DoD DoDs Appendix N?

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,212
De mesta av det som inspirerade mitt rollspelande i början av 80-talet, som t ex Tolkien, Astrid Lindgren, Ivanhoe och Johan och Pellevin, har redan nämnts. En sak dock som inte är skönlitteratur men som ändå hade en stor påverkan på mig är Alf Henrikssons historie-böcker. Och då tänker jag främst på titlar Svensk historia, Nordisk historia, Kinesisk historia, Det västliga Hellas, Byzantisk historia m fl. Jag vet inte riktigt varför men det är något med Henrikssons sätt att skriva som inspirerade min lust till världsbygge något oerhört. Jag har aldrig fått riktigt samma känsla av någon annan historiker. Henrikssons böcker gav mig någon slags insikt om att verkligheten alltid är bra mycket underligare än vad någon fantasy-författare någonsin kan hitta på. Dessutom så är de oftast illustrerade av Björn Berg, vilket är en gudagåva för inspirationen i sig.
Pytheas resa till Thule som är en roman Alf Henriksson hade kunnat passa mycket bra i ett svenskt Appendix N.
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
355
Location
Södertälje/Uppsala
Jag har då och då funderat över vilka inspirationer som går att spåra i äldre spel, och hur de kan kasta ljus på spelens stämning och idévärld. Nu när den här tråden dykt upp skummade jag igenom nåt dussin nummer av Sinkadus och antecknade vilka inspirationer som refererades till i DoD artiklar.

Moderna författare och verk
Tolkien
Elric
Ladyhawke
Conan
Röde Orm
Korpen flyger
Ivanhoe

Verklig historia
Korstågen
Vikingatida Island
Antika Grekland
Folkvandringstiden
Feodala Japan

Folktro och mytologi
Judisk folktro
Japanska folksagor
Grekisk mytologi
Nordisk mytologi
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
981
Utöver vad som tidigare läst skulle jag lägga till lite ytterligare fantasy som fanns på svenska i mitten av 80-talet (vilket inte var enormt mycket):

Lloyd Alexander, Krönikan om Prydain (och en del annat, men fr a Prydain)
Alan Garner, Elidor - det gyllene landet
Stephen Donaldson, Furst Nids förbannelse och resten av krönikan om Thomas Covenant (den var väl typ den enda post-Tolkien-tegelstensfantasy för vuxna som fanns på svenska vid tiden? Förutom Trollkarlen från Övärlden då...)

Gudar och hjältar i nordisk mytologi var en bok som vid sidan om Tolkien-bestiariet gjorde ett djupt intryck på iaf mig då det begav sig, inte minst med de många färgillustrationerna.

Jag vill lägga till serietidningarna/albumen:
Conan
Alverfolket
Johan och Pellevin
Valhall
+1. Även den lite mörkare Johan och Pellevin-ripoffen Percevan tycker jag kan passa in här (helst som den famöst nog inspirerade ett helt Drakar-äventyr).
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,911
Location
Marjura
a.
+1. Även den lite mörkare Johan och Pellevin-ripoffen Percevan tycker jag kan passa in här (helst som den famöst nog inspirerade ett helt Drakar-äventyr).
Oh, spännande! Vilket album och vilket äventyr?
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
981
Oh, spännande! Vilket album och vilket äventyr?
Albumet hette "Ganaels svärd" och äventyret "Dödens väg" (och det hette egentligen "Tartaros' svärd" men fick byta titel eftersom Äventyrsspel redan annonserat ett äventyr som hette "Dödens väg" till leksakshandeln men det ursprungliga hade inte materialiserats). Jag reagerade redan då det begav sig på att en episod var plankad rakt av från seriealbumet men sedan har jag fått påpekat att hela plotten har ganska tydliga paraleller.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,016
Location
Umeå
Om vi inte talar om vad som inspirerade skapandet av det hela utan mer vad som fanns som inspiration för oss som spelade det tidigt, så var förutom Sagan om Ringen, böckerna, tecknade filmen och seriealbumet från 79, var Hjältar och monster på himlavalvet en enormt stark inspiration för mig. Vet inte om det blev så mycket gå från yngling till stjärnbild så mycket som att monster blev något unikt och specifikt för plats och situation mer än horder av dem (det blev det garanterat också, så ska inte överdriva detta kanske). Synd att man inte blev bekant med Runequest tidigare... hade matchat den inspirationen bra mycket bättre.
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
487
Location
Umeå
Det blir en gedigen lista ändå :). Eftersom grekiska och isländska sagor tagits upp, hur är det med Kalevala? Tänkte jag ska ta och kolla upp vilka verk på D&Ds Appendix N som fanns tillgängliga i svensk översättning på 80-90-talet.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
981
Det blir en gedigen lista ändå :). Eftersom grekiska och isländska sagor tagits upp, hur är det med Kalevala? Tänkte jag ska ta och kolla upp vilka verk på D&Ds Appendix N som fanns tillgängliga i svensk översättning på 80-90-talet.
Vet inte om den någonsin direkt refererades, men Björn Collinders översättning hade flera årtionden på nacken redan då.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,566
Location
Fallen Umber
Det finns en lite intressant uppdelning här. De tidiga versionerna av DoD skrevs innan fantasy blivit ett begrepp i Sverige, vilket märks på influenserna, både de uttalade och de outtalade. Det är saker som Ivanhoe och Fritiofs saga som redan nämnts. Sedan finns alla böcker som översattes i den tidiga svenska fantasyvågen på 90-talet och som enormt starkt influerade mitt spelade och många med mig. När vi spelade DoD91 i högstadiet kring 1994 var alla stora Eddings-fans och var tungt influerade av de romanerna. Och i dag finns en helt annan medvetenhet om en vid spännvidd av verk som skulle kunna influera vad DoD skulle kunna innebära. Framför allt tycker jag det är intressant att de tidiga influenserna till DoD skiljer sig rätt kraftigt från de romaner som senare, men även parallellt, gavs ut av Äventyrsspel i "DoD-serien".
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,181
Om man tittar i DoD Expert (1985) så finns det där ett avsnitt om olika arketyper för SLP:s. Där finns flera referenser till figurer från böcker och filmer som exempel på dessa arketyper.
Bland annat från Belgariad som ännu inte hade översatts till svenska på den tiden, men även figurer från filmer som Star Wars och Indiana Jones.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,905
Location
Port Kad, The Rim
Om man tittar i DoD Expert (1985) så finns det där ett avsnitt om olika arketyper för SLP:s. Där finns flera referenser till figurer från böcker och filmer som exempel på dessa arketyper.
Bland annat från Belgariad som ännu inte hade översatts till svenska på den tiden, men även figurer från filmer som Star Wars och Indiana Jones.
Jag läste Belgariaden på engelska under mina studier i Lund 1982-84. Böckerna var populära bland skånska tolkienister.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
981
Det påminner mig... Jag tog en titt på s. 76-77 i EDD-regelboken, avsnittet om kliché-SLP (gissningsvis signerat @Mekanurg), och vilka litteratur- och filmfigurer som refereras till där, vilket väl är det närmaste en bokstavlig Appendix N för Drakar vi kommer i sinnevärlden.

Böcker / noveller:
Piers Anthony, Xanth
Edgar Rice Burroughs, John Carter of Mars, Tarzan
Lin Carter, Jandar of Callisto
David Eddings, Belgariaden
Robert E. Howard, Conan
Fritz Leiber, Lankhmar (Fafhrd & Grey Mouser refereras f ö till även i DoD-grundreglerna från 1984)
A. M. Marksman (Nils Holmberg), Per Stigmans äventyr
Walter Scott, Ivanhoe
JRR Tolkien, Sagan om ringen, SIlmarillion

Filmer:
Ladyhawke
Star Wars
Indiana Jones

Myter/historia/traditioner:
Robin Hood
Kung Arthur
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
487
Location
Umeå
Det påminner mig... Jag tog en titt på s. 76-77 i EDD-regelboken, avsnittet om kliché-SLP (gissningsvis signerat @Mekanurg), och vilka litteratur- och filmfigurer som refereras till där, vilket väl är det närmaste en bokstavlig Appendix N för Drakar vi kommer i sinnevärlden.

Böcker / noveller:
Piers Anthony, Xanth
Edgar Rice Burroughs, John Carter of Mars, Tarzan
Lin Carter, Jandar of Callisto
David Eddings, Belgariaden
Robert E. Howard, Conan
Fritz Leiber, Lankhmar (Fafhrd & Grey Mouser refereras f ö till även i DoD-grundreglerna från 1984)
A. M. Marksman (Nils Holmberg), Per Stigmans äventyr
Walter Scott, Ivanhoe
JRR Tolkien, Sagan om ringen, SIlmarillion

Filmer:
Ladyhawke
Star Wars
Indiana Jones

Myter/historia/traditioner:
Robin Hood
Kung Arthur
Satt just och kollade där :D
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,905
Location
Port Kad, The Rim
Det påminner mig... Jag tog en titt på s. 76-77 i EDD-regelboken, avsnittet om kliché-SLP (gissningsvis signerat @Mekanurg), och vilka litteratur- och filmfigurer som refereras till där, vilket väl är det närmaste en bokstavlig Appendix N för Drakar vi kommer i sinnevärlden.

Böcker / noveller:
Piers Anthony, Xanth
Edgar Rice Burroughs, John Carter of Mars, Tarzan
Lin Carter, Jandar of Callisto
David Eddings, Belgariaden
Robert E. Howard, Conan
Fritz Leiber, Lankhmar (Fafhrd & Grey Mouser refereras f ö till även i DoD-grundreglerna från 1984)
A. M. Marksman (Nils Holmberg), Per Stigmans äventyr
Walter Scott, Ivanhoe
JRR Tolkien, Sagan om ringen, SIlmarillion

Filmer:
Ladyhawke
Star Wars
Indiana Jones

Myter/historia/traditioner:
Robin Hood
Kung Arthur
  • Per Stigman-novellerna är nog en obegriplig referens för dagens läsare, men han var en svensk Robin Hood som tampades med kung Albrekts fogdar kring år 1370. (I Vadstenaklostrets diarium för år 1365 -- året när den tyske Albrekt valdes till svensk kung -- finns antecknat: "Då kom rovfåglarna och slog sig ner på bergstopparna, ty tyskarna tyranniserade landet i många år".) Nils Holmberg var stalinist, toppfigur i dåvarande Sveriges Kommunistiska Parti, men dessa övertygelser märktes inte i novellerna.
  • Lin Carters Callisto-serie från 1970-talet är en pastisch av/hommage till John Carter of Mars, även om dess huvudperson John Dark (Jandar) inte är lika megamaxad som John Carter. Jag läste de böckerna när jag gjorde lumpen 1979-80, men så vitt jag vet blev de aldrig kända i Sverige.
  • Xanth-serien var populär bland svenska fantasyfans på 1980-talet, men böckernas ständiga vitsande har knappast åldrats väl.
  • Ladyhawke hade premiär 1985 strax efter min flytt till Sthlm och Äspel. En cool riddarfilm då, inte lika cool 40 år senare.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
981
  • Per Stigman-novellerna är nog en obegriplig referens för dagens läsare, men han var en svensk Robin Hood som tampades med kung Albrekts fogdar kring år 1370. (I Vadstenaklostrets diarium för år 1365 -- året när den tyske Albrekt valdes till svensk kung -- finns antecknat: "Då kom rovfåglarna och slog sig ner på bergstopparna, ty tyskarna tyranniserade landet i många år".) Nils Holmberg var stalinist, toppfigur i dåvarande Sveriges Kommunistiska Parti, men dessa övertygelser märktes inte i novellerna.
Jag läste faktiskt Per Stigman-novellerna - de som gick att få tag på, dvs de av Oktoberförlagets samlingsvolymer från 70/80-talet som fanns på stadsbiblioteket - på 90- och tidigt 00-tal med god behållning, men ja, de var rätt obskyra redan då. :) De var till stor del imponerande välresearchade med mycket medeltidsfärg. (Som jag observerat förut har jag alltid uppskattat detta hos marxistiska författare av historiska barn- och ungdomsböcker som Holmberg och Sven Wernström: de är alltid väldigt intresserade av hur deras setting faktiskt fungerar.)

Edit: de började väl först publiceras i Rekordmagasinet redan under andra världskriget (och valet av period var förstås åtminstone delvis för att kunna ha tyska antagonister).

Men Holmberg (och SKP vid den tiden, tidigare KFML) var väl ändå maoist och inte stalinist? Den skillnaden var serious business då det begav sig. ;)
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,905
Location
Port Kad, The Rim
Men Holmberg (och SKP vid den tiden, tidigare KFML) var väl ändå maoist och inte stalinist? Den skillnaden var serious business då det begav sig. ;)
Holmberg var stalinist när han skrev novellerna (maoismen fanns inte utanför Kina på 1940-talet) och blev maoist först efter Chrusjtjovs uppgörelser med Stalinväldet 1956.

 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,566
Location
Fallen Umber
Jag läste Belgariaden på engelska under mina studier i Lund 1982-84. Böckerna var populära bland skånska tolkienister.
Okej, jag hade av någon anledning helt glömt bort denna del av referenserna i DoD. Beklagar spridandet av falsk information. :)
 
Top