Nekromanti DoDT är grisodling

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,009
Location
Umeå
Re: Jag fyller i lite

Det jag vänder mig mot med raserna i spelet är att man som spelare måste göra val som inte har någon betydelse.
Fast det låter lite trångsynt att säga att det inte har någon betydelse, bara för att det inte har någon spelmässig betydelse. Betydelsen kommer ju indirekt genom att man placerar rollpersonen i Trudvang.

Då vänder jag mig nog hellre mot att tvingas göra inkonsekventa val. Som att välja yrket tjuv, fast man inte kan utöva tjuvandet eftersom man är för dålig. Som vanligt får man väl föreställa sig yrket som vad man vill bli snarare än vad man är, och anpassa bakgrundsstoryn efter det.

- Zire
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
Re: Jag fyller i lite

Ja, med de färdighetsvärden man får skulle jag placera de flesta rollpersoner i de yngre tonåren och färska från gården. Möjligen skulle den hugade till och med kunna hitta på något lifepath-system efter att grundvärdena köpts in, men då finns det bättre system som gör samma sak lika bra.
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
nostalgi

Man föranleds gärna tro att "nybörjare" eller bara yngre lockas speciellt av förbättringsmomentet. Till och med jag måste medge att utveckling av en rollfigur är både roligt och intressant. Men enbart ensidig och linjär förbättring känns bara som ett enda stort missförstånd. Tycker jag.

Om jag tänker tillbaka på mitt eget nybörjarstadium (i yngre tonåren) så är jag faktiskt inte ett dugg nostalgisk för tanken på att "förbättra gubben". Vi läste inte reglerna - och verkligen inte förbättringsreglerna - innan vi började spela ens en gång. I så fall är strid och monster mer nostalgi för mig, eller som jag hellre skulle vilja uttrycka det: spänning och äventyr.

Jag vill också påstå att just känslan av äventyr fick stå tillbaka ju mer i lärde oss regler - och ju mer vi fokuserade på reglerna. Det som förstört mest för min egen del som spelledare genom åren (främst under tonåren då) är just den ständiga förbättringen. Men också hela konceptet med "generering" av rollfigurer, och inte bara för att nyskapade rollfigurer tenderar att vara mer eller mindre ospelbart dåliga.

Nej, numera kräver jag att spelare ska kunna skapa (obs inte generera) en intressant rollfigur. En som de verkligen vill spela i befintligt skick. Att en rollfigur alltid utvecklas med tiden är en helt annan sak, och det behöver man inte ens några regler för egentligen. Lika lite som jag behöver några begränsande genereringsregler för att tillsammans med spelarna förse rollfigurerna med lämpliga speldata.

/Baldyr, som planerar att spelleda lite old school fantasyrollspel (d v s okomplicerad fantasy med fokus på spänning och äventyr) i Göteborg framöver
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Jag fyller i lite

Och skillnaden mellan att vara en dvärg och en människa är i princip obefintliga. Det tycker jag är konstigt.
Jag är på Han's linje här, faktiskt. Tänk på hur det är med män och kvinnor; män är oftast starkare än kvinnor, men jag gillar då inte regler som gör alla män starkare än alla kvinnor. Och många skillnader mellan män och kvinnor som vi tydligt kan se i vår värld är förmodligen beroende av kultur och inte oundvikliga av naturen. Varför då inte bara beskriva just hur världen ser ut och sedan låta alla spelare själva välja om de vill spela "typiska" zvorgadvärgar eller avvikande sådana?

Gamla DoD fungerade så som du tänker, och där blev det så att nästan alla yrken dominerades hårt av de få raser som hade bäst förutsättningar för jobbet. Magirer som magiker, osv. Valde man någon annan ras så bestraffade spelet en. Vilket blev jätteuniformt och tråkigt.

Den här delen av nya DoD tycker jag är fräckast och hetast. Jag har inte läst spelet än (eller ens sett det), men jag är imponerad av att de lyckas stoppa in lite utropstecken i det, särskilt sådana som nu i efterhand känns helt självklara för rollgestaltningsinriktade spel (vilket BRP är bäst lämpat för).
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Re: DoD7-frågor

Då gjorde du uppenbarligen aldrig en ung tjuv till ursprungliga DoD6. Sjysta attribut men ändock ynka 29 FP att spendera på sadistiskt många yrkesfärdigheter. 2 i en färdighet var mycket och jag hade färdghetsvärden i typ 5-6 färdigheter. 2 i Stjäla föremål gjorde verkligen ingen bra tjuv...

Inget sagt om hur kul det var dock. Jag tror aldrig jag har haft så kul (läs: garvat åt sopigheten) när jag skapat en rollperson tidigare och det blev faktiskt riktigt roligt att spela med den.

Samma sak återfanns även sedan i DoD6r, om än inte lika omfattande. Rollperson vars yrke hade många yrkesfärdigheter, som exempelvis jägare, blev i allmänhet ganska sopiga. "Men kan du inte det, du är ju jägare!" fick oftast kontras med "Vad fan, jag har ju femtioelva färdigheter att lägga på!", och man kände sig ganska nödgad att lägga på det mesta...

Och vad jag förstått har saker och ting inte blivit särskilt mycket bättre i DoDT (allmänt klagande utan någon som helst grund egentligen) och jag tycker det är tråkigt när rollpersoner verkar förutsättas börja som unga och färska från gården. Ger inte så mycket valfrihet i skapandet om man säger så...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,499
Location
Helsingborg
Re: DoD7-frågor

"Och vad jag förstått har saker och ting inte blivit särskilt mycket bättre i DoDT (allmänt klagande utan någon som helst grund egentligen) och jag tycker det är tråkigt när rollpersoner verkar förutsättas börja som unga och färska från gården. Ger inte så mycket valfrihet i skapandet om man säger så..."
Alltså, antal XP man får från början är bara förslag i regelboken. Om man vill ha bättre gubbar så är det bara att slänga på 500 XP från start. Då tror jag nog att man får rejält vettiga gubbs. Vilka jäkla gnällfisar ni är! :gremsmile:

Man får 1T5 raud (så man kan klara sig ur en situation) vid gubbskapande (kvinnor får 1T5+1, eftersom de får mindre KP <-- En skrattretande grej). Man kan inte få mer raud senare i livet. Man skulle kunna tänka sig att alla får 5 raud från början men kan växla in 1 raud för 100 XP vid karaktärsskapande.

/Han som inte läst färdigheterna närmare, så han kan inte säga om man behöver 3 färdigheter eller 7 färdigheter för att göra en gubbe komplett (men betänk att "strid" är en färdighet så får ni en hum)
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
medhåll (ant)

Ja, jag kan inte annat än hålla med. För en gångs skull känns någonting genomtänkt vad gäller DoD...

/Baldyr
 

theodåre

Veteran
Joined
4 Aug 2005
Messages
128
Re: ang episka grisodlare

hehe.. men då har ni förmodligen missat poängen. Det finns två sätt att göra sin rollperson:

som nybörjare - precis som det låter så är man då en "nybörjare" i sitt yrke. En "nybörjare" får 100 fp att fördela ut

eller erfaren - precis som det låter är man då erfaren när man spelar sin rollperson. En erfaren får 200-400 (eller mer om spelledaren tycker att det passar) fp att fördela ut.

det är inte alls ett krav att man ska börja som nybörjare. Reglerna är gott och väl anpassade för att spela en rollperson som från början är erfaren. De är dessutom anpassade för att man spelar erfaren och INTE utvecklas om man vill ha det också.

bara att välja själv. Om du tycker det är kul och spelledaren tycker att han har ett äventyr för dig så kan du ha 20 i FV i alla färdigheter. Allt är fråga om en balans mellan dig som spelare och din spelledare.

theo

PS: I din matteövning glömde du förresten att man får ett grundvärde i många färdigheter. Vissa så högt som 12 utan att ha spenderat en enda FP.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: ang episka grisodlare

det är inte alls ett krav att man ska börja som nybörjare. Reglerna är gott och väl anpassade för att spela en rollperson som från början är erfaren. De är dessutom anpassade för att man spelar erfaren och INTE utvecklas om man vill ha det också.
Jag har inget problem att modifiera den sortens system så att de passar mig, så jag tycker att er inställning i grund och botten är vettig i det här fallet.

En fråga, dock: På vilken nivå kommer ni att lägga äventyren? Vad har en vanlig simpel buse i trettioårsåldern för färdighetsvärden, till exempel? Kommer han att vara övermäktig 200-poängskaraktärerna, eller kommer han att vara så dålig att man uppmuntras till att använda honom och hans kumpaner som motståndare åt 200-poängsrollpersonernas första äventyr?

Eller kör ni samma skala "som vanligt", varpå de flesta vanliga motståndare verkar flyga upp på 300-400 poäng eller fler.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Sammanfattande svar

/Han som inte läst färdigheterna närmare, så han kan inte säga om man behöver 3 färdigheter eller 7 färdigheter för att göra en gubbe komplett (men betänk att "strid" är en färdighet så får ni en hum)
Precis. Karaktärerna till DoDT-scenariot under GothCon hade inte mer än runt 8 färdigheter var. Med högstanivå mellan 12 och 15. Därutöver hade de lågt i ett antal vilket helt hänger ihop med vad Brunalven beskrev det hela som. Den klassiska indelningen i B-färdighetsnivåer från gamla DoD är nu här i ny tappning. För att lära sig fördjupningar fanns det krav om FV i styrande färdigheten. Dessa krav motsvarar då B, C och D i den gamla B-färdighetsnivåerna. Således behöver man inte köpa högt FV för att ändå vara duglig inom en specifik färdighet, då man ändå kan plocka på sig en hel drös med specialiseringar/fördjupningar.

Och precis som theob skriver här ovan, allting är bara lösa boliner och helt upp till spelare och spelledare att bestämma själva över. Det är ett riktmärke att ge 100 poäng till en nyskapad ung karaktär och mellan 200 och 400 till en äldre och mer erfaren. 400 poäng torde räcka gott och väl till att bli riktigt duktig i mer än ett område.

Dessutom har det förts fram klagomål på att Helig Krigare inte längre finns kvar. Den finns kvar, allt som krävs är att man skapar sig en krigare t.ex och köper färdighetsvärde i Religion. Så har man möjlighet att använda sig av liknande magi som tidigare versioner av Helig Krigare har tillgång till.

I mina ögon är DoDT mycket likt d20-systemet där man har fördjupningar (feats) till färdigheterna och magi som alla kan använda sig av, med olika inriktning (priest, wizard, sorcerer, druid, etc). Plus att man inte använder sig av sitt FV i strid när man slåss utan av sin Stridspoäng, där stridspoäng och stridsförmågor beror på fördjupningar. På samma sätt som man inte köper FV i stridsfärdigheter i d20 utan förlitas till Base Attack Bonus och feats.

Raserna är också sunt tänkande, då man utgått från att göra alla likvärdiga. Till och med alverna som lever oändligt länge är jämbördiga med människor förutom att de har bättre syn under nätter. Deras nackdel är antagligen deras Andeskuld som tvingar dem till ofrivillig meditation under längre tider. Tider då de inte kan äventyra eller studera och på så sätt stannar av i utvecklingen. Detta hindrar alver från att bli övermäktiga alla andra raser.

Vill man nu spela en Zwordadvärg som är tanig och väldigt intellektuell men vek som en fluga, så kan man det. Det ingår inte i de karaktärsdrag man brukar beskriva dem med, men visst går det. Variation finns, även om beskrivningen av dem utgår från den normala zwordan som är stor och stark men en aning dumtrög. Det behöver per automatik inte innebära att alla är stora, starka och dumma som tur är.

Jag fick gott intryck av reglerna under GothCon.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,508
Location
En mälarö
Re: DoD7-frågor

Man får 1T5 raud (så man kan klara sig ur en situation) vid gubbskapande (kvinnor får 1T5+1, eftersom de får mindre KP <-- En skrattretande grej). Man kan inte få mer raud senare i livet. Man skulle kunna tänka sig att alla får 5 raud från början men kan växla in 1 raud för 100 XP vid karaktärsskapande.
Exakt vad gör man med raud egentligen?

/Anders
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,497
Location
Stockholm
Re: Jag fyller i lite

Hm. Du har kanske en poäng. Får tänka om här lite.

Jag är medveten om att jag är lite sur på dodt för att det inte är vad jag hoppats att det skulle vara. Och för att det är sämre skrivet och layoutat än vad det skulle kunna vara. Så jag kritiserar nog spelet en del för vad det inte är. Och det är ju inte så konstruktivt.

Men, och nu kanske jag är orättvis, på sättet dodt är skrivet får jag inte intrycket av att rasernas beskaffenhet är en feature. Det är något som liksom bara är. Eller i vilket fall så lyckas texten inte förmedla tanken bakom det hela.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,497
Location
Stockholm
Re: ang episka grisodlare

Glöm inte att man behöver en del fördjupningar som kostar 10-30xp vardera. Beroende på yrke kan man behöva en hel del sådana.
 

theodåre

Veteran
Joined
4 Aug 2005
Messages
128
Re: ang episka grisodlare

episka grisodlare..hehe.. kan inte sluta skratta åt begreppet..

Rising, vår plan är nog att göra ungefär som tidigare. Lägga upp ett gäng gratisäventyr för nybörjare på webben och i Fenix och sedan köra på med lite större äventyr som vi trycker upp och som kräver mer erfarna rollpersoner.

Vad gäller slpna så föredrar jag själv en mix, några som är på 100 poängsnivån, några på 200 och kanske några på 300...typ..

Theo
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,499
Location
Helsingborg
Re: ang episka grisodlare

"PS: I din matteövning glömde du förresten att man får ett grundvärde i många färdigheter. Vissa så högt som 12 utan att ha spenderat en enda FP."
Nä, jag glömde inte. Jag missade helt att det fanns något sådant. Var fanns det och hur funkar det? Enda jag såg var att färdighetskostnaden kunde förändras beroende på det exceptionella karaktärsdraget.

/Han som gör ett par korta svar
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,499
Location
Helsingborg
Re: Sammanfattande svar

"Precis. Karaktärerna till DoDT-scenariot under GothCon hade inte mer än runt 8 färdigheter var. Med högstanivå mellan 12 och 15. Därutöver hade de lågt i ett antal vilket helt hänger ihop med vad Brunalven beskrev det hela som."
Fast DoDT-karaktärerna på GothCon var hjältar och hade inte följt reglerna. Det sade Brunalven också.

/Han som gör ett par korta svar
 

theodåre

Veteran
Joined
4 Aug 2005
Messages
128
Re: DoD7-frågor

Anders,
här kommer några exempel på när man använder raud.

Trollet Gråeman hugger mot Kraltjan. Han träffar och ger ohemult mycket skada. Kraltjan väljer att spendera en raud för att Gråeman ska missa sitt hugg.

Kraltjan ska hoppa över ett stup, stupet är så brett och "svårhoppat" att det krävs ett färdighetsslag för att hoppa över. Karltjan hoppar men misslyckas helt och faller ner i avgrunden. Kraljtjan spenderar en raud för att lyckas med sitt hopp.

Kraltjan står inför en vägg full av mystiska inskriptioner på tronländska. Det krävs ett lyckat färdighetsslag för att förså vad som står på väggen, och gör Kraltjan det så kommer han in till den övergivna drakskatten. Kraltjan misslyckas med sitt färdighetsslag men är så sugen på skatten att han spenderar en raud för att lyckas med sin färdighet.

Kraltjan står inför sköldjarlen skjodrot av Saaga. Det pratas vitt och brett om olika stordåd men Kraltjan har inte riktigt hängt med (eller snarare hans spelare har inte riktigt hängt med) så Kraltjan säger högt inför alla i salen att "ja alla vet ju att Skjodrotarna alltid varit ena fega krakar".. varpå alla andra spelare i gruppen säger "NÄÄÄÄ... din IDIOT... nu blir du ju garmföda.. och vi oxå".. Kraltjan spenderar en raud för att få handlingen ogjord.

var det till någon hjälp?
theo
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,499
Location
Helsingborg
Re: DoD7-frågor

"Exakt vad gör man med raud egentligen?"
Man kan negiera en händelse som påverkar rollpersonen så att denne slipper undan. Om en meteorit slår ner i en by som du befinner dig i, så kan du banne mig vara säker på att du kan kravla ut... ok, förvisso med några permanenta men... från kratern om du har offrat ett raudpoäng.

/Han som gör några korta svar
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: ang episka grisodlare

Vad gäller slpna så föredrar jag själv en mix, några som är på 100 poängsnivån, några på 200 och kanske några på 300...typ..
Jag var mest nyfiken på vad de olika nivåerna betydde i spelvärlden. Alltså: Är en krigare på 200 poäng en bondpojke, en buse, en oerfaren militär eller en äventyrare som ännu inte gjort sig någon riktig bedrift utan blott hackat ett par skogstroll och avklarat enklare uppdrag i stil med att rädda byten från stråtrövare och liknande? Alla är ju "oerfarna" på sätt och vis, men det är en väldig skillnad på dem alla.

Så länge jag som SL bestämmer över allt så kommer förstås allt att balanseras efter min vision, men det uppstår problem om inte min vision stämmer överrens med äventyren och det övriga officiella materialet. Men... om det följer de gamla äventyren så gissar jag att det är 450-500 poäng (och inga erfarenhetsmöjligheter) som kommer passa mig och min spelgrupp bäst.

Jag kan ändå säga att systemet i grund och botten verkar helt okej (jag som inte har boken förstår ännu inte på vilket sätt egenskaperna kan påverka färdigheterna, men det låter intressant (och det verkar som det påverkar mer än vad som varit brukligt i DoD (återigen ett plus!))) och jag tar personligen mycket hellre och ändrar antalet poäng som rollpersoner börjar med i ett system som jag tycker fungerar, än att konstruera ett helt nytt system för att det som står i boken fungerar uselt oavsett vilken nivå jag vill lägga spelet på. (Det senare är min åsikt om Chronopia - och kom ihåg att jag ändå älskar Chronopia)

Så jag måste säga att jag är riktigt sugen på nya DoD. Vissa delar av det verkar vara lite för tabellorienterade för mig, men samtidigt måste jag säga att jag har en enorm respekt för er att ni går på den linje som ni själva verkar älska, och jag tror att det märks när man läser rollspelet också. Vilket jag ser fram emot att göra. Ni har gjort mig jättesugna, och jag önskar er fortsatt lycka till.
 
Top