Nekromanti DoDT är grisodling

Brunalven

Warrior
Joined
5 Feb 2001
Messages
330
Location
Visby
Re: ang episka grisodlare

... jag som inte har boken förstår ännu inte på vilket sätt egenskaperna kan påverka färdigheterna...
En del egenskaper påverkar inte färdigheterna alls. Men till exempel påverkar egenskaper baserade på smidighet och intelligens färdighetskostnaden för vissa färdigheter.

Normalt sett påverkar egenskaper situationsslagen.
 

theodåre

Veteran
Joined
4 Aug 2005
Messages
128
Re: ang episka grisodlare

ahh..ok då fattar jag vad du menar..

jag skulle säga att en nybakad krigare á la 100 poäng är en bondpojke som fått ett svärd i sin hand och fått följa med dom "stora grabbarna" på ett par battaljer men inte mer än så. Han kanske inte ens har dräp sitt första troll än.

krigaren som har 200 poäng är killen (eller tjejen) som har hajjat vilket vapen han strider bäst med och börjat förstå vad han skulle kunna bli duktig på. Han kallar sig inte längre bonde utan krigare. Han jämför sig med andra krigare inte med bönder.

krigaren på 300 poäng är en erfaren krigare som har varit med om en del battaljer men har fortfarande en del att lära från de riktigt stora grabbarna.

krigaren på 400 poäng är Beowulf innan han dräpte grendel. Andra ser upp till honom och han kan sin pannkaka. Han vet både att strida själv och att föra andra i strid.

500 poäng.. nu är vi epic och har lämnat grisodlaren bakom oss.....helt. Killen förnekar att han ens har varit bondson, säger att han kom ur sin mors sköte med svärdet i handen.

...säger jag från höften...

theo
 

Brunalven

Warrior
Joined
5 Feb 2001
Messages
330
Location
Visby
Re: Sammanfattande svar

Precis.

Vad man kan säga är att man mkt väl kan vara en hjälte med FV 12 och det beror rätt mkt på att fördjupningar antingen kan boosta färdighetsvärdet eller så ger det rollpersonen häftiga förmågor eller tekniker.

Förutom de 100 poäng en nybörjare eller erfaren rollperson får lägga ut på sina färdigheter och fördjupningar så får han oxå bas beroende på ras och uppväxt:

Ras: 1T6 FV i 10 stycken färdigheter
Uppväxt: +1T6 FV i 5-7 stycken färdigheter

Dessutom har alla Tala modersmål, vilket är en färdighet som omfattar en hel språkgrupp och används till att kommunicera på alla sätt: övertala, bluffa, köpslå, muta, hota osv. Alla får 2T6+3 i Tala modersmål.
 

Zolod

Veteran
Joined
6 Feb 2004
Messages
124
Location
Jämtland
Re: ang episka grisodlare

Angående Neo-spelen så tycker jag att Eons karaktärsskapande funkar utmärkt; man har stor frihet och kan lägga rollpersonerna på den nivå man önskar.
Detsamma gäller dock inte Neotech där var man, precis som i Mutant,är helt otroligt dålig från början och (om man ska följa reglerna) så var det dessutom väldigt svårt att bli bättre.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Re: Sammanfattande svar

Du har helt rätt i att de var mer åt hjältehållet än simpla grisodlare. Men de hade ändå inte enormt höga färdighetsvärden, däremot hade de en hel ladugård fylld med fördjupningar till varje färdighet.

Och som han både skriver och sade på plats, så är 8 mer än dugligt om man har ett knippe fördjupningar till den färdigheten.

Jag väntar fortfarande på att Posten skall leverera boxen till mig (MORR!) så jag vet ännu inte hur en nyskapad karaktär blir i DoDT. DoD6 gav en skrattretande värdelös karaktär från början om man följde böckerna, med DoDT finns en del alternativ som tur är. Sådant gillas.
 

Brunalven

Warrior
Joined
5 Feb 2001
Messages
330
Location
Visby
Re: Sammanfattande svar

Har du fått ngn avi? Om boxen inte dyker upp så ska jag dubbelkolla med Magnus när han kommer tillbaka så att du verkligen får en box.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Neotech (OT)

Detsamma gäller dock inte Neotech där var man, precis som i Mutant,är helt otroligt dålig från början och (om man ska följa reglerna) så var det dessutom väldigt svårt att bli bättre.

Huh? Hur skulle det gå till? Jag har för mig att jag balanserade det så att man i Neotech (N2) i snitt fick något mer Enheter än i Eon på ett tre-periodskarriär (för det finns något fler färdigheter i N2). Snittet (1x Uppväxt + 3x Karriär med medelmåttig framgång) ger ca 150 Enheter, vilket gör att du kan maxa (!) tio färdigheter till FC 15, om så önskas. Då är inga bakgrundsslag inräknade. Ofta blir karriärer framgångsrika, vilket öser in kanske 20-30 Enheter till.

Så jag förstår inte vad du menar?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: DoD7-frågor

"Trollet Gråeman hugger mot Kraltjan. Han träffar och ger ohemult mycket skada. Kraltjan väljer att spendera en raud för att Gråeman ska missa sitt hugg."

Fråga: Snor-Olle ska snida en erotisk trägubbe åt Byst-Helga som gåva. Lus-Orme har dock ögnat Byst-Helga han med och vill inte att Olle ska lyckas. Snor-Olle slår och lyckas. Kan nu Lus-Orme använda Raud för att göra så att Snor-Olle misslyckas?


Storuggla, cuz that'd be cool
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Re: Sammanfattande svar

Jag hör av mig över email senare i veckan om jag fortfarande inte fått någon avi. Nu kanske du förstår min skeptiska inställning till postens förmåga att leverera paket ^^.

(De lyckades slarva bort en färglaser och en beställning figurspelsfigurer värda 3000 förra sommaren. Samtidigt som post addresserad "David, S.g 3, Malmö" kommer fram till mig..)
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Grisodling vs low-fantasy

Så på sätt och vis är det en blandning av låg- och högfantasy. Alltså att man börjar spela grisodlare (i en ganska bokstavlig betydelse, måste medges), för att med tiden bli... drakodlare? Det är förmodligen någon form av definition på "epic/high fantasy" det också...
Lite begreppsförvirring här, väl? Fast om jag skiver om sånt du redan vet får du min tillåtelse att skälla på mig.

Grisodlarrollspel - episkt spel är en skala, highfantasy - lowfantasy är en annan skala.

I en episk kampanj räddar hjälten en hel nation från undergång och får prinsessan och halva kungariket i belöning.
I en grisodlarkampanj räddar hjälten en lortig by från ett gäng rövare med reumatisk ledvärk, får en säck potatis i belöning och tar borgmästarens dotter i prutten efteråt.

Skillnaden mellan high- och lowfantasy är svårare att definiera men de flesta uppfattar nog en spelvärld där magi är vardagsmat och där det förekommer mycket fantastiska varelser (tex drakar och beholders) som highfantasy, och en spelvärld där magin är ovanlig och inte är så mäktig som lowfantasy.

Man kan alltså grisodla i en highfantasy-värld. Tex spela en Dungeons & Dragons-kampanj med level 1-3.

Gordeg
 

theodåre

Veteran
Joined
4 Aug 2005
Messages
128
Re: DoD7-frågor

två svar i ett...

vi har skrivit att det KAN finnas vissa SLPs som har raud men det bör vara mycket ovanligt.

Storuggla - NEJ - det kan han inte. Inte heller spendera att göra av med raud för att ett hugg ska träffa en själv och inte ens kompis...

Däremot kan han ju spendera raud för att göra en egen erotisk trägubbe som förmodligen är bättre än Snor-Olles och på så sätt få Byst-Helga som sin.

...är tanken...

theo
 

Zolod

Veteran
Joined
6 Feb 2004
Messages
124
Location
Jämtland
Re: Neotech (OT)

Ja jag har bara spelat Neotech en gång och då måste vi tydligen ha missat en del regler för det där med tre-periodskarriär har jag inte ens hört talas om...
Min rollperson fick som högsta FV 14 i slagsmål och ändå hade jag väldigt få färdigheter förutom dom från uppväxten.
Hm, detta borde jag kanske fråga SL om ifall vi ska spela Neotech igen...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Neotech (OT)

Du kanske spelade Neotech version 1? Version 2 har treperiodersrollpersonsskapande, medan version 1 inte har det.
 

Cohen

Swordsman
Joined
4 Nov 2002
Messages
420
Location
Gävle
Re: Jag fyller i lite


Ju mer jag läser i DoDT så inser jag att jag gärna vill spela en kampanj i Trudvang, men inte med DoDT:s regler.


Något jag upptäckt är att det har blivit väldigt lätt att konvertera till T10.
Eftersom egenskaperna ligger på samma skala och det i stort sett bara är att halvera färdighetsvärdena, kan man använda slp information rakt av, med bara några tillägg.
 
Top