Nekromanti DoDT

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Fick just hem senaste versionen av Drakar & Demoner:Trudvang. Tyvärr så tog min batterier till digitalkameran slut just när jag började plåta så jag kan inte erbjuda några foton. Men det är två tjocka och rejäla moduler som är både snygga och gedigna. Reglerna verkar fortfarande klart inspirerade av BRP och vissa element såsom specialiseringar av färdigheter har inkorpererats ifrån Götterdämmerung. Mer kan jag inte säga efter en hastig genomläsning. Jag kommer nog att skriva mer när jag har återkommit ifrån GothCon.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Vet du om det finns channs att lägga vantarna på DoDT på GothCon ? elelr iaf channs att bläddra lite i den, så man kan kolla lite på vad detta är för något.
 
G

Guest

Guest
Spännade... Jag har hela tiden varit motståndare till vad Riotminds gjort med DoD, men jag kunde inte låta bli att köpa ett ex. Har inte fått hem boxen ännu, men kom gärna med lite mer info när du har tid och lust...
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Riotminds kommer, enligt min senaste information, att ha med en trave boxar till Gothcon för försäljning. Däremot har förmodligen inte några spelbutiker (förutom möjligen SF-Bokhandeln) fått några boxar än.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ok !
Då får man ju verkligen hoppas att du har rätt. Är rätt så nyfiken på vad som kommer att inehålla där ! :gremlaugh:

/ Johan K, som som snart skall packa & fara till Götet
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,469
Location
Stockholm
Första intryck

Hämtade just dodt på posten. Jäklar, det var en stor låda att kånka hem. Och innehållet var rätt mäktigt det med. Två feta, toksnygga, böcker i ... jag vet inte vad storleken kallas, men vi säger a4-format. Tärningar (svarta t6, t10,t20 med vita siffror), rollformulär (3 st i tjockt fint papper), litet äventyrshäfte (a4, 17 sidor, i svartvitt), karta (stor). Jäkligt lyxigt alltihop. Allt andas kvalitét.

Efter en snabb genombläddring av böckerna kan jag bara säga "hot damn!"

Återkommer senare med fler intryck som faktiskt grundar sig på att jag läst något i böckerna.Tur att man är påskledig så att man hinner läsa igenom allt.
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Re: Första intryck

Jag har alltid undrat hur något kan innehålla ett udda antal sidor? :gremwink:

Mig veterligen består ett blad alltid av två sidor.

// Radagast
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,469
Location
Stockholm
Andra intryck

Mycket text är det. Kommer ta sin goda tid att ta sig igenom båda böckerna.

Beskrivningarna av raserna är rätt sköna. Skiljer sig från vanliga ras-writeups i det att de mer fokuserar på rasens historia och uppkomst än på hur de ser ut och beter sig (fast det finns också). Finns flera olika människofolkslag, fast just nu kan jag inte riktigt skilja på dem. De är som människor är mest.

Alverna ... förlåt, jag menar alferna, är besatta av de gudar som övergett dem. Somliga dyrkar dem fortfarande och försöker upprätthålla traditionerna, andra har övergett dem och blivit arga ateister som dödar troll i skogarna. Ingen verkar tack och lov vara arrogant skogsninja. En skön grej är att riktigt gamla alfer slutar att existera fysisk och blir någon sorts andevarelse.

Dvärgarna, som lustigt nog har den kortaste beskrivningen, känns rätt standarddvärgiga. Uppenbarligen betraktar de världen ovan jord som ett stort hål i berget.

Sen finns det halvalfer och halvtroll också. De är som man kan förvänta sig. Inga ankor och inga halvlängdsmän.

Många snygga bilder. En del är tyvärr lite klantigt frilagda. Som t.ex. bilden som illustrerar yrket "missdådare" (typ tjuv), där den skumma mannen fått halva sin frisyr bortkapad.

En del små redigeringsmissar. Indrag där det inte ska vara indrag (och tvärt om), ömsom knipt ömsom spärrad text, fetstil där det inte ska vara fetstil (och tvärt om). Ja, lite småplock här och där. Inget stort, men ganska onödigt.

Språket funkar bra. Lite omständigt här och där, och ibland upprepas ord lite väl ofta. Men det funkar.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,469
Location
Stockholm
Re: Andra intryck

Några iakttagelser efter att ha slagit fram en testgubbe (en stereotyp dvärgkrigare kallad Balja):

* Ras har nästan ingen regelmekanisk betydelse. Man får lite olika startfärdigheter, och kanske mörkersyn, men that's it. Inga speciella förmågor eller modifikationer i övrigt. Det är inte ens någon skillnad mellan de olika alf- och dvärgsorterna, inte ens i färdighetsutbudet. Vilket får mig att undra: vad är poängen?

* Samma sak gäller för yrken.

* En färsk standard-rollperson är ganska usel på det mesta. Med lite tur kan den bli hyggligt bra i en färdighet. Krigare och magiker tycks ha det lite jobbigare än andra yrken, eftersom de, utöver att köpa FV, måste skaffa en massa "fördjupningar" för att öht kunna göra något vettigt. Varje fördjupning kostar minst 10 färdighetspoäng. Man har 100 att spendera totalt på fv och fördjupningar. Slåss med svärd är en fördjupning, parera med sköld en annan. Etc. Varje besvärjelse är en fördjupning.

* Fördjupningar är roliga.

* Det finns Färdighetskategorier som alla färdigheter ligger ordnade under. Jag har inte hittat någonstans i reglerna där dessa kategorier har någon som helst betydelse. Vilket får mig att undra: varför finns de?
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Jag stod och bläddrade lite i böckerna på GothCon, som någon sa så känndes allt väldigt kvalité, väldigt snyggt, väldigt trevligt...

Men jag stod ju inte där och sträckläste igenom dom... Så utöver snygg layout, sjyssta illustrationer, och kvalitétskänslan över allt i boxen kan jag inte uttala mig mer...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Kan säga att jag läste igenom DoDT under 1,5 kvällar medan jag ändå inte kunde gå på GothConpubben på grund av ryggvärk. Jag orkade inte läsa igenom färdighets- och besvärjelsebeskrivningarna något (förutom någon enstaka) så redan där skippade jag 140 sidor. Dessutom var jag mest intresserad av systemet.

Konstateranden
DoDT har grundegenskaper. De har bara döpt om de till "Exceptionella karaktärsdrag".

Grundegenskapsslagen är numera situationsslag. Mest en tilläggsregel som var tvungen att göras. Bra att de bakat in det i annat.

Färre tärningar. Det är en mer enkelhet, när de både kapat ner antalet olika tärningar som kan användas, men också antalet tärningar.

Mycket bredare färdigheter. Bland annat finns "strid" som enda stridsfärdighet. Dock kan de fördjupas med särskilda vapen, vilket i regel är fördelaktigt.

Hoberna är borttagna. Helt rätt.

Jag hittade bara 5 stavfel :gremtongue:, men å andra sidan läste jag snabbt.

Raud har införts. Funkar som Warhammers Fate points, där en spelare får ett extraliv.

De har skippat storlek som grundegenskap. Äntligen!

Saker som jag gillade
Fördjupningarna. De var balla och kommer antagligen ge lite färg åt gubben.

Att besvärjelser, "gudaböner" och magi funkade på samma sätt. På det sättet är det strömlinjeformat.

Skön stämning i boken. Bilderna rockar och spelledartipsen för hur man få fram Trudvangandan var bra.

Utrustningspaketen.

Bilderna var grymma. Spelvärlden kändes verkligen unik när jag tittade på dem.


Slutsats: Ett spel som jag skulle kunna tänka mig att spelleda.

Saker som kunde förbättras
Skadekapacitet, som fular sig när man inte är involverad i närstrid där motståndarna står ansikte mot ansikte.

Bätte förklaringar. Det är helkonstiga exempel, där det tar upp en halv sida om hur man delar upp skadekapacitet i flera moment. I korthet löd det: "Exempel 1: Du kan dela upp 21 i 3, 8, 11. Exempel 2: Du kan dela upp 21 i 7, 7, 7. Exempel 3: ....". För att förklara perfekt skada i strid använder de en halv sida, när man mest behövt skriva "Vid perfekta slag så slår du en extra skadetärning".

De är ibland lite för trångsynta och borde ta in fler som kan kommentera systemet. Formeln " FV × n - (n-1) × 10 " och det där med hur de förklarar perfekta slag i strid är helt... görkonstigt. Att de har 2 sidor om hur man ska leva i skogen är förvisso vettigt, om det inte vore för att det är 2 sidor tabeller. De har förvisso tagit bort storlek som grundegenskap, men lagt till något helt... bisarrt. Orkar inte dra allt, men det är tabeller som täcker 2-3 sidor. Hela systemet med att kunna träffa flera kroppsdelar är knaaas. Särskilt i samarbete med sköldreglerna.

Bättre fokus. Detta inkluderar de två ovanstående styckena samt... besvärjelserna. Det var en hel del besvärjelser som var rätt menlösa och lika gärna kunde tagits bort. Som jag nämnde ovan så var det helt menlösa och övertydliga exempel. För Raud däremot, som åtminstone jag inte stött på (Warhammer FRPG har jag knappt spelat), var knapphändigt förklarad. Där hade jag velat haft lite fler exempel än de få som fanns.

Exemplen kunde ha kombinerats med stämningstexterna. En personlig preferens, men jag läser aldrig stämningstexter. De ger sällan någonting, för spelmakare som gör sådana försöker mest uttrycka sin hobbyförfattarskap. Något som många spelmakare helt saknar. Gör stämningstexterna i så fall mer matiga och blanda in regelexempel i dem.

Färre tabeller. Det är banne mig tabeller överallt i spelet där det finns regler.

Några layoutmissar, vad jag kunde se, men det tycker åtminstone jag är ursäktat. Sidan med tabellerna om hur mycket stora varelser gör i skada i närstrid är jättekonstigt upplagd.


Sedan var det ett par saker som var skrattretande.

/Han som tyckte en sak blev ännu roligare när han fick det bekräftat att det verkligen var såpass torftigt
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,469
Location
Stockholm
DoDT har grundegenskaper. De har bara döpt om de till "Exceptionella karaktärsdrag".
Ja, det känns lite som om de velat ta bort GE men inte riktigt vågat gå steget ut.

Fördjupningarna. De var balla och kommer antagligen ge lite färg åt gubben.
I likhet med besvärjelserna finns det även fördjupningar som är alldeles för snäva och ganska oanvändbara. "Slipa juvel" till exempel. Ja, det är något man kommer få användning av ofta i min planerade juvelerar-kampanj.

Träffa flera kroppsdelar. Skummade igenom de sidorna och tänke, "jaha, det här något jag aldrig kommer att använda".

De två första stämningstexterna -- pasticher på isländska sagor -- var mycket bra. Sen kom samma gamla vanliga tjöt.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Mina intryck …

Jag tänker inte uttala mig om reglerna, då jag ännu inte hunnit sätta mig in i dem. Däremot tänker jag tala om sådant som jag är kvalificerad att bedöma: layout, typografi och informationsdesign.

Det första som slog mig när jag packade upp boxen (tack förresten, Riotminds, för att jag fick ett exemplar) var att allting var väldigt, väldigt snyggt.

När jag kikade närmare krackelerade dock snyggheten och jag blev mer och mer irriterad på ett antal saker.

Logotypen. Den är rent ut sagt jättedålig (Obs! jag säger inget om »snyggheten«, bara att den inte gör sitt jobb). Just nu ligger boxen två meter ifrån mig och det går knappt att urskilja att det står »Drakar och Demoner« på den. Logotypen är för kontrastfattig, och framförallt är den för liten.

Varför betala en massa pengar för namnet »Drakar och Demoner« om man ändå inte tänker visa upp det? Boxen ska ju fungera som reklamplats och blickfång i butikshyllorna. Det funkar inte om man måste stå precis framför den för att kunna se vad som står.

Layouten och bristen på typografi. Jag tror att alla nybörjarmissar och typografiska »dödssynder« som finns är representerade. Jag vet knappt var jag ska börja.

En rollspelsbok fungerar som ett referensverk, och bör designas som ett sådant. Dvs. den ska vara överskådlig och lätt att hitta i eftersom man ofta måste bläddra fram och tillbaka i den, eller snabbt slå upp en regel.

Att gör en 300-sidig bok utan kolumntitel (dvs. en rad på varje sida som talar om i vilket avsnitt man befinner sig) och utan register är helt enkelt oförlåtligt och mycket dålig informationsdesign.

Ingångssidorna till varje kapitel är otydliga. De bör skilja sig mer från en »vanlig« sida för att tydligt markera att »här börjar något nytt«.

Rubriknivåerna är otydliga och de två lägsta nivåerna är svåra att skilja från varandra. Högre rubriknivåer måste ha mer luft över sig för att tydligt markera nytt avsnitt. Sedan varierar både radavstånd och luft över och under rubriker av samma nivå. Ibland är de olika på samma sida.

Vissa rubriker har mer luft under sig än över, vilket gör att det ser ut som om de tillhör föregående stycke i stället för nästa.

Slarv och dålig informationsdesign.

Helskumma avstavningar. Ord verkar brytas lite hur som helst. Indesign har visserligen världens bästa avstavningsalgoritmer och -lexikon inbyggt, men alla kufiska rollspelsord måste avstavas manuellt (eller läggas in i lexikonet) för att det ska bli bra.

En typograf har en hel arsenal av små »trick« att ta till för att göra en text lättillgänglig, lättläst och överskådlig. Trist att knappt något kommit till användning i DoDT.

Jag hoppas verkligen inte att något uppfattar detta inlägg som enbart surt och gnälligt. Jag gillar Riotminds. Grejen är att jag också är barnsligt förtjust i rollspel i allmänhet och världen Trudvang i synnerhet. Jag tycker helt enkelt att spelet förtjänar bättre än så här. Men en »riktig« typograf bakom spakarna hade det kunnat bli så jävla kick-ass-bra.

Riotminds har världens coolaste spelvärld; de har en hel kader av otroliga illustratörer; de kostar på en riktigt lyxig utgåva med box och karta och whatnot; men de slarvar med det som är grunden i en rollspelsbok: texten. Varför?

Jag menar, »snyggt och lättöverskådligt« måste ju vara bättre än »snyggt men svåröverskådligt«.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,469
Location
Stockholm
Re: Mina intryck …

Riotminds har världens coolaste spelvärld; de har en hel kader av otroliga illustratörer; de kostar på en riktigt lyxig utgåva med box och karta och whatnot; men de slarvar med det som är grunden i en rollspelsbok: texten. Varför?
Det är något jag frågat mig många gånger medan jag läst böckerna. Och är det något som får mig att känna att DoDT inte är värt de 500 kronor jag pyttsat ut för det, så är det just det du tar upp. Jag har flera gånger bläddrat längst bak i boken för att kolla i indexet -- som inte finns.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Index

Märkligt är att även Wizards produkter sedan ett tag ofta saknat index. I vilket fall produkterna till Eberron. Eberrons skapare lade till slut upp egna index som PDF-filer på sin privata hemsida, men Wizards själva verkade helt oförstående inför att någon skulle vilja ha ett index i en rollspelsbok. Det dök dock upp till slut i senaste boken.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Fast [OT]

Märkligt är att även Wizards produkter sedan ett tag ofta saknat index. I vilket fall produkterna till Eberron. Eberrons skapare lade till slut upp egna index som PDF-filer på sin privata hemsida, men Wizards själva verkade helt oförstående inför att någon skulle vilja ha ett index i en rollspelsbok. Det dök dock upp till slut i senaste boken.
Hos Wizards verkar kampanjtilläggen inte alltid ha index. Däremot har förstås själva grundreglerna index. DMG2 har det också.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Okej, säg efter mig allihopa …

»register«.

På svenska heter det »register« och inget annat.
 
Top