PROMOTION Doraakh

Doraakh - RPG

Veteran
Hej!

Josua här och jag är skaparen av rollspelet Doraakh. Jag vill vara öppen med det direkt så att ingen tror att jag försöker smyga in dold marknadsföring :)

Doraakh började som ett ganska enkelt mål: jag ville skapa det rollspel jag själv saknade. En fantasyvärld inspirerad av Tusen och en natt, med öknar, sultanat, mystik, uråldriga ruiner, andar och äventyr, men där strid inte är en självklar lösning på varje problem.

Jag tycker att många rollspel gör våld väldigt riskfritt. I Doraakh kan strid vara både dramatisk och spännande, men den kommer ofta med ett pris. Skador är allvarliga, resurser är begränsade och även en seger kan få konsekvenser. Tanken är att spelarna ska ställa sig frågan: "Är den här striden verkligen värd det?" innan svärden dras. Samtidigt ville jag inte skapa ett dystert eller tungrott spel. Målet har alltid varit att det ska vara roligt att spela, fullt av upptäckter, intriger, handel, resor och berättelser värdiga de klassiska sagorna från Tusen och en natt.

Jag delar gärna med mig av mer information om någon är nyfiken, och jag tar också gärna emot frågor, synpunkter och kritik från andra rollspelare och spelskapare.

Tack för att ni läste!
// Josua Doraakh RPG

Du kör på ett d20 system och nån mellanöstern arabisk tusen och en natt inspirerad setting.

Vad skiljer ditt rollspel ifrån tex Al'qadim settingen till DnD eller tales of the caliphate nights som är D20 system som kör tusen och en natt ?

Du kör på ett d20 system och nån mellanöstern arabisk tusen och en natt inspirerad setting.

Vad skiljer ditt rollspel ifrån tex Al'qadim settingen till DnD eller tales of the caliphate nights som är D20 system som kör tusen och en natt ?
Ingen aning, jag känner inte till någon av de två, men jag ska kika igenom dem och återkomma. 🙂

Rent systemmässigt är mitt RPG väldigt fritt. Tänk "Skyrim" du investerar poäng i de färdighetsträd du vill utveckla och bli bättre på. Jag har alltså inga förutbestämda klasser, utan det är du som spelare som formar din egen väg och bestämmer hur din karaktär ska utvecklas.

Oavsett om målet är att bli tjuvarnas mästare, en tungt bepansrad riddare som av en slump plockat upp magins kunskaper längs vägen, eller en karismatisk talare som anser att pennan är mäktigare än svärdet, så är valfriheten helt upp till dig.

Jag är inte involverad i skapelsen av detta spel alls men från mina spelomgångar i detta så har jag kommit fram till följande...

Det är inte bara Arabian Fantasy, utan doraakh har i stort sett hela Asien representerat och en del europeiskt medelhav (grek/romerskt typ) sett utifrån en tusen och en natt lins så att säga.

Sedan är ju även detta inte bara en setting och inte på något vis besläktat med DnD heller för den delen, utan ett helt fristående rollspel på engelska från ett svenskt bolag.

Det är ett 'roll under d20' system och hela kombat systemet får plats på några sidor men är ändå FULLT av valfrihet
Jag får känslan av att beroende på vilka färdighets inriktningar du gör (typ perks) så lixom tillkommer reglementet där på.

"O jävlar så nu kan jag göra SÅHÄR helt plötsligt NICE" är en rätt vanlig mening kring vårat bord iaf.

Jag har dock inte spelat just denna utgåvan som är ute NU men det ser ut att vara samma spel med en hel del uppgraderingar (fick händerna på boken för några veckor sedan)

Bra skit detta, KAN rekommendera!

Jag är inte involverad i skapelsen av detta spel alls men från mina spelomgångar i detta så har jag kommit fram till följande...

Det är inte bara Arabian Fantasy, utan doraakh har i stort sett hela Asien representerat och en del europeiskt medelhav (grek/romerskt typ) sett utifrån en tusen och en natt lins så att säga.

Sedan är ju även detta inte bara en setting och inte på något vis besläktat med DnD heller för den delen, utan ett helt fristående rollspel på engelska från ett svenskt bolag.

Det är ett 'roll under d20' system och hela kombat systemet får plats på några sidor men är ändå FULLT av valfrihet
Jag får känslan av att beroende på vilka färdighets inriktningar du gör (typ perks) så lixom tillkommer reglementet där på.

"O jävlar så nu kan jag göra SÅHÄR helt plötsligt NICE" är en rätt vanlig mening kring vårat bord iaf.

Jag har dock inte spelat just denna utgåvan som är ute NU men det ser ut att vara samma spel med en hel del uppgraderingar (fick händerna på boken för några veckor sedan)

När någon säger D20 system tänker jag per automatik DnD, but thats my bad.

Kanske kan vara värt att slänga ett öga på då

TACK!!! fina ord :) :D

Back