DoD DoD23 - vad kommer härnäst?

Det är inte första gången som det görs sådana här blinkningar. Sjöbergs ärketrollman Vicotnik hade ju sitt namn snott från en riktig person till exempel. Så... It's a feature, not a bug. ;)

Jag tillhör nog också den skaran som inte är så sugen på fler regler som gör spelet mer komplext – och därmed långsammare. Det är något fint i att hålla det strömlinjeformat och lättdrivet vid bordet.

Samtidigt skulle jag absolut uppskatta en “expert-expansion” med lite mer av det goda: fler skattkort, fler hjälteförmågor, några nya Yrken… men helst inte fler färdigheter – inget blir egentligen bättre av att särskilja t.ex. Bluffa, Övertala, Manipulera och Charma i färdighetsdjungeln.

Fältslag, regler för borgbygge, alternativa sätt att slå fram grundegenskaper, andra alternativ för erfarenhetshöjning – allt sånt tycker jag däremot kan vara kul att ha som valbara moduler. Gärna reglerna kring motgifter som jag fortfarande inte hittat i regelboken. Och mer stöd för sandbox-kampanjer, à la Svärdets sång eller Mutant: År Noll. Den typen av verktygslåda är guld värd för oss spelledare som gärna improviserar kring spelarnas val.

Jag skulle också gärna se lite fler alternativ till den redan väldigt bra regeln om att skapa erfarna rollpersoner när någon ny ska in i en befintlig grupp. Det är en fantastisk regel som verkligen underlättar – men i vår spelgrupp har vi ofta ingen exakt koll på hur många tillfällen vi har spelat, så vi höftar lite. Med tanke på hur lätt det faktiskt är att en rollperson dör, vore det fint med fler riktlinjer eller exempel på hur man kan balansera in en ny karaktär utan att det känns godtyckligt.

Men mest av allt vill jag, precis som många andra redan nämnt, ha fler äventyr och kampanjer. Det är det som verkligen får spelvärlden att leva.

Om jag ska slänga in en önskan kring Äventyrsspels nostalgiutgivningar så vill jag säga att Ärans väg är fantastisk – men om man ska prioritera utgivning med tanke på vad som håller än idag (med mycket restaurering), så tror jag att det egentligen är Konfluxsviten (som till min glädje kommer tillbaka), Marsklandet och Barbia som fortfarande har tillräckligt stark grund för att lyfta i en modern version.

Jag tillhör nog också den skaran som inte är så sugen på fler regler som gör spelet mer komplext – och därmed långsammare. Det är något fint i att hålla det strömlinjeformat och lättdrivet vid bordet.
Håller med, jag tycker reglerna är bra som de är, och en massa nya "frivilliga" regler kan mycket väl bli standardiserade i spelgruppen utan att någon förstår hur det gått till.

Snabb Kickstarterfråga. (Arkand och Magiboken)
Om man gör tillval, t.ex ärans väg mm och första lyxversionerna av reglerna, kan man få dom på svenska.
Lite oklart när jag läser

/C

Fasen!
Då ryker det pengar den här gången oxo...

/C
Uppdaterar grundposten något, då tråden blivit lite spretig över tid…

2025:
  • Arkand - vågorna och flammornas stad: stadsexpansion, större stad.
  • Magiboken: nya magiskolor, alkemi, magiska vapen, allt om magi.
  • Friends & Foes: standees i kartong för Arkand & Ärans Väg mm.
  • Slutet: DoD-bokserien del 3, innehåller troligen ett kortare äventyr. Släpps 22 september.
Framtid, 2026+ (bekräftat):
  • Expertregler: regelmodul, frivilliga utvidgade regler, nya yrken, förmågor, sekundära färdigheter, större slag, basbyggen mm.
  • Svavelvinter: uppdaterad text/illustrationer.
Rykten?
  • Starbane: Drakar och Demoner, i Rymden?? Placeholder eller riktig produkt?

Last edited:
Back