Om trettio år tror jag definitivt att den där magiska datorspel-VR-möter-obegränsat rollspel är gjort sedan 20 år så jag tvivlar på det! När tekniken hinner upp fantasin blir penna-papper som opera, finkultur för gamlingar som inte lärt sig att uppskatta en elgitarr![]()
Bra dokumentär. Kul att se att så många hittar tillbaka till rollspelen igen(själv lämnade jag ju aldrig tåget). Jag trodde dock att rollspelsdöden/öknen var mellan 94 när Femte konfluxen släpptes och 2001 när M:UA kom.
Ah, men det är ju det perfekta tillståndet för att få en massa kulturdokumentärer gjorda. Och är inte elgitarrerna också för gamlingar nuförtiden?
Jag tror inte det, kanske snarare dammiga historievolymer om forntidenoch jo, de flesta såklart, jag menade på en form av elitism
![]()
Om man ville ha en heltäckande bild av den svenska rollspelshistorien förstår jag att man kan bli besviken. Men såvitt jag förstår har filmen aldrig påstått sig vara det, så i Klenells fall handlar det nog mest om krocken mellan felaktiga förväntningar och verklighet.Kul att en dokumentär om rollspel uppmärksammas och tas på allvar på det här viset: https://arbetet.se/2020/09/08/svts-rollspelsdokumentar-ar-nagot-av-en-praktig-besvikelse/
Wow! Jag känner inte ens igen mig litegrann i det han skriver. Hela texten bara staplar de tristaste fördomarna om rollspelare i en enorm hög, utan att bry sig om att den ska stå upprätt.Kul att en dokumentär om rollspel uppmärksammas och tas på allvar på det här viset: https://arbetet.se/2020/09/08/svts-rollspelsdokumentar-ar-nagot-av-en-praktig-besvikelse/
Wow! Jag känner inte ens igen mig litegrann i det han skriver. Hela texten bara staplar de tristaste fördomarna om rollspelare i en enorm hög, utan att bry sig om att den ska stå upprätt.
Det var i de här miljöerna som Flashback uppstod, åtminstone dess första anhängare. Aparta unga män på tekniskt basår, med långt hår och tunn lugg i trenchcoat som läste anarkistens kokbok.
Udda äldre figurer som jobbade i hemelektronikbutik på dagarna och stoltserande med sina samlingar av nazimemorabilia hemma i skinnsoffan höll långa föreläsningar om hur de var ”elitister” – samtidigt som spelledaren var den som introducerade alla i gänget för AFA.
Han som påstod att han kunde kaosmagi, hade sålt sin själ till en exovampyr eller att han fått en av sina fiender att svälta ihjäl med hjälp av sina hackerskills och en hemdator.
Skinnrockar. Massor med skinnrockar.
I ärlighetens namn, vi hade nog alla minst en i åtminstone de yttre cirklarna av rollspelsföreningen som ägde en riktig pistol, vält gravstenar eller vaknat upp på kyrkogården efter en blöt kväll med jord under naglarna.
Och då har jag inte ens kommit in på den gravallvarliga konflikt som var magikrigen mellan Karlstads olika häxfalanger. Som alltså var en grej.
Oerhört många hade orm.
> Han som påstod att han kunde kaosmagi, hade sålt sin själ till en exovampyr eller att han fått en av sina fiender att svälta ihjäl med hjälp av sina hackerskills och en hemdator.
Det låter ju snarare som ett problem med psykisk ohälsa än ett problem med rollspel, eller?
Rollspelshistorien har gott om kantighet, dysfunktion, konflikter och berättelser som inte slutar med ett välbetalt kreativt jobb, och jag känner att det hade varit intressantare att se berättas.
Om man ville ha en heltäckande bild av den svenska rollspelshistorien förstår jag att man kan bli besviken. Men såvitt jag förstår har filmen aldrig påstått sig vara det, så i Klenells fall handlar det nog mest om krocken mellan felaktiga förväntningar och verklighet.
Berättelsen om den svenska rollspelshistorien har berättats en, två och tre gånger redan, så jag är glad att Huor valde en mer personlig och nostalgidoftande väg.
Om man ville ha en heltäckande bild av den svenska rollspelshistorien förstår jag att man kan bli besviken. Men såvitt jag förstår har filmen aldrig påstått sig vara det, så i Klenells fall handlar det nog mest om krocken mellan felaktiga förväntningar och verklighet.
Berättelsen om den svenska rollspelshistorien har berättats en, två och tre gånger redan, så jag är glad att Huor valde en mer personlig och nostalgidoftande väg.