Nekromanti Dr Whowolf

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
För de som är intresserade, en kort sammanfattning av en del av Doctor Who:
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/YN7pCuNtO6Q"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/YN7pCuNtO6Q" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>



Som Larsson redan sagt så är Doctor Who ursprungligen en SF-serie som gick från 60-talet till slutet av 80-talet. Doktorn reser runt i sin tids/rymdsmaskin (TARDIS) överallt och lever rövare. Huvudpersonen (Doktorn) byttes ut genom "regenerering" - det etablerades tidigt att han och hans dotter kom från Gallifrey och att de såg ut som människor men var utomjordingar. Rasen han kommer från kallas Time Lords. I rebooten från 2005 har Time Lords mer eller mindre utplånats av Daleks i kriget (som också utplånades). Det har också kommit fram att varje Time Lord, och därmed Doktorn, har 12 regenereringar (och alltså har han max 13 versioner). Nedan har vi en bild på de som spelat honom:


härifrån


De mest populära är Tom Baker (nummer 4) och David Tennant (nummer 10, näst senaste). Båda var med i många säsonger. Vill man starta krig mellan Doctor Who-fans så är det bara att säga att Tom Baker/David Tennant är den bästa Doktorn nånsin. :gremsmile:

Hans "assistenter" eller kompanjoner var mer alldagliga - i regel. De flesta har varit människor - de är de vanliga människornas röst. Ni vet, anledningen till att Tom Cruise var med i Den Siste Samurajen - någon man är tänkt att relatera till. Det gäller förstås inte alla. Här är en bild över dem, med Doktorns dotter och hennes två lärare i början:


härifrån


Som med Doktorn var inte alla så där lyckade, och ibland funkade det inte med en kompanjon och en Doktor men med en annan Doktor blev det mer intressant. Romantisk spänning mellan Doktorn och kvinnliga kompanjoner har varierat - men känns för mig mer som något mer utpräglat i och med rebooten, även om jag inte sett mer än en bit in på andra säsongen. Fast det har funnits en del kvinnliga kompanjoner:


härifrån

Nedan kommer ni märka att det är rätt gott om humanoider. En förklaring jag har för mig att jag hört är att Time Lords "seedade" universum att likna dem själva. (De hade väldigt länge nästan monopol på tidsresor).

Andra saker som kan vara bra att veta:
Doktorn har ett gäng "klassiska" skurkar. De mest kända är nog Dalek, Cybermen och The Master.


Dalek är "pepparkvarnarna". De är extremt muterade tidigare humanoider (från Skaro) och maskinen är deras fordon. Debuterade med första Doktorn och blev besegrade. Deras hotnivå har varierat en del. Rebooten gav dem en viss skurkuppgradering.


härifrån
Cybermen är lite som proto-Borg - de är humanoider (från Mondas från början) som förstärkts med maskineri. En del av processen innebär att de plockat bort förmågan att ha känslor. I originalserien så var de dödligt sårbara mot gulddamm. I den nya serien så har de annat ursprung och förmodligen inte den lama svagheten mot guld. (Se Rise of the Cybermen och Age of Steel, säsong 2).


den andra härifrån (den första är från Tumblr)
The Master är en Time Lord och lite av Doktorns självutnämnda rival. Han vill typ ta över universum och har sin egen TARDIS. Han gjorde i ursprungsserien slut på sina regenereringar och tog därför över en annan kropp.

Annat som kan vara värt att veta: Människor har ett par skydd mot utomjordingar som härjar. Gamla serien hade UNIT (en internationell styrka som hade viss kontakt med Doktorn som "speciell konsult"). Nya serien har jag för mig har UNIT (osäker) men definitivt Torchwood. Torchwood är en brittisk MI6-motsvarighet. De stoppar aggressiva utomjordingar. Torchwood London är/var, om jag förstått rätt, ganska aggressiva aschlen mot utomjordingar. Cardiff-byrån är mer laidback, men har en del folk som är rätt otrevliga mot sina medarbetare. :gremwink: Torchwood är ett anagram av Doctor Who. Det finns en spinoff-serie för Cardiff-avdelningen som heter Torchwood.



UNIT, härifrån

Torchwood, härifrån


Det finns fler "klassiska fiender", men nya serien har kört mer episodiskt med dem(och rebootade universat för att slippa förklara all backstory för nya), så det kanske inte finns en poäng att skriva om Silurians, Sontaran och Rutan. Det finns säkerligen otaliga listor på klassiska avsnitt man kan se, som den här. Själv började jag titta på Tv4 Science Fiction-sändningarna mer eller mindre slumpmässigt. Tror jag såg Time Warrior med 4:e först. Har för mig att Tv4 Guld sänder gamla Doctor Who nu, även om det är obekväma tider. För nya Doctor Who är det förstås lättare - Netflix har en hög med säsonger t ex (vilket redan nämnts).

tl;dr: För er som inte orkar läsa allt så krävs det egentligen inte så mycket förkunskap. Doktorn är en utomjording, han reser runt i tid och rum med kompanjoner, de löser problem (ofta mordiska utomjordingar).
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
Fantastisk nerkokning. jag lägger till en sak:

Doktorns viktigaste gadget: The sonic screwdriver är en trollstav högteknologisk skruvmejsel. Den lyser och låter när den används och kan göra lite av varje bla: analysera saker, hacka datorer, öppna/låsa dörrar, bygga ihop teknologiska grunkor, slå ut övervakningskameror och är allmänt behjälplig nästan jämt.

De olika inkarnationerna av Doktorn har olika modeller på skruvmejseln, med olika mycket detaljer och olika färger.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Tack för de goda sammanfattningarna. :)

Det verkar som att det blir vi tolv (tretton med mig) som spelar, och jag är övertygad om att vi lyckats skrapa ihop ett gött gäng denna gång. Jag skickar ut roller under morgondagen och startar spelet tidigt på tisdag.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,598
Ja, just det!

Onsdag 15/5 får ni hålla tummarna för mig, då är det textseminarium och jag hör redan hur hungriga doktorandkollegor vässar knivarna i hemlighet för att hugga mig i ryggen. Dagen efter (16/5) ska mina handledare ömsom lappa ihop mig och ömsom elda under fötterna för att få mig att skriva ännu mer och ännu bättre.

Sedan är jag på minikonferens mellan 17-19/5.

Jag kommer ha internetuppkoppling, men svajig sådan och därutöver ett hyggligt pressat program, så jag ber om lite tålamod om jag inte postar tretusen poster/h.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Så, håller på att i skrivande stund skicka ut roller till folk. Spelet kickar igång tidigt i morgon bitti.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Tänk på att inte avslöja något i den här tråden som kan påverka spelet, utan vänta till spelet startar.

Kom på att det kanske kan bli en metadiskussion som i förra spelet, där vad folk skrev i PM-trådarna efter att rollerna kommit men innan spelet startat. Om folk vill undvika det så kan jag starta spelet redan idag, men då får alla vara med på det (så ingen i lugn och ro sitter och väntar tills imorgon och sedan upptäcker att spelet är i full gång och han eller hon är redan efter).
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Det blir nog svårt att få ihop 12 underskrifter på att starta idag, så kör igång imorgon istället.

Däremot tycker jag att det borde vara självklart att inte diskutera spelet innan det startat.

Så, vi ses imorrn!
 
Top