Nekromanti DoDT är grisodling

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,533
Location
Stockholm
Egentligen kan man väl bara uttala sig om ett rollspel först när man lirat det i skarpt läge -- vilket jag inte har möjlighet till just nu. Men nu när jag har läst de två DoDT-böckerna (nästan i alla fall) och latjat ihop ett par rollpersoner känner jag ungefär så här:

I sitt grundutförande är DoDT grisodling. Kanske vikingagrisodling. Av mina tre försöksrollpersoner -- en krigare, en magiker, en lärd -- är alla ganska värdelösa. Krigaren har som bäst 50/50 på att slå eller parera och är episkt dålig på allt annat. Magikern behärskar 3 basicbesvärjelser och har 50% chans att lyckas kasta dem. Den lärde mannen har någolunda koll på en teoretisk färdighet.

En nyrullad rollperson kan alltså vara bra (eller snarare inte dålig) på en enda sak. Om man inte har rätt mycket tur med tärningsslagen.

Grisodling är ju rätt skoj, men det är inte direkt den stämning som resten av spelet målar upp. Illustrationer, beskrivningar och stämningstexter ger intrycket av att man spelar hjältar som slåss mot drakar och stora troll och hittar magiska skatter i skogen. Ganska episkt alltså (även om riot själva skriver att det är en blandning av hög- och lågfantasy).

På det viset är DoDT ett dåligt spel. Regler och feeling passar inte överens. Det går så klart att fixa, t.ex. genom att ge en massa mer färdighetspoäng vid karaktärsskapandet. Men det krävs bra många poäng för att få upp en ny rollperson ur grisdiket.

Sen finns det en del grejer som bara är irriterande. Som att ras inte har någon betydelse. Det valet av ras påverkar är: längd, vikt, ålder, förlyttning, en marginell skillnad i antal KP, och om man kan se i mörker. Alla raser har samma startfärdigheter. Här har vi återigen exempel på att reglerna inte matchar den beskrivande texten. Zvordadvärgar beskrivs som jättestarka, men det enda som skiljer dem regelmässigt från andra dvärgar är att de har 5 i stället för 6 i förflyttning. Det enda som skiljer en alf från en människa är att de har nattsyn och springer lite snabbare. Kanske är det meningen att det ska vara så, och det bara är jag som har traditionella förväntningar.

Nu märker jag att jag bara skriver dåliga saker om DoDT här. När man pröjsat 500 pix för någor är det kanske naturligt att bli lite lack på de "fel" man hittar.

På plussidan finns magisystemet och religionerna. Det är förvisso ett ganska traditionellt magisystem, men det ser ut att fungera bra. Har inte riktigt fått någon överblick över alla besvärjelser än, men det verkar vara den vanliga mixen av intressanta och poänglösa grejer.

Stridssystemet är spännande, men om det kan jag inte uttala mig förrän efter några spelomgångar. Det är ju först då man brukar få lite koll på om vad som funkar och vad som är knas.

Trudvang som värld är lika fascinerande som vanligt. Här framkommer en stämning av vikingafantasy mycket mer tydligt än i tidigare produkter. Om det är något RM är bra på så är det att förmedla stämning med ordval och namn. (Fast ibland måste man ta sats för att kunna uttala namnen.)
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
DoD7-frågor

En nyrullad rollperson kan alltså vara bra (eller snarare inte dålig) på en enda sak. Om man inte har rätt mycket tur med tärningsslagen.

Detsamma gällde när jag körde DoD6.0 med en piratrollperson. Förutom strid så borde han bemästra sjökunnighet, spelande, geografi och kanske även simning och fiske. Resultatet blev att färdighetsvärdena blev helt sanslöst låga (på grund av detdär med sekundära färdigheter samt färdigheter med olilka kostnad). Slagsmål fick jag dock "gratis" FV 8 i, och det var helt klart min bästa färdighet- Jag vet dock inte hur det var med DoD6(r).

Lite frågor om DoD7:

Kan nån förklara hur relationen exceptionella karaktärsdrag med färdigheter? När slår man för vad?
Hur fungerar färdighetssystemet, är det fortfarande olika dyrt med olika färdigheter samt uppdelning yrkes- och övriga färdigheter?
Vad innebär yrkesval i form av fördelar och begränsningar?
Hur fungerar strid och initiativ?
Finns den underbara förkortningen TKP-Sys kvar? Många förkortningar annars?
Nån inovasion med skadesystemet?
Finns det icke-konventionella regler, såsom regler för personlighetsdrag, diskussioner eller relationer?

Som synes är jag mest intresserad av regler, då Magnus Malmberg sa till mig att världen är sig lik förutom huruvida Soy är halvö eller helö. Och att alverna bytt namn till alfer.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,533
Location
Stockholm
Re: DoD7-frågor

Kan nån förklara hur relationen exceptionella karaktärsdrag med färdigheter? När slår man för vad?

När man har en färdighet som passar in, slår man 1t20 mot färdighetsvärdet. Har man inte lämplig färdighet, eller det inte finns någon sådan, slår man ett s.k. situationsslag. 1t20 mot ett värde sl bestämmer. Har man då lämpligt karaktärsdrag får man bonus på slaget. Är man Trollstark och vill flytta en sten bumling får man +4 på slaget.

Hur fungerar färdighetssystemet, är det fortfarande olika dyrt med olika färdigheter samt uppdelning yrkes- och övriga färdigheter?

Nej. Alla färdigheter kostar lika. Man kan även köpa fördjupningar till varje färdighet som gör en bättre på vissa saker eller ger en specialförmågor.

Vad innebär yrkesval i form av fördelar och begränsningar?

Ingenting. Det enda yrket bestämmer är vilka färdigheter man får spendera färdighetspoäng på när man gör sin gubbe.

Hur fungerar strid och initiativ?

Alla har ett stridskapacitets-värde som man kan använda till olika saker. Har man SK 10 kan man använda hela värdet för att gör en attack med fv 10, eller dela upp det i mindre attacker, parader, etc. Initiativ innebär att man slår 1t10 och lägger till modifikation.

Finns den underbara förkortningen TKP-Sys kvar? Många förkortningar annars?

Nä, den är borta.

Nån inovasion med skadesystemet?

Nej.

Finns det icke-konventionella regler, såsom regler för personlighetsdrag, diskussioner eller relationer?

Nej.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,523
Location
Helsingborg
Jag fyller i lite

avatarex och Dilandau said:
Kan nån förklara hur relationen exceptionella karaktärsdrag med färdigheter? När slår man för vad?



När man har en färdighet som passar in, slår man 1t20 mot färdighetsvärdet. Har man inte lämplig färdighet, eller det inte finns någon sådan, slår man ett s.k. situationsslag. 1t20 mot ett värde sl bestämmer. Har man då lämpligt karaktärsdrag får man bonus på slaget. Är man Trollstark och vill flytta en sten bumling får man +4 på slaget.
Slår man mot 5 är svårt / omotiverat, 10 är normalt slag och 15 är lätt / motiverat. Med motiverat menar jag att det är viktigt för handlingen eller om det är väldigt motiverat i form av att spelaren är hjälte.

Relationen exceptionella karaktärsdrag och färdigheter är att färdigheten blir billigare om karaktärsdraget som färdigheten baseras på är positiv (bland Styrka, Fysik, Smidighet, Intelligens, Spirituell, Psyke, Karisma) och dyrare om man valt den som negativ. Man ska välja 2 karaktärsdrag som positiva och en som negativ.

avatarex och Dilandau said:
Vad innebär yrkesval i form av fördelar och begränsningar?



Ingenting. Det enda yrket bestämmer är vilka färdigheter man får spendera färdighetspoäng på när man gör sin gubbe.
Kan nämnas att yrkena är rejält breda. En krigare kan vara allt från bågskytt till paladin.

Raserna har jag för mig ger tillgång till lite färdigheter? Rätta mig om jag har fel. Annars är yrken och raser mest ett utseendemässigt skal. Om man väljer en viss ras, som exempelvis dvärg, så ska man förväntas välja Styrka som positivt exceptionellt karaktärsdrag eftersom det står att de är starka i beskrivningen. Något som jag tycker är en vettig lösning.

avatarex och Dilandau said:
Hur fungerar strid och initiativ?



Alla har ett stridskapacitets-värde som man kan använda till olika saker. Har man SK 10 kan man använda hela värdet för att gör en attack med fv 10, eller dela upp det i mindre attacker, parader, etc. Initiativ innebär att man slår 1t10 och lägger till modifikation.
Intitivmodifikation är en klumpsumma som adderas om man har stora vapen och mycket rustning och kan sänkas om man har lite fördjupningar. Den som slår lägst är den som börjar striden.

En liten grej som är rätt viktig är att försvararen alltid får reda på om anfallaren lyckas med sitt anfall innan försvararen väljer att parera eller inte. Jag vet inte vad det kan ge för effekter. Mer taktik när man väljer hur man spenderar sin stridskapacitet? Mer fördel att faktiskt vara sist i striden? Jag vet inte.

avatarex och Dilandau said:
Nån inovasion med skadesystemet?



Nej.
Tja, det skulle vara att större varelser (än människostora humanoider) kan träffa fler kroppsdelar vid en skada men att de får agera mer sällan (är slöare). Helt onödiga regler, enligt min mening. Hela konceptet med storleksskillnad (minns inte vad termen heter) är urkasst och borde aldrig ha skapats. Problemet uppkommer från att DDT har kroppsdelar i strid, något som de borde ha tagit bort. Kroppsdelarna medför en hoper specialregler utöver det (3-4 sidor med kritiska skador exempelvis).

/Han som inte kunde sin käft stängd
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,533
Location
Stockholm
Re: Jag fyller i lite

Han said:
Raserna har jag för mig ger tillgång till lite färdigheter? Rätta mig om jag har fel.
Ras ger färdigheter. Men det är samma färdigheter oavsett vilken ras man väljer. Den enda skillnaden är att man som Mittländare får t.ex. Kulturkännedom (Mittland) medan en dvärg får Kulturkännedom (Dvärgar).

Detta är i mina ögon heltråkigt.

Han said:
Annars är yrken och raser mest ett utseendemässigt skal. Om man väljer en viss ras, som exempelvis dvärg, så ska man förväntas välja Styrka som positivt exceptionellt karaktärsdrag eftersom det står att de är starka i beskrivningen. Något som jag tycker är en vettig lösning.
Jag tycker det är en ovettig lösning. Sedan när är det bra att regler är underförstådda, att det förväntas att man ska göra på ett visst sätt utan att det står någon stans? Antingen har raserna olika egenskaper eller så har de det inte. Varför skriva att zvordadvärgar är större och starkare än andra dvärgar och sen inte ge något stöd åt detta i reglerna?

Han said:
Tja, det skulle vara att större varelser (än humanoider) kan träffa fler kroppsdelar vid en skada men att de får agera mer sällan (är slöare). Helt onödiga regler, enligt min mening.
Kan bara hålla med. Jag baxnade när jag såg alla konstiga tabeller och tänkte, "Jaha, strider kommer ta rätt lång tid i det här spelet".

Ju mer jag läser i DoDT så inser jag att jag gärna vill spela en kampanj i Trudvang, men inte med DoDT:s regler.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Re: Jag fyller i lite

Jag tycker det är en ovettig lösning. Sedan när är det bra att regler är underförstådda, att det förväntas att man ska göra på ett visst sätt utan att det står någon stans? Antingen har raserna olika egenskaper eller så har de det inte. Varför skriva att zvordadvärgar är större och starkare än andra dvärgar och sen inte ge något stöd åt detta i reglerna?

Yrkesbeskrivningar brukar ju innehålla hur en typisk utövare är, men det är inte alltid som det finns modifikationer som gör att en legosoldat har lägre kostnad för fysik eller så. Dessutom så är dom flesta trudvanger människor och dom flesta av dom är jordbrukare/boskapsskötare, men trots det finns trots det inga regeltekniska moddar för vad man behöver betala (eller liknande) för att ha nåt udda yrke som trollkarl eller korgflätare. (I DoD Chronopia betalade man för att tillhöra udda raser. Det fungerade illa.) Rollpersoner ska ändå oftast vara undantagen, så varför skulle inte det samma gälla för egenskaper och färdigheter? Regler som standardiserar spelvärden försvårar för rollpersonerna att sticka ut. Och med det begränsas spelarens frihet.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Re: DoD7-frågor

När man har en färdighet som passar in, slår man 1t20 mot färdighetsvärdet. Har man inte lämplig färdighet, eller det inte finns någon sådan, slår man ett s.k. situationsslag. 1t20 mot ett värde sl bestämmer. Har man då lämpligt karaktärsdrag får man bonus på slaget. Är man Trollstark och vill flytta en sten bumling får man +4 på slaget.
Är det så att grundegenskaper fins kvar, men med etiketten "exceptionella karaktärsdrag" samt en annan skala? Har jag missförstått när jag tolkar Styrka 1-7 som pysslingsvag, 8-13 som ingen modd samt 14+ som trollstark? Vilka exceptionella karaktärsdrag kan man ha?

Alla har ett stridskapacitets-värde som man kan använda till olika saker. Har man SK 10 kan man använda hela värdet för att gör en attack med fv 10, eller dela upp det i mindre attacker, parader, etc. Initiativ innebär att man slår 1t10 och lägger till modifikation.
Är initiativ av typen turordning eller övertag?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: DoD7-frågor

"Vilka exceptionella karaktärsdrag kan man ha?"

Olika grader av styrka, uthållighet, intelligens, karisma, med mera -- alltså i stort sett grundegenskaper med ett annat namn. En ganska oinspirerande lösning. Grupperna karaktärsdrag korresponderar direkt mot tidigare utgåvors grundegenskaper, och det finns inget utanför dessa.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,533
Location
Stockholm
Re: DoD7-frågor

Bobby Magikern said:
Olika grader av styrka, uthållighet, intelligens, karisma, med mera -- alltså i stort sett grundegenskaper med ett annat namn. En ganska oinspirerande lösning. Grupperna karaktärsdrag korresponderar direkt mot tidigare utgåvors grundegenskaper, och det finns inget utanför dessa.
Ja, verkligen oinspirerande. Det är ju grundegenskaper fast med skalan -4, -2, -1, 0, +1, +2, +4. Och man skriver bara ut de egenskaper man har annat än 0 i.

"Inga GE" känns helt klart som ett billigt pr-knep.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,533
Location
Stockholm
Re: Jag fyller i lite

avatarex said:
Yrkesbeskrivningar brukar ju innehålla hur en typisk utövare är, men det är inte alltid som det finns modifikationer som gör att en legosoldat har lägre kostnad för fysik eller så.
Nu pratade jag iofs om raser, inte om yrken. Och skillnaden mellan att vara en dvärg och en människa är i princip obefintliga. Det tycker jag är konstigt. Kanske finns det en tanke bakom det, men i så fall kan jag inte se den.

Rollpersoner ska ändå oftast vara undantagen, så varför skulle inte det samma gälla för egenskaper och färdigheter? Regler som standardiserar spelvärden försvårar för rollpersonerna att sticka ut. Och med det begränsas spelarens frihet.
I sådana fall kommer du att gilla DoDT. Där är karaktärsskapande som att äta vaniljglass.

Nej, ärligt talat. Det jag vänder mig mot med raserna i spelet är att man som spelare måste göra val som inte har någon betydelse. Det är inte ett tecken på ett genomtänkt system.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Yrken och raser

Nu pratade jag iofs om raser, inte om yrken.

Yrkesexemplet var pedagogiskt för att exemplifiera hur det kan vara. Jag hade koll på att det var rasregler du är beviken på. Sen vet jag inte om DoD7 har bra yrkesregler, men hursomhelst kan det vara tänkbart vilket av arv och miljö som spelar in på grundegenskaper.
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
ang episka grisodlare

Jag har förrvisso inte sett den nya versionen (den fjärde regelversionen från RiotMinds?) men tycker nog att ditt gnäll känns igen från föregångarna:

Grisodling är ju rätt skoj, men det är inte direkt den stämning som resten av spelet målar upp. Illustrationer, beskrivningar och stämningstexter ger intrycket av att man spelar hjältar som slåss mot drakar och stora troll och hittar magiska skatter i skogen. Ganska episkt alltså (även om riot själva skriver att det är en blandning av hög- och lågfantasy).
Jag vill också minnas att upphovsmännen skrev i förordet till sin första regelversion att "det är roligt att bli bättre" (fritt citerat). Så på vilket sätt skiljer sig Drakar och Demoner Trudvang från de tidigare RiotMinds-versionerna vad gäller rollfigurer?

Jag menar alltså att det verkar vara fullt medvetet att nyskapade (läs: genererade) rollfigurer ska vara mjäkiga. Det hör liksom till spelet, åtminstone enligt konstruktörerna. Tanken är ju att rollfigurerna blir bättre med tiden. Kanske de rent av blir löjligt mäktiga med tiden?

Så på sätt och vis är det en blandning av låg- och högfantasy. Alltså att man börjar spela grisodlare (i en ganska bokstavlig betydelse, måste medges), för att med tiden bli... drakodlare? Det är förmodligen någon form av definition på "epic/high fantasy" det också...

/Baldyr :gremcrazy:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,523
Location
Helsingborg
Re: ang episka grisodlare

"Så på sätt och vis är det en blandning av låg- och högfantasy. Alltså att man börjar spela grisodlare (i en ganska bokstavlig betydelse, måste medges), för att med tiden bli... drakodlare? Det är förmodligen någon form av definition på "epic/high fantasy" det också..."
Det är ungefär vad de skriver dessutom. "Om low fantasy är rött och high fantasy brunt, så är Trudvang rostbrunt" - fritt från minnet

"Jag menar alltså att det verkar vara fullt medvetet att nyskapade (läs: genererade) rollfigurer ska vara mjäkiga."
Att köpa 6 i en färdighet kostar (1+2+3+4+5+6=) 21 och köpa 10 kostar (1+2+3+4+5+6+7+8+9+10=) 55 XP. Man börjar med 100 XP i regel och 200-300 XP om man är överduglig (minnet sviker vad de kallar det). Use your math. :gremsmile:

/Han som inte tog med att exceptionella karaktärsdrag kunde sänka kostnaden
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Re: ang episka grisodlare

Personlingen (och nu vet jag att jag är ganska ensam om detta) så kan jag inte begripa varför någon överhuvud taget skulle vilja spela rollspel på detta sätt. Alltså att börja med en obligatorisk grisodlare, som med tiden blir lika ospelbar av diametralt motsatt anledning. :gremsuck:

Jag skulle rent av vilja påstå att denna omotiverade "hero's journey" är det största missförståndet inom hobbyrollspel. Varför inte spela en rollfigur som man trivs med? Behöver man som spelare verkligen "belöningar" i form av ständig rollfigursförbättring för att man ska vilja fortsätta spela rollspel? :gremconfused:

/Baldyr, som inte ens använder förbättringsregler själv
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: ang episka grisodlare

Dessutom skulle jag faktiskt vilja hävda att även en ung grisodlare är rätt bra på en del saker -- grisodling, till att börja med, man han kommer säkert även att ha en del vana vid att hitta i vildmarken, gömma sig och smyga, sköta underhållsarbete på grisfarmen och vissa ytterligare färdigheter för att ge karaktär -- slagsmål, övertalning, musikinstrument med mera. Genuint dåliga karaktärer är inte bara grisodlare -- de är misslyckade grisodlare också.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Re: ang episka grisodlare

Vilket yrke väljer man i DoD7 om man vill vara en riktigt grisodlare?
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: DoD7-frågor

Det är lite samma lösning som TrueD20, där 3-18-värdet togs bort men bonus/avdraget är kvar.

Systemet fungerar i princip på samma sätt som att säga "du har 10 i alla grundegenskaper, förutom en som du har lägre i och två du har högre i". Att man sedan slumpar fram resultat inom vald kategori tyckte jag var beige, men det är en smaksak (jag föredrar att "bygga" snarare än "slumpa" - här får man en kompromiss, med kompromissens för- och nackdelar).

När jag har läst mer kommer en liten recension.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: ang episka grisodlare

Personlingen (och nu vet jag att jag är ganska ensam om detta) så kan jag inte begripa varför någon överhuvud taget skulle vilja spela rollspel på detta sätt. Alltså att börja med en obligatorisk grisodlare, som med tiden blir lika ospelbar av diametralt motsatt anledning.

Jag skulle rent av vilja påstå att denna omotiverade "hero's journey" är det största missförståndet inom hobbyrollspel. Varför inte spela en rollfigur som man trivs med? Behöver man som spelare verkligen "belöningar" i form av ständig rollfigursförbättring för att man ska vilja fortsätta spela rollspel?


Du är inte alls ensam, jag delar det till fullo. Kanske är det för att jag vill spela för att ha kul. Jag tycker inte det är kul (snarare frustrerande) att vara en pajas de första fem spelmötena. Mutant: UA lider av samma problem - från start är man en sopa. Western och Neo-spelen lägger RPn på vettig nivå i mitt tycke, där man känner att det man är bra på, det kan man.

Fast om man är yngre kanske XP-jagandet är kul? Då man har tid att spela jämt och ständigt. Jag kanske bara är avis på dem som har den tiden. ,-)
 
Top