Nekromanti DoDT

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Okej, säg efter mig allihopa …

ha ha, ok.. men när tycker du man behöver ett register då? Var går gränsen för när det verkligen behövs?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Re: Okej, säg efter mig allihopa …

När det rör sig om omfattande referensverk (som de flesta rollspelsregelböcker ju är) där man snabbt behöver hitta någon besvärjelse eller obskyr undantagsregel, eller slå upp en obegriplig regelterm – då är det banne mig obligatoriskt med register.

En kampanjmodul eller ett äventyr kan komma undan med en utförlig innehållsförteckning. Med »utförlig« menar jag att i princip alla rubriknivåer finns med.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,559
Location
Fallen Umber
Re: Mina intryck …

Det där är så tråkigt. Jag klagade på typografin i Götterdämmerung, och då skrev Bergting att han väl kunde få en chans till, han skyllde på tidsbrist etc. Okej, det är klart han ska få det. Sedan kom Übel Staal, som var som GD fast ännu värre. Och nu detta. Bergting hävdade vid ett tillfälle att hans missar var pinsamma för att han har varit lärare i typografi. Om det verkligen stämmer tycker jag synd om hans elever. Hur kan han tro att han är bra på det här?


/Dimfrost
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Okej, säg efter mig allihopa …

då kommer du antagligen reta dig på Saga ;-) .. har bara en innehållsföteckning, inget register...

fast å andra sidan finns inga obskyra undantagregler eller obegripliga regeltermer... och allt är överskådligt och hyfsat typografiskt korrekt uppställt.. så det är ingen match att hitta det man söker i alla fall efter en genomläsing... jag är ingen vän av textmassor som är svåra att överblicka. Så det går nog bra för de flesta i alla fall.

Hoppade över det för jag kom på mig själv att ALDRIG använt ett register i en rollspelsbok (när det gäller spel som jag SPELAR)... antagligen för att jag inte gillar spel där man behöver register.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,559
Location
Fallen Umber
Register (OT)

Jag använder heller inte ofta register i rollspelsböcker, men det är för att de vanligtvis suger så att man ändå aldrig hittar något i dem, och efter ett tag lär jag mig. :gremsmile:

Egentligen vill jag ha register i alla rollspelsböcker som inte är äventyr och som är tjockare än kanske 20-30 sidor, det vill säga i stort sett allt som inte är äventyr. Och det ska vara rejäla grejer, inte sådana som får plats på en sida med text i normal brödtextgrad.


/Dimfrost
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Re: Mina intryck …

Å andra sidan, vad det gäller register, så har jag spellet Eon ett ganska bra tag nu... Deras register finns på hemsidan, jag har aldrig använt dem, och jag har aldrig saknat dem...

Man lär sig ganska snabbt hitta i en bok som man använder även utan register...

Det är visserligen en personlig sak, men jag använder inte register, ens när det finns... :gremwink:
 
Top