DoD DoDs Appendix N?

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
480
Location
Umeå
Det här snuddar visserligen vid en del tidigare diskussioner på wrnu, men jag tycker det skulle vara roligt att diskutera vilka verk som skulle kunna ingå i ett hypotetiskt Appendix N för Drakar och Demoner (Alla versioner). Till viss del överlappar det väl med det ursprungliga Appendix N, men jag har även sett bland annat Astrid Lindgren, Frans G Bengtsson och Walter Scott nämnas som inspiration. Vad tycker ni skulle höra dit?
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Som du säger så täcker AD&D Appendix N rätt mycket av vad som borde hamna i en motsvarande DoD variant. Men en hel del i AN var nog rätt okänt för svenska läsare på den tiden. Men dom starkaste överlappningarna lär var Tolkien, Conan och Elric (av dom jag kan komma på just nu).

Alla pocketböcker som publicerades av Äventyrsspel borde falla in här. Man kan väl säga att dom de facto blev DoD's Appendix N. Dom tidiga utgivningarna hade ju till och med DoD på omslaget.

Speciellt Sir Walter Scott's Ivanhoe och Frans G Bengtsson som du nämnt borde vara väldigt relevanta i en svensk kontext. Robin Hood också.

Utvalda isländska sagor och från Eddan. Speciellt Sigurd Fafnersbane, som omnämns i DoD Expert om jag inte missminner helt.

Nu är det ju en film, men Korpen Flyger känns som relevant.

Av Astrid Lindgren så blir väl de främst relevanta Mio min Mio, Rojna Rövardotter och Bröderna Lejonhjärta.

Narnia.

Borde kanske David Eddings och Terry Brooks finnas representede? Det var definitivt sådana böcker jag tänkte på som DoD-fantasy när jag var liten. Dock var detta på 90-talet. Vet inte när dom blev tillgängliga på svenska.

Jag skulle slänga in Viktor Rydbergs Sagan om Svärdet. Inte för att det är ett särskilt känt verk men, definitivt relevant för vad som skulle kunna ha funnits i ett AN för DoD på 80-talet.
 
Last edited:

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
480
Location
Umeå
Alla pocketböcker som publicerades av Äventyrsspel borde falla in här. Man kan väl säga att dom de facto blev DoD's Appendix N. Dom tidiga utgivningarna hade ju till och med DoD på omslaget.
Då inkluderas ju Terry Pratchett till och med :D
 

Falmurst

Veteran
Joined
30 Jun 2023
Messages
48
Tror jag gick i fyran när jag började spela med första versionen av svarta lådan (den där Undvika fortfarande stod med som färdighet i regelboken trots att den inte fanns på rollformuläret och det saknades regler för den) så innan Äventyrsspel böcker började dyka upp. Så efter att ha läst Bilbo och Sagan om ringen började jag febrilt gräva i det lokala biblioteket efter fantasy på svenska. Bland de jag hittade som jag minns som inspirerande finns:

* De trennes bok och övriga i Prydain-krönikan av Lloyd Alexander
* Trollkarlen från Övärlden av Ursula K Leguin
* Maktens vägar av Bertil Mårtensson
* Vattenfolkets land och uppföljare av Erik Leijonhufvud
* Shardik och Flykten från Bekla av Richard Adams

En annan viktig inspiration kom från serietidningen Conan som ingick i Marvelkubben (innehöll ofta en bonus för andra slags fantasier för det var ju Savage Sword of Conan som översattes ...)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
För min del:

JRR Tolkien:
  • Sagan om Ringen
  • Bilbo
  • Silmarillion
Ursula K. Leguin:
  • Trollkarlen från Övärlden
  • Gravkamrarna i Atuan
  • Den yttersta stranden
Astrid Lindgren:
  • Bröderna Lejonhjärta
  • Mio, min Mio
  • (inte Ronja för mig personligen, men den kvalar egentligen in)
Frans G. Bengtsson (som jag länge trodde hette Franske Bengtsson, vilket är ett mycket bättre namn!)
  • Röde Orm
CSS Lewis:
  • Häxan och lejonet
  • Caspian, prins av Narnia
  • Kung Caspian och skeppet Gryningen
  • Silvertronen
  • Hästen och hans pojke
  • Min morbror trollkarlen
  • Den sista striden
Walter Scott
  • Ivanhoe
Peyo
  • Den svarta pilen
  • Fången på Montresor
  • Den förtrollade hunden
Hal Foster
  • Prins Valiant (diverse album, hade aldrig någon sammanhållen samling förrens mycket senare)
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,886
Location
Port Kad, The Rim
Mina minnen av vad gällde för DoD (för mig) på 1980-talet:
  • JRR Tolkien: Sagan om Ringen, Bilbo
  • Frans G. Bengtsson: Röde Orm
  • Joy Chant: Röde måne och svarta berg, The Grey Mane of Morning
  • Walter Scott: Ivanhoe
  • Ronald Welch: Korsriddare, Stridshandsken
  • Howard Pyle: Robin Hoods glada äventyr
  • Kai Söderhjelm: Riddare vid Göta älv
  • Snorre Sturlason: Heimskringla ("Vad var det som brast?" "Norge ur dina händer, konung.")
  • "okänd författare": Njals saga ("Ej vet jag om Gunnar är hemma ,men hans spjutyxa är det.")
  • Homeros: Odysséen
 
Last edited:

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,880
Location
Marjura
Tycker Witcher (böckerna o W3-spelet) kvalar in bra som bra inspiration till nya DOD.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
De mesta av det som inspirerade mitt rollspelande i början av 80-talet, som t ex Tolkien, Astrid Lindgren, Ivanhoe och Johan och Pellevin, har redan nämnts. En sak dock som inte är skönlitteratur men som ändå hade en stor påverkan på mig är Alf Henrikssons historie-böcker. Och då tänker jag främst på titlar Svensk historia, Nordisk historia, Kinesisk historia, Det västliga Hellas, Byzantisk historia m fl. Jag vet inte riktigt varför men det är något med Henrikssons sätt att skriva som inspirerade min lust till världsbygge något oerhört. Jag har aldrig fått riktigt samma känsla av någon annan historiker. Henrikssons böcker gav mig någon slags insikt om att verkligheten alltid är bra mycket underligare än vad någon fantasy-författare någonsin kan hitta på. Dessutom så är de oftast illustrerade av Björn Berg, vilket är en gudagåva för inspirationen i sig.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,880
Location
Marjura
De mesta av det som inspirerade mitt rollspelande i början av 80-talet, som t ex Tolkien, Astrid Lindgren, Ivanhoe och Johan och Pellevin, har redan nämnts. En sak dock som inte är skönlitteratur men som ändå hade en stor påverkan på mig är Alf Henrikssons historie-böcker. Och då tänker jag främst på titlar Svensk historia, Nordisk historia, Kinesisk historia, Det västliga Hellas, Byzantisk historia m fl. Jag vet inte riktigt varför men det är något med Henrikssons sätt att skriva som inspirerade min lust till världsbygge något oerhört. Jag har aldrig fått riktigt samma känsla av någon annan historiker. Henrikssons böcker gav mig någon slags insikt om att verkligheten alltid är bra mycket underligare än vad någon fantasy-författare någonsin kan hitta på. Dessutom så är de oftast illustrerade av Björn Berg, vilket är en gudagåva för inspirationen i sig.
För att inte tala om hans fantastiska Hexikon!
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,880
Location
Marjura
Apropå serier: det som kom via Tung Metall/2000+ var inspirerande för fantasynerven också; Mercenario av Segrelles, Den av Corben, m fl

En stor kulturgärning av Horst Schröder.
 
Top