Drakar är bäst, men på plats två kommer...

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
En jätte!
Jättar är klart underskattade i vardagligt rollspelande, och i fantasy i allmänhet.

Själv har jag i det senaste blivit väldigt förtjust i vår utdöda megafauna, särskilt de gigantiska fåglar som befolkat Madagaskar och Sydamerika.

Jag menar, vem blir inte chockad och skrämd av att se en sån här rusa emot en?

 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,429
Jättar är klart underskattade i vardagligt rollspelande, och i fantasy i allmänhet.

Själv har jag i det senaste blivit väldigt förtjust i vår utdöda megafauna, särskilt de gigantiska fåglar som befolkat Madagaskar och Sydamerika.

Jag menar, vem blir inte chockad och skrämd av att se en sån här rusa emot en?

Rovtrana :)!
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
Rovtrana :)!
Alla djur blir läskigare om man sätter orden "köttätande", "rov-" eller "rabiessmittad" framför.

En gädda är inte så farlig. En rabiessmittad rovgädda? FLY, DÅRAR! MONSTRET ÄR SNART HÄR!
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Lischar!

Jag älskar idén med magiker som av fruktan för döden använt mörk magi för att göra sig själva till vandöda, odödliga, monster. Dödsfruktan är en naturlig drivkraft för människor, som nästan alla kan relatera till, och därför ett extremt potent tema.

Jag kom först i kontakt med lischar, även om de där aldrig kallades så, i den svenska Conan-tidningen. Figurer som Thugra Khotan och Thulsa Doom var där skräckinjagande, odöda magiker som fullständigt lyste av list och illvilja och awesome, och gjorde enormt intryck på en ung Ymir:



Och min egen hyllning till detta klassiska monster ser ni i senaste numret av Fenix, i artikeln "Lischar - De hädangångnas herrar", som jag är väldigt stolt över. Det var så kul att äntligen, efter 25 år av lisch-fascination, få lägga mitt eget bidrag till genren.
Jag är böjd att hålla med dig. Lisch eller nekromantiker är grymma monster på flera plan, de är intelligenta, planerande och mäktiga. För mig är de nog bättre monster än drakar.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,429
Alla djur blir läskigare om man sätter orden "köttätande", "rov-" eller "rabiessmittad" framför.

En gädda är inte så farlig. En rabiessmittad rovgädda? FLY, DÅRAR! MONSTRET ÄR SNART HÄR!
Monster design a and o... ;)

Fast krokgädda är ännu värre
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,662
Location
Värnhem, Malmö
Alla djur blir läskigare om man sätter orden "köttätande", "rov-" eller "rabiessmittad" framför.

En gädda är inte så farlig. En rabiessmittad rovgädda? FLY, DÅRAR! MONSTRET ÄR SNART HÄR!
Jag tycker tvärtom att det borde finnas fler växtätande monster. En kapbuffel eller en flodhäst är ju farligare än ett lejon, och försedd med mycket sämre humör. Dessutom kan det finnas flera av dem, så man går aldrig säker.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,218
För något som kan matcha en drake i nivå säger jag: jättespindel eller demon.
Annars är odöda bra bruksmonster, de täcker hela skalan.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
demoniska
Jättar är klart underskattade i vardagligt rollspelande, och i fantasy i allmänhet.

Själv har jag i det senaste blivit väldigt förtjust i vår utdöda megafauna, särskilt de gigantiska fåglar som befolkat Madagaskar och Sydamerika.

Jag menar, vem blir inte chockad och skrämd av att se en sån här rusa emot en?

Bra där! Och nu tänker du dig en ryttare, som är fullproppad med fantasy-PCP och marsvinsnjurar upp till kråskragen. Och allt detta kommer dundrande mot dig längs en smal stenbro, högt uppe i luften.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
Bra där! Och nu tänker du dig en ryttare, som är fullproppad med fantasy-PCP och marsvinsnjurar upp till kråskragen. Och allt detta kommer dundrande mot dig längs en smal stenbro, högt uppe i luften.
...samtidigt som hen sjunger den chronopiska nationalsången.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag har tre kategorier som jag tycker om:

1. Superintelligenta monster.
Bland människor har vi Moriarty från Sherlock Holmes och Ozymandias från Watchmen.
Bland monster vampyren som haft århundraden på sig att finslipa sina planer.
Och Djävulen som du säljer din själ till (ledtråd: du förlorar alltid).

2. Monster som bara går att döda på ett sätt.
En stor del av äventyret går alltså ut på att räkna ut hur monstret ska dö.
I DnD finns Rakshasa (från Indien): tigerdemoner med felvända händer som bara kan dödas med "blessed weapons", d.v.s. en cleric kastar bless på de vapen man använder för att döda varelsen.
Även varulvar som bara kan dödas av silver och vampyrer som dör av solljus passar in här.

3. Jättemonster, kaiju
Vi talar stooora monster: Godzilla, Cthulhu, berget som visar sig vara en sovande jätte, ön som visar sig vara en jättesköldpadda.
Monster som inte bryr sig om man släpper en atombomb på dem.

Anledningen till att draken kommer på plats #1 är att draken ofta är med i alla ovanstående kategorier.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,662
Location
Värnhem, Malmö
Och Djävulen som du säljer din själ till (ledtråd: du förlorar alltid).
Varför, egentligen? Folktron är ju full av situationer där diverse kluriga bönder, smeder och liknande rätt ordinära individer lyckas överlista djävulen och i slutändan snuva honom på själen ändå. Varför inte ha med den möjligheten, så att man faktiskt kan locka folk att göra det?
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Varför, egentligen? Folktron är ju full av situationer där diverse kluriga bönder, smeder och liknande rätt ordinära individer lyckas överlista djävulen och i slutändan snuva honom på själen ändå. Varför inte ha med den möjligheten, så att man faktiskt kan locka folk att göra det?
.....vem tror du planterade de (felaktiga) historierna om enkelt folk som lurar djävulen?
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Det går ju emot den generella stilen här med att isolera monster i specifika kroppar, men jag vill slå ett slag för organisationen som monster. Den behöver inte va mänsklig, men det som utmärker kulter, demoniska storföretag och konspirationer är att de är just organisationer - och organisationer kräver väldigt mycket klurighet för att vinna över. Organisationer kan dessutom organisera alla möjliga typer av monster som en del av sin helhet.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det går ju emot den generella stilen här med att isolera monster i specifika kroppar, men jag vill slå ett slag för organisationen som monster. Den behöver inte va mänsklig, men det som utmärker kulter, demoniska storföretag och konspirationer är att de är just organisationer - och organisationer kräver väldigt mycket klurighet för att vinna över. Organisationer kan dessutom organisera alla möjliga typer av monster som en del av sin helhet.
Det är lugnt, du kan äta kakan och ha den kvar. D&D4 hade ju det här skitkoola monstret som var en planet:

All.jpg
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Varför, egentligen? Folktron är ju full av situationer där diverse kluriga bönder, smeder och liknande rätt ordinära individer lyckas överlista djävulen och i slutändan snuva honom på själen ändå. Varför inte ha med den möjligheten, så att man faktiskt kan locka folk att göra det?
Det är väl lite som att vinna på lotto?
Tidningarna älskar att skriva om lottomiljonärer.
Samtidigt är Svenska Spel ett av Sveriges lönsammaste företag.
Det kan säkert vara så att en och annan kommer undan, men jag är ganska säker på att Djävulen har en säker inkomstkälla. :)
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Jag säger Quetzalcoatlus. Fast egentligen gillar jag dinosaurier och deras "kusiner" mer än drakar, så jag borde nämna min andraplats, vilket är djupingar, eller deep ones, i någon variant. Humanoider som lever under havet, dyrkar cthuloida gudar och kan dyka upp och ställa till med saker från ingenstans? Låter bra för mig. Deras svaghet är att de är vattenbundna men hur ofta äger inte äventyr i städer vid kustdrag? Bara säger att deep ones i Viktorianska dimhöljda London inte är helt fel.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,494
Location
En mälarö
Troll. Troll kommer i alla storlekar, från knappt knähöga knytt som biter dig i hälsenan, till vandrande berg det växer träd på. De kan även vara korkade som en säck sågspån likväl som den visaste varelsen i storskogen, så omtalade för sin klokskap att andra varelser står i kö för att ta del av dennes råd. Troll kan vara kanonmat endast till för att ge rollpersonerna något att kötta ner på vägen till det egentliga äventyret, likväl som de kan vara både slutbossar och själva äventyret självt. De kan till och med vara tillräckligt människolika för att utan problem även fungera som rollpersoner. Troll är utan tvekan de coolaste och mest användbara fantasymonstret någonsin. Jag hävdar till och med att de petar ner drakarna till en andraplats.
 
Last edited:

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
516
Nu har jag begrundat frågan och svaret är:
Svartalfer/gobliner/småtroll av något slag.

De ska vara små men många. Klena och korkade som spån om de inte handlar om att hitta på sadistiska lekar eller dum-farliga fällor.

De ska vara rejält obehagliga till kynnet så ingen behöver ha samvetskval över att ha slagit ihjäl ett par.

Sen ska de fly i panik med händerna viftandes över huvudet när de går dåligt.

De är de bästa av många världar. De kan vara farliga men är också roliga. Man får både försöka lura dem, slåss mot dem och bli vänner med dem.
 
Top