Drakar är bäst, men på plats två kommer...

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,250
Alla vet vi ju att draken är det ultimata rollspels-/fantasymonstret oavsett fantasytyp, men vad är näst häftigast?

Jag är själv väldigt förtjust i hydran. Det är något speciellt med en enorm ansamling giftdrypande huvuden på långa ormhalsar. Det är också en klassiker, som känns lika mycket fantasy som draken trots att de båda finns representerade långt bakåt i mytologin. Det finns nästan lika många tolkningar om hur en bra hydra ska se ut som hur en bra drake ska se ut dessutom.

Vad tycker ni?
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Demoner!

Förutom "drakar och demoner" så gillar jag demoner av samma anledningar som Gurgeh lyfter fram nedan.

De är (oftast) smarta, men kan också vara dumma som djur. De finns i alla former, färger och smaker. De är (ofta) lömska och onda, men kan ha egna agendor som kan sammanfalla med RP:nas intresse.

En personlig favorit är Ghumgakk från Erik Granströms "krönikan om den femte konfluxen", ffa kapitlet "ingens misstag" i "Slaktare små".
 
Last edited:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,888
Location
The Culture
Antagligen vampyrer. De flesta monster är bara en samling tänder och tentakler som hjältarna ska slåss mot. Det som är bra med drakar är att de dessutom (oftast) är intelligenta, så att man kan föra ett vettigt samtal med dem innan man blir grillad och uppäten. Samma sak är det med vampyrer, som dessutom finns i hundratals olika former och smaker vid det här laget.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,872
Jag gillar små elaka varelser som kommer i massor, så att de enskilt är töntiga, men livsfarliga i en större grupp. Exempelvis goblins, vättar etc.

Tycker även om luriga varelser, typ djinner som uppfyller önskningar, men där uppfyllandet av önskningen kan bli fruktansvärd om man inte formulerar sig noga.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,469
Sedan jag fick se en bild på Asmodeus i Monster manual till AD&D 1st ed är mitt svar: djävlar!

1612786048538.png

Okej, bilden kanske inte är så skräckinjagande, men där demoner är korkade och farliga så är djävlar farliga, listiga och inställsamma. Du fattar först efteråt att du har gått med på A devils' bargain! Sedan är det kört! :gremcry: Djävlarna är alltså farligast! Vem vill till exempel bli förvandlad till en viljelös slav i infernos lägsta krets som en hög gegga?

1612786160443.png


Bubblare:

Mind flayers

1612786485140.png
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Sedan jag fick se en bild på Asmodeus i Monster manual till AD&D 1st ed är mitt svar: djävlar!

View attachment 5561

Okej, bilden kanske inte är så skräckinjagande, men där demoner är korkade och farliga så är djävlar farliga, listiga och inställsamma. Du fattar först efteråt att du har gått med på A devils' bargain! Sedan är det kört! :gremcry: Djävlarna är alltså farligast! Vem vill till exempel bli förvandlad till en viljelös slav i infernos lägsta krets som en hög gegga?

View attachment 5562


Bubblare:

Mind flayers

View attachment 5563
Jag älskar helvetets ambassad i "perdido street station" av China Mieville.

'Are there any unusual rules of the moment, ambassador? asked Rudgutter pointedly. The daemon shook his head (great hyaena tongue briefly slavering from side to side) and smiled.
'It is Melluary, Mayor Rudgutter,' it explained simply. 'Usual rules in Melluary. Seven words, inverted.'
Rudgutter nodded. He composed himself, concentrating hard. Got to get the damn words right. Bloody infantile bloody game. he thought fleetingly. Then he spoke quickly and levelly, gazing calmly into the ambassador's eyes.
'Correct escaped what's of assessment our is?'
'Yes' replied the daemon instantly.
[...]
'Some of my more... fusty colleagues would look very askance at me allowing you to count "what's" as one word, you know' said the ambassador. 'But I'm a liberal'.
 
Last edited:

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,469
Jag älskar helvetets ambassad i "perdido street station" av China Mieville.

'Are there any unusual rules of the moment, ambassador? asked Rudgutter pointedly. The daemon shook his head (great hyaena tongue briefly slavering from side to side) and smiled.
'It is Melluary, Mayor Rudgutter,' it explained simply. 'Usual rules in Melluary. Seven words, inverted.'
Rudgutter nodded. He composed himself, concentrating hard. Got to get the damn words right. Bloody infantile bloody game. he thought fleetingly. Then he spoke quickly and levelly, gazing calmly into the ambassador's eyes.
'Correct escaped what's of assessment our is?'
'Yes' replied the daemon instantly.
[...]
'Some of my more... fusty colleagues would look very askance at me allowing you to count "what's" as one word, you know' said the ambassador. 'But I'm a liberal'.
Måste läsa boken! :D Tack för s u v e r ä n t boktips!
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Måste läsa boken! :D Tack för s u v e r ä n t boktips!
Boken (och hela serien) är väl värd att läsa i min mening! Notera dock att helvetets ambassad bara förkommer i ett kort kapitel i boken, så förvänta dig inte speciellt mycket mer av den varan!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,415
Förutom Lamassu och Demoner, som ju lyfta ovan, är jag väldigt svag för Titaner. Som en ren inkarnaton av uråldrig, kolossal styrka.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag håller inte ens med om första tesen. Drakar har aldrig gjort nåt för mig. Varför vet jag inte, jag gillar ju dinosaurier och en hel del andra ödlor och reptiler.

Jag är mer för oförklarliga märkliga monster som beholders och sånt. Första monstret som jag tänkte wow om och som jag fortfarande uppskattar är monstret from omslaget på första Manual of the Planes, astral dreadnought. Inte ikoniskt på nåt sätt men sån är jag. Beholders får bli min nummer två. I allmänhet gillar jag intelligenta fiender.
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Jag gillade den gamla DoD-onaquin.
Annars vet jag inte riktigt, förmodligen demoniska varelser för att de är mångfacetterade. Eller nåt hemslöjdat.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,983
Location
Ett häxkräl
Ankan!

Öh.

Nej. Ankor är så fjantiga så ingen skulle få för sig att stoppa in dem i ett rollspel i vår upplysta tid! Så måste det vara.

Jag vill slå ett slag för den onde trollkarlen/-kvinnan (TM). Odöd eller levande, känns det som en klassiska fantasyskurk, parodiskt härsklysten och grym, med massor av fräcka tricks i ärmen på sin trollpersonsdräkt. Det måste ju finnas en anledning till att Äventyrsspel stoppade in en i vartenda äventyr?

PS. Jag utgår från att vi använder ordet "monster" här som Gygax gjorde. En bonde är med andra ord ett monster.
 
Last edited:
Top