NYHET Dokumentären "Mot Andra Världar", om det svenska rollspelsundret, på SVT Play 6 september

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,280
Den 6 september går det att Jesper Huors dokumentär om det svenska rollspelsundret, "Mot Andra Världar" på SVT Play. Sänds dessutom på SVT 2 fredagen 11 september 20:00. Massor med intervjuer och inslag med gamla och nya namn. Kommer bli episk, det vill jag lova!

EDIT: Finns nu att se på SVT Play!
Länken kan strula lite ibland, gå i sådant fall bara in via svt.se!

Dokumentären är fokuserar på rollspelen och deras betydelse på den svenska kulturen och hur de format och inspirerat moderna skapare och är väldigt personligt berättad utifrån Jespers egna uppväxt och förhållande till rollspel. Den är därför mer en mysdokumentär om rollspelens kulturella inflytande, snarare än att vara någon uttömmande historisk genomgång!

118156723_137421498023814_3398766640831360102_o.jpg
 
Last edited:

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,033
Jo, det var kul att se. Men flera namn som borde varit med – Blixt, Gulliksson, Granström, Arfert och Sundelin för att bara nämna några – saknas. Det är synd. Och lite för stort fokus på nutida konstprojekt som visserligen är inspirerade av rollspel men faktiskt inte är just rollspel. Extra plus för Fredrik Malmbergs hemliga lager! Såg flera bilder där som väl aldrig letade sig in i någon KULT-produkt?
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,139
Mycket bra och välgjord, men jag håller med @McKatla att det var lite för mycket fokus på konst inspirerad av rollspel. Av 80-talets spelskapare var det i stort sett bara Micke och Gunilla som var med. Drömmen vore en miniserie som gick mer på djupet kring det som nämndes i filmen. Nästa generations rollspelare hade lätt kunnat fylla ett helt avsnitt.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,022
Location
Sthlm
Att vi på Boningnen, piruett-magnus, karikonen i kandra, nörden i köket, och alla de andra rollspelsbloggarna från bloggtiden inte blev inbjudna för att prata om den antar jag har att göra med att bloggarna inte är en grej längre men samtidigt inte är så gamla att de känns som historia ännu.
Vi kommer i uppföljaren om tio-femton år!
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,280
Jag tänker väl just att även om många saknas är det väl för att den, först och främst, handlar om rollspelens betydelse för kulturen och hur den inspirerat kulturutövare idag, vilket jag tycker är en rolig och rätt unik infallsvinkel, även om jag håller med om att det fanns väldigt mycket spännande som hade kunnat vara med. Jag vet ju också hur mycket som spelades in, vilket nog skulle kunna räcka till en hel dokumentär till, bara det.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,139
Tror det varit bättre om beskrivningen lyft fram mötet med framgångsrika konstnärer och författare som inspirerats av rollspel och lagt till "Men det är också en nostalgitripp" istället för tvärtom.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,022
Location
Sthlm
Jag har inte sätt dokumentären ännu men det är ju förjävligt att man måste göra ett urval! Alla borde vara med!
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,660
Location
Värnhem, Malmö
Att vi på Boningnen, piruett-magnus, karikonen i kandra, nörden i köket, och alla de andra rollspelsbloggarna från bloggtiden inte blev inbjudna för att prata om den antar jag har att göra med att bloggarna inte är en grej längre men samtidigt inte är så gamla att de känns som historia ännu.
Vi kommer i uppföljaren om tio-femton år!
Det känns som att det mesta som görs om rollspel handlar just om de nostalgiska barndoms- och tonårsskildringarna för den generation som började spela på åttiotalet. Sådant som händer efter det är inte så intressant, och har väl kanske inte heller hunnit få lika stort inflytande på det omkringliggande samhället heller.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,280
Det känns som att det mesta som görs om rollspel handlar just om de nostalgiska barndoms- och tonårsskildringarna för den generation som började spela på åttiotalet. Sådant som händer efter det är inte så intressant, och har väl kanske inte heller hunnit få lika stort inflytande på det omkringliggande samhället heller.
Den ena faktorn här är ju tid – det är ju ofta den nostalgigenerationen som nu idag har blivit skapare, så när de skildrar rollspel i sina verk blir det från spelen de kände.

Samtidigt, på publiksidan, påverkas det av att du har en bredare publik om du fokuserar hårdare på nostalgin – en publik som dessutom ofta har en god och stadig ekonomi...
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
Bra dokumentär. Kul att se att så många hittar tillbaka till rollspelen igen(själv lämnade jag ju aldrig tåget). Jag trodde dock att rollspelsdöden/öknen var mellan 94 när Femte konfluxen släpptes och 2001 när M:UA kom.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,660
Location
Värnhem, Malmö
Den ena faktorn här är ju tid – det är ju ofta den nostalgigenerationen som nu idag har blivit skapare, så när de skildrar rollspel i sina verk blir det från spelen de kände.
Frågan är om det kommer att dyka upp en liknande generation skapare som på samma vis är präglade av sin barndoms rollspel. Jag får intrycket att senare spelargenerationer (förutom att vara mindre) kanske inte i lika hög grad präglas av rollspel som Den Formativa Hobbyn, då den antagligen har kombinerats med mycket annat. Men vem vet -- den ökande populariteten kanske innebär att vi får se liknande nostalgi om trettio år?
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,280
Frågan är om det kommer att dyka upp en liknande generation skapare som på samma vis är präglade av sin barndoms rollspel. Jag får intrycket att senare spelargenerationer (förutom att vara mindre) kanske inte i lika hög grad präglas av rollspel som Den Formativa Hobbyn, då den antagligen har kombinerats med mycket annat. Men vem vet -- den ökande populariteten kanske innebär att vi får se liknande nostalgi om trettio år?
Det tror jag onekligen vi lär göra – och det blir spännande att se hur en post-renässans nostalgi ser ut!
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
479
Location
Uppsala
Jag gillade den! Tyckte om att det var spelarnas berättelse om hur spelen formade dem snarare än spelskaparnas berättelse om hur spelen kom till (som redan berättats flera gånger om de senaste åren). Hade gärna sett nåt där de som intervjuades fick spekulera om hobbyns framtid och återväxt, dock.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,738
Location
Stockholm
Frågan är om det kommer att dyka upp en liknande generation skapare som på samma vis är präglade av sin barndoms rollspel. Jag får intrycket att senare spelargenerationer (förutom att vara mindre) kanske inte i lika hög grad präglas av rollspel som Den Formativa Hobbyn, då den antagligen har kombinerats med mycket annat. Men vem vet -- den ökande populariteten kanske innebär att vi får se liknande nostalgi om trettio år?
Om trettio år tror jag definitivt att den där magiska datorspel-VR-möter-obegränsat rollspel är gjort sedan 20 år så jag tvivlar på det! När tekniken hinner upp fantasin blir penna-papper som opera, finkultur för gamlingar som inte lärt sig att uppskatta en elgitarr :)
 
Top