Drakar och Demoner-boken?

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Finns det ingen tråd om denna? Iaf, har lagom bakis suttit och bläddrat i den och tycker den är intressant. Det är ju inte mycket nytt och det nya för mig (gamla rollspel) är jag inte superintresserad av men ska läsa ändå. Mest givande är att läsa RiotMinds historia med deras egna ord (typ).

Ps. Jag saknar såklart att att kapitlet om Ereb Altor inte tog upp Kopparhavets hjältar. Dessutom är vår egna research betydligt mer grundlig! Vi kanske få skriva vår egna historia nån gång! :)
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,189
Location
Göteborg

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
Verkar gå mer på djupet än jag trodde, särskilt kring de ekonomiska turerna med bolagen/personerna bakom.
Mycket intressant, även om en del är ’känt’ sedan tidigare.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Ett register känns rätt mycket mer relevant än ett uppslag om Inger Edelfeldts Tolkienomslag, om jag ska vara ärlig.
Även om det var kul att Lancelot Games fick utrymme så kändes det inte heller så relevant. Inte i en bok om DoD.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Jag förstår tanken: att de vill gå till botten med verkligen allting som har med DoD att göra, all tänkbar bakgrund i fantasyns och rollspelshobbyns historia, dess paralleller och konkurrenter, men om det råder platsbrist hade man kunnat sålla en del. För att få plats med ett register, till exempel. Och kanske lite större grad på bildtexterna.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag förstår tanken: att de vill gå till botten med verkligen allting som har med DoD att göra, all tänkbar bakgrund i fantasyns och rollspelshobbyns historia, dess paralleller och konkurrenter, men om det råder platsbrist hade man kunnat sålla en del. För att få plats med ett register, till exempel. Och kanske lite större grad på bildtexterna.
Men var är Svavelvinter-rollspelet och romanerna? Symbaroum? HT/KH? "Nisseboken" och Svärdets Sång? Förstår inte varför man hoppar över det? Känns väldigt relevant om man vill prata om hur DoD påverkat och påverkar flera generationer.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Svärdets sång och Nisse-boken nämns väl i introduktionen till Fria Ligan-delen, men jag har inte läst ordentligt så långt än.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Jag har nu läst kanske 1/3 av boken, lite slumpmässigt utspritt bland sidorna. Väldigt behaglig läsning, språket känns mycket mer avslappnat och lättillgängligt än i tidigare böcker. Kanske för att författarna lär vara ordentligt inkörda på källmaterialet vid det här laget? Vet inte.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag förstår tanken: att de vill gå till botten med verkligen allting som har med DoD att göra, all tänkbar bakgrund i fantasyns och rollspelshobbyns historia, dess paralleller och konkurrenter, men om det råder platsbrist hade man kunnat sålla en del. För att få plats med ett register, till exempel. Och kanske lite större grad på bildtexterna.
Överlag tänker jag att "få med allt" är en målsättning som är ganska mycket på total kollisionskurs med att ha ett på förhand bestämt antal sidor att röra sig med. Så jag håller med; har man begränsat sidantal får man sålla och stå ut med att ens bok faktiskt inte kommer att bli Den Ultimata Boken som faktiskt går till botten med verkligen allting som har med DoD att göra. Då får man göra En Jättebra Bok istället, där man går till botten med det viktigaste.

Det här gäller definitivt om man dessutom tänkt ha en massa bilder i boken. De säger kanske mer än tusen ord, men de tar också en himla massa plats. Jag fattar dock att många tycker det är viktigt och bra med en massa ganska stora bilder och att många uppslag har bilder och är grafiska. Men det begränsar ytterligare hur mycket text man får plats med.

Jag är själv inte alls målgruppen för just en DoD-bok, men jag tycker nog också att ett register känns som en sån sak som borde prioriteras.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Överlag tänker jag att "få med allt" är en målsättning som är ganska mycket på total kollisionskurs med att ha ett på förhand bestämt antal sidor att röra sig med.
Ja då får man göra en wiki eller något istället.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
Måste bara säga att de flesta som hänger här nog har en del att tacka eldsjälarna och OGs bakom primärt Äventyrsspel - vilka omständigheter som allt ändå kom till under, förenat med kommersiell slughet och banbrytande skapande. Snabb utveckling under några år från amatörmässighet till ren professionalism!

Tack till Orvar och Jimmy för bevarandet av dessa minnen!

PS Vi köpte först AD&D 1984, fattade noll, lämnade tillbaka det till Hobbyhuset i Uppsala och fick byta till den svarta lådan istället. Tack, annars kanske det hade dött där! Nästan alla omslag är inbrända i skalleboet, även om vi snart vågade oss på även utländska spel som T2000, Top Secret, MERP, Warhammer, CoC, Flashing Blades, Daredevils m fl, utöver Chock och Mutant.
 

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
240
PS Vi köpte först AD&D 1984, fattade noll, lämnade tillbaka det till Hobbyhuset i Uppsala och fick byta till den svarta lådan istället. Tack, annars kanske det hade dött där! Nästan alla omslag är inbrända i skalleboet, även om vi snart vågade oss på även utländska spel som T2000, Top Secret, MERP, Warhammer, CoC, Flashing Blades, Daredevils m fl, utöver Chock och Mutant.
Ursäkta OT men … Hobbyhuset! :love:

Vid samma tid — 84-85 och framåt — så gick vi dit flera gånger i veckan. Stod utanför och väntade på att de skulle öppna (var det klockan tre?) och sen trånades det efter alla fräna spel som veckopengen verkligen inte räckte till.

Drog med mig mina arma hustru till Skolgatan för fem år sedan och berättade passionerat om alla skatter som funnits där. Hon är ju snäll så hon lät mig hållas trots att det måste ha varit märkligt att någon kan ha så starka känslor för en dåligt ventilerad källarlokal.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Har nu läst det mesta. Har inget minne av att jag sett smeknamnet Smaug nämnas nånstans i boken?! Har jag bara missat det?

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook
 
Top