NYHET Dokumentären "Mot Andra Världar", om det svenska rollspelsundret, på SVT Play 6 september

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Jag känner att Eon glöms bort i alla de här diskussionerna. Det går att argumentera att Eon egenhändigt höll liv i den svenska rollspeshobbyn i flera år.
Det här tycker jag är intressant. Jag har aldrig sett Eon som särskilt stort eller allmänt populärt. Men det har ju alltid tuffat på i bakgrunden och haft sina fans, och uppvuxen utanför storstäderna känner jag inte att jag hade någon koll på rollspelssverige före rollspel.nu. När var Eons storhetsdagar?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
När var Eons storhetsdagar?
Finns säkert folk här som har mycket bättre koll men jag har någon gång läst/hört (kan det varit att i Signaler från Zonen?) Eon några år andra halvan av 90-talet sålde som DoD på 80-talet - det vill säga bra, bättre än de flesta spel (alla?) idag, liksom att Neogames nobbade DoD-licensen då Eon ändå gick så bra att den verkade ekonomiskt ointressant.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Kanske förtjänar det en separat tråd, men nog måste man väl kunna skilja på "det blev en allmän nedgång, sett till hur många som spelade rollspel" ("rollspelsdöden") och "men jag och min grupp spelade minsann Eon hela tiden och märkte inte av någon död"?

Att Eon och ett par andra tuffade på säger väl egentligen ingenting om huruvida det inträffade en "rollspelsdöd"? Det är väl ingen som säger att rollspelsdöden innebar att ingen spelade rollspel?

Eller menar ni som inte tror på rollspelsdöden, eller tycker den verkar överdriven, att det var lika många som spelade Eon, som tidigare spelat Drakar och Mutant? Ser ni överhuvudtaget någon skillnad i hur många som spelade rollspel under Ä-spels storhetstid jämfört med hur många som spelade rollspel under den period som kallas "rollspelsdöden"? Eller jämfört med nu 2020? Ser vi samma siffror idag som då?

Jag vet inte, kanske är det möjligt att vi i själva verket aldrig sett någon nedgång, totalt sett. Kanske spelar rentav lika många, eller lika stor andel av befolkningen, rollspel idag som då.


Eller så utgår vi från helt olika definitioner av "rollspelsdöden", vad det var som dog och hur mycket.
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Jag vet inte, kanske är det möjligt att vi i själva verket aldrig sett någon nedgång, totalt sett. Kanske spelar rentav lika många, eller lika stor andel av befolkningen, rollspel idag som då.
Det går så klart inte att mäta på något tillförlitligt sätt. Men jag kom precis på att man skulle kunna räkna antal rollspelsarr på koncernen över åren. Det borde vara em rätt bra indikator. @Henke är kanske i en bra position att svara?
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
Det går så klart inte att mäta på något tillförlitligt sätt. Men jag kom precis på att man skulle kunna räkna antal rollspelsarr på koncernen över åren. Det borde vara em rätt bra indikator. @Henke är kanske i en bra position att svara?
Jag har tyvärr fortfarande inte allt underlag när det gäller olika konventår. Tror det bästa underlaget är GothCon, men av någon anledning får jag känslan att just GothCon inte riktigt är representativt då det historiskt känns som ett starkare DnD-fäste (kanske påverkat av t.ex. Titan Games?), vilket gjorde att man kanske inte riktigt påverkades lika mycket av Äventyrsspels uppgång och fall. *sätter mig och räknar lite*

ÅrtalBekräftade rollspelsarrangemangÄventyrsspels produkter (exkl Star Wars/MERP)
1985 (första foldern jag fått tag på)40
1986 (har tyvärr inte foldern)20
1987100
198860
198960
199080
199190
1992142
1993121
1994171
1995150
1996180
1997170
1998233
1999242
2000151
2001161
2002171
2003182
2004191
2005222
2006220
2007210
2008161
2009170
2010150
2011140
2012220
2013240
2014200
2015140
2016170
2017190
2018120
2019200
2020280

Reflektion är att Äventyrsspel aldrig varit speciellt starka på GothCon-arrangemang och antagligen aldrig själva arrangerat där under årens lopp. Ironiskt att 2020 såg ut att bli det år då flest rollspel arrangerats någonsin på konventet :(
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Det går så klart inte att mäta på något tillförlitligt sätt. Men jag kom precis på att man skulle kunna räkna antal rollspelsarr på koncernen över åren. Det borde vara em rätt bra indikator. @Henke är kanske i en bra position att svara?
Frågan är hur rättvisande det blir för hobbyn i stort. Nu började ju jag ganska sent, men utifrån vad andra berättat har jag fått för mig att rollspel i skolkorridorer och på raster inte var ovanligt under Ä-spels glansdagar. De flesta åker trots allt inte på konvent utan sitter mest med sin spelgrupp och kör sin DoD-kampanj… Det är i varje fall det intryck jag fått. Och idag… Jag ser såklart inte allt som lärare, men på mitt synnerligen nördiga gymnasium finns det visserligen typ två eller tre spelgrupper som kör D&D, men det känns långtifrån som någon folkrörelse bland ungdomen.

Men ja, jag håller med om svårigheten att mäta. Väldigt mycket av det här är ju sånt det liksom bara kan finnas anekdotisk information om. Men då tänker jag också att det i sig borde leda till viss ödmjukhet… På båda "sidor".
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Frågan är hur rättvisande det blir för hobbyn i stort.
Inte särskilt antagligen. Men som samhällsvetare gillar jag att försöka få ihop den statistik som går (i brist på annat, som försäljningssiffror). Jag tänker att antalet konvent och antalet arr på dessa ändå borde säga något - även om det givetvis är behäftat med en del felkällor (som att 80-talet säkert blir underrepresenterat pga av åldersstrukturen på utövarna, och att det sena 90-talet/tidiga 00-talet blir överrepresenterat av samma skäl). Nåja, ska kanske dra nytta av @HenkeS insats och sätta mig och räkna igenom alltihop en dag.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det här tycker jag är intressant. Jag har aldrig sett Eon som särskilt stort eller allmänt populärt. Men det har ju alltid tuffat på i bakgrunden och haft sina fans, och uppvuxen utanför storstäderna känner jag inte att jag hade någon koll på rollspelssverige före rollspel.nu. När var Eons storhetsdagar?

Inte särskilt stort eller allmänt populärt? Srsly? Eon IVs kickstarter slog alla rekord på sin tid, och är än idag nästan i toppen för svenska rollspel.

Eonforumet var också länge det by far mest populära och aktiva forumet på den här sajten. Dess bisarrt många mega-trådar och uttömmande diskussioner om alla tänkbara ämnen var the stuff of legends. Än idag är det totalt sett bara det allmänna rollspelsforumet som är större.
 
Last edited:

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Eon IVs kickstarter slog alla rekord på sin tid, och är än idag nästan i toppen för svenska rollspel.
Eon glöms bort i typ alla diskussioner... det får fan aldrig nån kärlek.
Det kan nog vara de här som är förklaringen isåfall. Hur mycket ett spel syns säger ju inte hur mycket det spelas, och det blir ju lätt en anekdotiskt och inkorrekt bild man får av hur mycket spel används. Men stämmer det inte att Eon kanske framför allt är uthålligt även om det inte i sig syns och hörs så mycket?

Kan man tänka sig att det gäller generellt för spel mer riktade mot kampanjspel? De har inte samma möjlighet att synas på konvent etc.

Jag noterar att Eon syns först på plats 155 på sfboks försäljningslista, men återigen svårt att säga om det tex säger något om Eons försäljningssiffror.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,480
Location
Stockholm
Tycker mig minnas en gammal intervju med någon på sfbokhandeln som menade att d&d3e fick många gamla rävar att börja spela igen på 00-talet, men att det åren innan dess varit helt dött.

Att rollspelen genom hela 00-talet fick allt färre och mer undangömda hyllor i stockholmsbutiken kan ju ses som en indikation på rollspelsdöd om man vill.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Tycker mig minnas en gammal intervju med någon på sfbokhandeln som menade att d&d3e fick många gamla rävar att börja spela igen på 00-talet, men att det åren innan dess varit helt dött.

Att rollspelen genom hela 00-talet fick allt färre och mer undangömda hyllor i stockholmsbutiken kan ju ses som en indikation på rollspelsdöd om man vill.
Dem har nyligen fått flytta till en bättre plats i butiken, kanske ett positivt tecken.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
Jag har aldrig sett Eon som särskilt stort eller allmänt populärt. ...uppvuxen utanför storstäderna känner jag inte att jag hade någon koll på rollspelssverige före rollspel.nu.
Samma för mig. Ingen i min bekantskapskrets och inte heller de rollspelare som funnits mer perifert omkring mig har spelat Eon. En av mina vänner köpte några böcker och vi spelade ett pass för att testa för omkring 20 år sedan. Det är allt. Eller nej, vid närmare eftertanke är det nog en av mina nyare rollspelsvänner som pratat om att han spelade Eon förr om åren. Kanske. Nåja, Eon har i alla fall aldrig framstått som stort eller populärt i min lilla vrå av hobbyn.
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
Eon glöms bort i typ alla diskussioner... det får fan aldrig nån kärlek.
Fast vi har i alla fall en forumit som ständigt sjunger Eons lov! ;-)

I min lilla bubbla var Eon av någon anledning kontrovorsiellt. Några tyckte det var otroligt töntigt (för att det svenskt?, kan vara så enkelt), andra dyrkade det hängivet.

Min anekdotiska bit av pusslet är att vi på gamla ärevördiga DMF i alla fall hade en grupp som spelade Eon II/III periodiskt, och då talar vi om en förening med säg fyra eller fem aktiva spelgrupper. Det enda andra svenska rollspelet jag kan minnas spelades regelbundet på 90-/tidigt 00-tal var Western III. Edit: Mutant UA spelades nog också en del när jag tänker efter. Edit, edit: DoD6/Trvugang spelade lite, men jag tror de flesta mötte det med "WTF is this". "De har ju levlar!" Hat!
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
"Rollspelsdöden" är en grej i berättelsen om Äventyrsspel. Den intressanta frågan är hur stort överlapp det är mellan Äventyrsspels historia och den svenska rollspelshobbyns historia.
Precis.

Det sägs ju att 100000 svenska kids spelade rollspel på 80-talet, och även om killgissningarna idag varierar så ligger de ju alla på mycket lägre siffor. Det stora raset kom ju redan under Äventyrsspels tid, eftersom det var raset som gjorde att de konkade.

Men hur många som egentligen har spelat rollspel i Sverige genom åren är ju mer eller mindre ovetbart. Vilket gör att vi bör hantera utryck som "rolspelsdöden" med stor försiktighet.
 
Last edited:

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Nu killgissar jag, men kan det vara så att de som spelade Eon efter den så kallade rollspelsdöden, redan hade bytt från DoD & Mutant till Eon & Neotech (fanns det sistnämnda redan då?). Så Äventyrsspels bortfall påverkade inte Eons spelarkrets något nämnvärt.
Jag vet att min grupp gick över till att spela Eon med några som redan körde det. Men det funkade inte alls med hur vi var vana att spela. Det var mycket mer regeltungt, högre dödlighet etc. Så vi lade ner det efter ett tag, medan gänget vi teamat med fortsatte rätt länge om jag inte minns fel.
För min del dröjde det sedan till M:UA & Drakar & Demoner 6 (Trudvagn) kom förren svenska rollspel kom igång igen.
Fram tills dess höll Star Wars D6 (orginalet) mig flytande!
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Precis.

Det sägs ju att 100000 svenska kids spelade rollspel på 80-talet, och även om killgissningarna idag varierar så ligger de ju alla idag på mycket lägre siffor. Det stora raset kom ju redan under Äventyrsspels tid, eftersom det var raset som gjorde att de konkade.

Men hur många som egentligen har spelat rollspel i Sverige genom åren är ju mer eller mindre ovetbart. Vilket gör att vi bör hantera utryck som "rolspelsdöden" med stor försiktighet.
Man ska nog inte glömma Nintendo och andra konsol & dataspels intrång på hobbysfären under denna tid.
Många rollspelare försvann nog där.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,377
"Rollspelsdöden" är en grej i berättelsen om Äventyrsspel. Den intressanta frågan är hur stort överlapp det är mellan Äventyrsspels historia och den svenska rollspelshobbyns historia.
Och, ska tilläggas: nästan alla berättelser som görs om den svenska rollspelshobbyn överlappar nästan helt och hållet med berättelsen om Äventyrsspel. Antingen är det helt medvetet, eller så görs det oreflekterat. "Sveriges historia är dess konungars." Inget fel i att berätta om Äventyrsspel, förstås. Men historieskrivningen skulle nog må bra av lite andra perspektiv, också.
 
Top