DoD DoD23 - vad kommer härnäst?

Precis som Leon skriver.
Men menar du "listningarna" av scenarios från Miniatyrkickstartern, så räknade jag bara ihop varje box där det stod något om ett sådant? Kan säkert ha missuppfattat antalet etc. Hoppas de publiceras samlat senare, för oss som nöjer oss med standees.

https://www.kickstarter.com/project...&term=dragonbane&total_hits=76&category_id=34

Dock är ju alla dessa att betrakta som ngn form av tredjepartsmaterial tänker jag, då de är skrivna av ngn utanför ligan. Jag kan kolla med upphovsmannen om han är kontrakterad av FL eller minatyrmakarna.

Aha, nu ser jag att kommentaren som jag kommenterade bara verka lista officiella kommande produkter. Det var Slutet och Minis-Kickstartern som gjorde att jag trodde att det inte bara var rena Ligan-produkter som skulle listas, eftersom de även om de inte exakt är 3pp så är de inte heller 100% officiella produkter fr Ligan. Men ja, de är väl antar jag tillräckligt officiella för att kunna vara med på en lista över endast officiella produkter.
Sorry att jag fattade fel :-)

Det finns ju en tråd för 3PP-grejer när de släpps också :)

Både Slutet och Miniatyrprojektet sker i direkt samarbete med Fria Ligan, och äventyren uppges skrivna av Fria Ligan + illustrationer/logotyper etc är de officiella och inte 3PP-brandade, därför tog jag med dem i den här sammanställningen.

Både Slutet och Miniatyrprojektet sker i direkt samarbete med Fria Ligan, och äventyren uppges skrivna av Fria Ligan + illustrationer/logotyper etc är de officiella och inte 3PP-brandade, därför tog jag med dem i den här sammanställningen.
Yes, det var det jag menade med att jag fattar att de absolut kan vara med i en lista av officiella grejer :-)

Dock är ju alla dessa att betrakta som ngn form av tredjepartsmaterial tänker jag, då de är skrivna av ngn utanför ligan. Jag kan kolla med upphovsmannen om han är kontrakterad av FL eller minatyrmakarna.
"13 intense adventures created by Free League!"
"Action-packed adventure comes with every box! Designed by Free League, fully in line with the Dragonbane lore."
De beskrivs också som "one-box RPG encounters", och som "narrative hooks" så jag tror nog de är rätt kortfattade monstermöten. Kanske en sida styck? Som ett utvidgat äventyrsfrö.

EDIT: känns märkligt om inte Monsterbokens @Magnus Seter haft ett finger med, och utvecklat liknande frön till encounters.

Last edited:
"13 intense adventures created by Free League!"
"Action-packed adventure comes with every box! Designed by Free League, fully in line with the Dragonbane lore."
De beskrivs också som "one-box RPG encounters", och som "narrative hooks" så jag tror nog de är rätt kortfattade monstermöten. Kanske en sida styck? Som ett utvidgat äventyrsfrö.

EDIT: känns märkligt om inte Monsterbokens @Magnus Seter haft ett finger med, och utvecklat liknande frön till encounters.
Aha, det visste jag inte (trots att jag backat på högsta nivån, haha), att det var officiella äventyr med! Är det nya äventyr? Det låter mycket, med 13 helt nya äventyr som Ligan gjort...

I kommentarerne til Kickstarter- kampagnen siger Titanforge at eventyrshæfterne kommer til at være 16–20 sider lange i A5-format.

Det er ungefær samme antal sider som eventyrene i Dragekejserkampagnen (der er 5-9 sider i Letter-format). Så jeg synes stadig at det er lidt uklart hvad vi egentligt skal forvente os af de eventyrshæfter.

Forhåbentligvis ved vi mere den 15. oktober.

Lite nytt uppdaterat från Spelkongress 25: Trudvang kommer med fyra böcker till DoD23 (ngt modifierade regler?), @Magnus Seter är redaktör. Kickstarter 2026, release 27?
Boken Slutet och kongressäventyret Gyllene Stjärnans Krypta är släppta sedan sist.
  • Arkand - vågorna och flammornas stad: stadsexpansion, större stad. April 2026.
  • Magiboken: nya magiskolor, alkemi, magiska vapen, allt om magi. April 2026.
  • Friends & Foes: standees i kartong för Arkand & Ärans Väg mm. April 2026.
  • Dragonbane RPG Miniatures "Northern Beasts". Massa minis + minst 13 scenarios (ett för varje miniatyrset). Officiellt Ligansläpp i samarbete med Titan Forge. Leverans augusti 2026.
Framtid, 2026+ (bekräftat):
  • Expertregler: regelmodul med frivilliga utvidgade regler, nya yrken, förmågor, sekundära färdigheter, större slag, basbyggen mm.
  • Svavelvinter: uppdaterad text/nytt deläventyr/illustrationer.
  • Trudvang världsbok (trol titel)
  • Trudvang spelarbok (Book of Heroes på eng)
  • Trudvang Jorges Bestiarium
  • Trudvang Den Svarta Solen (Vildhiarta o Snösaga omskrivna)
Rykten?
  • Starbane: Drakar och Demoner, i Rymden?? Placeholder eller riktig produkt?

Last edited:
  • Trudvang Den Svarta Solen (Vildhiarta o Snösaga omskrivna).
Nu blev jag plötsligen väldigt intresserad. Snösaga är sannolikt den kampanj i hela rollspelshistorien som har den största höjdskillnaden mellan dess högsta toppar och dess lägsta dalar. Jag hoppar jämfota av förväntan inför chansen att vi äntligen ska få en vettig version av kampanjen.

Ni som var på presentationen i helgen: visst avser FL att släppa Trudvang som ett fristående spel (dvs egen regelversion av Dod23, inget behov av att köpa DoD23-reglerna först) och inte bara som spelvärld med regeltillägg?

EDIT: Grund-DoD23 krävs! Inte ett separat spel.

Last edited:
Det kom precis ett långt mail med information om Trudvang. Gissar på att det läggs ut i nyhetssektionen på hemsidan så småningom.

Trudvang är tillbaka! Den hyllade spelvärlden, som en gång skapades till Sveriges första och största rollspel och sedan dess har rönt internationella framgångar som både roll- och brädspel, kommer att återlanseras till Fria Ligans nya utgåva av Drakar och Demoner.

Nya Trudvang lanseras både på svenska och engelska, till Drakar och Demoner och till spelets internationella version Dragonbane, under licens från brädspelsförlaget CMON som förvärvade Trudvang från skaparna Riotminds 2022.

Trudvang är en unik rollspelsvärld, präglad av djupa skogar och fruktansvärda odjur, av okända hjältar och ändlösa mysterier, djupt inspirerad av John Bauers måleri och nordisk mytologi.

Drakar och Demoner: Trudvang kommer till Kickstarter i början av 2026, och du kan anmäla dig för att följa projektet här. Kampanjen kommer att erbjuda inte mindre än fyra mästerligt illustrerade inbundna böcker:
Världsbok: En djupdykning i Trudvangs historia, folk och regioner, från Stormländerna till Vastermark, allt rikligt illustrerat.
Hjältarnas bok: Nya yrken, färdigheter, hjälteförmågor och Trudvangs unika version av magi.
Jorges bestiarium: Den klassiska monsterboken till Trudvang återvänder, med varelser från blotresar och draugar till hrimtursar och yggdrasar, anpassade för Drakar och Demoner.
Den svarta solen: En legendarisk kampanj i fyra delar i Trudvang, reviderad och anpassad för Drakar och Demoner.

Observera att grundboxen till Drakar och Demoner (2023 års utgåva) eller den separata Regelboken behövs för att spela Drakar och Demoner: Trudvang.

Trudvang skapades ursprungligen av förlaget Riotminds som en spelvärld för deras utgåva av Drakar och Demoner i början av 2000-talet, och satte en ny standard för världsskapande, illustrationer och grafisk design på den svenska rollspelsscenen. Trudvang fick senare ett eget liv i det separata rollspelet Trudvang Chronicles och brädspelet Trudvang Legends, utgivet av CMON.

Bildmaterialet i Drakar och Demoner: Trudvang kommer huvudsakligen att hämtas från över två decennier av fantastiska Trudvang-illustrationer av mästare som Paul Bonner och Alvaro Tapia. Paul Bonner har också skapat det nya omslaget till Världsboken, och Francesca Baerald har ritat en ny världskarta över Trudvang. Niklas Brandt som arbetade med att skapa den ursprungliga grafiska profilen för Trudvang återvänder även för den nya utgåvan.

Arbetet med att skriva, redigera och anpassa Trudvang till den nya versionen av Drakar och Demoner leds av Magnus Seter, en rutinerad rollspelsskribent (Cyberpunk 2020, Mutant Chronicles, KULT, Drakar och Demoner) som också arbetade med Trudvang i början.

“När vi fick höra att Fria Ligan licensierat Trudvang från CMON, och att Magnus Seter skulle leda arbetet med denna nya utgåva, blev vi förstås glada. Mest av allt för att världen får leva vidare – men också för att Trudvang på många sätt har hittat hem igen”, säger Riotminds Theodore Bergqvist i förordet till den nya utgåvan.

Back