa dem och dess bakgrundshistoria. Han fastnade helt på ordet "vicious" i drakarnas beskrivning och klarade inte av gå vidare från detta tyvärr.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
363
Location
Stockholm

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,679
Location
Värnhem, Malmö
Jag är moderator på Year Zero Discord och där dök en person upp och antog att jag var en av utvecklarna av Drakar och Demoner (jag har inte den blekaste varifrån han fick den idén) men jag förklarade att så är det ej utan det är @TomasFriaLigan som skrivit det. Han började ändå skriva och förklara att han var riktigt förbannad över att spelet inte var inkluderande och jag försökte förstå problemet är. Han ville kontakta Fria Ligan och rakt av kritisera att drakar framstår som onda och jag sa att hans största chans att få svar är väl enklast att skriva på fria ligans forum (@Magnus Seter svarade på detta på FL-forumet). Men här har vi då en person som väldigt tydligt vill spela en karaktär som ska ha uppfostrats av en drake, specifikt Copper Dragon för er som kan er Dungeons & Dragons (jag har ingen koll) och som känner sig helt exkluderad från spelet.

Han anser att så som grundreglerna är skrivna kan han omöjligt få uppleva detta scenario, då drakar är "inherent vicious" typ, trots att det inte finns en officiell värld. Nu vet jag att personen har NPF och svårt att släppa detta och att skapa en egen värld är inte möjligt, då hans spelledare inte vill ha det så (men jag är osäker på om personen är spelledaren... eller spelare.. det har inte framgått). Oavsett, det är väldigt intressant hur ett spel som jag personligen ser som väldigt inkluderande kan exkludera någon. Det råkar vara en VÄLDIGT nischad grej, men det är ändå spännande.
Det är ju lite annorlunda att expandera termen "inkluderande" till att man ska kunna spela precis vad man vill utan att spelvärlden sätter käppar i hjulet för det även när det rör sådant som inte har någon motsvarighet i vår verklighet. Lite som att mena att Twilight 2000 är icke-inkluderande för att man inte kan spela alvninja eller något. Eller, som jag minns, någon på RPGnet som beklagade sig över att inga fantasyspel verkade ha en ekvivalent kultur till italiensk-amerikaner. Nej, inte italienare, specifikt italiensk-amerikaner.
 
Top