Drakar och Demoner-boken?

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
Nu känns det som om att Orvar & Jimmy är färdiga med Äventyrsspels historia efter tre volymer, men "Arvet efter Drakar och Demoner" (eller kanske efter "Äventyrsspel" låter onekligen som en intressant uppföljarbok.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Frågan är hur de tänkt sig att man ska läsa boken. Ett register är vettigt för ett uppslagsverk, men kanske mindre viktigt för en coffetabelbok man sitter och slöbläddrar i.

Jag tror jag föredrar en sida till med bilder än ett register i en sån här bok.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,189
Location
Göteborg
Dante said:
Okej, säg efter mig allihopa …

»register«.

På svenska heter det »register« och inget annat.
https://www.rollspel.nu/threads/dodt.37025/#post-451135
Drakar och Demoner-boken sida 111 said:
Sinkadus #10 gavs ut i november 1987 och innehåller bland annat regler för två nya magiskolor; spiritism samt röstmagi samt ett välbehövligt index över samtliga de 260 besvärjelser Äventyrsspel hade beskrivit i artiklar och produkter genom åren.
Skämt åsido, jag tycker att DoD-boken är väldigt bra. Det som känns märkligt är att ett uppslag ägnas åt en SvD-recension av Sagan om ringen från 1957 (sida 8–9), det är tre Chaosium-omslag i helbild på sida 33–35 samt att Khelataar får två uppslag på sida 146–149. Här tycker jag Fandrake hade kunnat spara in på fem sidor* som hade kunnat användas till annat. Utöver register så tror jag det hade varit mer givande att se omslagsbilder på norska och danska DoD än på Future world, Superworld och Magic world. Dessutom tror jag att det hade varit givande att ha en förteckning över alla produkter som gavs ut till Drakar och Demoner, samt bilder på de olika varianterna. Hur ser man skillnad på DoD 84, 85, 87 och 91? Hur ser Dimöns två omslag ut? Vad är det för skillnad på Ereb Altor-boken samt Ereb Altor-boxen?

I kapitlet om Riotminds DoD så hade det varit kul att ha med händelsen när de la ut inskanningar av alla gamla DoD-böcker på sin hemsida 2013 under rubriken "Tiden innan Trudvang". Denna gärning har väldigt mycket koppling till DoD-nostalgi och rönte rätt stor uppmärksamhet när det begav sig. Det hade även varit kul att få läsa mer om hur Äventyrsspels Ereb Altor hör ihop med Riotminds Ereb Altor Caldarox/Kaldarox. Lite synd också att de åtta färgsidorna om Ereb Altor i DoD Chronopia inte nämns under rubriken "Ereb kommer tillbaka" på sida 207.

Jag instämmer med Måns i att det vore intressant att läsa mer om arvet efter DoD, särskilt som omslagen till både Svavelvinter-romanen som -rollspelet finns med på sida 236–237 i boken om Äventyrsspel. På det uppslaget finns även nyversionen av Spindelkonungens pyramid men den nämns såvitt jag kan se inte på sida 57 i DoD-boken. Svavelvinter nämns kort på sida 105 men utan bild. Det hade känts rimligare om Svavelvinter ägnades mer uppmärksamhet än Khelataar.

En sak som kan göra det svårt att hitta i böckerna är det faktum att det inte finns någon skarp gräns vad som är "Historien om Äventyrsspel" respektive "Historien om Drakar och Demoner". Det har sin förklaring i att boken om Äventyrsspel kom innan boken om DoD var planerad, samt att Fandrake hade mer att säga om Äventyrsspel än vad de hade skrivit i Äventyrsspelsboken, varpå detta fick plats i boken om DoD på sida 6–43.

På det stora hela: Snyggt välskrivet och intressant! Men några märkliga prioriteringar och inte helt komplett.

* Det handlar om 2 % av boken, så jag är till 98 % nöjd. :)
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Jag instämmer med Måns i att det vore intressant att läsa mer om arvet efter DoD, särskilt som omslagen till både Svavelvinter-romanen som -rollspelet finns med på sida 236–237 i boken om Äventyrsspel.
Fast är inte det en perfekt titel på bok nr 4 från Fandrake?

"Arvet efter Drakar & Demoner"
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,189
Location
Göteborg
Absolut, men de är färdiga med Äspel iom denna bok. Framgår i förordet.
Snarare i efterordet på sida 256.
Orvar och Jimmy said:
Vi som har skrivit denna och tidigare böcker om den svenska rollspelsbranschen tackar för oss – och vi skulle vilja avsluta med att parafrasera RiotMinds numera bevingade ord; »Vi är klara här. Nu får någon annan ta över.«
Stort tack för visat intresse. Hoppas vi ses i en annan berättelse.
Vilken berättelse det kan komma att bli får framtiden utvisa.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
Jag vet att de även initialt var tveksamma till att skriva den här boken pga att en hel del redan var "gjort" genom Ä-spelsboken (som mestadels fokuserade på just DoD).
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Absolut, men de är färdiga med Äspel iom denna bok. Framgår i förordet.
Hur många gånger har vi inte sett folk tacka för sig och lämna det här forumet bara för att dyka upp igenom några veckor, månader eller möjligen år senare?

Man ska inte vara bättre än att man kan ändra sig!
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
498
Har nu läst igenom hela boken och tycker den var väldigt intressant och bra.

Som skrivits här i tråden så finns det alltid mer runtomkring DoD och Svenska rollspel som vore intressant att läsa mer om men hoppas Fandrake hittar tillbaks trots slutorden.

Stort tack till Fandrake för deras jobb med alla rollspelsböcker.

Hur ser man skillnad på DoD 84, 85, 87 och 91? Hur ser Dimöns två omslag ut?
I deras första bok om Äventyrsspel finns bilder på alla dessa olika omslag ihop med kommentarer om utgåvan. Det verkar ju som de haft utrymmesbrist så de hoppar nog över sådant de redan gått igenom i tidigare böcker.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Nu har jag lusläst boken (passade bra då jag ligger hemma med feber). Snygg bok, inte alltför många korrekturmissar (även om de ändå alltid stör mig), många vackra (och några mindre vackra) illustrationer. Som sagt i trådstarten så är mycket nämnt i tidigare Fandrake-böcker när det gäller Äventyrsspel, men det var definitivt tillräckligt med innehåll för att jag ska känna mig nöjd med genomläsningen. Det var också ett litet fint försvarstal kring Nidländska-reningen och att Johan Sjöberg egentligen inte själv målat upp den nidbild av mellanöstern som ibland har antagits.

Vissa intervjuer känns lite lagom tillrättalagda och jag hade gärna velat få lite mer oputsade beskrivningar t.ex. kring Riotminds vs. HQJonas (som scannade allt pre-Riotminds-material och kastade upp på PirateBay), Riotminds vs. Granström om upphovsrätten till Trakorien, tjafset mellan redaktionen och ateljén på Äventyrsspel eller anledningen till varför Lancelot Games gick omkull...

Sen saknar jag som andra i tråden avknoppningarna till Symbaroum, Svavelvinter RPG, Svärdets Sång och Kopparhavets Hjältar.

Reagerade förövrigt att det i stycket om Jorges Bestiarium (2001) stod något om att berättandet skedde som en resedagbok och att stilen var ovanlig och sannolikt var hämtad från Bill King och Chronopia (1994). Jag skulle snarare säga att den fanns redan i Erik Granströms Trakorien-modul (1988).
 
Top